نازبو
معرفی چمن عروس یا هلکسین
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی چمن عروس یا هلکسین

چمن عروس چمن عروس یا هلکسین به عنوان گیاهی زینتی در خانه‌ها مورد نگهداری و پرورش قرار می‌گیرد و یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در تراریوم یا باغ شیشه ای معرفی شده است، زیرا شرایط مرطوب موجود در محیط بسته تراریوم مناسب رشد این گیاه است.

نام  فارسی: چمن عروس
خاستگاه: شمال مدیترانه
نام انگلیسی: mind your own business
نام علمی: Helxine Soleirolii
خانواده: Urticaceae - گزنه
نامهای دیگر: اشک نوزاد ، اشک بچه ، خزه ایرلندی ، baby's tears

چمن عروس با نام علمی "Helxine Soleirolii" بومی قسمت‌های شمالی ناحیه مدیترانه در اطراف و شمال کشور ایتالیا است. چمن هلکسین گیاهی بسیار لطیف و ظریف و رونده است که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی تمام سطح خاک بسترش را بپوشان. شما از چمن عروس می‌توانید برای زیبایی فضای داخلی تراریوم یا پوشش دادن سطح خاک بنسای یا گیاهان دیگر استفاده نمایید و  گلدان ها یا سبدهای آویزان را برای نگهداری چمن عروس بکار ببرید. چمن عروس گیاهی همیشه سبز و خزنده است که ارتفاع کل گیاه به ۱۵ سانتیمتر می‌رسد. برگ‌های دایره اش شکل این گیاه کوچک و به رنگ سبز و یا سبز-زرد و حداکثر به قطر ۵ سانتیمتر می‌باشد.

بذر چمن عروس

برای خرید پکیج کاشت 15 بذر صیفی و سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نگهداری چمن عروس و نیازها

آبیاری: خاک را در تمامی مواقع مرطوب نگهدارید اما این به معنی خیس و غرقاب شدن بستر کاشت نیست، زیرا این شرایط موجب پوسیدگی گیاه و زرد شدن و ریزش برگ‌ها خواهد شد. این گیاه خشکی خاک را تحمل نمی‌کند و آبیاری نامنظم موجب کاهش رشد آن و قهوه ای شدن حاشیه برگ‌ها می‌شود.
نور: گیاه اشک نوزاد مکانی تقریباً روشن را می‌پسندد که البته نباید نور مستقیم آفات به آن تابیده شود، در غیر اینصورت برگ‌هایش خشک و چروکیده می‌شوند و نواحی سوخته و قهوه‌ای روی آنان شکل می‌گیرد. اگر نور محیط بسیار کم باشد علاوه بر عدم شکل‌گیری گل‌ها، برگ‌ها نیز کم رنگ خواهند شد، ساقه‌ها بلند شده و فاصله برگ‌ها بر روی ساقه‌ها نیز افزایش می‌یابد.
دما: بهترین دما برای رشد خزه ایرلندی 24-16 درجه سانتیگراد است. با افزیش دما می‌بایست رطوبت محیط را نیز افزایش داد.گرمای زیاد هوا به همراه خشکی هوا موجب پژمردن و افتادگی برگسار گیاه خواهد شد. دمای سرد محیط موجب سیاه شدن برگها می‌شود.
رطوبت: گیاه چمن عروس به رطوبت هوای زیادی نیاز دارد که می‌توان با عمل غبارپاشی آن را تامین نمود.
خاک: تقریبا در تمامی انواع مخلوطهای خاکی که برای گیاهان گلدانی تهیه می‌شود، می‌تواند رشد کند به شرط آنکه زهکش خوب و مناسبی داشته باشند. همچنین از آنجایی که این گیاه میحط کشت تا حدودی اسیدی را دوست دارد برخی از پرورش دهندگان بکارگیری پیت موس را در ترکیب مخلوط کاشت این گیاه توصیه می‌کنند.
کوددهی و تغذیه: برای کوددهی می‌تواند هر دو هفته یکبار در طی بهار و تابستان با کودهای محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت معمول آن را غذادهی کرد.
کاشت چمن عروس : زمان کاشت چمن عروس فصل بهار است. در کاشت گیاه در گلدان جدید آن را خیلی عمیق نکارید زیرا این گیاه ریشه‌هایی سطحی دارد و عمق 7.5-5 سانتیمتر برای آن کافی است.
هرس هلکسین : هلکسین گیاه پر رشدی است که می‌بایست به دلیل محدود کردن رشد ساقه‌های آن، عمل هرس را به شکل منظم انجام داد. ساقه‌هایی را که بیش از اندازه بلند شده‌اند را می‌توان کوتاه کرد تا از رشد بیش از اندازه آنان جلوگیری شود. البته این کار موجب تحریک رشد جوانه‌های جانبی و پر پشت شدن و انبوه شدن گیاه شود که هر چند وقت یکبار نیز می‌توان برخی از ساقه های اضافه موجود در مرکز گیاه را حذف کرد.

