نازبو
10 روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی
  • پکیج رشد و ارگانیک

10 روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک

آفت کش های طبیعی و شته کش طبیعی به طور معمول از صابون و گاهی اوقات از سایر مواد سازگار با محیط زیست تشکیل می شود. بیشتر باغبانان خانگی به سوی باغبانی ارگانیک تمایل بیشتری نشان داده‌اند؛ محصولات ارگانیک برای سلامتی ما و خانواده‌مان بسیار مهم است. تعدادی دستورالعمل خانگی برای تهیه آفت کش‎ها وجود دارد. این روش ها برای محیط زیست نیز مفید است. شما می‌توانید خودتان آفت کش مورد نیازتان را در خانه درست کنید و به این ترتیب در وقت و هزینه‌تان صرفه جویی کنید.

نکته مهم در استفاده از آفت کش‌های ارگانیک این است که زود تاثیر خود را از دست می‌دهند و با باران شسته می‌شوند؛ برای اینکه نتیجه مطلوب را از آنها بگیرید به دفعات و با فاصله زمانی 1 هفته از آنها استفاده کنید. ما در این مطلب انواع حشره کش های خانگی معروف و مؤثر ارگانیک را برای شما شرح می‌دهیم. جهت خرید قارچ کش به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

10 روش و طرز تهیه حشره کش خانگی و آفت کش های طبیعی

1- استفاده از روغن برای درست کردن آفت کش های طبیعی

از یک صابون ظرفشویی مایع ملایم استفاده کنید. از صابون های معطر آنتی باکتریال (ضد باکتری) و دیگر صابون های تخصصی استفاده نکنید زیرا ممکن است به گیاهان شما آسیب برسانند. یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان روغن پخت و پز در یک کاسه مخلوط کنید. از روغن کانولا یا روغن های گیاهی استفاده کنید. 12 میلی لیتر (2/5 قاشق چای‌خوری) از این ترکیب را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کنید. ترکیب جدید و باقی مانده ترکیب قبلی را به درون یک آب پاش بریزید و با هم مخلوط کنید. آفت کش را روی بخش کوچکی از گیاه امتحان کنید. با این کار مطمئن می شوید که آسیب بیشتری به گیاه وارد نمی شود. اگر قسمتی از گیاه که آفت کش را روی آن امتحان کرده اید پژمرده شد و یا تغییر رنگ داد از صابون های معمولی دیگر برای درست کردن این آفت کش استفاده کنید. در صورتی که گیاه به این آفت کش حساسیت نداشت آن را به کل گیاه خصوصا زیر برگ ها اسپری کنید . بر نقاطی که حشره تخم گذاری کرده است تمرکز کنید زیرا این آفت کش تخم حشرات و حشرات نابالغ را خیلی سریع از بین می برد.

2- استفاده از پوست تخم مرغ برای درست کردن آفت کش های طبیعی و کنترل آفت‌ها

قبل از خرد کردن پوست تخم مرغ‌ها اجازه دهید حسابی خشک شوند. پوسته‌ تخم مرغ‌ها را را با ساطور غذا یا خردکننده‌ی دانه‌های قهوه خرد کنید تا به صورت پودر در بیایند. با این دستگاه می‌توان به خوبی پوسته‌های تخم مرغ را خرد کرد. زمانی که از خرد کننده‌ غذا استفاده می‌کنم قطعاتی بزرگ‌تر از زمانی که از قهوه خرد کن استفاده می‌کنیم بدست می آوریم، این قطعات هم خوب هستند ولی ما پودر را بیشتر ترجیح می‌دهم زیرا بهتر به حشرات می‌چسبد.

بعد از اینکه پوسته‌ تخم مرغ‌ها آسیاب شدند می‌توانید آن‌ها را مستقیما برای استفاده به باغ بیاورید. برای استفاده از پوسته‌ تخم مرغ‌ها به عنوان آفت کش باید پودر پوسته را مستقیما روی حشرات بریزید. با این کار حشرات شروع به بخود پیچیدن می‌کنند؛ شاید آن‌ها را سریعا نکشد اما در طول زمان حتما خواهد کشت. برای کنترل دائمی حشرات پودر پوسته تخم مرغ را روی برگ گیاهانی که بیشترین آسیب دیده‌اند بپاشید. این پودر باعث دور کردن آفت‌ها می‌شود. البته در استفاده از آن مراقب باشید زیرا این پودر هر سوسکی حتی انواع مفید آن را خواهد کشت به همین دلیل بهتر است که پوسته تخم مرغ را به طور مستقیم بر روی آفات خاصی که می خواهید کنترل کنید، بپاشید. برای کنترل حلزون‌ها و سوسک‌ها پودر پوسته تخم مرغ را در اطراف پایه‌ گیاه بپاشید. این کار را بعد از بارش باران تکرار کنید. پودر تخم مرغ را در مکان خشک نگهداری کنید. پوسته‌های تخم مرغ برای سلامتی باغ عالی هستند و به خاک کلسیم اضافه می‌کنند و مزایای بسیار دیگری هم دارد که اگر بدانید تعجب خواهید کرد که مردم چرا پوسته‌ تخم مرغ‌ها را دور می‌ریزند.

بیشتر بخوانید: کنترل بیولوژیک آفات

3- استفاده از اسپری فلفلی برای درست کردن آفت کش های طبیعی

این افشانه برای حفاظت از گلها و سبزیجات شماست و به دفع آهو، گوزن،خرگوش و سایر آفات کمک می‌کند. توجه کنید که استفاده از این اسپری ممکن است طعم تندی روی میوه‌های گیاه شما به جای بگذارد.
مواد لازم برای تهیه اسپری فلفل: 6 عدد فلفل تند، 2 فنجان آب، 1 لیتر آب (توجه شود که هر چقدر فلفل‌ها تندتر باشند بهتر است).
فلفل‌های تند را با 2 فنجان آب مخلوط کنید. به مدت 1 تا 2 دقیقه با سرعت بالا مواد را مخلوط کنید. مخلوط را در یک ظرف ریخته و بگذارید تا یک روز بماند. مایع را درون یک پارچه‌ی نخی نازک بریزید و صاف کنید. مایع صاف شده را با حدود 1 لیتر آب مخلوط کنید و به تمام گیاه خود آن را اسپری کنید (اگر باران بارید، بعد از باران دوباره مایع را اسپری کنید). پس از یک هفته دوباره مایع را به گیاه خود بپاشید و هفته بعد نیز این کار را دوباره تکرار کنید.

