نازبو
معرفی گل قاشقی پپرومیا
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل قاشقی پپرومیا

گل قاشقی یا برگ قاشقی که با نام پپرومیا قاشقی نیز شناخته می‌شود از نمونه گل‌های زینتی قاشقی در ایران می‌باشد. این گیاه آپارتمانی به دلیل داشتن برگ‌های زیبای سبز چرمی شکل و براق، قیمت مناسب، مقاوم بودن و نگهداری خیلی راحت یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی است که در خانه‌های ایرانی به وفور دیده می‌شود. محبوب‌ ترین انواع گل قاشقی برای داخل آپارتمان پپرومیا کاپراتا و پپرومیا ابلق هستند.

جهت خرید گل قاشقی به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

گل قاشقی با نام علمی "Peperomia Magnoliaefolia" از خانواده پیپراسه (فلفلی‌ها) دارای گونه‌های مختلف و اغلب دارای برگ گوشتی، نیمه گوشتی و جثه ای کوچک می‌باشد. منشأ این گیاهان آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی، آفریقای مرکزی و به طور کلی مناطق گرمسیری است؛ حتی دیده شده که در مناطق گرمسیر روی تنه درختان می‌روید. از آنجا که خاستگاه آن جنگل‌های انبوه است نور کم، کم آبی و سایه را به راحتی تحمل می‌کند و به همین دلیل می‌تواند در رده گیاهان آپارتمانی پرطرفدار قرار گیرد.

گل قاشقی گیاهی کم توقع با برگ‌های قلبی شکل، گوشتی و اغلب رنگ‌های سفید کرمی و سبز دارد. گیاه پپرونیا یک ساقه گل دهنده با شاتون‌های سبز رنگ تولید می‌کند که ارزش زینتی ندارد. زمانی که این گیاه به گل می‌رود کیفیت برگ‌ها و زیبایی گل‌های آن کمتر می‌شود. با حذف ساقه‌های گل دهنده می‌توان گیاه را به طور مرتب به حالت رویشی و نو نهالی مشاهده کرد.

گل قاشقی پپرومیا

گل قاشقی گیاهی بسیار حساس است و دارای ۴۰۰ گونه مختلف است ولی گونه مورد بحث که در ایران عمومیت دارد ( ابلق و سبز ) به دلیل سهولت در نگهداری، برگ‌های خوش رنگ و زیبا و در عین حال رشد کندی که دارد مناسب برای محل کار، بانک‌ها و در کل اماکن عمومی می‌باشد. این گیاه به نور متوسط و هوای خنک احتیاج دارد و لازم به ذکر است در صورت خرید و هنگامی که آن را به محل مورد نظر آوردید ممکن است به دلیل جابجایی شوکه شده و شاهد ریزش برگ‌های گل قاشقی باشید که در صورت تامین رطوبت لازم دوباره برگ‌های جدیدی در آن ظاهر می‌‌شود. در ادامه نحوه نگهداری گل قاشقی و روش تکثیر آن را به شما همراهان همیشگی نازبو آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی گل‌های سایه دوست و مقاوم به نور کم

انواع گل قاشقی

با توجه به شکل ظاهری و نحوه رشد، آنها را به چند گروه تقسیم نموده اند:

گروه اول: بوته ای که دارای دمبرگ‌های قرمز هستند و بعضی نیز برگ‌های گوشتی و قلبی شکل دارند.

گروه دوم: دارای ساقه‌های بلند و قرمز رنگ هستند و بعضی ساقه‌های گوشتی و برگ‌های گوشتی دارند و لبه برگ‌ها ارغوانی است و گاه سطح برگ با موهای بسیار ظریفی پوشیده شده است.

