نازبو
معرفی دیفن باخیا
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی دیفن باخیا

  دیفن باخیا گیاه مقاوم و همیشه سبزی است که بخاطر نگهداری راحت به عنوان یک گیاه زینتی و آپارتمانی نگهداری می‌شود. این جنس دارای 30 گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز چند ساله است که برای برگ‌های زیبایش پرورش داده می‌شوند.

نام  فارسی: دیفن باخیا
خاستگاه: آمریکای جنوبی
نام انگلیسی:
 Dumb Cane
نام علمی: DIEFFENBACHIA AMOENA
خانواده:   ARACEAE  - شیپوری
نامهای دیگر: عصای لالی - سمبرگ - Dumb Cane

دیفن باخیا با نام علمی "DIEFFENBACHIA AMOENA" گیاهی است با برگ‌های زیبا از خانواده آراسه "ARACEAE" که در اکثر آپارتمان‌ها وجود دارد، که گاهی در صورت بالا بودن سن گیاه و مهیا بودن شرایط گل می‌دهد که البته خیلی کم دیده می‌شود. گیاه دیفن باخیا بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است که چندین نوع دارد؛ طول برگ‌های شکننده این گیاه ممکن است تا ۴۷ سانت نیز برسد و پهنای برگ‌ها نیز به نصف این مقدار افزایش می‌یابد. شهرت این گیاه با نام سَمبرگ به علت ماده سمی کلسیم اگزالات (raphides) است. این ماده نوعی کریستال سمی است که پس از آسیب دیدگی دیوار سلولی و تخریب آن به بیرون ترشح می‌شود. در واقع ترشح این ماده سمی یکی از مکانیسم‌های گیاه در مقابل حیواناتی است که برای این گیاه دشمن به حساب می‌آیند.

برای خرید کود مایع گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر دیفن باخیا

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نیازهای دیفن باخیا

آبیاری : در تابستان هفته‌ای 3-2 مرتبه و در زمستان یکبار در هفته گیاه را آبیاری کنید.البته در تابستان خاک گلدان را بررسی کنید و در صورت خشک بودن سطح خاک گیاه را بلافاصله آب دهید و در زمستان بگذارید سطح خاک خشک شود و بعد گیاه را آب بدهید. آبیاری بیش از اندازه گیاه موجب زرد شدن برگ‌های موجود در قسمت پایین گیاه و ایجاد نواحی قهوه‌ای رنگ بر روی پهنه برگ می‌شود.
دما: بین 15 تا 25 درجه رشد خوبی دارد. در صورت گرمتر شدن هوا عمل غبارپاشی را انجام دهید و خاک گلدان را بازبینی کنید تا به دلیل افزایش دمای محیط اگر خاک خشک شده است عمل آبیاری را انجام دهید. افزایش دمای محیط باعث لوله شدن برگ‌های گیاه می‌شود و هوای خیلی گرم و خشک موجب خشکی برگ‌ها و ریزش آنان می‌شود. البته گاهی لوله شدن برگ‌های مسن و ریزش آنان طبیعی است زیرا گیاه در حال رشد است و با این کار برای برگ‌های جدید فضای کافی ایجاد می‌شود. اگر دمای هوا به زیر 10 درجه بیاید برگ‌های موجود در قسمت پایین گیاه کم رنگ می‌شوند و خواهند ریخت و بعد از مدتی نیز گیاه از بین خواهد رفت. این گیاه را در جلوی کولر یا پنکه قرار ندهید.
نور: مکانی سایه با نوری غیر مستقیم برای این گیاه مناسب است. نور مستقیم آفتاب نباید به آن بتابد. نور بیش از اندازه موجب کم رنگ شدن برگ‌ها و سفید شدن آنها می‌شود. نور کم موجب علفی شدن گیاه و طویل شدن بیش از اندازه دمبرگ‌ها می ‌ود. در مکان‌هایی که کم نور است می‌توان از نمونه‌هایی استفاده کرد که برگ‌های سبز تیره دارند.
خاک: خاکی با زهکش خوب برای این گیاه استفاده کنید. مخلوط از 2 قسمت پیت ماس + یک قسمت خاک معمولی + یک قسمت شن و یا مخلوطی از خاک معمولی+ خاک برگ +20٪ شن  برای این گیاه محیط خوبی را فراهم می‌آورد.
کوددهی: برای تغذیه مصنوعی می‌توان هر ماه یک مرتبه از کودهایی محلول که برای گیاهان زینتی و آپارتمانی وجود دارد، همانند فرمول 10-10-10  استفاده کرد. توجه کنید که کوددهی بیش از اندازه به این گیاه می‌تواند منجر به ظهور لکه‌های قهوه ای رنگ بر روی برگ‌ها شود. هنگامی که حجم ریشه‌های گیاه زیاد شود گیاه به سمت بالا رانده می‌شود و ریشه‌ها از منافذ زیرین گلدان بیرون می آیند که در این زمان می بایست گلدان گیاه را عوض کرد.
غبارپاشی : دیفن‌باخیا رطوبت بالای هوا را بخصوص زمانی که دمای هوا بالا است، دوست دارد بنابراین در روزهای گرم گیاه را غبارپاشی کنید، اما این عمل را در زیر نور آفتاب انجام ندهید، زیر بر روی برگ‌ها لکه‌های سوخته ایجاد می‌شود.