4- استفاده از آب تنباکو برای درست کردن آفت کش های طبیعی
یک فنجان تنباکو را با 4 لیتر آب مخلوط کنید. تنباکو برای مبارزه با شته گیاهان آپارتمانی ، کرم ها و هزارپا ها مفید است ولی برای گیاهانی مثل فلفل، گوجه، بادمجان یا دیگر اعضای این خانواده مضر است. ترکیب را به مدت 24 ساعت در یک مکان آفتابی یا در یک مکان گرم قرار دهید. رنگ ترکیب را چک کنید. در حالت مطلوب، این آفت کش خانگی به رنگ چای کمرنگ باید باشد. اگر بیش از حد تیره شد آن را با آب رقیق کنید و اگر خیلی کمرنگ به نظر می رسید آن را چند ساعت اضافه تر در آفتاب قرار دهید. سه قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را به این ترکیب اضافه کنید و کاملا آن را مخلوط کنید. ترکیب را به یک آب پاش منتقل کنید. سپس ترکیب داخل آب پاش را یک بار دیگر تکان دهید تا بهتر مخلوط شود. آفت کش را روی قسمت های آلوده گیاه اسپری کنید و همچنین می توانید آن را روی قسمت هایی از گیاه که در وضعیت خوبی هستند نیز اسپری کنید.

توصیه می کنیم مقاله رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی را نیز از دست ندهید.

5- ساخت حشره کش گیاهی از اسپری آب گوجه فرنگی برای درست کردن آفت کش های طبیعی

راهکاری مناسب برای کنترل شته‌ها و سایر حشرات از طریق سموم حشره کش گیاهی :

مواد لازم: 2 فنجان برگ گوجه فرنگی و ساقه‌ گیاه گوجه فرنگی، 1 لیتر آب

2 فنجان برگ و ساقه ی گیاه گوجه فرنگی را در غذا ساز بریزید. 2 فنجان آب را نیز اضافه کنید.
مواد را به مدت 2 دقیقه مخلوط کنید. سپس مخلوط را در یک ظرف جداگانه ریخته و بگذارید 1 روز بماند. پس از یک روز مخلوط را در یک ظرف جداگانه ریخته و صاف کنید سپس به مایع صاف شده یک لیتر آب اضافه کنید.
این مایع برای گل رز و سایر گیاهان که مورد تهاجم شته قرار گرفته‌اند بسیار مفید است.
نکته: گل های جعفری نیز جزو گیاهانی هستند که معمولاً برای دفع آفات استفاده می‌شوند. می‌توانید ساقه و برگ آنها را در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید و سپس بگذارید مخلوطتان در ظرفی تا یک روز بماند. بعد از صاف کردن و رقیق کردن با آب به گیاه اسپری کنید.

6- استفاده از پرتقال برای درست کردن آفت کش های ارگانیک
پوست یک پرتقال را جدا کنید. اگر پرتقال تازه در دسترس ندارید می توانید از 1/5 قاشق چایی خوری تفاله مرکبات خشک شده استفاده کنید یا می توانید از 15 میلی لیتر آب تغلیظ شده پرتقال استفاده کنید. مرکبات در از بین بردن آفاتی مثل حلزون ها، شته ها، قارچ ها خیلی قوی هستند. همچنین این آفت کش در برابر مورچه ها و سوسک ها نیز کار می کند. پوست پرتقال را در یک ظرف شیشه ای بریزید و 2 فنجان آب جوش به آن اضافه کنید. محلول به مدت 24 ساعت در یک جای گرم قرار دهید. محلول را از یک صافی عبور دهید و پوست ها را جدا کنید و دور بریزید و آب را در یک ظرف بریزید. چند قطره صابون کاستیل به آب به دست آمده اضافه کنید. نعنای موجود در صابون کاستیل بسیار موثر است. ترکیب را کاملا مخلوط کنید. ترکیب را به درون یک آب پاش منتقل کنید و آن را مستقیما روی قسمت های آلوده گیاه اسپری کنید.

7- استفاده از سبزیجات برای ساخت آفت کش گیاهان آپارتمانی
½ فنجان فلفل تند را با ½ فنجان حبه سیر یا پیاز مخلوط کنید. همچنین می توان هم از پیاز و هم از سیر استفاده کرد. همه سبزیجات باید قبل از استفاده خرد شوند. سبزیجات خرد شده را در مخلوط کن برقی بریزید تا به حالت یک رب غلیظ برسند. دو فنجان آب گرم (500 میلی لیتر) به ترکیب اضافه کنید و به طور کامل آن ها را با هم مخلوط کنید. ترکیب را در یک ظرف شیشه ای یا پلاستیکی بریزید و آن را به مدت 24 ساعت در یک مکان آفتابی یا یک مکان گرم قرار دهید. بهتر است که در مکان آفتابی نگه داشته شود. مخلوط را از یک صافی عبور دهید و آب به دست آمده را به یک ظرف دیگر منتقل کنید. این آب آفت کش شما می باشد. آفت کش خود را به درون یک آب پاش بریزید. قبل از این که آفت کش را به درون آب پاش بریزید، آب باش را با آب و صابون بشویید تا آلودگی نداشته باشد. از این آفت کش گیاهان آپارتمانی می توان برای درمان گیاهان آلوده هر 4 یا 5 روز یکبار استفاده کرد. پس از 3 یا 4 بار استفاده، آفات از بین می روند. جهت خرید بذر سبزیجات به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

8- استفاده از روغن چریش برای درست کردن آفت کش های طبیعی
15 میلی لیتر روغن چریش را با ½ قاشق چایی خوری صابون ظرفشویی مایع ملایم مخلوط کنید. بسیاری معتقدند روغن چریش که از برگ های تلخ یک درخت به دست می آید، یکی از موثرترین آفت کش های موجود است. مخلوط روغن و صابون را به 2 لیتر آب گرم اضافه کنید. ترکیب را کاملا و به آرامی هم بزنید. این آفت کش را به یک آب پاش منتقل کنید و آن را به کل گیاه خصوصا قسمت های آلوده و آسیب دیده اسپری کنید و بیشتر روی این نقاط تمرکز کنید.

9- اسپری صابونی دفع حشرات
یک صابون ظرفشویی مایع ملایم انتخاب کنید. با استفاده از صابون خفیف تر احتمال ایجاد اثرات مضر روی گیاه کمتر می شود. از صابون های تخصصی، ضد باکتری و صابون های معطر نباید استفاده شود. 10 تا 15 میلی لیتر صابون را به 4 لیتر آب اضافه کنید و آن ها را به خوبی با هم مخلوط کنید. ترکیب را درون یک آب پاش بریزید. ممکن است همه مخلوط آب و صابون در یک آب پاش جای نگیرد بنابراین باید از یک آب پاش بزرگ استفاده کنید و تا جایی که ممکن است مخلوط را درون آن بریزید. آفت کش را روی قسمت کوچکی از گیاه که آلوده شده است تست کنید و به مدت یک روز آن را تحت نظر داشته باشید،  اگر پژمرده نشد یا تغییر رنگ نداد بی خطر است.
آفت کش های طبیعی را روی کل گیاه اسپری کنید و بر مناطقی که به نظر می رسد آلودگی زیاد تر است بیشتر تمرکز کنید. این آفت کش حشرات را فلج می کند و آن ها دیگر قادر به غذا خوردن نخواهند بود و در نتیجه از بین می روند. هر دو یا سه روز یک بار آفت کش را روی گیاه اسپری کنید و این کار را به مدت 2 هفته انجام دهید. به دلیل این که این آفت کش رقیق است ادامه برنامه تنها راهی است که اطمینان حاصل می شود آلودگی از بین رفته است.

