نازبو
معرفی گیاه بامبو
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان داخلی

معرفی گیاه بامبو

گیاه بامبو

نام  فارسی: بامبو
خاستگاه: کامرون
بومی منطقه ای: غرب آفریقا
نام علمی: DRACAENA SANDERIANA
نام انگلیسی: Ribbon Plant -Lucky Bamboo
خانواده: روساسه-RUSCACEAE
نام های دیگر: لاکی بامبو , Ribbon Dracaena , Belgian Evergreen , Ribbon Plant
تعداد گونه: 662
 

توضیحات:

بامبو یا بامبوخوش‌شانس بر خلاف واقع از خانواده نی‌ها یا خیزران‌ها نیست و از تیره "Dracaena" است با نام علمی "Dracaena sanderiana" و با نام‌های تجاری دیگری از قبیل: دراسینای روبانی، بلژیکی همیشه سبز، یا گیاه روبانی و بالاخره بامبو خوش‌شانس شناخته می‌شود. این گیاه پرطرفدار برخلاف تصور عموم که بومی شرق آسیا است، بومی غرب آفریقا و جنگل‌های کامرون می‌باشد و با آن بامبو، که بومی آسیا و چین است فرق می‌کند، چرا که بامبو از خانواده بامبوها ولی این بامبوی خوش شانس از خانواده دراسنا می‌باشد. البته عمده تولید کننده بامبو، خوش شانس در چین و تایوان می‌باشند که با تکنیک‌های پیچ و خم دادن به گیاه شکل می‌دهند. این گیاهان در بوته‌های به هم فشرده رشد می‌کنند و ارتفاعی بالاتر از ۱.۵ متر می‌توانند داشته‌ باشند. معمولاً برگ‌ها به درازای ۲۰ تا ۲۵ سانتیمتر و عرض تا ۴ یا ۵ سانتی‌متری به رنگ سبز تیره یا ابلق به صورت سبز و سفید یا سبز و زرد دیده‌ می‌شوند. برای زیبایی هر چه بهتر این گیاه در منزل باید تعداد آن را فرد انتخاب کنید این گیاه از نظر طراحی دکوراسیون داخلی حائز اهمیت می‌باشد، چرا که دست برای مانور با انواع گلدان و سنگ و سرامیک و غیره برای کاملا باز است.

بیشتر بخوانید : ده فرمان طلایی-در نگهداری گیاهان

بامبو

نیازها:

نور: گیاه بامبو، نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد. این گیاه کاملا آپارتمانی است و بهترین نور برای آن نوری است که در فاصله حدود 3 متر از پنجره ای که جلوی آن پرده کشیده شده می‌‍باشد. بامبو، با شرایط آب و هوایی ثابت، سازگار است. از این رو از نگهداری بامبو مقابل باد کولر، نزدیک بخاری یا شومینه و یا جلو دری که بعضی اوقات نسیمی از لای آن می‌وزد، خودداری کنید و همچنین از جا به جا کردن آن بپرهیزید، چرا که این گیاه بعد از مدتی به مکانی که در آن قرار دارد عادت می‌کند و جا به جایی ممکن است ضربه جبران ناپذیری به گیاه وارد کند و باعث زرد شدن برگ‌های آن شود. از بامبو، به عنوان گیاهی اجتماعی یاد می‌شود. زمانی که تعداد زیادی از این گیاه در کنار یکدیگر قرار گیرد، سرعت رشد آن افزایش می‌یابد.
دما : با توجه به منطقه بومی این گیاه دمای بین ۱۸ تا ۲۳ درجه بهترین رنج دمایی می‌باشد، هیچوقت این گیاه را جلوی کولر و پنکه یا نزدیک بخاری قرار ندهید.
رطوبت : رطوبت متوسط محیط و آب بخارشده از گلدان برای گیاه کافی است.

