نازبو
معرفی 10 گیاه مناسب اتاق خواب
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان داخلی

معرفی 10 گیاه مناسب اتاق خواب

برای داشتن یک اتاق‌خواب ایده آل با رایحه‌ی آرامش‌بخش، می‌توانید از ترفندهایی مانند قرار دادن گیاهان طبیعی، استفاده کنید. شاید تاکنون به این فکر نکرده باشید که چطور یک گیاه می‌تواند غیر از زیبایی و تصفیه هوای اتاق‌خواب شما اثر دیگری داشته باشد. دانشمندان بر این باورند که حضور گیاهان در داخل خانه می‌توانند علاوه بر رفع آلودگی‌های محیط اتاق به بهبود خلق و خوی شما، کاهش استرس و اضطراب، تسکین بسیاری از دردها، پیشگیری سرماخوردگی و بهبود کیفیت خواب شما اثر گذارند. در این مطلب تعدادی از گیاهان خانگی و آپارتمانی را که قابلیت استفاده در محیط‌های بسته منازل و آپارتمان‌ها دارد، را معرفی می‌کنیم، تا دکوراسیون فضای منزل یا اتاق‌ خوابتان را با گیاهان طراحی کنید :

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

1- نخل پروانه

نخل پروانه یک گیاه متعلق به منطقه ماداگاسکار است که آلودگی هوا را از بین می‌برد. محققان می‌گویند این نوع نخل برای کسی که سرما خورده و یا سینوزیتش عود کرده، مثل یک داروی قوی عمل می‌کند. زیرا رطوبت ملایمی را در هوا آزاد می‌کند. خود این موضوع موجب می‌شود که تنفس راحت‌تر شود و فرد سریع‌تر به خواب برود.

همچنین بخوانید : معرفی گل‌های سایه دوست و مقاوم به نور کم

2- سانسوریا

گیاهی است که نگهداری راحتی دارد. در شب اکسیژن منتشر کرده و دی‌اکسید کربن جذب می‌کند که بدین ترتیب هوا را تصفیه کرده و خواب بهتری ایجاد می‌کند. همچنین این گیاه سموم معمول در هوای خانه (فرمالدهید، تری کلرو اتیلن، بنزن) را فیلتر می‌کند. نگهداری آن در اتاق خواب برای افرادی که افت تنفس و سردرد دارند توصیه می‌شود.

 3- پوتوس طلایی

این گیاه دارای برگ‌های قلبی شکل، مرمری و پیچکی بوده و از دیگر گیاهانی است که هوا را تصفیه و پاکیزه می‌کند. همچنین کیفیت خواب را افزایش می‌دهد. اصلا لازم نیست نگران پرورش آن باشید؛ چرا که چند ساعت نور در طول روز و کمی آب هفته‌ای یک‌بار برایش کافی است.

بیشتر بخوانید : 15 گیاه مناسب محل کار

4- آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا نمادی از ابدیت و جاودانگی است و از جمله بهترین گیاهان آپارتمانی به شمار می‌آید. رشد و شرایط نگهداری راحتی دارد و به سادگی با تقسیم بوته تکثیر می‌شود. این گیاه به آبیاری مکرر نیازی ندارد. توصیه می‌شود آن را پشت پنجره قرار دهید؛ چرا که نیازمند نور مستقیم طولانی‌ مدت است. یک گلدان کوچک آلوئه ورا در اتاق خوابتان، هم زیبایی و هم نمایی شکیل به دکور و فضای منزلتان می‌بخشد. مطالعات و تحقیقات نشان می‌دهد، گیاه آلوئه ورا شب‌ها میزان زیادی اکسیژن آزاد می‌کند که این امر کیفیت خواب را افزایش می‌دهد؛ شما با استفاده از گیاه آلوئه ورا یک منبع اکسیژن رایگان در اختیار خواهید داشت.