اگر این مطلب را پسندیده‌اید، ممکن است مطلب نحوه ضد عفونی کردن خاک را هم دوست داشته باشید.

10- استفاده از گل داوودی برای درست کردن آفت کش های طبیعی

½ فنجان (113 گرم) گل داوودی خشک شده را با یک لیتر (4 فنجان) آب مخلوط کنید. گل های داوودی دارای یک بخش به نام pyrethrum هستند که این ترکیب می‌تواند بسیاری از حشراتی که گیاهان را آلوده می کنند را فلج کند. اجازه دهید مخلوط گل و آب به مدت 20 دقیقه بجوشد. جوشاندن مخلوط باعث رها سازی pyrethrum به درون آب می شود. پس از جوشیدن، مخلوط گل و آب را از یک صافی عبور دهید و گل ها را جدا کنید و دور بریزید و آب را به یک ظرف منتقل کنید. آب به دست آمده را به درون یک آب پاش بریزید و آن را روی گیاه اسپری کنید. روی قسمت هایی از گیاه که بیشتر آسیب دیده تمرکز کنید. آفت کش را به کل گیاه شامل زیر برگها اسپری کنید. این ترکیب را می توانید به مدت دو ماه نگه داری کنید، بعد از گذشت این مدت دیگر موثر نیست. برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

هشدار: بعضی از آفت کش های طبیعی مثل تنباکو و آفت کش های مبتنی بر صابون ممکن است به گیاه آسیب برسانند، بنابراین بهتر است قبل از استفاده کلی روی گیاه، روی قسمت کوچکی از گیاه امتحان شود و در صورت عدم بروز حساسیت، از آفت کش روی تمام گیاه استفاده شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    عصمت بافقی
    22 بهمن 1402
    عصمت بافقی

    سلام عالییییییییی بود، متشکرم🙏

  • پاسخ
    ابراهيم
    12 بهمن 1402
    ابراهيم

    باعرض سلام لطفأ بفر مائيد اين سم هائيكه فرمو ديد براى سبزبچات خوراكى هم ميشو استفاده كرد وهمچنين مانده گارى اين سم پس از أماده شدن چه مدت ميباشد از پاسخى كه ميفرمائيد سپاس گزارم خدا نگهدار

  • پاسخ
    علی جبار
    06 آذر 1402
    علی جبار

    سلام خونه ام پر از کک شده انواع سمپاشی کردم جواب نداد. لطفا راهنمایی

  • پاسخ
    یاسین
    29 تیر 1402
    یاسین

    سلام یه سوال داشتم به برگ های گیاه به لیمو آفت کش زدیم میشه از برگ هاش الان استفاده کرد و دم کرد ؟

  • پاسخ
    ایمان
    23 تیر 1402
    ایمان

    باسلام من حدود۱هفته پیش ازفرمول صابون-مایع ظرفشویی-وروغن پخت وپزبه اندازه ای که گفته بودید درست کردم وبه درخته انجیرکه به افت یک نوع انکبوت دچارشده بود زدم ولی متاسفانه همون عنکبوت برگاشو میخورد بهتربود چون همه برگه +انجیرشون نابود شد که انگاراسید بشون پاشیده شده لگه های سیاه وافتادن برگ ومیوه

  • پاسخ
    نعمت اله رحمانی
    23 فروردین 1402
    نعمت اله رحمانی

    سلام وخسته نباشید شنبلیله کاشتم هنوزچهاربرگ نشده گنجشک ها میخورند چه کنم راه نمایی بفرمایید ممنون میشوم

  • پاسخ
    امیر
    25 خرداد 1402
    امیر

    سلام شما زمانی کاشتید که گیاه اطراف کم بوده و گنجشک ها بخاطرتغذیه به گیاهان شما هجوم آوردن شما یک چوب دومتری بزارتوزمین ویک دستمال آغشته به گازوییل کن وببند بهش

  • پاسخ
    نعمت الله
    23 فروردین 1402
    نعمت الله

    سلام چرابوته نعناسربرگهاش گلوله میشه چه افتی زده چطور میشه ازبین ببرم

  • پاسخ
    امیر
    25 خرداد 1402
    امیر

    ازین شته کش استفاده کن برای بیست لیترآب ده سی سی بریز

  • پاسخ
    مهدی
    16 فروردین 1402
    مهدی

    سلام خسته نباشید میشه برای دور کردن آفات و جلوگیری از خورده شدن برگ درختان آن ها را با عصاره رزماری آبپاشی کرد ؟

  • پاسخ
    ناشناس
    10 اردیبهشت 1401
    ناشناس

    سلام دوستان عزیز چند تا درخت انار توحیاط داریم خیلی شته سبز رنگ بهش چسبیده میترسم اگه سم بزنم گلهاش بریزه لطفا اگه کسی میدونه راهنمایی کنه

  • پاسخ
    حاح حسن
    05 تیر 1402
    حاح حسن

    سلام مقداردوقاشب غداخوری پودر لباس شویی داخل چهارلیتر آب حسابی مخلوط کن وبپاش روی درخت انار خیالت راحت

  • پاسخ
    داوری
    22 فروردین 1401
    داوری

    سلام توباغم هشت اصله درخت هلو دارم ۵تا از اونا شته زده با این که با این که تازه گل کرده واول ساله می تونم برای از بین بردن شته ها از مایع (دستشویی یا ظرفشویی استفاده کنم)

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    04 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بله ولی اگه خیلی زیاد هستن و از این طریق از بین نرفتن چاره ای جز سمپاشی نسیت که الان چون گل داده سمپاشی باعث ریزش گلها میشه بازهم می تونید از یک باغبان کمک بگیرید که شرایط رو از نزدیک بررسی کنه

  • پاسخ
    فرجی
    09 اسفند 1400
    فرجی

    با سلام ما توی باغچه حیاط گل ناز یخی داریم مدتی هست که روی برگهای ان حشره های سیاه چسبیده وبرگها چروکیده شده ممنون میشم راهنمایی بفرمایید که باید چه کنیم باتشکر

  • پاسخ
    محمود رشید نیا
    17 اردیبهشت 1401
    محمود رشید نیا

    سلام آیا سرما شته را از بین مبرد

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    25 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام معمولا باعث کم شدنشون میشه ولی برخی نسبت به سرما هم مقاومن

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 فروردین 1401
    نازبو - یاوری

