نازبو
کوکوپیت بستری مناسب برای نهال
  • بستر کشت

کوکوپیت بستری مناسب برای نهال

کوکوپیت Cocopeat) از الیاف نارگیل فشرده شده تهیه می‌شود و به شکل مکعب‌های فشرده، قالب‌های کوچک، تخته ای و یا صفحات گرد وارد می‌شود. جهت استفاده بایستی آن‌ها را باز کرده در معرض هوا قرار داد و به آن آب اضافه کرد. با اینکار یک کیلوگرم کوکوپیت خشک به تقریبا 15 لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل می‌شود. کوکوپیت اغلب از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند سریلانکا، هندوستان و … وارد کشور می‌شود. Trichodema نوعی قارچ است که به طور طبیعی در کوکوپیت موجود است و در همزیستی با ریشه گیاه آن را از قارچ‌های بیماری زا مانند Pythium محافظت می‌کند. این خصوصیت در کوکوپیت‌های استرلیزه شد، وجود ندارد. کوکوپیت به عنوان یک افزودنی به خاک به کار برده می‌شود و با توجه به کمبود مواذ مغذی در ترکیب آن معمولاً تنها افزودنی برای رشد گیاه نیست. وقتی گیاه در کوکوپیت پرورش داده می‌شود، بسته به نوع گیاه بایستی از مواد مغذی دیگری نیز استفاده کرد.

برای خرید کوکوپیت نازبو می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

کوکوپیت

بعضی از کوکوپیت‌ها به خوبی تجزیه نمی‌شوند و شروع به مصرف کردن نیتروژن موجود می‌کنند و در صورت کم بودن، برای مصرف نیتروژن با گیاه رقابت می‌کند. کوکوپیت‌های نامرغوب شامل مقادیر زیادی EC (نمک) می‌باشند، که قبل از مصرف باید شسته شوند. قالب‌های کوکوپیت بر اساس نوع و درصد الیاف و میزان باز شدن پس از جذب آب درجه بندی می‌شوند. به دلیل خواص فیزیکی خاص کوکوپیت در کشت‌های هیدروپونیک به وفور از این ماده استفاده می‌شود. ترکیب رایج برای استفاده در بستر گیاهان خانگی و زینتی معمولاً نسبت ۵۰ درصد کوکوپیت + ۴۰ درصد پیت ماس + ۱۰ درصد پرلیت است. امروز در "نازبو" قصد داریم، شما را با بخشی از فواید کوکوپیت آشنا کنیم:
برخی از موارد مصرف کوکوپیت:
_ هم اکنون کوکوپیت به عنوان محیط کشتی برای خزانه‌های نهال و نشاء، در گیاهان گلدانی، در عملیات طراحی باغ، تولید گل‌ها، سبزیجات، درخت‌ها و درختچه‌ها به روش هیدروپونیک، در پرورش قارچ به عنوان لایه پوششی و در صنایع تولید کمپوست استفاده می‌شود.
_ به عنوان جایگزین کودگیاهی
_ به عنوان خاک مرغوب برای گلدان (قابل ترکیب با شن و کود گیاهی)
_ برای رشد گیاه قارچ لازم و حیاتی است
_ چون کوکوپیت، یک جذب کننده خوب و قوی است می‌توان از کوکوپیت خشک برای جذب روغن در زمین‌های لغزنده استفاده کرد 
_ به عنوان بستر در محل‌های نگهداری حیوانات برای جذب فضولات حیوانی جهت تمیز ماندن اینگونه محیط‌ها
کوکوپیت، اسیدی است و PH آن بین 5.5 تا 6.5 است. این PH برای برخی از گیاهان بالاست، ولی اکثر گیاهان معروف از جمله توت‌فرنگی و گل‌های شاخه بریده بسیار مناسب می‌باشد. کوکوپیت بسیار آب دوست است و می‌تواند آب را جذب کرد حتی وقتی کاملاً خشک است .