برای خرید کود میکرو گیاهان آپارتمانی  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

هلکسین

روش تکثیر گل عروس چمن

قلمه زدن چمن عروس : ساقه ها در صورت تماس با خاک به راحتی ریشه می‌دهند، بنابراین یکی از روش‌های تکثیر هلکسین روش خوابانیدن است که بعد از ریشه دار شدن ساقه آنرا از گیاه مادری جدا کرد و در گلدانی جداگانه به عنوان گیاهی مستقل کاشت. تقسیم بوته دیگر روش تکثیر چمن عروس است که در فصل بهار و در زمان تعویض گلدان گیاه می‌توان آنرا انجام داد.

مشکلات و درمان چمن عروس

علفی شدن و ریز شدن برگ‌ها : کمبود نور و کمبود مواد غذایی باعث دراز و علفی شدن و ریز شدن برگ‌ها می‌شود. گلدان را به مکان نور گیرتری منتقل کنید و هر سه هفته یکبار با کود کامل تقویت کنید.
علت کم پشت شدن برگ‌های چمن عروس چیست : ساقه‌ها بلند شده و فاصله برگ‌ها روی ساقه زیاد شده نشان دهنده کم بودن نور محیط هست، گیاه را به مکان پرنورتری منتقل کنید، هر یک ماه یکبار با کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی تقویتش کنید، براي تحريک گياه به پرپشت شدن بايد جوانه هاي انتهايي (ساقه‌هاي دراز شده) را از محلي دلخواه (با توجه به زيبايي گياه) قطع نماييد تا گياهتان تحريک به رشد افقي پرپشت شدن شود.

برای خرید کود مایع گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

جمع بندی نگهداری گیاه چمن عروس

این گیاه برای کسانی که مبتدی هستند و یا دنبال گلدانی سایه دوست با نگهداری آسان هستند بسیار مناسب می‌باشد و با فراهم کردن حداقل نیازهای اون مثل نور متوسط، آبیاری متوسط و دمای معمول اتاق گیاهی شاداب و سرحال خواهند داشت و هر زمان گیاه کمی بزرگ شد آن را هرس کنید و گلدان جدیدی بسازید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    حیدری
    11 خرداد 1401
    حیدری

    سلام وقت بخیر چمن عروس خوشگلم افت قهوه ای رنگ گرفته لطفاً راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    11 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر عکس گیاهتون رو به شماره واتساپ زیر بفرستید شماره واتساپ: 09192145297

  • پاسخ
    ندا
    15 فروردین 1400
    ندا

    من بذر رو خریدم امروز میخاستم بدونم میشه پای گلدون یوکا بکارم قبلا خزه داشت پای گلدونم اما خزه ها دیگه سبز نیستن میخام جایگزین کنم عاشق گل و‌گلدونم کلی سوال راجع به همه چی دارم میتونم از طریق ایمیل ارتباط بگیرم لطفا؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام ندای عزیز جایگزین خزه پای گلدان نیست این گیاه، با همکاران ما از طریق واتزاپ و تلگرام میتونین ارتباط بگیرین

  • پاسخ
    امیرحسین.ا
    07 دی 1399
    امیرحسین.ا

    https://uupload.ir/files/b9bj_20201227_130600.jpg سلام وقتتون بخیر..من این چمن ژاپنی رو تو تراریومم کاشتم ولی فقط روی خاک گزاشتمش و توی خاک نکاشتمش..تقریبا یک هفته ای میگزره و روشو سلفون کشیدم و الان بعد از یک هفته سلفون رو برداشتم دیدم انگار تار عنکبوت روشه تو عکسی ک فرستادم میتونین ببینین..بعضی از برگاشم قهوه ای و ساقه ها خراب شدن میشه کمکم کنین

  • پاسخ
    ناشناس
    09 اردیبهشت 1401
    ناشناس

    عکستان دانلود نمیشود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام امیرحسین عزیز قارچه دوست عزیز، از قارچکش مناسب استفاده کنید.

گزارش اشکال در سایت