    سلام احتمالا شته هست، از سم یا روش های ارگانیک مناسب استفاده کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    23 دی 1400
    ناشناس

    سلام شته زده به نارنج هام که توی پانسیو هستن. چکار کنم؟

  • پاسخ
    ناشناس
    06 شهریور 1400
    ناشناس

    سلام من درخت انار وگلابی دارم درخت گلابی امسال چهارمین سال کاشتش هست هرساله شکوفه میده ولی کلا شته میگیره و شکوفه هاش می‌ریزه موندم چکارکنم خیلی ناراحتم البته کنار درخت گلابی درخت انار هم هست اونم کلا شته میگیره بعد میوه هاش بالای درخت خراب میشه چکارکنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام از سم مناسب استفاده کنید، جهت خرید سم به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    علي اصغر كريمي
    23 مرداد 1400
    علي اصغر كريمي

    درخت انار در خانه دچار آفت شده ميوه انار كرم مي زند. داخل انار سياه مي شود ميوه سالم نمي ماند ترك مي خورد و مي افتد. لطفا راهنمايي فرماييد آفت كش خانگي چيست. با تشكر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام آبیاری رو بیشتر کنید و کوددهی کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    28 تیر 1400
    ناشناس

    سلام گیاه های من یک حشره های ریز زده و برگ هایش هم داره خشک میشه چیکار باید بکنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 مرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام از سم مناسب استفاده کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    30 مرداد 1400
    ناشناس

    سلام مایه باغچه کوچیک داریم که پدرم توش گل محمدی ودرخت گردوودرخت انگورکاشته حال بعدیه سال اول بوته گل محمدی وحالا درخت گردوخشک شدن ودرخت انگورهم بعضی برگاش داره خشک میشه مشکل چیه وچیکارکنیم گناه دارن گیاهای بیچاره واینکه پدرم ازکودحیوانی استفاده کرده،درخت گردوچندروزه خشک شده میشه دوباره احیاش کرد ممنون میشم هرچه سریعتر راهنماییمون کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام نیاز به آنالیز خاک و عکس گیاهه

  • پاسخ
    Amini
    23 خرداد 1400
    Amini

    سلام آیا ریختن پودر گیاهان مخلوط نعنا،اویشن،رزماری،شویدبرای دفع حشرات در گلدان مناسب؟

  • پاسخ
    ناشناس
    21 مرداد 1400
    ناشناس

    دارچین مفیده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام میتونه موثر باشه ولی نه خیلی

  • پاسخ
    لیندا
    22 اردیبهشت 1400
    لیندا

    سلام یه سری کرم سبز افتادن به گلدونام تو گلدونای سبزی بیشترن لاغرو کشیده و سبز روشنن چه افت کشی استفاده کنم کممک کنین لطفا

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام لیندای عزیز سم دیازونین معمولا جواب میده

  • پاسخ
    منصوره جاودانی
    20 اردیبهشت 1400
    منصوره جاودانی

    سلام درخت زردالوی من شته سبز داره خیلی زیاد طوری که بقیه درختهای کنارشو داره. پر میکنه باید چکار کنم

  • پاسخ
    ناشناس
    14 خرداد 1400
    ناشناس

    سلام روغن ولک مخلوط با اب مستقیم روی شته ها پشت برگها پاشیده شود برای چند هفته جواب میدها

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام منصوره عزیز از سم مناسب استفاده کنید

  • پاسخ
    فردین کرمی
    12 اردیبهشت 1400
    فردین کرمی

    سلام باغی دارم 2 هتکار. درختان گردو،بادام،شلیل،هلو،گیلاس،آلبالو..... امسال 1 درخت گیلاس و یک درخت شلیل کاملا خشک شدند و 2 درخت گیلاس دارم که نه خشک هستند و نه برگ هایشان رشت میکند در حد جوانه مانده‌اند اسفند ماه هم سم دیازینون و قارچ هم استفاده کرده‌ام لطفا راهنمایی کنید مشکل این درختان چیست؟ آیا بیماری آنان به بقیه درختان سرایط نمیکند و چه سم‌هایی باید استفاده کنم.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام فردین عزیز باید اطلاعات بیشتری بدین

  • پاسخ
    احمدی
    10 اردیبهشت 1400
    احمدی

    سلام برای سمپاشی درختان میوه باغچه خونه چه محلولی بخرم یا خونگی بسازم

  • پاسخ
    رضا
    23 فروردین 1400
    رضا

    سلام چه زمانی میتونم بچه های کاکتوس رو از گلدون جدا کنم؟چه زمانی مناسبه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رضای عزیز زمان خاصی نداره، هر زمانی که امکانش رو داشتید مشکلی ایجاد نمیکنه

  • پاسخ
    Omid
    19 فروردین 1400
    Omid

    سلام.من قلمه گیاه پدیلانتوس رو از کسی گرفتم الان سه هفته هست که ریشه نکرده آب گلدان رو هم دو روز یک بار عوض میکنم اونو گذاشتم در یک مکانی که هم نور کافی داره و هم خنکه ولی برگ هاش جمع میشه تو خودش و زرد شده و میریزه میشه راه نماییم کنین چیکار کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام امید عزیز گیاه رو از دید آفت بررسی کنید

  • پاسخ
    معصومه
    05 بهمن 1399
    معصومه

    با سلام .من بذر فلفل دلمه و گوجه كاشتم الان سبز شده امده دو سانت امده بيرون از خاك ولي پر شنه هاي سياه است من داخل گلدان در آپارتمان هستم راهنمايي كنيد براي از بين بردن شته ها چه بايد بكنم در ضمن ايران نيستم خودم بايد تهيه سم را داخل خانه انجام دهم. با تشكر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام معصومه عزیز از روش های ارگانیک بالا میتونین استفاده کنین، میتونید هم چسب زرد تهیه کنید و کنار گلدان بگذارید تا پشه ها بچسبن بهش

  • پاسخ
    محمد
    26 آذر 1399
    محمد

    سلام برای از بین بردن حشرات داخل خاک چکار کنیم؟ (من یک گلدان گل شب بو دارم و وقتی زیر گلدانی را برداشتم زیر گلدان ۵ عدد حشره سیاه خیلی کوچک +یک خر خاکی بود چه نوع سمی برای از بین بردن این حشرات هست؟+نحوه مصرف؟)

  • پاسخ
    ناشناس
    28 اسفند 1399
    ناشناس

    نیاز به سم نیست 5 یا 6 تا کفشدوزک بگیر بزار تو گلدونت. کفشدوزکا اونا رو میخوره. هیچ آسیبی به گیاه هم نمیزنه. من خودم این کارو کردم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام محمد عزیز دیازینون خوبه، میتونین هم چند روزی به گیاه خشکی بدین برای رفع مشکل. جهت خزید سم به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    29 آبان 1399
    ناشناس

    سلام من یه بوته فلفل دارم که پشه های ریز سیاه تو خاکش زده باعث شده رنگ برگها زرد بشه و فلفل هم دیر بده مشکل چیه و برای حلش باید چه کار کنم ممنونم

  • پاسخ
    شهریار
    30 اسفند 1399
    شهریار

    سلام من توی خاک گلدونم حشره های ریز سفید پیدا شده که شبیه شپش هستن و وقتی ابیاری میکنم خیلی سریع به سطح خاک میان و دوباره میرن زیر خاک...خیلی زیادن چه راهکاری معرفی میکنین؟ممنونم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام شهریار عزیز احتمالا مگس سفیده، از سم مناسب استفاده کنید. جهت خرید سم به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو از روش ارگانیک یا سم استفاده کنید، جهت خرید سم به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    امیرارسلان
    27 آبان 1399
    امیرارسلان

    سلام درخت خانگی من کنه و کرم زده لطفا مرا راهنمایی کنید چگونه با افات درختم بجنگم ممنونم از شما

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام امیر عزیز نیاز به شناخت دقیقی از آفت داره، جهت خرید سم میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    بانو
    23 مهر 1399
    بانو

    باسلام و خسته نباشید می خوام خاک گلدون هام رو عوض بکنم میشه دارچین و پودر پوسته تخم مرغ به خاک اضافه کنم و بعد گل ها رو بکارم ؟ می خوام حشره نزنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو به مقدار کم موردی نداره، آبیاری رو درست انجام بدین، خاک زهکشی خوبی داشته باشه و خاک استاندارد استفاده کنید مشکلی از بابت حشره نباید داشته باشید، بعدا هم میتوینن از سم یا روش های ارگانیک برای از بین بردن حشرات استفاده کنید.

  • پاسخ
    سعادتي
    12 مهر 1399
    سعادتي

    سلام وقت بخير بنساي من عرض يكهفته نابود شد ، برگهاش شروع كرد به لول شد و قهوه اي شد و كامل همه برگاش ريخت ، كه هم خاكش رو عوض كردم هم قارچ كش استفاده كردم هم محرك رشد ، بعد از يكهفته امروز ديدم روي خاكش يه سري حشره سفيد نزديك به بدنه ش روي خاك دارن راه ميرن ، دوباره قارچ كش اسپري كردم كه وقتي خيس شد ديدم تقريبا نصفه بدنش هم سفيدك زده مثل تخم ريز حشرات ، الان بايد چيكار كنم و چه آفتيه ؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو طبق توضیحات شما شپشک آرد آلوده

  • پاسخ
    سیما
    04 شهریور 1399
    سیما

    کدووخیارکاشتم تازه محصول دادن همه سوراخ وپرکرم هستن اگرسم شیمیایی بزنم محصولش روتاده روز نمیشه استفاده کرد لطفاسم طبیعی معرفی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سیمای عزیز راهکارهای مقاله رو دنبال کنید و از تله حشرات استفاده کنید.

  • پاسخ
    اوچی
    19 مرداد 1399
    اوچی

    سلام وقت بخیر نعناع فلفلی که کاشتم قسمت نوک نعناع جمع میشه گویا مورچه شته کشت کرده با اب و ریکا اسپری کردم ولی این افت به بوته های دیگر هم مرتب انتقال پیدا میکنه لطفا راهنمایی کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو از اسپری دارچین استفاده کنید، همچنین اسپری آب و الکل هم برای گیاه مفیده

  • پاسخ
    عبدالرضا رامین فر
    05 مرداد 1399
    عبدالرضا رامین فر

    سلام وقت بخیر در لاهیجان درختان گلابی وحشی و سیب من دچار قارچ ریشه ای شده و تا حالا سه درخت خشک شده چکار کنم از قارچ کش کاپیتان استفاده کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    14 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام عبدالرضای عزیز با کارشناسان نازبو تماس بگیرید یا از کارشناسان کشاورزی محل زندگی خودتون کمک بگیرد.

  • پاسخ
    ناشناس
    28 تیر 1399
    ناشناس

    با سلام من گل حسن یوسف زیاد دارم و همیشع پای اون ها خرده مداد تراش میریزم و خیلی از آفت ها جلوگیری میکنه.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو ممنونیم که توصیه خودتون رو با ما و همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو به اشتراک گذاشتید.

  • پاسخ
    سلطانی
    21 تیر 1399
    سلطانی

    سلام داخل خاک گلدانهام پرازمگس های ریزوحشرهای ریزسفیدرنگ شده ممنون میشم راهنمایم کنیدسه تا ازگل هام خشک شده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو مگس سفید هستن احتمالا، از سم مناسب استفاده کنید، سم دیازینون به نسبت ۱ تا ۲ در ۱۰۰۰

  • پاسخ
    زیبا
    19 تیر 1399
    زیبا

    سلام ، من طبق دستور روغن برای افت کش روغن و و مایع ظرفشویی داون استفاده کردم و همه حشرات زود از بین رفتند. متاسفانه هوا خیلی خیلی گرم شد ۳۸ درجه و تمام فلفلهای عزیزم با چربی افت کشی که بهشون مانده بود برگ‌هاشون سوخت و ریخت. آیا راهی برای احیای مجدد گیاهانی هست؟ من خیلی براشون زحمت کشیده بودم و فقط یک سوم راه باقی مانده بود که گل بدهند. لطفا راهنمای کنید. خیلی براشون ناراحتم و دوستشون داشتم.کاش برگ‌هاشبا پشه ها خورده میشوند تا کشته. خیلی قشنگ و سرحال و قوی شده بودند. من کانادا زندگی میکنم و سم دیازینون اینجا ممنوع است

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام زیبای عزیز متاسفانه گرمای بالا، همچنین اثر خود حشرات موجب این امر شده، شستشو بدین گیاهان رو در زمانی که هوا خنک تره، امیدوارم که حالشون خوب بشه، تنها راهی که الان به نظرم امکان پذیره همین مورده

  • پاسخ
    زیبا
    18 تیر 1399
    زیبا

    سلام، برگ‌های فلفل گلدانها من خورده شده، چطور می‌توانم ضد افت خانگی درست کنم برای کشتن مگس سفید پروانه، من تو کانادا هستم و اینجا سم دیازینون ممنوع است. ممنون از پاسخ شما

  • پاسخ
    زیبا
    18 تیر 1399
    زیبا

    سلام من فلفل دلمه کاشتم و امروز دیدم مقدار زیادی از برگ‌ها خورده شده. چطور میتونم سم دیازینون در منزل درست کنم. ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام زیبای عزیز متاسفانه درست کردن این سم داخل منزل مقدور نیست، از انواع سموم مجاز دیگه استفاده کنید، یا از روش های ارگانیکی مثل تله حشرات یا مواردی که بالا ذکر شده.

