نازبو
معرفی گیاه پرنده بهشتی یا استرلیتزیا
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گیاه پرنده بهشتی یا استرلیتزیا

پرنده بهشتی یا استرلیتزیا با نام علمی "STRELITZIA REGINAE" گونه‌ای از گیاهان علفی همیشه سبز و دائمی است و بومی آفرقای جنوبی می‌باشد. استرلیتزیا به نام‌های پرنده بهشتی گل زبان پرنده، منقار درنا و گل درنا نیز معروف است که همگی دائمی، همیشه سبز و حساس به سرما هستند. دارای برگ‌های نسبتاً روشن، چرمی و تخم مرغی شکل گل آذین شامل اسپات سبز با رگه‌های ارغوانی و قایق مانند است، که در هنگام باز شدن گل‌ها به صورت افقی درمی‌آید. گل‌ها دارای کاسه نارنجی و جام آبی رنگ بوده و روی هم رفته شباهت به سر پرندگان پیدا می‌کند. از این رو در زبان انگلیسی Bird of paradise و فرانسه Oiseau du paradis بنام پرنده بهشتی نامیده می‌شود. معمولاً گل‌ها به تدریج باز می‌شوند و بیشتر به صورت گل بریده در گل فروشی‌ها به فروش می‌رسد. ولی می‌توان خود گیاه را در گلدان‌های بزرگ در آپارتمان پرورش داد.

پرنده بهشتی

نام  فارسی: پرنده بهشتی
خاستگاه: آفریقای جنوبی
نام انگلیسی:
Bird of paradise
نام علمی: STRELITZIA REGINAE
خانواده:  STRELITZIACEAE  - استرلیتزیاسه
نامهای دیگر: مرغ بهشتی , استرلیتزیا نارنجی , گل زبان پرنده ، منقار درنا و گل درنا

برای خرید بذر به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

استرزیا گیاهی است که خود را با هر شرایط آب و هوایی وفق می‌دهد. مقاوم در برابر باد و رشد خوبی در باغ‌های ساحلی دارد. تعویض منظم گلدان باعث تسریع رشد گیاهان جوان می‌شود. اين گل از خانواده موز است و قرابت خاصي هم از نظر شكل كلي به درخت اين ميوه پرطرفدار دارد. مرغ بهشتی یک گیاه خانگی مخصوص آب و هوای گرم است که گل‌های بسیار زیبایی دارد که شبیه به یک پرنده‌ در حال پرواز است. به عقیده‌ بسیاری این گل زیباترین گل جهان است که در کشور ما به صورت گیاه آپارتمانی در داخل ساختمان و یا در گلخانه‏‌ها نگهداری می‏‌شود.

 

استرلیتزیا

نیازهای گل پرنده بهشتی

نور: حرارت و نور از عوامل مهم در پرورش استرلیتزیا هستند، این گیاه طالب نور زیاد است (حداقل ۶ ساعت نور کامل) در آپارتمان بهتر است در جایی قرار گیرد که دارای نور زیاد و فیلتر شده باشد، در زمستان می‌تواند نور مستقیم را تحمل کند، اما هرگز اين ريسك را نكنيد كه در تابستان آن را در نور مستقيم قرار بدهيد، چرا كه به سرعت خشک می‌شود.
دما: به سرما حساس بوده و در مـناطق معتدل باید در گـلخانه پـرورش داده شود. دمای مناسـب در شـب °C10 الی۱۳ و در روز °C20 الی۲۲ است. درجه حرارت مناسب برای گیاه بین 16 – 19 درجه سانتیگراد است و درجه حرارت کمتر از 3- و بیش از 30+ را تحمل نکرده و از بین می‌رود.
آبیاری: در هوای معتدل هفته ای دو روز باید آبیاری شود، ولی در هنگام استراحت گیاه که از اواسط تیرماه تا اواخر مردادماه است باید آبیاری را بکلی قطع کرد و یا به ندرت انجام داد. خاک گلدان را همواره مرطوب نگه دارید. اجازه ندهید خاک خشک شود. هر وقت دیدید خاک در حال خشک شدن است، فقط با یک لیوان آب آن را مرطوب کنید.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خاک: خاک مغذی مخلوط یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت شن درشت و یا پرلیت، یک قسمت خاک پیت مرطوب یا هوموس برای پرورش گیاه پرنده بهشتی مطلوب و مناسب است. خاک باید قوی (دارای کود حیوانی  پودر گوشت و غیره) و کمی ماسه‌ای باشد. برای زود به گل نشاندن گیاه باید در مرداد ماه زمین را به عمق 80 سانتیمتر شخم زده و به آن کود حیوانی اضافه کرد. اسیدیته مناسب برای گیاه در حدود 7–8 می‌باشد.