گروه سوم: گل قاشقی بالا رونده که اگر آن را کنار دیوار قرار دهید یا مسیر رشد آن را با استفاده طناب و سیم هدایت کنید، به اصطلاح از دیوار بالا می‌رود و رشد آن نسبت به سایر گونه‌ها بیشتر است. از این گونه می‌‌توانید به صورت آویز داخل منزل استفاده کنید. این گونه از پپرومیا، دارای ساقه قرمز رنگ و برگ‌های نقره ای است. برگ‌هایی ضخیم دارند که آب را در خود تا چند روز نگه می‌‌دارد.

گروه چهارم: این گونه، پپرومیا پلوسیدا نام دارد. برگ‌های آن، سبز و براق و قلبی شکل و گوشتی هستند. ساقه‌های این نوع از گیاه قاشقی، گوشتی بوده و ارتفاع آن به ۴۵ سانتیمتر نیز میرسد.

گروه پنجم: این گونه از گیاه قاشقی به پپرومیا ابلق معروف است. برگ‌های آن سبز و سفید با انتهای تقریبا گرد است. ساقه‌ها در این گیاه، سبز یا قرمز رنگ بوده و بطور کلی نیاز به نور بیشتری دارد.

انواع گل قاشقی

 

گروه ششم: نام این گونه، پپرومیا کاپراتا می‌باشد. برگ‌های آن بسیار زیاد و به صورت قلبی شکل بوده که از قسمت داخلی (مرکزی) گیاه خارج می‌شوند. شکل ظاهری برگ‌ها چروک و راه راه تیره و روشن به رنگ‌های سبز و قرمز می‌باشد. دمبرگ‌های آن نیز همگی قرمز رنگ اند.

گروه هفتم: پپرومیا آرجیریا، نام گونه هفتم از گیاه پیرومیا می‌باشد. این گیاه، به پیرومیای برگ هندوانه ای نیز معروف است. برگ‌های این گونه شبیه به پوست هندوانه و با خطوط راه راهِ سبز تیره و روشن است. همچنین نوک برگ‌های این گیاه تیز بوده و دمبرگ‌های آن، قرمز رنگ هستند.

همچنین بخوانید : معرفی گیاه پپرومیا کاپراتا

نحوه نگهداری گل قاشقی و نیازها

برای این که گل قاشقی شما به گلدهی برسد، باید شرایطی را برای آن فراهم کنید و نکات لازم برای نگهداری از آن را راعایت کنید. در ادامه عوامل و شرایط تاثیرگذار برای گل دادن گل قاشقی را با هم مرور می کنیم.

روش آبیاری گل قاشقی : به محیطی مرطوب نیاز دارد، بنابراین در مقدار آبیاری گل قاشقی دقت کنید و نگذارید تا بستر خاک کاملاً خشک شود. البته این به معنی خیس و غرقابی شدن خاک نیست زیرا در این صورت ممکن است گیاه دچار پوسیدگی ریشه شود و از بین برود. بنابراین بهتر است زمانی گیاه را آب دهید که سطح خاک نیمه خشک-نیمه مرطوب شده باشد. همچنین در نحوه آبیاری گل قاشقی این را مد نظر قرار دهید که آبیاری بیش از اندازه موجب ظهور نواحی تاول شکل بر روی برگ‌ها می‌شود که در صورت بروز چنین مشکلی، مدتی گلدان را آب ندهید تا سطح خاک خشک شود و دفعه بعد حجم کمتری از آب را استفاده کنید. هرچند یک بار برگ‌ها را غبارپاشی کنید تا علاوه بر شستشوی برگ‌ها از گرد و غبار رطوبت محیط افزایش یابد. با کاهش دمای محیط آبیاری را هم کاهش بدهید. 