کوکوپیت

مزایای استفاده از کوکوپیت 

۱- تخلخل هوایی عالی: الیاف نارگیل حتی زمانی که از آب اشباع شده باشد، تخلخل هوایی بسیار خوبی را دارا بوده و با کاربرد صحیح موجب افزایش رویش بذر، ریشه، گل و میوه در گیاهان می‌شود. این نتایج در بخش صیفی به خصوص گوجه فرنگی و نیزدر بخش تولید گل‌های شاخه بریده به خصوص گل رز و گل لیلیوم و در بخش کاشت بذر درخت و درختچه قابل توجه بوده است.
۲- ظرفیت نگهداری بسیار خوب آب: ظرفیت نگهداری آب در هر قالب کوکوپیت فشرده ۷ تا ۱۰ لیتر آب بوده و رطوبت را بیشتر از پیت موس به خود جذب و گیاه به سرعت رشد می‌کند و کیفیت گیاه را بخصوص در شرایط آب و هوایی خشک تا زمان فروش حفظ می‌نماید.
۳- آبیاری بهینه: کوکوپیت بر خلاف پیت ماس رطوبت را حتی از یک هوای خشک جذب می‌کند، این سهولت خیس شدن و خصوصیت زه‌کشی سریع الیاف نارگیل بدان معنی است که الیاف نارگیل نیازی به آبیاری مکرر و در فواصل کوتاه ندارد. این امر منجر به کاهش مصرف کود و هزینه کمتر آبیاری می‌گردد.
۴- کاهش زمان جوانه زنی (Germination) و رشد سریع ریشه: کیفیت ذاتی الیاف نارگیل، در دسترس بودن آب و هوای بهینه برای ریشه دار نمودن سریع و تکثیر ایده آل گیاه می‌باشد. در بسیاری از موارد این امر منجر به سرعت بیشتر ریشه دارشدن قلمه‌ها در طول سال و نیز استفاده بهینه از فضای گلخانه و تجهیزات می‌گردد.
۵- فاقد علف هرز و هرگونه بیماریهای ناشی از خاک: کوکوپیت به دلیل آنکه الیاف نارگیل (Coir ) بالاتر از سطح زمین رشد می‌کند، هیچ گونه بذور علف هرز و بیماری‌های ناشی از خاک را به همراه ندارد.
۶- ماندگاری کوکوپیت: کوکوپیت برخلاف تمامی رقبایش، دیرتر از بین می‌رود و به علت دارا بودن ماده چوبی (Lignin) به مقدار ۴۵% این اطمینان را به وجود می‌آورد که در محیط‌های کشت به خوبی به مدت زمان طولانی باقی بماند. الیاف کوکوپیت، در خاک به مدت ۵ – ۴ سال باقی مانده و از تراکم و فشردگی ذرات خاک جلوگیری کرده و محل مناسبی را برای رشد و توسعه ریشه فراهم می‌نماید.
۷- محدوده PH ایده آل: کوکوپیت، دارای PH ایده آل بین ۵/۶ تا ۶/۵ بوده و به خنثی نمودنPH خاک‌های قلیایی کمک می‌کند و موجب جذب مناسب مواد غذایی به ریشه خواهد شد.
۸- جایگزین مناسب: بهترین جایگزین مناسب برای پیت ماس، پشم سنگ، ورمیکو لیت، پرلیت، سنگ خلل و فرج دار (Pumice)، خاک رس منبسط شده می‌باشد.

کوکوپیت
برای خرید خاک و انواع بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نحوه استفاده از کوکوپیت

 هر قالب کوکوپیت را در ظرفی محتوی ۱۰-۸ لیتر آب (جهت غنی‌تر نمودن کوکوپیت می‌توان همراه آب مواد غذایی نیز اضافه نمود) قرار داده و پس از جدا شدن الیاف از هم به صورت خالص یا به همراه پرلیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجم حاصل از باز شدن الیاف هر قالب تا ۵۰ – ۶۰ لیتر خواهد شد.

مهم‌ترین خواص کوکوپیت

_ توانایی نگهداری آب بالا کوکوپیت، در مقایسه با پیت ماس نیاز به آبیاری کمتری (تا۶۵%) دارد. کوکوپیت نسبت به پیت ماس آب بیشتری نگهداری می کند.
_ توانایی دوباره خیس شدن و خصوصیت زهکشی سریع کوکوپیت، باعث کاهش از دست رفتن نوترینت‌ها از طریق آبشویی می‌شود.
_ pH کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی است و بنابراین برای گیاهان بسیار مناسب است.
_ کوکوپیت، طبیعی‌ترین تهویه کننده خاک است و از سخت شدن خاک جلوگیری می‌کند و تخلخل خاک را افزایش می‌دهد.
_ کوکوپیت، به رشد باکتری، قارچ و علف هرز مقاوم است و در واقع بدون پاتوژن است.
_ مقدار بالای لیگنین در آن توسعه میکروارگانیسم‌های مطلوب را تشویق می‌کند.
_ کوکوپیت را می‌تواند به عنوان یک محیط کشت بدون خاک در هیدروپونیک مورد استفاده قرار بگیرد.
_ کوکوپیت، کاملا آلی است. هیچ گونه تاثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد.
_ از لحاظ فیزیکی مقاوم است و به کندی تجزیه می‌شود و فقط وقتی ۱۰ ساله است شروع به تجزیه شدن می‌کند  .