تمیز نمودن برگ‌ها: برای تمیز کردن برگ می‌توانید اسفنج مرطوب را دو تا ۳ هفته یکبار روی برگ‌ها بکشید. از هیچ ماده شوینده ای استفاده نکنید که موجب بسته شدن روزنه‌های برگی می‌شود. به دلیل سمی بودن گیاه از دستکش استفاده کنید.

نام فارسی سَمبرگ برگرفته شده از سمی بودن شیره گیاهی و تحریک شدید اعضا حساس است.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گل دادن دیفن باخیا

جابه جایی : برگ‌های این گیاه بعد از آبیاری ترد و شکننده می‌شود، بنابراین اگر قصد جابجایی گیاه را دارید چند روزی آبیاری ان را به تاخیر اندازید، تا بر اثر برخورد دیگر اشیا به گیاه، برگ‌های گیاه صدمه نبیند.
گل دادن دیفن باخیا : در صورت بالا بودن سن گیاه و مهیا بودن شرایط، گل می‌دهد که البته خیلی کم دیده می‌شود (طول گل دیفن باخیا  به ۱۳ سانتیمتر می رسد ولی چندان مشخص نیست)
علت زرد شدن برگ دیفن باخیا : اگر مشاهده کردید که برگها دیفن باخیا زرد شده و زیر آنها تار عنکبوت بسته است، مطمئنا کنه قرمز به آن آسیب رسانده، بنابراین هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سم پاشی کنید. برگ‌های گیاه در اثر هوای خشک و گرم، خشکیده شده و سقوط می‌کنند. لکه‌های سوخته روی برگ‌ها نیز در اثر غبار پاشی در آفتاب مستقیم حادث می شود. همچنین در هوای سرد و مرطوب، قارچ بوتریتیس می تواند فعالیت کرده و برگ و ساقه‌ها را بپوساند. برای مقابله با این عارضه، گیاه را در دمای ۱۶ درجه سانتیگراد نگهدارید و غبارپاشی را کم کنید و باخرید سم قارچ کش، سمپاشی نمایید. برگ‌های رنگ پریده و متمایل به سفید، نشانه این است که یا نور زیاد است و یا گیاه به تغذیه مصنوعی احتیاج دارد. اگر دیدید، برگ‌های پایینی گیاه دیفن باخیا زرد شده و لکه‌های قهوه ای در حاشیه آنها، مشاهده می‌گردد، حتما آبیاری بیش از اندازه بوده است. هوای سرد نیز می‌تواند باعث رنگ پریدگی و سقوط برگ‌ها شود.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر دیفن باخیا