خاک گل قاشقی : خاک مناسب برای گل قاشقی خاکی سبک با زهکش خوب است. ترکیب خاک گل قاشقی می‌تواند مخلوطی از خاک معمولی + خاک برگ+ شن و یا خاک برگ+پرلیت باشد، بطور کلی ترکیب هر خاک سبکی می‌تواند خاک مورد نیاز گل قاشقی را تامین کند، چرا که این ترکیب به خوبی آب را از خود عبور می‌دهد.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

دما گل قاشقی : دمای مناسب برای گل قاشقی دمای 25 درجه است. حداقل دمای گل قاشقی در زمستان ۱۵ درجه است که قابلیت تحمل آن را دارد. البته تا 10 درجه سانتیگراد نیز مقاومت می‌کند و از بین نمی‌رود اما به تدریج برگ‌های آن خواهند ریخت. با کاهش دما، آبیاری این گیاه را نیز کاهش دهید. در چنین شرایطی به گیاه کود ندهید. دمای بالا نیز موجب چروکیده شدن برگ‌ها و خشک شدن آنها می‌شود به خصوص اگر در این شرایط گیاه خشکی نیز بکشد.

نور گل قاشقی : نور مناسب برای گل قاشقی مکانی نیم سایه - نیم آفتاب  است. این گیاه نور مستقیم آفتاب را در صبح زود یا در عصر بخصوص در فصولی همانند بهار، پاییز و تابستان تا حدودی تحمل می‌کند، اما مراقب نور مستقیم آفتاب در بعدازظهر روزهای گرم بخصوص در طی فصل تابستان باشید. نور شدید موجب کمرنگ شدن و ظهور نواحی سفید رنگ بر روی برگ‌ها می‌شود. اگر مکان نگهداری بیش از اندازه کم نور باشد، برگ‌ها حالت ابلق خود را از دست می‌دهند و به رنگ سبز یکدست درمی‌آیند.

رطوبت : میزان رطوبت لازم برای برگ قاشقی حد‌ود‌ ۵۰ د‌رصد‌ است. چنانچه رطوبت و حرارت و سرما از حد خود تجاوز کند لکه‌هایی بر روی سطح برگ ظاهر می‌شود و برگ را بی‌حس می‌کند و برگ می‌افتد.

کود مناسب گل قاشقی : خاک گلدان این گیاه باید همواره مرطوب اما نه خیس و غرقابی باشد. در صورتی که برگ‌ها کم رنگ شوند و رشد گیاه کاهش یابد، باید از کود مناسب برای گل قاشقی استفاده کرد. کود مخصوص گل قاشقی کودی است با نصف غلظت آنچه که به سایر گیاهان زینتی داده می‌شود. کوددهی گل قاشقی را می‌توان در فصول رشد یک مرتبه در طی هر ماه و در فصول سرد همانند پاییز و زمستان هر 8-6 هفته یک مرتبه استفاده کرد.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

هرس گل قاشقی: این گیاه نیاز به هرس خاصی ندارد، مگر جدا کردن برگ‌های زرد و آسیب دیده. همچنین در صورت علاقه به پرپشت شدن این گیاه و تحریک رشد ساقه‌های جانبی می‌توان ساقه را سرزنی کرد. هرس گل برگ قاشقی بدین صورت است که حدود 5 سانتیمتر از نوک ساقه را باید کوتاه کرد تا از قسمت‌های پایین ساقه‌های جدید شروع به رشد کنند. البته اگر ساقه مذکور بسیار بلند شده است می‌توان بیش از 5 سانت از آن قطع نمود و حتی فقط حدود یک سوم طول آن باقی گذاشت و بقیه را قطع کرد. به هر حال سالی یک مرتبه هرس کنید و در هر مرتبه هرس بیش از 30٪ از حجم کل شاخسار را کوتاه نکنید.

تمیز نمودن برگ‌های گل برگ قاشقی: به علت شکننده بودن گل برگ قاشقی، غبارپاشی برای تمیز کردن برگ‌ها کافی است.

تعویض گلدان برگ قاشقی : زمان مناسب برای تغییر گلدان، فصل بهار است. گلدان را باید در محل کاملاً روشن و دور از اشعه مستقیم آفتاب قرار داد. در این صورت سنبله گل سفید یا کرم رنگی تولید می‌کند.

