نازبو
معرفی گیاه کوردیلین ( کردلین )
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گیاه کوردیلین ( کردلین )

کوردیلین کوردیلین با برگهای خوشرنگ و زیبایی که دارد، هر شخص با سلیقه ای را به سمت خود جذب می‌کند و اکثریت افراد برای هدیه دادن، نگهداری در آپارتمان و محل کار این گیاه زیبا را خریداری می‌کنند.

نام  فارسی: کوردیلین
خاستگاه: جنوب شرقی آسیا، گینه نو، شمال شرقی استرالیا
نام انگلیسی: Flaming dragon tree
نام علمی: Cordyline terminalis
خانواده: Asparagaceae
نامهای دیگر: اژدهای آتشین ، پالم ، King of tropical foliage ، کوردلینا

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

کوردیلین با نام علمی "Cordyline terminalis" یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار می‌باشد که بومی جنوب شرقی آسیا است. کردیلین گیاهی رطوبت دوست است که دارای برگ‌های نیزه ای به رنگ سبز تیره و براق می‌باشد که حاشیه آن قرمز و متمایل به ارغوانی است. گیاه کوردیلین ترمینالیس در شرایط مناسب می‌تواند تا ارتفاع 4 متر رشد کند و این مقدار در گلدان حدودا به یک متر می‌رسد. گل کوردیلین استرالیس به رنگ زرد و قرمز هستند که میوه‌های قرمز با مصرف خوراکی و کاربردی می‌دهند. این گیاه مخصوص نواحی گرم و مرطوب بوده و در آپارتمان نیز باید رطوبت نسبی هوا زیاد باشد تا خوب رشد کند.

کردیلین

نگهداری گیاه کوردیلین ترمینالیس و نیازها

آبیاری: در طی روزهای گرم به هیچ عنوان خاک گلدان نباید بین دو آبیاری خشک شود. همچنین هر مقدار تابش نور آفتاب بر این گیاه بیشتر باشد این گیاه به آب بیشتری نیز نیاز دارد. خشکی هوا موجب سوختن نوک برگ‌ها و قهوه‌ای شدن آنان می‌شود. بنابراین گیاه را مرتباً غبار پاشی کنید.
رطوبت: ابتدا یک زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و تا نیمه دیواره آن در آن آب بریزید. گلدان گیاه را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید. توجه داشته باشید که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد. گرمای محیط موجب تبخیر تدریجی آب موجود در زیر گلدانی می‌شود و رطوبت هوای اطراف این گیاه را تامین خواهد کرد.
دما: دمای 21-18 درجه سانتیگراد برای رشد این گیاه مناسب است. اگر دما به زیر 13 درجه سانتیگراد برسد، ابتدا برگ‌های گیاه می‌پوسند و می‌ریزند و با سردتر شدن هوا در نهایت گیاه از بین خواهد رفت.
نور: در مکانی که نیمه سایه است تا مکانی پر نور و روشن به خوبی رشد می‌کند. اما تابش نور مستقیم بخصوص در روزهایی که دمای هوا بالا است به برگ‌ها آسیب می‌رساند. اما زمانی که دمای هوا معتدل و میانه است وجود 3-2 ساعت نور مستقیم در صبح گاه به شکل گیری و تثبیت رنگ درخشان قرمز رنگ برگ‌های گیاه کمک می‌کند.
خاک: خاک باید زهکش خوبی داشته باشد تا از غرقابی شدن بستر جلوگیری شود. می‌توان از مخلوط پیت موس یا کوکوپیت + خاک برگ+ خاک معمولی استفاده کرد.
تعویض گلدان: هر چند وقت یکبار ریشه ‌های گیاه را بررسی کنید اگر از منافذ زیر گلدان بیرون می‌آیند، گلدان را تعویض و گلدان بزرگتری را استفاده کنید که معمولا هر دو سال یکبار این مسئله اتفاق می افتد و نیاز به تعویض گلدان گیاه خواهد شد.
کوددهی و تغذیه: ریز و کوچک شدن برگ‌ها نشانه کمبود مواد غذایی است که در این صورت می‌توان هر سه ماه یکبار از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی همانند فرمول 10-10-10  استفاده کرد. در طی ماه های زمستان این گیاه را کود ندهید.

