نازبو
اعجاز منحصر به ‌فرد نعنا فلفلی
  • آموزش و مقالات
  • سبزیجات
  • گیاهان دارویی

اعجاز منحصر به ‌فرد نعنا فلفلی

نعنا فلفلی گیاهی سبز رنگ و معطر می‌باشد که حاصل تلاقی گونه‌های نعنا آبی و نعنا معمولی و از گیاهانِ بومی شمال آفریقا و مدیترانه است. نعنا فلفلی گونه‌ای از نعنا با نام علمی Menth piperita است و وجه تمایز آن با انواع دیگر گونه‌های نعناع مربوط به طعم خنک و تند آن وقتی که یک برگ آن را در دهان می‌گذاریم است. اسانس نعنا فلفلی جهت استفاده در بسیاری از طعم‌دهنده‌های مواد غذایی، بهداشتی و ... استفاده می‌گردد. امروزه در بسیاری از کشورهای جهان به کاشت این گیاه خوشبو اقدام می‌کنند. برگ این گیاه به شکل بیضی، دندانه دار و نوک تیز همراه با کمی پرز دیده می‌شود. گل‌های این گیاه به رنگ بنفش میوه‌ کپسولی به رنگ قرمز دارد که حاوی بذر می‌باشد. این گیاه از طریق بذر و خواباندن ساقه تکثیر می‌شود. برای خرید بذر سبزیجات به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

برای کاشت این سبزی معطر در آپارتمان و یا باغچه قدم اول انتخاب بذر مناسب و استاندارد است: خرید بذر نعنا فلفلی

تفاوت نعناء و نعنا فلفلی

نعنا طعم ملایم‌تری دارد و طراوات و تازگی به دهان می‌دهد به همین دلیل در ترکیبات غذایی مثل چای، نوشیدنی‌ها، دسرها و حتی خمیردندان استفاده می‌شود. این درحالیست که نعنا فلفلی برگ‌های ریزی‌تری دارد و طعم آن تندتر است، بیشتر جنبه دارویی دارد و در قرص‌ها و نوشیدنی‌های دارویی استفاده می‌شود. استفاده از نعنا فلفلی در صنعت پزشکی روز به روز افزایش می‌یابد. خواص زیاد نعنا فلفلی در ترکیبات طب سنتی باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد. بسیاری از پژوهشگران معتقدند که منشاء این گیاه از آسیا بوده است. جهت خرید بذر نعنا فلفلی کلیک کنید. کشاورزان مناطق جنوبی می‌گویند اگر برگ تازه نعنا فلفلی را در کنار خرمای تازه قرار دهید از کرم‌زدگی آن جلوگیری می‌شود. امروزه در داروخانه‌ها نمونه‌های مختلف از خوشبوکننده‌های دهان وجود دارد که طعم اصلی آن نعنا فلفلی می‌باشد.

65beeacbac24f69e6ad2d92ef63037d5

بهترین مکان جهت کاشت این گیاه کجاست؟

شاید به کرات در کنار رودخانه این گیاه خوشبو را دیده باشید. نعنا فلفلی به وسیله ساقه و ریشه‌های که به صورت رونده هستند تکثیر پیدا می‌کنند به این صورت که از محل گره‌های ساقه، ریشه‌هایی خارج می‌شوند که ساقه جدید را درست می‌کنند. لازم به ذکر است که نعنایی که به عنوان سبزی خوردن مصرف می‌‌کنیم، با نعنا فلفلی که معمولاً به صورت خودرو رشد می‌کند متفاوت است. خاک مناسب جهت تکثیر در خانه، خاک باغچه همراه با کمی کود حیوانی و مقدار کمی خاک آهکی می‌باشد. زمین مساعد باید از رطوبت مناسبی برخوردار باشد. در صورت وجود آب نعنا فلفلی رشدی بسیار مناسب خواهد داشت. این گیاه آفتاب دوست است. اگر گیاه در سایه کامل و مکان دور از نور خورشید باشد رشد مناسبی را تجربه نخواهد کرد.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط زمین جهت کشت چگونه باید باشد؟

پژوهشگرانی که در حوزه کشاورزی فعالیت می‌کنند در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‎‌اند که قبل از کشت باید زمین را شخم عمیق زد و با کود دامی زمین مورد نظر را تقویت کرد. تراکم مناسب کاشت به میزان مناسب باید فاصله هر بوته با یکدیگر 30 تا 50 سانتیمتر و عمق 12 سانتیمتر باشد. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که عمر مزارع نعنا فلفلی 4 سال است.

