نازبو
زیره سبز و خواص دارویی آن
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

زیره سبز و خواص دارویی آن

زیره سبز یک گیاه از خانواده جعفری ها با گل‌های سفید و صورتی رنگ چتری شکل و دارای طبیعت گرم و خشک است. از دانه‌ها یا میوه‌های زیره سبز برای مصرف خوراکی و به عنوان یک ادویه خوش طعم در آشپزخانه و همچنین جهت بهره‌وری دارویی و درمانی استفاده می‌شود.

نام فارسی: زیره سبز
خاستگاه شرق منطقه مدیترانه و هند
نام انگلیسی: CUMIN
نام علمی: CUMINUM CYNINUM
خانواده: APIACEAE - چتریان
نامهای دیگر: کمون ، سنوت

زیره سبز گیاهی علفی و یکساله به ارتفاع 30 تا 50 سانتیمتر است. ساقه این گیاه باریک، صاف، منشعب و بلند است. هر شاخه به شاخه‌های هم اندازه ای انشعاب پیدا می‌کند. برگ‌ها بلند، مرکب و پر مانند بوده که هر برگ از برگچه های نخ مانند تشکیل می‌شود. گل‌ها کوچک، سفید یا صورتی بوده که در گل‌آذین‌های چتری ظاهر می‌شود. میوه از نوع فندقه است که در آن یک بذر قرار دارد. بذر زیره 8 شیار دارد که مجاری روغن آن به حساب می‌آید. بذرها دوکی شکل و به رنگ زرد- قهوه ای هستند.

برای خرید بذر سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط نگهداری و پرورش زیره سبز

خاک: زیره به خاکهای حاصلخیز، ماسه ای لومی و با تهویه و زهکش مناسب نیاز دارد. pH مناسب خاک برای زیره سبز 6.8 تا 8.3 است. زیره به شوری خاک حساس است.
آبیاری: معمولا زیره نسبت به سایر اعضای این خانواده به آبیاری کمتری نیاز دارد. زیره سبز به خشکی، نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری مقاوم است.
دما: زیره سبز به آب و هوایی خشک و معتدل نیاز دارد. در دماهای پایین رنگ برگ‌ها به بنفش تغییر می‌کند. دماها بالا نیز می‌تواند دوره رشد را کوتاه و سبب زود رسیدن محصول شود که در اینصورت کیفیت آن کم می‌شود. زیره به سرما حساس است و با پاشیدن اسید سولفوریک بر روی آن یا آبیاری، آن را از خسارت سرمازدگی حفظ کرد. دمای جوانه زنی بذر زیره سبز 2 تا 5 درجه است.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آفات و بیماری‌های زیره

از آفات مهم زیره سبز می‌توان به شته ها اشاره کرد که در مرحله گلدهی به گیاه حمله می‌کنند. شته‌ها باعث می‌شوند گیاه زرد و ضعیف شده و در نتیجه عملکرد را کم می‌کنند. آفت مهم دیگر کرم‌های ریزی هستند که از برگ‌های جوان تغذیه می‌کنند. زیره سبز به پوسیدگی ناشی از آلترناریا و فوزاریوم حساس است. معمولا خسارت ناشی از فوزاریوم شدیدتر بوده و در حدود 80% محصول را می‌تواند از بین ببرد. فوزاریم از بذر آلوده و یا خاک آلوده منتقل می‌شود. آلترناریا نیز به صورت لکه‌های قهوه ای تیره رنگ بر روی برگ‌ها ظاهر می‌شود. در آب و هوای مرطوب و ابری شیوع این بیماری بیشتر است. پوسیدگی خاکستری نیز در زیره سبز مشاهده می‌شود که سبب از بین رفتن رنگ بذرها می‌شود.

همچنین بخوانید: معرفی گیاه زوفا و خواص دارویی آن

خواص زیره سبز

  • زیره سبز ضد تومور، ضد صفرا، ضد باکتری و ضد عفونی کننده است.
  • برای مبارزه با عفونت های ویروسی و بیماری هایی از جمله سرماخوردگی یا آنفولانزا بسیار مفید است.
  • با کاهش احتمال ابتلا به هیپوگلیسمی و یا کاهش قند خون به جلوگیری از دیابت کمک کند.
  • دمنوش آن برای درمان برونشیت و برطرف کردن سوء هاضمه مفید است.
  • درمان بی خوابی یکی از ویژگی‌های خاص زیره سبز است.
  • به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری عمل میکند.
  • باعث افزایش شیر مادران را در دوران شیردهی می‌شود.
  • به عنوان یک ماده دفع کننده و ضد انعقادی عمل می‌کند و به دفع مخاط از راه ریه‌ها کمک می‌کند‌.
  • زیره سبز یک افزودنی مغذی برای افراد مبتلا به کم خونی است.
  • باعث افزایش ادرار و سم زدایی بدن می‌شود. همچنین برای رفع نفخ روده و معده بسیار مفید است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت