نازبو
چه گیاهانی مناسب بالکن هستند؟
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان داخلی

چه گیاهانی مناسب بالکن هستند؟

گیاهان بالکنی : گیاهانی که در بالکن‌ها استفاده می‌شوند باید مقاومت به گرما را داشته باشند، چون نه فقط آفتاب بلکه گرمای خروجی از ساختمان، گرمای کولر و انعکاس نور خورشید فضای زیست آنها را گرم می‌کند. در بالکن‌هایی که رو به خیابان واقع شده‌اند بایستی گیاهان مقاوم به گرد و غبار و آلودگی هوا انتخاب شوند. بالکن خانه، فضای خوبی است که با تزئین آن زیبایی و طراوت را به ساختمان تان بیاورید. برای سبز کردن بالکن می‌توانید از باکس‌های گل، گلدان‌های آویزی، گیاهان رونده و گلدان‌های زمینی استفاده کنید. با این حال، برای داشتن یک انتخاب درست، شناخت دوام گل‌ها و طو ل زمان گلدهی آن‌ها ضروری است. ‏ پیچ‌های مقاوم و گیاهان رونده و همیشه سبز می‌توانند سایبانی خوب برای ایجاد یک فضای خنک و باطراوت در بالکن شما باشند. بنابراین استفاده از آن‌ها در بالکن را به شما توصیه می‌کنیم. گل کاغذی، نیلوفر، پیچک، عشقه، گل انارک، اقاقیا، پیچ امین الدوله گزینه‌های خوبی برای داشتن یک بالکن سبز هستند.


اگر این نوشته مورد توجه شما واقع شده است، توصیه می‌کنیم مقاله ساکولنت های مناسب آپارتمان را نیز مطالعه نمایید.

اگر مي‌خواهيد گوشه ای از یک باغ شکوفا را در بالکن کوچک آپارتمان خود خلق كنيد اول از همه بايد به اين نكته توجه كنيد كه بالكن شما شمالي است يا جنوبي. انتخاب گل و گياه براي بالكن‌هاي شمالي محدودتر است.

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

معرفی گیاهان گل‌های مناسب بالکن‌

گیاهان مناسب بالکن شمالی عبارتند از :

1- پيچك
2- هوستا
3- فیل گوش یا کالادیوم

گل‌های مناسب بالکن شمالی عبارتند از :

1- گل حنا
2- گل گوشواره ای
3- زبان در قفا و گل تورنیا
4- پیچ تلگرافی
5- تمام گونه‌های بگونیا
6- زنبق یا سوسن سفید
7- بنفشه 
8- نردبان بعقوب در بالكن جنوبي دست ما بازتر است، چون از نور خوبي برخورداريم.

گل‌های مناسب بالکن جنوبی عبارتند از :

1- گل کاغذی
2- نیلوفر
3- گل انارک

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گیاهان مناسب بالکن جنوبی عبارتند از :

1- عشقه
2- اقاقیا
3- پیچ امین الدوله
4- شمعداني

گیاهان بالکنی مقاوم به سرما عبارتند از :

1- گل یخ
2- شب بو معمولی
3- نرگس
4- خرزره
 

پیشنهاد می کنیم مقاله گیاهان مناسب محل کار را نیز از دست ندهید.

گیاهان رونده مناسب بالکن

شاید بتوان به جرات گفت گزینه‌ برای از بین بردن دید همسایه‌ها به فضای تراس خانه شما استفاده از گیاهان رونده مانند پوتوس و پیچک است. پوتوس و پیچک به عنوان گیاهان آپارتمانی یا خانگی از جمله گل‌های رونده برای تراس می‌باشند؛ البته این را فراموش نکنید که فضاهای زیاد روشن برگ‌های آن را می‌سوزاند و در نهایت گیاه را از بین می‌برد. این گیاهان با حالت آبشاری‌ خود می‌تواند از اطراف سقف بالکن خانه شما آویزان شوند یا با تهیه داربستی برای آنها به شکل‌دهی آن‌ها کمک ویژه‌ای کنید. تزیین بالکن با گل ‏گیاهان گل‌دار با غنچه‌های رنگارنگ هم می‌تواند بالکن شما را چشم نوازتر کنند. یکی از گیاهان به شدت نور دوست، شمعدانی است که این روزها فصل گلدهی آنها هم رسیده و می‌توانید گلدان‌های شمعدانی را با آویز مخصوص از طنابی در بالکن‌تان آویزان کنید.‏ گل محبوبه شب هم همانطور که از نامش پیداست، در تمام شب تا سحر رایحه‌ای دلپذیر در فضا پخش می‌کند. اما اطلسی و یاس رونده در طول روز باز هستند و عطر افشانی می‌کنند. تلفیق این دو باعث می‌شود که هم در شب و هم در روز ساختمانی معطر داشته باشید.


اگر از طرفداران گیاهان آپارتمانی هستید مقاله معرفی انواع گیاهان آکواریومی را نیز مطالعه فرمایید.