کوددهی: در اوایل تابستان به کود زیادی نیاز دارد. گیاه به مصرف کود دامی و کمپوست و افزایش کود به آب آبیاری به میزان حدود یک بار در ماه در طول تابستان به خوبی جواب می‌دهد. کود دامـی باید به میزان Kg/m۲۴ –۵ در زمان آماده‌سازی خاک اضافه شود. مصرف کود حاوی N-P-Kبا نسبت ۵ –۱ –۳ و ۳ گرم نیترات پتاسیم، در هر لیتر آب با فاصله ۱۰ روز بسیار مؤثر است. این تیمار باید به مدت ۳ ماه به طور منظم انجام شود.

هرس: هرس نمودن برگ‌های سال‌های گذشته و جدا کردن پاجوش‌های مادری

مرغ بهشتی گیاه

تکثیر: یکی از روش‌های تکثیر این گیاه کشت بذر آن است. ولی برای بدست آوردن بذر باید به تلقیح مصنوعی اقدام کرد. معمولاً هر گل آذین در حدود ۵۰ دانه ایجاد می‌کند. عمل کشت معمولاً در بهار در حرارت ۱۸ – ۲۱ درجه سانتیگراد صورت می‌گیرد. رویش دانه نامنظم و ۳ تا ۵ ماه طول می‌کشد.

در صورتی پرنده بهشتی را تکثیر می‌کنیم که کاملاً قوی و پر رشد باشد. در انواع پیر در کنار بوته اصلی بوته‌های کوچکی سبز می‌شوند. در فصل بهار یا تابستان، این نهال‌های جوان را همراه با مقداری ریشه از پایه اصلی جدا می‌کنیم و در گلدان دیگری می‌کاریم. به این ترتیب پرنده بهشتی تکثیر می‌شود.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

در سال اول گیاه ضعیف می‌ماند و بهتر است آن را به گلدان منتقل کرده و در گلخانه نگاهداری کرد. ولی در سال دوم و یا سوم می‌توان آن را به محل مورد نظر انتقال داد. این گیاهان جدید در سال چهارم پاجوش تولید کرده و در سال ششم یا هفتم گل می‌دهند.

روش دیگر تکثیر، تقسیم بوته است. که از بهار تا تابستان میتوان انجام داد. پایه‌های حاصل به کندی رشد می‌کنند و پس از دو یا سه سال گل می‌دهند و به نوبه خود دو سال پس از تکثیر ایجاد پاجوش می‌کنند. البته ما برای خانواده‌هایی که دوستدار تکثیر آن هستند، روش تقسیم بوته را پیشنهاد می‌کنیم، چون ساده تر و بی دردسرتر است.

بیماری و آفات

پرنده بهشتی تقریبا یک گیاه بدون آفت است، آفات حشره‌ای که می‌توانند این گیاه را مورد حمله قرار بدهند، شامل سپردار و شپشک آرد آلود و مگس سفید و شته هستند. این آفات می‌توانند با حشره کش‌های سیستمیک کنترل شوند.

بیماری‌هایی که می‌توانند به این گیاه صدمه برسانند شامل : پژمردگی باکتریایی و فساد ریشه هستند. فساد ریشه بیماری قارچی است که توسط بذر منتقل می‌شود و توسط خیساندن بذور در آب (با دمای اتاق) برای یک روز و سپس فرو بردن بذور برای ۳۰ دقیقه در آب با دمای ۵۷ درجه سانتیگراد این بیماری را کنترل کرد. بذور را بعد از خنک شدن و خشک شدن در بستر کشت استریل شده بکارید.

منقار درنا و گل درنا

بیشتر بدانید:

  • برخلاف بسیاری از گل‌های بریده که عمرشان زود تمام می شود، شاخه گل‌های پرنده بهشتی عمر زیادی دارند.
  • گلدان پرنده بهشتی باید عمیق باشد، گلدانی را انتخاب کنید که حداقل پنجاه سانتی‏متر ارتفاع داشته باشد.
  • حدوداً در مرداد ماه این گیاه کاملاً غیرفعال می‏‌شود و یک استراحت کوتاه دارد. در این هنگام برای چند روزی از آبیاری گلدان و اضافه نمودن کود شیمیایی به آن خودداری نمایید.
  • در سردترین روزهای سال هم نباید درجه حرارت از پانزده درجه سانتی‏گراد کمتر شود. نسبت به سرما حساسیت زیادی دارد و اگر درجه حرارت به سه درجه سانتی‏گراد برسد پرنده بهشتی می‏‌میرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    A
    13 آبان 1402
    A

    سلام قیمتش چند؟

  • پاسخ
    بی نام
    13 آبان 1402
    بی نام

    سلام قیمت این گل چنده بعدسفارش چندروزه به مقصدمیرسد

  • پاسخ
    رضا
    22 تیر 1402
    رضا

    سلام وقت شما به خیر در زمان استراحت گیاه یعنی تو مرداد با توجه به هوای گرم به گیاه اب ندیم آسیب نمیبینه