برای خرید بذر سبزی خوردن به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نعنا و تاثیر آن بر دفع حشرات

پژوهشگران دریافته‌اند که اسانس این گیاه می‌تواند تاثیر بسزایی در دفع حشرات داشته باشد. در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره شد که کشاورزان مناطق جنوبی کشورمان برای کرم نزدن خرما از برگ این گیاه استفاده می‌کنند. امروزه بسیاری از اسپری‌های موجوددر بازار با برندهای معروف اروپایی و آمریکایی برای دفع حشرات از این اسانس استفاده می‌کنند. در مطالعات نشان داده شد که اگر فرد کمی از روغن آن را به پوست خود بمالد تا ساعتهای متوالی از گزند حشرات در امان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چگونه حشرات را با کمک گیاهان از باغچه و منزل دور کنیم؟

موارد استفاده نعنا فلفلی در صنایع غذایی

بسیاری از زنان خانه‌دار در آشپزخانه خود از نعنا فلفلی خشک یا تازه آن استفاده می‌نمایند. این گیاه به دلیل خواص ضدنفخ و بادشکن در بسیاری از دم‌نوش‌های گیاهی استفاده می‌شود. امروزه در بسیاری از کارخانه‌های تولید کیک و کلوچه برچسب طعم نعنا فلفلی روی یکی از محصولات آن مشاهده می‌نمایید. در زمان‌های قدیم استفاده از پودر نعنا فلفلی همراه با ماست و دوغ در سفره همه خانواده‌ها دیده می‌شد اما امروزه کارخانه‌های بسیاری هستند که از اسانس این گیاه خوشبو در طعم‌دهی محصولات لبنیاتی خود استفاده می‌کنند. در بسیاری از شهرهای ایران فروش نعنا رایج است. این گیاه به دلیل مقاوم بودن در برابر خشکی و کم آبی کشت آن در اکثر نقاط کشور صورت می‌گیرد.  اما فروش این گیاه معطر در شهر شیراز از ویژگی‌های خاصی برخوردار می‌باشد. نعنا فلفلی شیراز دارای طعم و عطری خاص برخوردار است. در بسیاری از مغازه‌های بستنی فروشی شهر شیراز فروش عرق نعنا رایج می‌باشد. از زمان‌های قدیم شیراز چرخ‌دستی‌هایی در ورودی‌های بازار وکیل مستقر بود که در فصل تابستان با لیوان‌های بزرگ بلورین اقدام به فروش عرقیات می‌کردند. یکی از عرقیات مورد علاقه مردم عرق نعنا بود که ترکیب آب و شکر و عرق و یخ خستگی را از تن همه عابرین دور می‌کرد. امروزه دیگر خبری از آن گاری‌دستی‌ها نیست، اما کمتر کافه بستنی فروشی می‌بینیم که عرق نعنا نداشته باشد. تندی و عطر خاص این گیاه معطر باعث شده مورد توجه صنایع داروسازی قرار گیرد. طرفداران این گیاه معطر معتقدند که از کلیه قسمت‌های این گیاه بوی معطر به مشام می‌رسد. این گیاه به دلیل سازگاری با شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور ایران، هزینه به صرفه جهت تولید و بازار مناسب جهت صادرات و فروش در کشورهای همسایه و حتی اروپایی باعث شده از لحاظ اقتصادی گیاهی درآمدزا به حساب آید.

همچنین بخوانید: معرفی سبزیجات سایه دوست

دیدگاه طب سنتی در مورد نعنا فلفلی

از نظر طبیعت حکمای طب سنتی این گیاه را گرم و خشک می‌شناسند. این گیاه می‌تواند عامل مهمی در بازکنندگی انسداد مجاری می‌باشد. مقوی قلب، معده و روده است و خاصیت ضدعفونی کننده دارد. جهت رفع درد در دوران عادت ماهیانه به صورت دم‌نوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت دل‌درد و از بین بردن گاز معده و روده به صورت مصرف عرق نعنا پیشنهاد می‌گردد. ضد تشنج و ضد سرفه، تقویت کننده بدن، برطرف کننده ناراحتی‌های عصبی و ... می‌باشد. حکمای طب سنتی پیشنهاد می‌کنند جهت رفع قولنج و دردهای روده و کمک به هضم غذا نوشیدن جوشانده نعنا فلفلی تاثیر بسیاری دارد. اگر مدت زیادی از ایجاد سکسکه می‌گذرد برای از بین بردن آن نعنا فلفلی را با آب انار ترش بخورید. در بسیاری از موارد دیده شده که در کنترل تهوع و استفراغ بیماران از داروهایی با پایه عصاره نعنا فلفلی باعث بهبود گشته است. امروزه بسیاری از ژل‌های تسکین مخصوص بی‌حسی لثه کودکان جهت دندان درآوردن کودکان تجویز می‌گردد.