روش تکثیر گیاه کوردیلین

تکثیر با پاجوش: این گیاه به دلیل داشتن ریزوم، پاجوش تولید می‌کند که می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل مستقیم کاشت. در هر زمان از سال نسبت به جدا سازی پاجوش‌ها می‌توان اقدام کرد اما در اواخر فصل زمستان و یا اوایل بهار این عمل توصیه می‌شود. گیاه را از گلدان در می‌آوریم و با وسیله ای تیز پاجوش را از گیاه مادری جدا می‌کنیم.
قلمه با ساقه: از تمامی قسمت‌های ساقه می‌توان قلمه تهیه کرد. ابتدا اولین برش را می توان از زیر ناحیه رویش برگ‌ها ایجاد کرد. قلمه‌ها را باید در بستر سبک که رطوبت را نیز به خوبی نگه می‌دارد و در عین حال زهکش مناسب دارد کاشت. گذاشتن قلمه‌های این گیاه در آب نتیجه خوبی نخواهد داشت. بعد از قرار دادن قلمه‌ها در بستر کاشت، گلدان را در مکانی گرم، مرطوب و با نور ملایم البته کاملاً بدور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. با کاشت عمیق قلمه‌ها در واقع گیاهی کوتاه قامت تر در آینده خواهید داشت که از نظر ظاهری پر پشت‌تر نیز به نظر خواهد آمد.
تکثیر با بذر: بذرها را می‌توان از اواخر تابستان الی اوایل زمستان کشت کرد. بذرها بر روی بستری که بافت سبکی دارد همانند مخلوط پیت موس و پرلیت قرار می‌گیرند و روی آنان به ارتفاع 0.5 سانتیمتر پیت ریخته می‌شود. بستر کشت همیشه باید مرطوب نگهداشته شود. گیاهان جوان زمانی که 10-8 سانتیمتر طول داشتند، می‌توانند به گلدان‌هایی جداگانه و مستقل منتقل شوند.

جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گل کوردیلین یا کردلین

انواع گل کوردیلین

1-C.fruticosa
C. indivisa 2-
C.obtecta 3-
C. manners-suttoniae 4-
نکته: گیاهان کوردیلین و دراسنا از نظر ظاهری گاهی بسیار شبیه هم هستند. هر دو به یک خانواده گیاهی یعنی Asparagaceae تعلق دارند، اما در دو زیر خانواده مختلف قرار می‌گیرند.

مشکلات و آفات گیاه کوردیلین

علت سوختگی نوک برگ‌های کوردیلین : این گیاه به فلوراید موجود در آب حساس است و نوک و حاشیه برگ‌های آن در اثر وجود فلوراید خواهد سوخت و در شرایط حاد حتی ممکن است نواحی داخلی پهنه برگ نیز قهوه‌ای شود و تمامی برگ از بین برود. بنابراین آب مصرفی را حدود 48 ساعت به کناری بگذارید و بعد از آن در آبیاری این گیاه استفاده کنید. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدن برگ‌ها و ریزش آنان می‌شود. همچنین خشکی هوا موجب سوختن نوک برگها و قهوه‌ای شدن آنان می‌شود.
علت چروکیده شده برگ‌های کوردیلین : در دمای بیش از 24 درجه سانتیگراد گیاه را غبارپاشی کنید و این عمل را در آفتاب انجام ندهید، زیرا برگ‌های گیاه خواهند سوخت. هوای گرم در ابتدا موجب سوختن نوک برگ‌ها می‌شود و در صورت ادامه این شرایط برگ‌ها چروکیده و خشکیده می‌شوند.
علت زرد شدن برگ‌های کردیلین : کمبود نور نیز موجب کم رنگ شدن برگ‌ها و از بین رفتن رنگ زیبای برگ‌های کوردیلین بخصوص در انواع برگ قرمز می‌شود و پهنه برگ‌ها تقریبا سبز رنگ می‌شوند. همچنین استفاده بیش از اندازه از کود می‌تواند علاوه بر اینکه موجب کاهش رنگ برگ‌ها در ارقام رنگین شود، فعالیت کنه تار عنکبوتی موجب زردی برگ‌ها می‌شوند و زیر آنان تار عنکبوت تشکیل می‌شود. شپشک آرد آلود نیز گاهی در زیر برگ‌ها و بر روی ساقه گیاه مشاهده می‌شود و شته نیز گاهی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهد. تریس نیز آفت دیگری است که گاهی بر روی این گیاه فعالیت می‌کند که در این صورت رگه‌های خاکستری- نقره ای در محلی که این آفت از شیره گیاهی تغذیه کرده است ایجاد می‌شود. برای مبارزه با آفات می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سلما
    16 بهمن 1402
    سلما

    سلام ابن گیاه بذر داره اگه داره از کجا میتونم تهیه کنم؟

  • پاسخ
    حمید
    06 شهریور 1401
    حمید

    باسلام و احترام.گیاه كوردلین من بواسطه جابجایی و تغییر گلدان یهو تمام بركهاش بیحال و بعدش سریع خشك شد.فقط یك برگ انتهایی ساقه كه تازه دراومده بوده، نسبتا خوب و سبزه هنوز.ساقه هم خوبه ظاهرا .آیا راهی هست برای نجات گل؟؟!؟ممنون میشم از راهنمایی شما

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 آذر 1401
    نازبو - یاوری

    گیاه رو کاور کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    09 خرداد 1401
    ناشناس

    سلام وقت بخیر کوردلین در فصل تابستان وگرما پشت پنجره جنوبی که پرده نازکی داره باشه ایرادی نداره؟ نور زیادی میخوره بهش خرابش نمیکنه؟??????