  • پاسخ
    صحرا
    30 اردیبهشت 1401
    صحرا

    سلام ممنون بابت مطالب دقیق و خوبتون نور خونم شمالی و از تراس هست ، میتونم این گل رو تو تراس بزارم اما نور افتاب بهش نخوره؟؟ اگه نه ، با چه فاصله ای میتونم از پنجره ی شمالی بزارم ؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    02 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خوشحالم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته. توی تراس گذاشتن مشکلی نداره فقط زمانی که هوا خیلی سرد میشه باید به داخل منتقل بشه و اینکه نباید توی سایه مطلق باشه اگه نور کم باشه به گلدهی نمیرسه به نور غیر مستقیم نیاز داره برای اینکار می تونید از شید گلخانه ای استفاده کنید

  • پاسخ
    بهنام
    26 دی 1400
    بهنام

    سلام گل من ریشه هاش گندیده از تو خاک دراوردمش ۳روزه گذاشتم تو اب باید چکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه ریشه داشته باشه داخل بستر سبک کشت کنید و از قارچکش استفاده کنید

  • پاسخ
    کاملیا
    23 مهر 1400
    کاملیا

    سلام من یکماه هست که پرنده بهشتی خریدم ولی نیمه خشک هست یعنی برگ وگل هاش خشک شده وساقه هاهم تانصف خشک هستند چکار باید بکنم که درست بشه ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام لطفا بیشتر درباره شرایط نگه داری توضیح بدین

  • پاسخ
    عرفان
    16 اسفند 1399
    عرفان

    سلام من پیاز پرنده بهشتی از گلخونه خریدم نحوه نگه داریش و میشه توضیح بدین؟

  • پاسخ
    ناشناس
    23 اسفند 1399
    ناشناس

    متاسفانه نازبو اشتباه توضیح میده.میشه گفت هیچ اطلاعی درباره پرنده بهشتی نداره.بذر رو در مخلوط خاک پیت ماس و کوکوپیت و کمی ماسه و خاک باغچه ب اندازه 2 سانتیمتر بکارید و ب مدت 3 ماه در دمای22درجه سانتیگراد نگهداری کنید تا بذر جوانه بزنه.البته کار بسیار دشواری است.اگه قلاف یا بوته استر رو تهیه میکردید خیلی راحتر بودید.موفق باشید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    24 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو ممنون از اینکه با اطلاعات خودتون ما رو راهنمایی میکنین، کشت و نگه داری گیاهان امری علمی و تجربیه و گاها روش های متناقضی وجود داره که همه اونها هم جواب میده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام عرفان عزیز به اندازه ارتفاع پیاز زیر خاک کشت کنید و مابقی شرایط نگه داری رو در مقاله میتونین بخونین

  • پاسخ
    احمد
    22 دی 1399
    احمد

    سلام منیکی دارم سه تا از برگ هاش لول شدن نور پشت پنجره و ابیاری منظم دارم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام احمد عزیز گیاه رو از حیث آفت بررسی کنید.

  • پاسخ
    نسیم
    22 دی 1399
    نسیم

    سلام برگهای زد پرنده بهشتی رو جدا کنیم دوباره برگ میده؟ وچقدر طول میکشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام نسیم عزیز احتمالا خبر

  • پاسخ
    الی
    22 دی 1399
    الی

    سلام لطف میکنید قیمت این گل رو بفرمایید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام الی عزیز بسته به سایز گلدان متفاوته

  • پاسخ
    احمد
    03 آذر 1399
    احمد

    سلام ممنون از اطلاعاتتون استرلیتزیا من برگاش بصورت لوله ای شده! میدونید علتش چی می تونه باشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام احمد عزیز گیاه رو از دید آفت بررسی کنید.

  • پاسخ
    بهار
    27 مرداد 1399
    بهار

    سلام الان ک فصل استراحتش هست (گفتید تیر تا اواخر مرداد )اشکالی داره گلدانش عوض بشه و بوته هاش جدا بشه و هر کدوم در گلدان جدا کاشته بشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام بهار عزیز بله مشکلی نداره.

  • پاسخ
    ناشناس
    25 تیر 1399
    ناشناس

    سلام روش تکثیر استرلیتزیا از طریق برگ به جه صورته لطفا راهنماییم کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو موردی که فرمودین رو من نشنیدم تا الان، راه های تکثیر استرلیتزیا از طریق تقسیم بوته، بذر و کشت بافته که توی مقاله توضیح داده شده.

  • پاسخ
    فرناز
    25 تیر 1399
    فرناز

    خیلی مریم

  • پاسخ
    مریم
    16 اردیبهشت 1398
    مریم

    سلام ارتفاع این گیاه چقدر میشه؟؟

گزارش اشکال در سایت