 

5- اسطوخودوس

یک گلدان کوچک اسطوخودوس دنیایی از تازگی، رنگ و رایحه ای آرامش بخش را به اتاق خواب شما هدیه می‌دهد. در حالی که این گیاه در نور زیاد رشد بهتری دارد، شما می‌توانید این گیاه را در هر جایی که دوست داشتید، قرار دهید، اما نگهداری آن در اتاق خواب به خصوص برای داشتن خوابی راحت گزینه بهتری است. اسطوخودوس گیاهی است چند ساله و همیشه سبز، دارای ساقه‌های متعدد چوبی که ارتفاع آن به ۳۰ الی۶۰ سانتیمتر می‌رسد. بوی اسطوخودوس می‌تواند به تسکین بی قراری، عصبانیت، اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی کمک کند. همچنین شما می‌توانید برای کاهش استرس و اضطراب از آن در اتاق خواب نوزاد استفاده کنید و بدین طریق از گریه و بی قراری کودکان جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید : 10 گیاه مقاوم که به یکبار آبیاری در ماه نیاز دارند

6- پاپیتال

پاپیتال یا عَشَقه یا پیچک یا داردوست پیچکی است که در خانه به راحتی رشد می‌کند و برای اتاق خواب مناسب است. گیاهی برای پالایش هوا، با رشد راحت و نیازمند نور متعادل است. مطالعات نشان می‌دهد که گیاه پاپیتال در عرض 12 ساعت تمام آلودگی‌های هوای اتاق را از بین می‌برد و برگ آن می‌تواند علائم آلرژی یا آسم را بهبود بخشد و بر کیفیت و کمیت خواب تاثیرگذار باشد. این پیچک همیشه سبز در گلدانی آویزان یا بر لبه سطحی مرتفع زیبایی بسیاری دارد، چون برگ‌های آن مانند آبشار سرازیر می‌شود. عشقه برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است. پس باید دور از دسترس آنها قرار گیرد.

7- گل گندمی

گیاه گندمی از دیگر پاک کننده‌های هواست. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد گندمی حدود ۹۰ درصد از آلوده کننده‌های سرطان زای فرمالدهید را از بین می‌برد. همچنین ذرات عطر و بخار را جذب کرده تا مقدار اکسیژن پایدار باشد و خواب راحتی برای اهالی خانه به ‌وجود بیاید. گندمی نیازمند نور غیر مستقیم و آبیاری دو تا سه بار در هفته است. در گرمای زیاد اسپری آب یا مه پاشی برای این گیاه توصیه می‌شود.

8- گل یاس سفید

گل یاس سفید، معروف‌ترین گونه از گل‌های یاس است، دارای عطر و بویی مثال زدنی است که در جهان شهرت فراوانی دارد. این گیاه تاثیر بسیاری بر بدن و ذهن می‌گذارد. موجب کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب می‌شود که به دنبال آن هوشیاری و بهره‌وری در طول روز افزایش می‌یابد. یاس نیازمند خاک مرطوب بوده و در صورت گرمی هوا باید با اسپری آبپاشی شود؛ البته به طوری که گل‌ها از خیس شدن در امان باشند. بهتر است یاس را در پشت پنجره قرار دهید.

بیشتر بخوانید : گیاهان رطوبت دوست برای حمام

9- گاردنیا

دارای برگ‌های براق و همیشه سبز و گل‌های زیبا و خوشبو بوده و استفاده از آن در اتاق خواب معمول است. مطالعات نشان می‌دهد نگهداری یک گلدان گاردنیا کیفیت بهتر خواب را به دنبال دارد و حتی تاثیر آن با قرص والیوم در کاهش استرس و خواب آوری برابری می‌کند. نگهداری از این گیاه نیازمند توجه زیاد است تا برگ‌ها و گل‌ها زیبایش دوام خوبی داشته باشند. پس آن را در فضای روشن با نور غیرمستقیم خورشید نگهداری کنید.

10- آگلونما

آگلونما یا همیشه سبز چینی، ساده‌ترین گیاه خانگی به شمار می‌رود، زیرا در نور کم و مناطقی از خانه (مثل اتاق خواب تاریک) که هیچ گیاهی رشد نمی‌کند، به خوبی رشد می‌کند. بهترین نکته این گیاه این است که در زمان کمتر سموم بیشتری را از بین می‌برد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    22 تیر 1400
    ناشناس

    سلام عالی سپاسگزارم اگه میشه در هر مقاله تون که یک گیاه رو معرفی میکنید، یک گزینه لینک خرید مستقیم همون گیاه از فروشگاهتون رو کنارش بذارید که بتونیم خریداری کنیم. ممنونم??

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مواردی که موجود باشن حتما

گزارش اشکال در سایت