نازبو
آیا کاکتوس ها به خواب زمستانی احتیاج دارند؟
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • توصیه ها

آیا کاکتوس ها به خواب زمستانی احتیاج دارند؟

با نزدیک شدن فصل سرما کم کم باید به فکر تدابیر لازم برای نگهداری کاکتوس در زمستان و همچنین ساکولنت‌ها در این فصل باشیم. شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که کاکتوس در سرما نگهداری شود یا نه؟ و یا اینکه آیا خواب زمستانی کاکتوس لازم است یا نه؟ بله خواب زمستانی یکی از ضروریات پرورش کاکتوس‌ها می‌باشد. از مزایای خواب زمستانی کاکتوس‌ها می‌توان به رشد بیشتر و بهتر در فصل بهار و تابستان، گلدهی و افزایش طول عمر گیاه نام برد.

بسیاری بر این باورند که کاکتوس‌های کوچک با خواب زمستانی رشد کمتری خواهند داشت و دیرتر به مرحله فروش خواهند رسید، در حالی که با استراحت گیاه و شروع مجدد رشد شاهد رشد بسیار بیشتری خواهیم بود. هر چند شاید در سال‌های اول زندگی کاکتوس‌ها ضرورتی بر خواب زمستانی وجود نداشته باشد. پس حتماً برای لذت بردن از تماشای گل‌های زیبای کاکتوس‌ها تدارکات لازم برای خواب زمستانی را فراهم کنید. در ادامه به شرایط لازم برای خواب زمستانی کاکتوس‌ها اشاره می‌کنیم.

مقاله مرتبط: کود مناسب کاکتوس چیست؟

خواب زمسانی

۱- دما مناسب برای خواب زمستانی کاکتوس‌ها: مهم‌ترین مسئله در خواب زمستانی دما می‌باشد. کاکتوس‌ها و کلاً گیاهان با کاهش دما به خواب می‌روند. دمای خواب برای انواع کاکتوس‌ها بسته محل زندگی آنها در طبیعت متفاوت است ولی به طور کلی می‌توان گفت بهترین دما برای خواب رفتن کاکتوس‌ها حدود ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌باشد. کاکتوس به دلیل داشتن آب زیاد در داخل بافت‌ها خود شدیداً به یخ زدگی حساس می‌باشد پس باید مواظب باشید دما به زیر صفر درجه نرسد. پس نتیجه می‌گیریم کاکتوس‌ها در دمای داخل خانه به خواب نمی‌روند و آنها را به جای خنک‌تری باید منتقل کنید.

برای خرید بذر کاکتوس  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

۲- نور: با کوتاه شدن روزها گیاهان کم کم متوجه می‌شوند که دوره سرما در راه است و آماده خواب زمستانی می‌شوند. در طول مدت خواب کاکتوس‌ها به نور زیادی احتیاج ندارند. البته به این به آن معنی نیست آنها را در جای تاریک نگه داریم تنها روشنایی نور کافی خواهد بود.

خواب زمستانی
برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

۳- آبیاری: زمانی که کاکتوس‌ها خواب هستند نیاز آبی آنها بسیار اندک است معمولاً آبیاری هر یک ماه کافی می‌باشد البته بستگی به دما و شرایط محیطی و اندازه کاکتوس دارد و شاید در کل دوره گیاه به آبیاری نیازی نداشته باشد. ولی آبیاری زیاد زمانی که گیاه خواب است مانند سم است و از آنجایی که آب توسط گیاه جذب نمی‌شود باعث پوسیدگی ریشه و درنهایت خراب شدن گیاه می‌شود.
۴- آفت و بیماری‌ها: موقع خواب گیاهان در مقابل افت‌ها و بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. تا جایی که ممکن است کاکتوس‌ها را موقع خواب زمستانی در محل خشک نگهداری کنید زیرا انواع قارچ‌ها در رطوبت زیاد رشد و نمو می‌کنند و گیاهان بیمار را از بقیه جدا کنید. همچنین از مصرف انواع کودها و مکمل‌ها در دوره خواب خودداری کنید. توجه داشته باشید که چروک شدن کاکتوس‌ها در موقع خواب عادی می‌باشد. در طبیعت برای جلوگیری از یخ زدگی کاکتوس‌ها آب زیادی از دست می‌دهند. پس با مشاهده چروک شدن آنها آبیاری نکنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    حبیبه بامداد
    27 شهریور 1400
    حبیبه بامداد

    سلام من کاکتوس استاپلبا دارم تفاله قهوه بهش دادم رشدش متوقف شده چیکار کنم ؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام احتمالا زیاد دادید، خاکش رو عوض کنید

  • پاسخ
    پیمان
    16 بهمن 1397
    پیمان

    خسته نباشید من اگه الان یه کاکتوس بخرم و نکات ذکر شده رو رعایت کنم روندشون حفظ میشه؟

  • پاسخ
    سینا رحمتی
    13 اسفند 1396
    سینا رحمتی

    سلام بنده از ماه دوم پاییز سعی کردم که کاکتوس ها رو به خواب زمستانی ببرم امام شرایط محقق نشد تا اسفند ماه، حال سوال من این است که بنده کاکتوس ها رو بیرون گذاشته ام ولی دمای در روز بین 15 تا 23 درجه است ولی دما در شب بین 8 تا 12 درجه . حال سوالات بنده این است : 1- آیا این اختلافات دمایی که در شب و روز وجود دارد آنها را به خواب زمستانی می برد یا خیر؟ و این اختلاف دما باعث خرابی کاکتوس نمی شود؟ 2-تا بهار کمتر 20 روز مانده است آیا این زمان برای خواب کاکتوس ها مناسب است؟ نکته: بعضی از کاکتوس هام سه هفته پیش گل داده اند ممنون میشوم جواب سوالات من رو کامل بدید

  • پاسخ
    ساناز
    06 آذر 1396
    ساناز

    سلام.ممنون از مقاله خوبتون.چند ماه باید به کاکتوس آب ندیم؟

  • پاسخ
    سعید برهانی
    08 آذر 1396
    سعید برهانی

    سلام. بهترین تقریبا از اواسط پاییز تا اواخر زمستان و بطور کلی تا زمانی که میانگین درجه حرارت زیر 10 درجه است بهتر است آبیاری نشود

گزارش اشکال در سایت