اگر این مطلب را پسندیده‌اید، ممکن است مطلب جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال را هم دوست داشته باشید.

تکثیر و قلمه زدن گل قاشقی

طریقه تکثیر گل قاشقی به دو صورت است که در ذیل توضیح می‌دهیم:

1- تکثیر گل قاشقی در آب: این روش را در فصل تابستان انجام دهید، به این منظور یک شاخه بلند انتخاب کرده و یک قلمه به طول 7 الی 10 سانتیمتر را به وسیله چاقو یا قیچی جدا کنید. قلمه به یک یا دو برگ نیاز دارد، برگ‌‌های اضافی را به وسیله قیچی از انتها جدا کنید، این مرحله خیلی مهم است چون محل برگ‌‌های جدا شده در ساقه هست که ریشه می‌دهد، پس مراقب باشید به ساقه قلمه آسیبی وارد نشود.

انتهای قلمه را با قیچی به صورت مورب جدا کنید، چون در این صورت سطح بیشتری با خاک در تماس خواهد بود و ریشه ‌دار کردن گیاه راحتتر صورت می‌گیرد، سپس قلمه را به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و در بستری که زهکشی خوبی داشته باشد مثل پیت‌ ماس، کوکوپیت و پِرلیت یا خاک ‌برگ و ماسه بکارید. به وسیله آبپاش روی برگ‌‌های گیاه را مرطوب نموده و سپس با یک کیسه پلاستیک شفاف روی گلدان را بپوشانید تا رطوبت گیاه تأمین گردد. دمای مورد نیاز قلمه 18 الی 24 درجه سانتیگراد می‌باشد.

جهت خرید هورمون ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

توجه: از قرار دادن گلدان در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید، ظرف مدت 20 الی 30 روز در صورت داشتن رطوبت کافی قلمه ریشه ‌دار خواهد شد.

۲- تکثیر گل قاشقی با برگ : در این روش یک برگ از گیاه به وسیله قیچی جدا کنید، به وسیله کاتر یا چاقو می‌توان به چهار نوع مختلف قلمه برگ را آماده کرد و در بستر مناسب کاشت:
1- تمام برگ با دُمبرگ
2- تمام برگ بدون دُمبرگ
3- نیمه پایینی برگ بدون دُمبرگ
4- نیمه بالایی برگ

قلمه برگ آماده شده را در صورت امکان به هورمون ریشه زایی آغشته کرده و سپس در بستر مناسب مثل : پیت‌ماس، کوکوپیت و پِرلیت یا خاک برگ و ماسه بکارید، گیاه را در محیطی گرم، مرطوب و دور از تابش مستقیم آفتاب نگهدارید تا ریشه بدهد. لازم به ذکر است که هورمون ریشه زایی لازم و ضروری نیست ولی آغشته کردن برگ به آن، ریشه‌دار کردن قلمه برگ‌ها را سریع‌تر میسر می‌سازد.

همچنین بخوانید: آموزش قلمه زدن گیاهان

آفات گل قاشقی و بیماری ها:

  • پوسیدگی ناشی از فعالیت قارچ فیتوفترا Phytophthora و پتیوم Pytium از جمله آفت گل قاشقی است که این گیاه را آزار می‌دهد و شرایطی همانند هوای مرطوب و سرد و یا آبیاری بیش از حد باعث فعالیت این قارچ می‌شود و در نتیجه گیاه از سطح خاک خواهد پوسید.
  • بیماری لکه برگی قارچ سرکوسپورا cercospora هم گاهی در این گیاه مشاهده می‌شود که در اثر آن بر روی سطح زیرین برگ‌ها لکه‌های سیاه رنگی به وجود می‌آیند.
  • لکه برگی ریزوکتونیا Rhizoctonia لکه‌هایی قهوه‌ای تا سیاه رنگ با حاشیه‌های برآمده ایجاد می‌کند.
  • لکه برگی میروتسیوم Myrothecium نواحی آبدار با حلقه‌هایی سیاه و سفید در نواحی زیر سطح برگ بوجود می‌آورد.
  • در چنین شرایطی می‌توان از سموم قارچ کش استفاده کرد. استفاده از مواد براق کننده برگ‌ها باعث ایجاد لکه‌هایی نارنجی-قرمز بر روی برگ‌ها می‌شود بنابراین برای پاک کردن برگ‌های این گیاه از پارچه مرطوب استفاده کنید. ویروس موزاییک خیار نیز می‌تواند در برگ‌ها لکه‌های حلقوی ایجاد کنند و موجب کوتاهی قامت گیاه و بدشکلی برگ‌ها شود و چاره ای بجز حذف و دور انداختن برگ‌های بیمار نیست.