اگر در مکان‌های آفتابی و گرم‎ ‎زندگی می‌کنید، بهتر است از گیاهان یکساله و دوساله‌ای مثل تاج خروس، تاج خروس برگی، بگونیای همیشه گل دار، داوودی، تاتوره، جعفری، شب بوی پاکوتاه، آفتاب پرست، رازک ژاپنی، گل کاغذی یک ساله (گل جاوید)، سیلن، خورشیدی، همیشه بهار، آهار، انواع شاه پسند و…. استفاده کنید. اما در مکان‌های نیمه سایه گیاهانی از قبیل گل حنا (امپیشن)، فلوکس، زنبق رشتی (همیرو کالیس)، پروانش (پریوش)، پیچ تلگرافی، بنفشه معطر رشد و نمو می‌کنند. مکان‌های کاملا سایه هم مثل راهروها یا خانه‌هایی که چندان نورگیرنیست، برای گیاهانی مانند پتوس، انواع فیلو دندرون، مارچوبه زینتی، برگ بیدی، مارانتا و… که آپارتمانی هستند مناسبند.‏ اما در شمال کشور و مناطقی که رطوبت بالاست شمعدانی و بگونیا و فوکسیا بسیار خوب رشد می‌کنند. درست برعکس مناطقی مثل شهرهای بزرگ که رطوبت کم است و می‌توان از گیاهانی که به گرما مقاوم هستند، مثل شمعدانی‌های رنگ‌های صورتی، قرمز، بنفش و بگونیای همیشه گلدار استفاده کرد.

حتما بخوانید: مناسب ترین گیاه برای خانه شما کدام است؟

گیاهان بالکنی

درختچه‌ها و گیاهان همیشه سبز بالکنی در زمستان، بالکن شما می‌تواند باغچه خوبی برای نارنج باشد. نارنج سرمای زمستان را تا حد زیادی تحمل می‌کند اما در مناطقی مانند تهران و کرج در زمستان باید شاخه‌ها و برگ‌های نارنج‌های جوان را به وسیله نایلون پوشاند. اما انواع چندساله این گیاه نیاز به پوشش زمستانه ندارند. نارنج درختی است همیشه سبز، خزان نمی‌کند و فضای بالکن را در تمام طول سال سبز و زنده نگه می‌دارد. ‏درختچه‌های زیتون هم دائمی هستند و در گلدان مانند یک درختچه سبز و زیبا بدون مراقبت خاصی خانه شما را سبز می‌کنند. زیتون و نارنج هر دو به گلدان نسبتا بزرگی احتیاج دارند. زیتون یک مزیت دیگر هم دارد و آن این است که نیاز به رسیدگی و آبیاری زیادی نخواهد داشت. چون مقاوم است. فقط این گیاه به آب زیاد و غرقابی شدن ریشه حساس است و نباید زیاد به آن آب داد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله گیاهان مناسب برای سبدهای آویز را نیز مطالعه نمایید.

گیاهان بالکنی

یکی دیگر از درختچه‌های بالکنی، پیراکانتا است که همیشه سبز با شاخه‌های تیز و تیغ دار است و با هرس می‌توان به آن فرم داد. فونیکس یا نخل زینتی هم گزینه خوبی برای بالکن همیشه سبز شما است. نخل‌های زینتی را به دلیل مقاومتی که در مقابل شرایط سخت محیط دارند، به راحتی می‌توان پرورش داد. تنها نیاز این گیاه این است که تابستان در مکان آفتابی و گرم با تهویه خوب قرار بگیرد و زمستان نیز در محیطی خشک با دمای ۱۰ ـ ۵ درجه سانتی گراد‎.‎‏ یوکا هم درختچه‌ای است که یک نوع آن آپارتمانی و دیگری باغچه‌ای است. یوکا به آب کم احتیاج داشته و باید زمانی به آن آب بدهیم که خاک، خشک باشد. این گیاه فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و در قسمت پایین ساقه به صورت غده دارای مواد غذایی است که باعث می‌شود در مقابل گرسنگی و تشنگی مقاوم باشد و برای استفاده در بالکن، گیاه مناسبی است‎.‎‏ در شماره بعد، گیاهان بیشتری را برای بالکن شما معرفی می‌کنیم.‏  

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    27 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    سلام .اگر برای هرپیشنهادتون عکس بازیرنویس اسم گل میذاشتید خیلی بهتربود .

  • پاسخ
    مهسا
    07 تیر 1400
    مهسا

    بله منم موافقم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو ممنونیم که نظر خودتون رو با ما و همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو به اشتراک گذاشتید. پیشنهاد شما رو به همکاران بخش محتوا منتقل میکنیم برای محتواهای دیگه این موضوع رو در نظر بگیرن.

  • پاسخ
    مهدی
    25 اردیبهشت 1398
    مهدی

    با سلام، گلهای کاکتوس آیا همه نوع آنها باید جلوی نور مستقیم خورشید باشند یا نه؟ من چند مدل ازشون دارم بعضیهاشون زیر افتاب برگهاشون میسوزند

گزارش اشکال در سایت