  • پاسخ
    ناشناس
    17 خرداد 1399
    ناشناس

    من توگلدون گل محمدی کاشتم والان غنچه داده ولی چندروزه که حشرات سبزرنگ چسبنده ای توقسمت ساقه هاش وغنچه هاش هستن چیکارکنم به نظرتون ازشرش راحت بشم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو از سم دیازینون ۳ در ۱۰۰۰ استفاده کنید، روش های ارگانیک و طبیعی هم بالا ذکر شده.

  • پاسخ
    آزاده...
    11 خرداد 1399
    آزاده...

    سلام.من سبزی خوردن کاشتم روی برگهای ریحان سوراخ هایی هستش.دلیلش چیه وچکارباید کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام آزاده عزیز علت این امر خورده شدن برگ‌ها توسط آفات هست، برای گیاهان آپارتمانی غیرخوراکی میتونین از سم دیازینون ۲ در ۱۰۰۰ استفاده کنید ولی برای سبزی خوردن از روش‌های ارگانیک استفاده کنید، همچنین میتونین کنار سبزی‌هایی که کشت کردین جعفری و نعنا بکارین تا حدودی باعث دور شدن طیفی از آفات میشن، مخصوصا جعفری.

  • پاسخ
    ASAL
    13 اردیبهشت 1399
    ASAL

    سلام من چندتا بذر کاشتم توي خاک کوکوپيت و تا بذر ها جوانه زدند پشه هاي ريز سياه کم جون زيادي تو اون گلدون زياد شدند وقتي ميخواستم به گلدون آب بدم بالا ميومدن و جوانه ها از بين رفتن بعد اون پشه ها به تمام گلدونام اومدن و گياهام داشتن پژمرده ميشدن جاي گلدونارو عوض کردم و اون جوانه ها پژمرده شدن جوانه هاي جديدي دراومدن که سبز و شادابن ولي هنوزم فکر ميکنم آفت داشته باشن بايد از کدوم آفت کش براي اينکه مطمئن بشم خاک بدون آفته استفاده کنم که جوانه ها خراب نشن دوباره؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام عسل عزیز برای کشت سبزی و بذر از خاک مناسب استفاده کنید، کوکوپیت تنها بستر خوبی برای کشت نیست، وجود پشه های ریز نشون دهنده رطوبت خیلی بالاست، اجازه ندید تا بستر کشت خیس و باتلاقی بمونه، همچنین آب داخل زیر گلدانی رو حتما خالی کنید، خوندن مقالات سموم کشاورزی و دفع آفات و الکل یک روش طبیعی برای مقابله با آفات رو پیشنهاد میکنم، جهت خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    نگین
    13 اردیبهشت 1399
    نگین

    سلام وقتتون بخیر من یک گیاه سرخسی دارم احساس میکنم شته زده چون یکی دیگه از گیاهام که نخل ماداگاسکار هست هم آلوده کرده ولی وقتی این گیاهو خریدم گفتن که نباید به برگ هاش آب بخوره چون تغییر رنگ میده من کمی مایع ظرفشویی رو با آب مخلوط کردم و روی همه گیاهام اسپر کردم و تا حدودی خوب بود ولی هنوزم هستن می خواستم بدونم برای سرخسی از الکل استفاده کنم اشکالی نداره؟ یا اینکه چه پیشنهاد بهتری دارید؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام نگین عزیز مایع ظرفشویی و الکل اگه دوز کم استفاده بشه فکر نمیکنم آسیب بزنه، مخصوصا الکل، با این حال احتیاط کنید، پیشنهاد میکنم مطالب نخل ماداگاسکار را بیشتر بشناسید همچنین معرفی گیاه سرخس و الکل یک روش طبیعی برای مقابله با آفات رو مطالعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    11 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    سلام من گیاه کاج مطبق خریدم الان داره از پایین زرد میشه مبریزه علتش چیه؟ افتاب مستقیمم نمیدم ابم هفته ای یه بار یه پارچ چیزی که فروشندش به من گفت

  • پاسخ
    محمد امین
    13 فروردین 1401
    محمد امین

    سلام درخت گوجه سبز سه ساله است امروز دیدم برگهاش تازه در میاومد بالا لوله شکل شده بود داخلش پر شته های سفید یا بعضی ها سبز یا قهوه‌ای روی برگهاش بود علتشچیه چکار کنم بره

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    04 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام باید سمپاشی بشه دوست عزیز

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست عزیز فکر میکنم میزان آبیاریتون پایینه، در مقاله معرفی کاج مطبق و روش نگهداری و تکثیر آن میخوانیم : آبیاری: باید سطح خاک همیشه مرطوب باشد. در تابستان می توانید هر دو روز یک مرتبه آبیاری کنید و این میزان را در زمستان به هر ۱۰ روز یک مرتبه کاهش دهید. برای طراوت هرچه بیشتر این گیاه و سبز ماندن برگهای زیبای آن لازم است روزی یکبار با آب پاش برگهای گیاه بویژه برگهای فوقانی آن را مرطوب نمایید. برگهای سوزنی زرد و قهوه ای شده و می ریزند : هوا گرم و خشک است گلدان را به محل خنک تر با اکسیژن فراوان منتقل کنید، آبیاری و آبفشان را فراموش نکنید. برگهای شاخه های پایین می ریزد: گیاه پیر شده است اگر تاریکی زیاد از اندازه باشد گیاه را بمحل روشن تری انتقال دهید و شاخه های خشک شده را با چاقو و با قیچی تیز حذف نمایید. لطفا مقاله فوق را در فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مطالعه کنید.

  • پاسخ
    قربانی
    05 اردیبهشت 1399
    قربانی

    باسلام. درخت اناری درحیاط داریم که پرازشته های سبزرنگ شده چطوروباچه سمی میتوانیم ازشراین شته هاخلاص شویم

  • پاسخ
    ها
    10 اردیبهشت 1400
    ها

    درخت انار و گلهای رز منم شته زده بودند از یه سمی که مخصوص شته بود چندین بار استفاده کردم کامل از بین رفت اسم سمه ایمیداریا بود از مغازه های کشت و صنعت و اینا گرفته بودم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام برای پاسخ دقیق باید عکسی رو ببینم از گیاهتون و آفتش، شتسشوی روزانه و مداوم میتونه کمک کنه، جهت خرید قارچ کش کاپتان میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    محمد
    02 اردیبهشت 1399
    محمد

    سلام من یک گل رز خریدم که شته زده به نظر شما کدوم دارو رو استفاده کنم??