برای خرید قارچ کش به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

علت گل ندادن گل قاشقی : گل دادن گل قاشقی ارتباط مستقیمی با نور خورشید دارد. کم بود نور مهمترین علت گل ندادن گل قاشقی است. در صورت چنین شرایطی محل گلدان را عوض کرده ( ترجیحاً پنجره شرقی) تا گلدهی گل قاشقی را شاهد باشید.
علت زرد شدن گل قاشقی : کنه تار عنکبوتی یکی از حشراتی است که به این گیاه حمله می‌کند که می‌تواند علت زرد شدن برگ گل قاشقی باشد. در اینصورت از سموم سیستمیک باید استفاده کرد. یکی دیگر از دلایل آن کمبود عناصر غذایی در خاک گلدان است، که در این صورت باید هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.
علت ریزش برگ گل قاشقی : دمای پایین هوا و سرما می‌تواند علت ریزش برگ گل قاشقی باشد.
علت پژمرده شدن گل قاشقی : آبیاری زیاد و غرقابی کردن گیاه باعث پوسیدگی و پژمردگی گیاه می‌شود.
کپک خاکستری روی ساقه‌ها: قارچ بوتری تیس عامل آن است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است. با سم قارچ کش گیاه را سم پاشی و گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده، غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف و آبیاری را کاهش دهید.
برگ‌ها خم می شوند: گیاه تشنه است و هوا خشک است، فوراً آبیاری نمایید، بهتر است گلدان را 15 دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید و گلدان را به محل خنک‌تری منتقل کنید.

برگ ها کمرنگ و گرایش به سفیدی دارند: شدت نور زیاد است،گلدان را به محل کم نورتری منتقل نمایید.

برگ ها چین و چروک دار،خشک می شوند و می ریزند: هوا خیلی گرم است،گلدان ها را به مکان خنک تری منتقل کنید.

*سوالات خود را از طریق فرم نظرات بپرسید تا توسط کارشناسان ما بررسی و پاسخ داده شود.

سایر مطالب مرتبط از نگاه نازبو را بخوانید

سایر مطالب مرتبط از نگاه نازبو را بخوانید

معرفی گل های سایه دوست

آیا می‌دانید گیاهان آپارتمانی سایه دوست چه گیاهانی هستند؟ کلیک کنید تا با چند نمونه از گیاهان سایه دوست آشنا شوید.

انواع نور مصنوعی برای رشد گیاهان

اگر خانه یا ساختمان تان آفتاب گیر نیست، اصلا نگران نباشید. شما می‌توانید با کمک نور مصنوعی نیاز گیاه را تامین کنید.

مناسب ترین گیاه برای خانه شما کدام است؟

در این مقاله به شما نشان می دهیم که چگونه یک گیاه مناسب برای نگهداری و پرورش در خانه خود انتخاب کنید.