برای خرید کود مخصوص بامبو به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بستر نگهداری و پرورش بامبو

بامبو را به سه روش می‌توان پرورش داد که در ذیل به آن می‌پردازیم:

1- بامبو در آب

  • در روش نگهداری بامبو، در آب نباید تمام ساقه را در آب قرارداد، بلکه باید فقط 3 تا 5 بند پایین آن در آب باشد. اگر تمام ساقه داخل آب قرار گیرد، ریشه تمام سطح ساقه را می‌پوشاند و این از زیبایی گیاه می‌کاهد.
  • برای نگهداری بامبو، در آب معمولی ابتدا می‌باید حدود دو ساعت آب را کنار بگذارید تا کلر آن کاملاّ از بین برود، زیرا کلر آب باعث زرد شدن گیاهان سبز می‌شود. پس از گذشت مدت زمان یاد شده بامبو را در آن قرار دهید.
  • لازم به یادآوریست که هر 15 الی 20 روز یک بار باید آب گیاه بامبو، را عوض کرد.
  • بامبو املاح موجود در آب را جذب و به این ترتیب رشد می‌کند.
  • با تعویض آب، املاح مورد نیاز در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و در نتیجه، رشد سریع تر را شاهد خواهید بود.
  • یادآور می‌شویم هرگز نباید از آب معدنی برای نگهداری بامبو استفاده شود، زیرا آب معدنی دارای فلوئر است و وجود این ماده باعث زرد شدن گیاهان سبز می‌شود.

بامبو

2- بامبو در خاک ژله ای

  • به منظور نگهداری گیاه بامبو در خاک ژله ای ابتدا باید بامبو را در آب قرار داد تا ریشه کند.
  • حدودا دو ماه و نیم پس از آنکه بامبو به ریشه نشست می‌توان آن را داخل خاک‌های ژله ای قرار داد.
  • در زمان‌هایی که قصد تعویض یا شارژ خاک ژله ای را داشتید، بامبو را داخل آب نگهداری کنید.
  • لازم به ذکر است در این روش نگهداری، املاح مورد نیاز بامبو از طریق خاک ژله ای تامین می‌شود.

3- بامبو در خاک

گیاه بامبو فقط در خاک‌های مخصوص می‌تواند به زندگی ادامه دهد. از خصوصیات این نوع خاک‌ها، قابلیت نگهداری آب به مدت طولانی را می‌توان نام برد.
رشد بامبو در این خاک‌ها افزایش می‌یابد. بامبو گیاهی است که در رطوبت 70 درصد در جنوب شرقی آسیا رشد می‌کند، اما با دمای معمولی داخل اتاق نیز سازگاری دارد، البته اگر قصد رسیدگی بیشتر و بهتر از این گیاه را دارید می‌توانید در زمان‌های مختلف، برگ‌های گیاه را با آب پاش مرطوب کنید.
بامبو گیاهی است که هم از طریق ریشه و هم از طریق برگ تغذیه می‌کند. با پاشیدن آب روی آن در واقع شما به دو روش، مواد غذایی را به گیاه تزریق کرده‌اید؛ البته اگر می‌خواهید گیاه شما رشد بهتری داشته باشد، می‌توانید از قطره‌های تقویتی یا اسپری تغذیه استفاده کنید.

بامبو

مشکلات و درمان بامبو

برگ‌ها زرد می‌شود:  بیشتر به دلیل قرارگیری جلوی نور مستقیم آفتاب و شوری و املاح آب می‌باشد، همچنین از کمبود کلسیم و پتاسیم نیز می‌باشد، پس مرتب از قطره بامبو استفاده کنید (به ازای هر شاخه بامبو ۲ قطره بچکانید)

برگ‌ها قهوه‌ای می‌شوند: به دلیل کمبود رطوبت یا آلودگی آب می‌باشد، رطوبت را  با اسپری آب روی برگ‌ها افزایش دهید.

ساقه گیاه پوسیده : گیاه قارچ گرفته محل  آلودگی را  با چاقو بتراشید و برای مدتی داخل محلول قارچ‌کش قرار دهید یا اگر آلودگی عمقی باشد، از بالای محل پوسیدگی ببرید و دوباره داخل آب بگذارید.

روی برگ‌ها تار عنکبوت مشاهده می‌شود: عمل حشره کنه می‌باشد سمپاشی کنید و رطوبت محیط را هم زیاد کنید.

لکه‌های سوخته روی برگ‌ها مشاهده می‌شود: آفتاب مستقیم عامل آن است یا غبارپاشی جلو آفتاب شرایط را بازبینی کنید.

برگ‌ها ریز و باز نمی‌شوند: کمبود نور یا مواد غذایی می‌باشد با قطره مخصوص تغذیه کنید.