  • پاسخ
    ناشناس
    09 آذر 1400
    ناشناس

    سلام خداقوت جلوی درب خانه چندتادرخت داریم حتی هرس هم ک میکنیم وقتی بهاربرگ میده برگاش بازنمیشه وزودزردمیشه دلیلش چیه چطوررفع میشه؟؟

  • پاسخ
    ناشناس
    28 مرداد 1401
    ناشناس

    سلام احتمالا کمبود آهن دارن

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    14 آذر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام چه درختیه؟ کود میتونه کمک کنه و آفت هم باید بررسی بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام محمد عزیز برای شته میتونین از سم مناسب استفاده کنید، پیشنهاد کاربر عزیزمون یارحسینی چند نظر بالاتر رو میتونین استفاده کنید، همچنین شستشوی مداوم گیاه میتونه مفید باشه

  • پاسخ
    ناشناس
    01 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    سلام ببخشید من دوتا ازگل های خونم شته های سفید زدن حشره اصلا معلوم نیست ولی مثل پنبه یا کپک سفید چسبیده به پشت برگای گل چه راهی پیشنهاد میدهید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست عزیز، فکر میکنم شپشک آرد آلود باشه، میتونین از سم مناسب استفاده کنید و یا از پنبه آغشته به الکل برای تمیز کردنش استفاده کنید، برای خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    یارحسنی
    27 فروردین 1399
    یارحسنی

    باسلام وعرض ارادت خدمت همه ی دوستداران طبیعت من برای شته ها این روش راامتحان کردم جواب داده برای چهار لیتر آب دوقاشق غذا خوری شامپوی سر ودوتا ق غ روغن خوراکی مایع باشد بهتر ودوتا ق غ جوش شیرین رادریک ظرف چهار لیتری مخلوط وخوب بهم میزنیم بعد روی گلها اسپری میکنیم واگر کمتر نیاز داشتید همه رابه نصف تغییر میدهید نکته اول روی گلها برگ مخملی یاگلهایی که برگها ی زبر دارند اول مقداری کم روی یکی دو برگ تست شود اگر مشکلی نداشت بعد کامل اسپری کنید ودوم اینکه مایع را زیاد نگه ندارید چون بو ی بدی میگیرد ممنون ببخشید که زیاد شد

  • پاسخ
    ناشناس
    15 فروردین 1401
    ناشناس

    سلام ، ممنون که تجربه گرانبهاتون و با ارزشتون را به اشتراک گذاشتید. زنده باشی انشاالله

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    ممنون از شما(جناب/سرکار) یار حسینی، خیلی خیلی ممنون از شما بابت به اشتراک گذاشتن تجربه های خودتون با ما و سایر همراهان نازبو، امیدواریم بازهم تجربیات خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

  • پاسخ
    عاطفه
    21 فروردین 1399
    عاطفه

    اگر خاک گلدان حشره وسوسک خاکستری وپشه ریز بزنه چیکار باید کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سم پاشی، کم کردن رطوبت و آبیاری، همچنین خالی کردن آب داخل زیرگلدانی بعد از گذشت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از هربار آبیاری

  • پاسخ
    جواد طاهری
    18 فروردین 1399
    جواد طاهری

    سلام.برای پشه گل های آپارتمانی چه کار باید کرد.حشره کش تار و مار خوب است یا نه؟

  • پاسخ
    ناشناس
    05 اردیبهشت 1400
    ناشناس

    ۰سلام دوستان یک قاشق الکل صنعتی با۱۰برابرآب اظافه شودافت خوبی میشه واسه شته

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام پشه بیشتر در گلهای آپارتمانی به دلیل رطوبت بالا بوجود میاد، بهتره آبیاری رو منظم و حتما حتما حدودا ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از آبیاری آب داخل زیرگلدونی رو خالی کنید، پیشنهاد ما برای مرحله بعد استفاده از آفت کش های طبیعی که در مطلب عنوان شده جهت استفاده در داخل منزل هست همچنین جهت خرید بذر می توانید به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    مهدی
    12 فروردین 1399
    مهدی

    سلام در مورد کامنت آقای مسعودیان که از آب جوش استفاده میکنن خواستم بگم که دوست عزیز تورو خدا نکن این کار رو،گیاه بدبخت بی زبون رو میسوزونی عزیز دلم،تورو قرآن دیگه این کار رو نکن

  • پاسخ
    ثنا
    24 بهمن 1398
    ثنا

    عالیه...??

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 بهمن 1398
    نازبو - یاوری

    سلام ممنون از لطف شما، ممنون میشیم اگه تجربه یا ایده ای در این زمینه دارید با ما و دنبال کنندگان نازبو در میون بزارین

  • پاسخ
    مهدیه
    26 فروردین 1400
    مهدیه

    سلام خسته نباشید در گلدون های من جدیدا یک چیزهایی مقل حلزون بدون صدف وجود داره باید چیکا کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام چند سانتی متر بالای گلدان رو شن ریزه بریزید و آبیاری کنید

  • پاسخ
    سعید مسعودیان
    24 آبان 1398
    سعید مسعودیان

    دوستان اگر تجربه ای در بکار بردن الکل در دفع آفت دارند بنویسند .

  • پاسخ
    سعید مسعودیان
    24 آبان 1398
    سعید مسعودیان

    درود من از اسپری آب جوش برای شته آنهم برای گیاهان کوچک استفاده می کنم . بد نیست . از سم پاشی در محیط آپارتمان بهتر است . فقط گاهی سر جوانه ها را می سوزاند ولی موثر است .

  • پاسخ
    امین
    03 مرداد 1398
    امین

    سلام.اولا بهترین روش پیشگیری هست. فصل پاییز یا اول زمستان باغچه را بیل بزنید . اخر زمستان هرنوع روغن که دارید با کمی اهک و کمی سم افت کش را روی گیاهان و درختان مه پاش کنید . یکبار وسط زمستان یخ اب بدهید . در بهار بعد از اتمام دوره شکوفه سمپاشی کنید. از ریختن هر نوع مواد زیر درخت مثل صابون و مایع ظرفشویی پرهیز کنید باعث خشک شدن یا تضعیف و یا قارچی شدن ریشه میشود. این فیلمهای داخل این مقاله را عمل نکنید.چه زمستان چه در اواسط بهار باغچه را بیل زده سپس افت کش را به شکلی که عرض شد استفاده کنید . باغچه افتاب گیر باشد . شاخه درختان را هرس کنید. شاخه زیادی دلیل خوبی درخت نیست . باغ و باغچه داری زمان اقدام حرف اول را میزند والا خسارت چند برابر میشود . من شغلم باغداریه. حله برید حالش رو ببرید

  • پاسخ
    امیر رضا
    13 خرداد 1400
    امیر رضا

    سلام ما یه درخت هلو داخل خیاط داریم شته سیاه داره هر چی باآب میشوریم دوباره شته میاره باید چیکار کنیم ممنون میشم کمکم کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    18 اردیبهشت 1401
    ناشناس

    مخلوط آبو صابون اسپری کنید وبعد نیم ساعتی آب پاشی کنید.چند دفه تکرار کنید جواب میده

  • پاسخ
    غنی زاده
    05 اردیبهشت 1401
    غنی زاده

    سلام بااب تنها نشویید چندقاشق غذاخوری مایع ظرفشویی به اب اضافه کنید شته هارابادوبارشستن به فاصله یک هفته کاملا ازبین می برد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام از سم مناسب استفاده کنید

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    04 مرداد 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید، ولی راهکارهای داخل مقاله بیشتر مربوط به گیاهان زینتی و خانگیه و از منابع معتبری ترجمه شده وقت به خیر

  • پاسخ
    آرام
    18 اردیبهشت 1401
    آرام

    سلام، گلهای من تو بالکن شپشک های آردی گرفتشون، لطفا یه راهکار خوب بدین ک زود از بین برن....