نیازها و شرایط محیطی گیاهان خانگی

چالش اصلی پرورش گیاهان آپارتمانی آشنایی به نیازهای محیطی گیاه و برآورده ساختن این نیازهاست. برای شناخت این نیازها کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    محمد
    21 خرداد 1401
    محمد

    با سلام گل قاشقی از نوع برگ گوشتی حساب میشه و داخل ساقه و برگ آب ذخیره میکنه ، خاک این گیاه باید کاملا خشک بشه ن اینکه اگر سطح خاک کمی نیمه خشک شد خواهشا اطلاعات غلط ندیم

  • پاسخ
    حسین
    03 بهمن 1400
    حسین

    سلام. گل قاشقی من دو سه روز سرمای شدید توی بالکن مونده بود. امروز متوجه شدم. برگ هاش شل شده و آویزان شده اند. آوردم توی خانه. به نظر تون برمی گرده؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه مقاومیه، بله احتمالا مشکلی پیش نمیاد براش

  • پاسخ
    ناشناس
    04 دی 1400
    ناشناس

    سلام یک متن زیبا درباره گل قاشقی بنویسید??????? خدانگهدار??

  • پاسخ
    فروزان
    19 تیر 1400
    فروزان

    سلام. من یک برگ از قاشقی رو اوایل فروردین جدا کردم و در خاک قرار دادم. بعد دو ماه در اوردم به خوبی ریشه زده بود. که به گلدون مناسب تری انتقال دادم. الان بعد از 4 ماه هیچ تغییری نکرده . همچنان همون یک برگه! پشت پنجره شرقیه و آبیاری منظمش رو هم رعایت میکنم و کود 3 20 هم میدم هر دو هفته. چرا رشد نمیکنه؟ برای برگ زدن به چند ماه زمان نیاز داره؟!!!

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام صبوری کنید، اگه گلدان بزرگ باشه زمان بیشتری میبره برای رشد

  • پاسخ
    محدثه
    19 خرداد 1400
    محدثه

    سلام من گل قاشقی دارم ،متاسفانه یه چند روزی هست که برگاش میریزه و ساقش هم قهوه ای سوخته شده و جوانه هایی هم که زده سیاه شده و سوخته ،میشه لطفا راهنماییم کنین؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    21 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دما رو کنترل کنید و قارچ کش استفاده کنید

  • پاسخ
    حمیرا
    16 اردیبهشت 1400
    حمیرا

    گل قاشقی من رشد خوبی نداره واینکه ب گهاش سبزو براق نیستولی اوایلش بود نمیدونم چیکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام حمیرای عزیز نور کافی، تغذیه و رطوبت بالای محیطی کمک میکنه

  • پاسخ
    سایه
    12 اردیبهشت 1400
    سایه

    سلام خسته نباشید خواستم بگم که گل قاشقی من خیلی بزرگ شده بود و من برگاشو قیچی کردم و گذاشتم تو اب تا ریشه بده تا توی گلدان دیگه بکارم و الان که فصل بهاره این کارو انجام دادم خواستم بدونم خراب نمیشه ؟؟!!!!

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام سایه عزیز توی بستر سبک کشت کنید مشکلی نداره

  • پاسخ
    عباس
    21 اسفند 1399
    عباس

    سلام چندبوته گل رز بزرگ امروزازتوی باغچه دراوردم وبه قسمت دیگرباغچه جابجا کردم ایا دراین موقع ازسال مشکلی پیش نمزاید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام عباس عزیز در صورتی که ریشه آسیبی ندیده باشه مشکل خاصب نباید داشته باشه

  • پاسخ
    زهره هدی
    24 خرداد 1399
    زهره هدی

    سلام گل قاشقی من پژمرده شدن علتش چی میتونه باشه ؟ نور هم مطابق با نور لامپ توی خونه است