با وجود اینکه فصل رشد فرارسیده، ولی از برگ جدید خبری نیست: هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

بامبو

بامبو از نظر نوع پیچ نیز دارای تقسیم بندی می‌باشد :

1- پیچ فنری: یکی از پرطرفدارترین پیچ‌های بامبو می‌باشد و از نظر تعداد پیچ نیز به دسته‌های تک پیچ، دو پیچ ، سه پیچ و چهار پیچ تقسیم می‌شود.
2- پیچ O: به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه O انگلیسی به این نام معروف شده است.
3- پیچ S: به دلیل شباهت زیاد این نوع پیچ بامبو به کلمه S انگلیسی به این نام معروف شده است با قلمه تکثیر می‌یابد. از هر جا که خواستید قلمه می‌زنید، اما دیگر پیچ نمی‌خورد.

بیشتر بخوانید : خاک مناسب گیاهان آپارتمانی چه خاکیست؟

نکته مهم درباره بامبو:

هرگز گیاه بامبو را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. در صورت چنین اتفاقی احتمال آسیب‌دیدگی گیاه شما به‌خصوص بر اثر نور گرم خورشید در روزهای تابستان بسیار زیاد است. البته این بدان معنا نیست که گیاه شما باید در فضای تاریکی قرار بگیرد چرا که چنین وضعیتی هم برای آن زیان‌آور است.

نکته اینجاست که گیاه بامبو باید در معرض نور غیرمستقیم قرار داشته باشد، یعنی نوری که از پشت پنجره و پرده تابیده و شدت و ضرر آن به این طریق فیلتر شده باشد، بنابراین نور مناسب برای گیاه بامبو، نور غیرمستقیم است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    عای
    28 تیر 1402
    عای

    سلام خسته نباشید من یه گیاه بامبو خریدم میخواستم بدونم میتونم‌ تو آبش یه ماهی فایتر بندازم؟ و آب‌رو هر ۸ روز عوض میکنم،اگه ماهی بندازم و هر ۸ روز آبش عوض بشه ماهی نمیمیره؟

  • پاسخ
    علی قاسمی
    02 بهمن 1401
    علی قاسمی

    گل بامبو دارم که مدتی در بیرون اطاف‌در دمای بین ۵ تا ۱۵ درجه بود ناگهان برگ ها و بعد ساقه زرد شدند و نهال کوچکی که از کنارش روئیده تابحال تازه و سبز است . چیکار کنم که بامبو نجات یابد و آیا بته کوچک را از بدنه ساقه زرد جدا کنم و در جای دیگر قرار بدهم ؟

  • پاسخ
    زیبا
    30 خرداد 1401
    زیبا

    سلام خسته نباشید. من دراستان اصفهان هستم غذای بامبو گیرم نمیاد. بامبوهام ساقشون نازک میشه وبرگ هاشون زرد میشه. غذای بامبو کجا گیرم میاد؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    01 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام سلامت باشید کود مخصوص بامبو موجود داریم

  • پاسخ
    مینا
    19 فروردین 1398
    مینا

    سلام گیاه بامبو من که تو خاکه، از بالا به زمین پرت شد من سریع قبل از اینکه ریشه ش هوا بخوره گلدونشو عوض کردم الان بعداز سه هفته ساقه ش زرد شده و انگار تو خالیه? من شاخه هایی که سبز مونده بود رو تو آب گذاشتم تا ریشه بزنه اون ساقه ها رو باید بندازم دور درسته؟ لطفا راهنماییم میکنین

  • پاسخ
    Taha
    12 فروردین 1398
    Taha

    سلام.مطلب خیلی خوبی دارین.سوال داشتم دلیل سفید شدن برگ هایی که تازه میاد چی هست؟رنگ خود برگ سفید هست.ممنون

  • پاسخ
    seoarzan.ir
    26 اسفند 1397
    seoarzan.ir

    نه تنها این مطلب بلکه بقیه مطالبوبسایت‌ هم خیلی مفید بودند. تشکر میکنم به خاطر مطالب خوبتون.

  • پاسخ
    ناشناس
    14 مرداد 1397
    ناشناس

    سلام.وبسایت زیبایی دارید.خیلی زحمت میکشید بابتش و ازین بابت کمال تشکر رو دارم

گزارش اشکال در سایت