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    فاطمه
    28 بهمن 1401
    فاطمه

    سلام خسته نباشید ایا داخل خاک کوکوپیت از سم وکود استفاده میشه

  • پاسخ
    ناشناس
    01 مرداد 1401
    ناشناس

    باسلام وخسته نباشید لطفا بفرمایید بعدازاینکه برای تکثیر یک گیاه ان راداخل کوکوپیت قراردادیم هرچندروزباید ابیاری انجام شود؟؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    03 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام سلامت باشید هر زمان که بستر کاشت خشک شد مجدد آبیاری کنید

  • پاسخ
    اسماعیل
    20 تیر 1401
    اسماعیل

    سلام ببخشید من باغ نخل دارم آیا امکانش هست تولید کنم و چجوری میتونم طرز تولیدشو یاد بگیرم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    21 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام منظورتون تولید کوکوپیته دوست عزیز؟ کوکوپیت از الیاف نارگیل هست

  • پاسخ
    طیبه شیرازی
    02 فروردین 1401
    طیبه شیرازی

    سلام ممنون ازمطالب خوبتان خیلی خوب وعالی میخواهم بپرسم آیامیشه پوست تخم مرغ جایگزین کردبازهم ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 اردیبهشت 1401
    نازبو - یاوری

    سلام خیر کاربرد هر کدام متفاوته، پوست تخم مرغ بیشتر فایده تغذیه ای داره برای رشد گیاه

  • پاسخ
    امیر
    24 شهریور 1400
    امیر

    سلام این ۷اک رو برای نگهداری تارانتولا ها هم میشه استفاده کرد یا خیر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام به تنهایی بدون تغذیه کافی نیست

  • پاسخ
    آرانی
    01 بهمن 1399
    آرانی

    سلام برای درست کردن یه گلدان مناسب خیار اگه لطف کنید بگید چه نوع خاک و چه نوع کود و هر کدوم به چه مقدار و همچنین هر چند یک بار باید کود اضافه کنیم .

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو جهت خرید خاک میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید. کوددهی هم بسته به مرحله رشد گیاه متفاته ولی معمولا هر سه هفته یکبار با دوز مناسب، مناسبه

  • پاسخ
    آویس
    27 تیر 1399
    آویس

    سلام آیاازاین کودمیشه برای درختان میوه هایی مثل انارو گوجه سبزاستفاده کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام آویس عزیز کوکوپیت بستر کشته، کود نیست و مواد غذایی خاصی نداره، جهت خرید خاک و خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    پدرام
    30 فروردین 1400
    پدرام

    سلام، خیلی ممنون از مطالب خوبتون سوال من اینه که در باغ گلها به هنگام خرید خاک آماده برای کاشت و‌ تعویض گلدان کوکوپیت به همراه پرلیت فروختند که تا حدی به نظرم قیمت زیادی هم گرفتند و من خوشحال بودن که خاک آماده و کامل و درجه یکی خریدم در حالیکه بعدا تحقیق کردم و‌متوجه شدم این خاک جذب رطوبت بالایی داره و به صورت ترکیبی با خاکهای دیگه استفاده میشه! سوالم اینه که الان کاج مطبق و لیندا رو کامل با این خاک کاشتم و ممکنه گیاه آسیب ببینه؟؟؟ نیازی هست خاک رو تغییر بدم و اصلاح کنم؟؟؟ الان که تازه عوض کردم گلدونو و گیاه تو شک هست بکنم این کارو یا دیرتر؟؟ سپاس فراوان

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام پدرام عزیز بهتره به مقداری با پیتماس، خاک برگ، ماسه و ورمی مخلوط بشه.

  • پاسخ
    ج ن
    30 اردیبهشت 1399
    ج ن

    سلام. مطالبتون خیلی عالی بود. میخواستم بدونم از الیاف مویی شکل نارگیل میشه توی خونه کوکوپیت درست کنیم؟ اکه میشه لطفا توضیح بدید... ممنون از راهنماییتون...

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بله ولی خوب مقدار این الیاف باید زیاد باشه، چون استریل میشه و بصورت قالبی پرس میشه، ولی در اصل کوکوپیت از الیاف نارگیله اما در ایران اگه تولید بشه معمولا با لیف درخت خرما تولید میشه جهت خرید کوکودپیت استاندارد میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    11 آبان 1398
    ناشناس

    خاک کاکوپیت

  • پاسخ
    عباس مجمودی
    09 خرداد 1398
    عباس مجمودی

    ممنون از مطالب مفید و آموزنده تون . چجوری میتونیم تو کوچیک رو تهیه کنیم

  • پاسخ
    ali eb
    27 آبان 1397
    ali eb

    مطالب عالی

  • پاسخ
    آرش
    27 بهمن 1396
    آرش

    مرسی از مطلب خوب و مفید و خلاصه.

گزارش اشکال در سایت