از اواسط بهار تا اویل تابستان ، قلمه‌های انتهایی ساقه را به طول ۱۰ تا ۵/۱۲ سانتیمتر، با یک چاقوی تیز، از گیاه مادری جدا کنید و برگ‌های پایینی قلمه را قطع نمایید. سپس در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو برده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ تا ۱۱ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه قرار دهید و آنها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. تا زمان ریشه دهی که تا ۲ ماه طول می کشد، دما را ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتیگراد نگاه دارید. لازم است گاهی کیسه را بردارید تا هوادهی انجام شود و از انتشار آلودگی‌های قارچی جلوگیری به عمل آید. زمانی که ریشه‌دهی انجام شد، کیسه را برداشته و تغذیه مصنوعی را آغاز کنید. پس از رشد کافی قلمه، آن را به گلدانی با قطر دهانه ۱۳ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی، منتقل نمایید. اگر دیفن باخیا، بیش از اندازه رشد کرده و دارای ساقه های بلند، محکم و بدون برگ شده باشد، می‌توانید با روش تقسیم ساقه هم، این گیاه را تکثیر کنید.

 قیمت دیفن باخیا

همچنین بخوانید : معرفی و شرایط نگهداری گل گازمانیا

آفات دیفن باخیا

اگر برگ‌ها ریز و ساقه دراز گشته است علت آن است که نور ناکافی است و گیاه برای گرفتن نور بیشتر خود را به طرف بالا می‌کشد. گیاه را به محل روشن تر با نور غیرمستقیم منتقل نمایید. اگر برگ‌ها زرد و زیر آنها تار عنکبوت تشکیل شده است عامل آن کنه قرمز است هر دو هفته یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی کنید. برگ‌ها خشک شده و سقوط می‌کنند، علت آن هوای بسیار گرم است. اگر برگ‌ها و ساقه می‌پوسد عامل آن نوعی قارچ است که در اثر سرما تولید می‌شود، سعی کنید گیاه را کمتر غبار پاشی کنید و آن را به محل گرم‌تر منتقل نمایید. اگر برگ‌ها رنگ پریده و به سفیدی گرایش پیدا نموده اند یا نور زیاد است یا احتیاج به تغذیه دارد، اگر برگ‌های پایینی زرد و لکه‌های قهوه‌ای در حاشیه آنها مشاهده می‌گردد، آبیاری بیش از اندازه است. اگر برگ‌ها رنگ پریده و سقوط می‌کنند هوا خیلی سرد است گیاه به محل گرمتری منتقل نمایید.

بیشتر بدانید:

  • تعویض گلدان در فصل بهار هر سال و قبل از آغاز رویش انجام شود.
  • سایه سنگین سبب ریزش برگ‌ها خواهد شد.
  • بهترین مکان برای این گیاه پنجره جنوبی یا پنجره شرقی روشن است.
  • در دمای بیشتر از ۲۴ درجه سانتی گراد روزانه اسپری آب را انجام دهید.


آیا گیاه دیفن باخیا سمی است؟

نام فارسی آن یعنی سم برگ به سمی بودن برگ‌های دیفنباخیا اشاره دارد. شیره گیاهی سمی دیفن باخیا باعث می‌شود اعضای بدن تحریک شود و برای کودکان و حیوانات خانگی مضر است. پس اگر فرزند کوچک یا حیوانی در خانه دارید، گلدان دیفن باخیا را از دسترس او خارج کنید و خودتان هم در زمان تیمار، آبیاری و تکثیر با احتیاط رفتار کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    علیرضا
    21 اسفند 1401
    علیرضا

    سلام وقت بخیر.بذر گل دیفن باخیا رو دارین؟؟

  • پاسخ
    احسان
    20 بهمن 1400
    احسان

    سلام دیفن بنده ناگهان شروع به زرد شدن کرده روشم حالت تارعنکبوتی بسته.خیلی نگرانم لطف میکنید راهنمائی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام شپشک آرد آلوده احتمالا، از سم مناسب استفاده کنید.

  • پاسخ
    نازی
    30 آبان 1398
    نازی

    عاشق دیفنم

  • پاسخ
    محمدرضا
    02 خرداد 1398
    محمدرضا

    سلام خسته نباشید من جدبدا گیاه اگلونما به گلهای خونه اضافه کردم فقط میخاستم بدونم اونم برگهاش سمی هست یا نه چون خیلی نسبت به سمی بودن وسواس دارم

  • پاسخ
    حسین
    15 فروردین 1398
    حسین

    عالي بود .تشکر

گزارش اشکال در سایت