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    04 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام از سم شپشک آرد آلود استفاده کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    04 اردیبهشت 1400
    ناشناس

    برای کشتن شته های سبز ویا شپشک ها برای گل های آویز و لادن کدام دارو را پیشنهاد میکنید. تشکر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام الکل و در صورتی که جواب نداد سم سیستمیک

  • پاسخ
    افژولند
    27 تیر 1397
    افژولند

    سلام گلدون گیاه کورتون را عوض کردم بعد از یک هفته پشه های ریز سیاه در تمام گلدون و پشت برگها ظاهر شده که خیلی نگران کننده هست چیکار کنم؟لطفا کمکم کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    20 فروردین 1400
    ناشناس

    سلام خسته نباشید من درختای باغم همه شته سبز وسیاه گرفتن ومورچه هم خیلی بهشون راه میره بیشتر واز همه زودتر گل محمدی شته گرفته هرسال همین مشکل داریم از سم هم استفاده کردیم فایده نداشت البته سال قبل امسال تاحالا سم نزدیم بخاطر گل دهی نمیخواهیم سم بزنیم ورسیدگی هایی که باید در فصل زمستان میشد انجام ندادیم بخاطر مشغله کاری الان راهکارچیه؟ ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  • پاسخ
    مصطفی گریوانی
    16 خرداد 1401
    مصطفی گریوانی

    فقط سم ایمداکلوپراید قاتل شته

  • پاسخ
    نجف جعفری
    15 فروردین 1401
    نجف جعفری

    از پودر بچه یا همون پودر کالک استفاده کن، مسیر مورچه ها گرد کالک بریز پدرشونو در میاره

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دوست عزیز سم سیستمیک رو در فاصله ۱۵ تا ۲۰ روزه دوبار استفاده کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    11 اردیبهشت 1400
    ناشناس

    سلام سم فروشی یک نمونه سم شته بهمون داد، زدیم، ولی اصلا هیچ بویی نداشت بعلاوه اینکه کمتر از ۲۴ ساعت بعدش بارون شدیدی زد الان نمیدونم اصلا سم درست بود یا نه و اینکه اثر سم با این بارون از بین رفته یا نه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام باید از فروشنده سوال کنید، بستگی به سم و ترکیباتش داره، جهت خرید سم به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ;-)
    29 مهر 1399
    ;-)

    سلاااام! مرسی از مطلبا یه حشره زشت ریز کوچولوی بد ترکیب ک پرواز میکنه و مث پشه هس افتاده ب گل و گیاااهاام:-( حشره بد. میره تو خاک گلدونم بعد ی مدت زیااد میشه بعدش یکی دو سه هفته ک میگذره خاک گلدونو ک میدم کنار اول کللللی حشره میپره بیرون پرواز میکنه بد میبینم ک همممه ی ریشه های گلا رو خورده حشره ی بددددددددددد زشششششت کمکم میکنین؟???

  • پاسخ
    ناشناس
    16 تیر 1401
    ناشناس

    سلام.توخاک گلدونتون چندتاچوب کبریت بزارین.طرف باروتش توخاک باشه.باعث میشه هیچ حشره ای به داخل خاک نره اگه هم بره سریعاکشته میشه.اگه گلدونتون بزرگتره تعدادچوب کبریتاششوبیشترکنید

  • پاسخ
    ناشناس
    23 تیر 1400
    ناشناس

    سلام خاک گلدونتونو با یه قاشق یا چوب بستنی روزی چند بار زیرو رو کنید اینطوری اجازه رشت به تخم های حشره رو نمیدید و بعد چند روز اثری از حشرات باقی نمیمونه

  • پاسخ
    علی
    01 اردیبهشت 1401
    علی

    سلام سم برای باغ ویلا ۳۰۰ متری که درختان انار و گیلاس و آلبالو و چند درخت دیگه شته زده و البته دیازینون زدیم شته گلها از بین رفت ولی الان به محض اینکه شاخه جوان رشد میکنه رو درخت یا گل شته میاد روش یه چیزی مناسبه ممنون؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    05 آبان 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو احتمالا مگس سفیده، از سم مناسب استفاده کنید، جهت خرید سم به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    جواد
    21 فروردین 1398
    جواد

    بهترین و آسانترین راه اینه که به اندازه دو سانت از خاک گلدان را بردارید و بجاش ماسه ریز بریزید.خودم امتحان کردم موثر بوده

  • پاسخ
    ناشناس
    11 تیر 1400
    ناشناس

    سلام خسته نباشید تو باغ زندگی میکنم اتاقم تو اتاقم شته هس. هرچی سم میزنم از بین نمیرن بنظرتون چکارکنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام چسب زرد استفاده کنید

  • پاسخ
    فریده
    08 تیر 1397
    فریده

    سلام ببخشید کاکتوس های من کنه عنکبوتی گرفتن.کدوم یکی از این موارد رو باید براشون استفاده کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید

  • پاسخ
    علی
    18 مرداد 1401
    علی

    سلام برای مورچه‌ها چکار باید کرد ممنون

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    20 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام از ژل کشنده مورچه استفاده کنید که می تونید از فروشگاه های لوازم کشاورزی تهیه کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    21 شهریور 1400
    ناشناس

    سلام خسته نباشید میخواستم ازتون بپرسم چه جوری مگس سفید را از بین ببریم

  • پاسخ
    هما
    30 بهمن 1400
    هما

    به سمی که استفاده میکنی ۱-۲ قطره مایع ظرفشویی اضافه کن و اسپری کن. باغبون بهم گفت و اینجوری از دستشون خلاص شدم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام باید از سم مناسب استفاده کنید، جهت خرید سم به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    منوچهر
    09 مرداد 1401
    منوچهر

    حشرات ریز که همه رنگ هستند و با هیچ شستشوی از بین نمی‌روند چکار کنیم؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    09 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام باید متناسب با نوع آفت سم مناسب تهیه کنید می تونید عکس گیاهتون رو به شماره واتساپ زیر بفرستید بررسی میشه واتساپ: 09192145297

گزارش اشکال در سایت