health-wellness_body-mind-spirit_pregnancy-fertility_is-peppermint-safe-during-pregnancy

برای خرید کود مایع صیفی و سبزیکاری به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

امروزه بیماری‌های عفونی یکی از چالش‌های قرن بیستم است. بسیاری از پزشکان به دلیل هزینه بسیار زیاد و در دسترس نبودن برخی از داروها به سمت جایگزینی داروی گیاهی با داروی شیمیایی هستند. یکی از گیاهان که در طب پزشکی طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده نعنا فلفلی است. این گیاه با ترکیبات ضدمیکروبی توانسته بسیاری از بیماری‌های عفونی را درمان نماید. اسانس‌ها با داشتن خاصیت آب‌گریزی، موجب نفوذ در چربی غشایی سلول باکتری گردیده و منجر به خارج شدن یون‌ها و محتویات سلولی می‌گردند. خروج این مواد از سلول باعث مرگ باکتری می‌گردد. استفاده از اسانس معطر این گیاه از دوران باستان به دلیل خواص درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. گیاه نعنا دارای 4000 گونه است. نعنا فلفلی از مهم‌ترین و معروف‌ترین گونه‌های نعنا است که در نقاط مختلف جهان پراکنده می‌باشد. این گونه نعنا تفاوت‌هایی با دیگر نمونه‌های نعنا دارد. مطابق برخی گزارش‌ها عصاره این گیاه دارای خواص ضد سرطانی، ضد قارچی و ضد انگلی می‌باشد. برخی پژوهشگران استفاده از نعنا فلفلی را برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشنهاد می‌دهند.

تاثیر این گیاه بر گرفتگی عضلات چگونه است؟

این گیاه در قالب یک مسکن طبیعی می‌تواند نقش شل کننده عضلات را داشته باشد. در تسکین کمردرد، درد عضلات می‌توانیم به صورت موضعی از پمادهای حاوی این گیاه استفاده نماییم. پمادهای حاوی نعنا فلفلی در تسکین این دردها بسیار کمک کننده می‌باشند. همچنین این گیاه معطر نقش بسزایی در بهبود آلرژی‌های فصلی دارد. چند قطره از روغن آن می‌تواند در باز کردن حفره بینی موثر باشد تا جایی‌که در پاک کردن بینی از گرده گل‌های حساسیت‌زا عمل می‌کند. با توجه به خاصیت ضد درد این گیاه از آن در تولید پماد موضعی استفاده می‌گردد.

چگونه نعنا فلفلی می‌تواند باعث کاهش تب در بدن انسان گردد؟

این گیاه با خاصیت خنک کنندگی که دارد می‌تواند یک درمان طبیعی برای کاهش میزان تب در انسان گردد. با ماساژ چند قطره روغن نعنا بر روی گردن و کف پا می‌تواند تسکین این درد را خیلی زود ببینید.

بیشتر بخوانید: معرفی و کاشت 35 گیاه دارویی شفابخش

تاثیر دمنوش این گیاه بر سلامتی

بسیاری از دانه‌های معطر و گیاهان هستند که با ترکیب این گیاه خاصیت اعجاب‌انگیزی را تولید می‌کنند. هر چند این گیاه تنهایی خاصیتی عجیب دارد، اما وقتی با دانه شنبلیله مخلوط می‌شود می‌تواند کمک موثری بر تنظیم اشتهای شما داشته باشد. یکی دیگر از این دانه‌های تخم شوید است که وقتی با پودر نعنا همراه می‌شود، برای تنظیم و درمان عقب افتادگی  عادت ماهیانه در خانم‌ها کمک بسیار شایانی می‌کند. ترکیب این دو گیاه به دلیل خاصیت گرم بودن بر متابولیسم بدن تاثیر گذاشته و درمان بسیاری خوبی برای تسکین این دوره که برای هر یک از خانم‌‌ها اتفاق می‌افتد باشد. بسیاری از افراد هستند که بعد از خوردن میوه و خوراکی‌هایی با طبع سرد از درد در ناحیه مفاصل خود شکایت می‌کنند. ترکیب دمنوش آن همراه با زنجبیل و عسل می‌تواند این درد را درمان نماید.