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام زهره عزیز منظورتون از پژمرده شدن چیه ؟، گل سایه دوستیه جز نوع ابلقش و مشکلی در محیط خونه نداره، ریشه رو از حیث پوسیدگی و آفت بررسی کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    22 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    سلام روزتون بخیر گل قاشقی من اول توی اب بود ریشه داد بعد توی خاک گذاشتم ولی الان دو تا از برگش پاره میشه چکار کنم ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز ناربو احتمالا به دلیل بیش از اندازه توی آب موندن این اتفاق افتاده، گیاه رو کاور کنید و آبیاری رو بیشتر کنید. نور رو بیشتر کنید و از قطره محرک رشد هم پیشنهاد میکنم استفاده کنید. جهت خرید قطره محرک رشد به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    سروش
    18 فروردین 1399
    سروش

    سلام ایا ترکیب خاک خاک معمولی مناسب هست؟؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه مقاومیه، بسته به خاک داره ولی نباید مورد خاصی داشته باشه، البته پیشنهاد ما استفاده از خاک های استاندارده، جهت خرید خاک میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    یسنا
    14 فروردین 1399
    یسنا

    سلام من چهار ساله گل قاشقی دارم قدش بلند شده وخودش رو به سمت پایین کشیده اگه از ساقه کوتاه کنم تو خاکش بکارم خوب میشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام. اول داخل آب ریشه دار کنید و سپس بکارید، هرس کردنش هم به پر پشت شدنش کمک میکنه، مطالب زیر میتونه مفید باشه جهت مطالعه : ريشه دار كردن گياه در آب هرس درختان همچنین جهت خرید بذر میتوانید به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

  • پاسخ
    طاها
    13 فروردین 1399
    طاها

    عالی بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    14 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ممنون از شما، لطفا اگه تجربه ای دارید با دوستان دیگه به اشتراک بزارین، جهت خرید بذر میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    20 بهمن 1398
    ناشناس

    گل قاشقی من گل نامیده فقط برگش اضافه میشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 بهمن 1398
    نازبو - یاوری

    با کود پتاس بالا کوددهی کنین

  • پاسخ
    مهتاب
    15 دی 1398
    مهتاب

    سلا گل قاشقی من توی تراسه والان مدتیه که گل داده .میخواستم بدونم آیا باید برای رشد خودش گلهاشو بچینم یا نیازی نیست

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    18 دی 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام مسلما گیاهی که به گل میشینه رشدش کمتر میشه برای رشد بهتر میتونین گل رو بچینین

  • پاسخ
    حسین‌
    21 آبان 1398
    حسین‌

    سلام بر روی برگهای گل من لکه های نقره یی رنگی میفته و برگ قهوه یی شده و میفته بنظرتون دلیلش چیه؟؟؟

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    25 آبان 1398
    ابوالفضل یاوری

    رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید، زیر برگ ها رو از حیث وجود حشره و افت بررسی کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    18 آبان 1398
    ناشناس

    ممنونم عالی بود گل قاشقی من بیش از حد بزرگ شده و برگ های سبز و خوبی داره اما برگها بیش از حد بزرگن و نمیدونم چرا گل نمیده اگه کسی میدونه راهنمایی کنه

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    21 آبان 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام گل قاشقی گل نداره، یه سری ابلق داره و یه سری سبز ولی گل نمیده

  • پاسخ
    رویا
    05 آبان 1398
    رویا

    گل

  • پاسخ
    عرشیا
    18 مرداد 1398
    عرشیا

    عالی ممنون

  • پاسخ
    محمدرضا
    11 تیر 1398
    محمدرضا

    سلام گل قاشقی من برگهاش از دم برگ سیاه میشوند ومی ریزند ممنون میشم علتش بدونم ودرمانش رو بگین

  • پاسخ
    فاطمه30
    28 اردیبهشت 1398
    فاطمه30

    سلام گل قاشقی من برگ هاش یک اندازه نیست و همشون رو به پایین هستن چرا اینجور شده؟

  • پاسخ
    چوپانی
    13 اردیبهشت 1398
    چوپانی

    سلام من دو سال هست گل قاشقی خریدم ولی رشدش متوقف شده و فاصله بین برگها زیاده دلیلش چیه؟?

گزارش اشکال در سایت