نازبو
شرایط پرورش و کاشت بذر گل شب بو
  • باغبانی
  • گلها

شرایط پرورش و کاشت بذر گل شب بو

انسان‌ها معمولاً علاقه بسیار زیادی به طبیعت و گل و گیاه دارند. به همین دلیل دوست دارند تا همیشه و در هر محلی که زندگی می‌کنند، با گل و گیاه سرو کار داشته باشند. پرورش و کاشت بذر گل شب بو یکی از علایقی است، که خانم‌ها خانه دار به دنبال آن می‌روند، تا به خانه خود زیبایی و روح ببخشند. اما برای این که بتوانیم این گل زیبا را پرورش دهیم، باید ابتدا بدانیم چگونه می‌توان آن را کشت نموده و پرورش داد. شاید بهتر است بگوییم کاشت بذر گل شب بو بهترین روش تکثیر این گل زیبا و خاص است. گل شب بو از جمله گل‌هایی است، که نیاز به محیطی با نور متوسط و خنک دارد. اگر این گل را در برابر نور مستقیم قرار دهید، بدون شک از طول عمر بالایی برخوردار نخواهد بود. به همین دلیل پس از کاشت بذر گل شب بو بهتر است حتماً آن را در ایوان یا در پشت پنجره اتاقتان نگهداری کنید. این گیاه زیبا از عطر خوشی نیز برخوردار است.

کاشت بذر

روش تکثیر و کاشت بذر گل شب بو

معمولاً برای کاشت این گل زیبا از دو روش قلمه زنی، و کاشت بذر استفاده می‌شود. از میان گیاهانی که به راحتی قابل تکثیر هستند، می‌توانیم به گل شب بو اشاره کنیم. البته بدون شک برای کاشت بذر گل شب بو نیاز به طی مراحلی نیز خواهیم داشت. که به آنها اشاره خواهیم کرد. روش کاشت گل شب بو با بذر برای کاشت گل شب بو می‌توانید از دو راه اقدام نمایید. که مهمترین آن کاشت از طریق بذر است. برای این نوع کاشت دو زمان از سال مناسب خواهد بود. گل‌های شب بویی که به مدت یک سال دوام می‌آورند، معمولاً در اوایل بهار کشت می‌شوند. کاشت بذر گل شب بو اصولاً بعد از یخبندان، انجام شده و این بذرها را در محیطی حفاظت شده به مدت 6 تا 8 هفته نگهداری می‌کنند. این محیط های حفاظت شده می‌تواند خانه یا گلخانه باشد. پس از آن در اوایل بهار، این گل را به درون زمین خاکی منتقل می‌نمایند.

نگه داری گل شب بو 

برای خرید بذر شب بو پا بلند کلیک کنید

برای کاشت بذر گل شب بو ابتدا باید بذر را در عمق 3 الی 4 سانتیمتری از خاک بکارید. مناسب‌ترین فاصله ای که می‌توانید بین این بذرها استفاده کنید، بین 15 تا 20 سانتیمتر است. بهتر است ابتدا این بذرها را در اواخر مرداد، یا اوایل شهریور در هوای آزاد کشت نموده، بعد از این که این بذر به بوته تبدیل شد، بوته‌هایی که از برگ کمتری برخوردار هستند را جدا کنید. می‌توانید زمانی که این بوته‌های گل شب بو 3 تا 5 سانتیمتر رشد نمودند، آنها را به گلدان‌های مناسبی منتقل نمایید. این نکته را در خصوص کاشت بذر گل شب بو به خاطر داشته باشید، که گل‌های شب بو تک شاخه ای هستند.

از این رو می‌توانید یک بوته یا چند بوته از آن را به درون یک گلدان منتقل کنید. ما اگر برای کاشت بذر گل شب بو از نوع چند شاخه آن استفاده کرده اید، کافیست یک بوته از این گل‌ها را در گلدان قرار دهید. ابتدا گلدان‌ها اگر در سایه نگهداری کنید، سپس آنها را به محیط‌های باز و آفتابگیر منتقل نمایید. بهتر است گلدان‌های گل شب بو را هر سه یا چهار روز آبیاری نمایید. در انتها نیز بعد از کاشت بذر گل شب بو هر سال یک بار درون گلدان از کود های پتاسیم و نیتروژن استفاده کنید.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

روش کاشت گل شب بو با قلمه زنی

روش دومی که برای کاشت گل شب بو استفاده می شود، روش قلمه زنی است. در این روش از کاشت بذر گل شب بو استفاده نمی کنید، بلکه قلمه ای از این گل را خارج نموده و در گلدان دیگری خواهید کاشت. البته این روش چندان متداول نیست. اما باز برخی از افراد در فصل تابستان اقدام به این نوع کشت از گل شب بو می نمایند.

معرفی گل شب بو

گیاهان شب بو به پوسیدگی ریشه بسیار حساس هستند. بنابراین خاک آنان باید دارای زهکش بسیار خوبی باشد و نباید در آبیاری آنان زیاده روی شود. اطلاعات بیشتر در مورد گل شب بو را اینجا بخوانید

شرایط نگهداری و مراقبت از بذر گل شب بو 

این گل نیاز به خاک زهکشی و سبکی دارد. از این رو می‌توانید برای کاشت بذر گل شب بو از ترکیب خاک، کود، شن، خاک معمولی، پوسیده گاوی و ... استفاده نمایید. زیرا این ترکیبات می‌توانند برای کاشت گل شب بو مناسب به شمار روند. نور مناسب برای این گیاه نور مستقیم است. اگر گل شب بو را در محیطی خنک و سرد نگهداری می‌کنید، بهتر است حتماً در معرض نور مستقیم آفتاب باشد. از طرف دیگر اگر پس از کاشت بذر گل شب بو گلدان را در محیطی با دمای مناسب قرار دادید، بهتر است از تابیدن نور مستقیم به گل پرهیز نمایید. زیرا این عمل منجر می‌شود تا گل پژمرده شده و به سرعت از بین برود. پس نور مورد نیاز برای مراقبت و نگهداری از گل شب بود، با دمای محیطی که در آن قرار دارد، مکمل است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    هوشنگ ناظری
    22 اسفند 1401
    هوشنگ ناظری

    سلام بر روی برچسب بسته های شب بو پا بلند عمق کاشت بذر را ۵ میلیمتر قید نموده اید در حالیکه در اینجا اعلام شده ۳ سانتیمتر .علت این تناقض چیست؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 فروردین 1402
    نازبو - یاوری

    بصورت کلی عمق کاشت بذر ۲ تا ۴ برابر طول بذر هست

  • پاسخ
    مریم
    19 شهریور 1401
    مریم

    دستتون درد نکنه مفید بود

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    20 شهریور 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خواهش می کنم موفق باشید دوست عزیز

گزارش اشکال در سایت