همچنین بخوانید : کاشت و برداشت بذر سبزی خوردن

برخی از کودکان بعد از تولد با خوردن شیر مادر احساس دل‌درد کرده و والدین کودک مشاهده می‌کنند که کودک همواره در حال گریه و پیچش دل است. تحقیقات ثابت کرده است که با خوردن نعنا توسط مادر این اختلال که به حساسیت پروتئینی گاوی مشهور است از بین رفته و باعث تسکین درد در کودک می‌گردد. مادر با خوردن این گیاه و هضم و وارد شدن به شیر مادر دیگر از بی‌تابی در کودک خبری نیست. در برخی موارد شیردهی همراه با درد در مادر اتفاق می‌افتد. ترک خوردن نوک سینه و نگرفتن پستان توسط کودک باعث خشکی و خونریزی نوک سینه می‌گردد. برای درمان این عارضه می‌توان در زمانی که کودک گرسنه نیست چند قطره از روغن نعنا را روی نوک سینه مالید و قبل از پروسه شیردهی ان را شسته و به کودک شیر داد.

پزشکان جهت کدامیک از بیماری‌ها نعنا فلفلی را پیشنهاد می‌دهند؟

از آنجایی‌که این گیاه اثری آرام بخش دارد، در درمان بسیاری از بیماری‌ها از آن استفاده می‌شود. یکی از موارد در علم پزشکی جهت درمان سردرد و میگرن استفاده از این گیاه می‌باشد. این گیاه اثربخشی و عوارض خاص خود را به اثبات رسانده است. پژوهشگران در بررسی بیماران مبتلا به میگرن سن بین 18 تا 65 سال که در ماه دو بار به حملات میگرنی دچار بودند، از عصاره خوراکی نعنا فلفلی 2% در طول مدت یک ماه بعد از ناهار و شام 5 قطره داده شد. بعد از گذشت یک ماه نتایج این پژوهش نشان داد که به طور چشمگیری حملات میگرنی این افراد کاهش یافته است.

برای خرید بذر سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آیا از این گیاه در لاغری استفاده می‌گردد؟

پژوهش‌ها نشان داده‌ اند که استفاده از نعنا فلفلی باعث می‌شود با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری کمک شایانی به تنظیم وزن و کاهش سایز اندام گردد. با تهیه دمنوش این گیاه و مصرف هفتگی کمک به بهبود حرکات روده و کمک به هضم سریعتر غذا و چربی‌های موجود در آن گشته و باعث افزایش سوخت و ساز کالری‌های موجود و باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود. استفاده از عرق نعنا در این مورد پیشنهاد می‌گردد. برای تهیه عرق نعنا از آب و برگ‌های گیاه استفاده می‌شود. در این فرایند در دیگ‌های بزرگ آب و برگ نعنا جوشانده شده و پس از تبخیر عملیات سرد کردن بخار و تقطیر صورت می‌گیرد. مایع به‌دست آمده از این عملیات همان عرق نعنا خالص است. عرق آن در ایران تولید و نمونه‌های بسیار مرغوب آن به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود. امروزه در بسیاری از سالن‌های زیبایی از عصاره این گیاه جهت ماساژ و زیبایی پوست استفاده می‌شود. از آنجایی‌که خانم‌ها همواره برای داشتن پوستی سالم و شاداب با یکدیگر رقابت دارند جهت داشتن زیبایی هرچه بیشتر از طرفداران این سالن‌ها هستند. در این مکان‌ها با استفاده از دستگاه‌های بخور جهت بالا بردن و بهبود سطح کلاژن پوست از عرق نعنا استفاده می‌نمایند. در حال حاضر کشورهای همسایه از طرفداران این گیاه هستند. کشورهای عربی امارات، عراق، سوریه، عربستان سعودی و قطر از کشورهای خریدار نعنا معطر ایرانی هستند.

بیشتر بخوانید: کاشت نعنا روی اپن آشپزخانه

آیا در استفاده از این گیاه باید احتیاط کرد؟

همه انسان‌ها در استفاده از هریک از موهبت‌های الهی باید جانب احتیاط را رعایت نمایند. این گیاه خوشبو با تاثیر فوق‌العاده ای که در درمان بسیاری از بیماری‌ها دارد، اما در برخی موارد جانب احتیاط باید رعایت گردد. در برخی از افراد واکنش‌های حساسیتی می‌تواند فرد را به دردسر بیندازد. در برخی از این حساسیت‌ها کند شدن نبض، سردرد شدید، از دست دادن تعادل و هماهنگی بدن و لرزش شدید اتفاق می‌افتد. اگر فرد قبل از استفاده از این گیاه از الکل استفاده کرده باشد تداخلی که در بدن اتفاق می‌افتد باعث به‌وجود آمدن یکی از این علایم است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    داود
    05 دی 1402
    داود

    با سلام. بسیار جامع و مفید بود متشکرم. اگر مرجع یا مکانی برای خرید و استفاده عمده این گیاه دارویی در صنعت دارو مخصوصا در شیراز معرفی بشود ممنون میشوم

  • پاسخ
    معصومه
    12 آذر 1402
    معصومه

    مطالب عالی بود

گزارش اشکال در سایت