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    25 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر نور غیر مستقیم مشکلی نداره

  • پاسخ
    بیات
    02 بهمن 1400
    بیات

    سلام من این گیاه رو تازه خریدم .وقتی آوردم خونه برگهاش رو با دستمال مرطوب تمیز کردم و آب خیلی کمی هم بهش دادم .دمای منزل ما۲۹ تا ۳۰ درجه هست .ولی الان بعد از ۲ روز برگهای تازه و صورتی که داشت تمام داره قهوه ای میشه .میشه منو راهنمایی کنید؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام نیاز به رطوبت بالا و نور کافی داره

  • پاسخ
    محیا
    22 دی 1400
    محیا

    سلام وقت بخیر ،من یه گل کوردیلین دارم ،که برگاش سبزه اولش که برگ باز میشه کناره هاش صورتیه ولی بعد از باز شدن کامل سبز میشه دیگه صورتیش از بین میره علتش چیه ؟ و اینکه چند روزه دوتا برگ جدیدش تو حالت باز نشده قهوه ای شدن و پوسیدن و خشک شدن دوتا برگاش هم تو حالت غنچه باز نشده موندن نمیدونم مشکلش چیه ،هفته ای یه بار آب میدم بهش ماهی یکبار هم کودسه بیست با آبش قاطی میکنم جزیره هم داره

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام نور گیاه رو بیشتر کنید و با کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ کوددهی کنید

  • پاسخ
    فرید
    25 آذر 1400
    فرید

    سلام لطفا در مورد سموم سیستماتیک بیشتر توضیح بدین، بخصوص در مورد گیاه کوردلین، گیاه من تارهای کوچیک عنکبوت داره، اگر راهنمایی بفرمایین ممنون میشم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 دی 1400
    نازبو - یاوری

    سلام جهت خرید سم میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

  • پاسخ
    زهرا
    17 مهر 1400
    زهرا

    سلام من گیاه کوردلین قلمه زدم منتها برگاش خشک شدن و ریشه ای نداره هنوز باید چ کنم ؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام باید مستقیما داخل بستر سبک مثل کوکوپیت کاشته بشه، جهت خرید خاک قلمه به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    میترا
    26 فروردین 1400
    میترا

    سلام برای خرید قطره رشد وهمچنین کود چگونه اقدام کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام قطره محرک رشد موجود نیست در حال حاضر، جهت خرید کود میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    مهدی
    18 آذر 1399
    مهدی

    سلام من یکساله این گل رودارم کنار پنجره گذاشتم ولی الان نوک برگاش خشک شدن و تنه ی گل هم سفید شده و برگاش هم بعضیا خشک شدن اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مهدی عزیز دلیل خشک شدن نوک برگ های کوردلین میتونه کمبود رطوبت محیطی یا خفگی خاک باشه، باقی موارد هم مربوط به آفت کوردلین هست که بهتره از قارچ کش مناسب استفاده کنید.

  • پاسخ
    محبوبه
    20 شهریور 1399
    محبوبه

    سلام. من این گل رو چند ماهه که دارم ولی الان حدود یک ماه هست که برگ های پایینش داره خشک میشه و میریزه، روزی چندبار غبارپاشی میکنم تا رطوبت داشته باشه، برای آبیاری هم از آبی که 24 ساعت مونده استفاده می کنم. برگ های جدید میده ولی برگ های پایینیش هم خشک میشه، میشه لطفا راهنماییم کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام محبوبه عزیز ریزش برگ های پایینی گیاه کوردیلین بیشتر به دلیل رطوبت محیطی پایین و دمای بالای محیطه، با روش جزیره سازی رطوبت رو برای کوردیلین تامین کنید.

  • پاسخ
    شهلا
    27 خرداد 1399
    شهلا

    سلام. از ساقه گره دار بدون برگ هم میشه قلمه تهیه جدا کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام شهلای عزیز بله مشکلی نداره، فقط داخل بستر کشت سبک مثل پرلیت کشت کنید و شرایط رو تا ریشه زایی برای گیاه مهیا کنید، جهت خرید پرلیت به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ساحل
    14 خرداد 1399
    ساحل

    سلام من این گیاه زیبارو خریدم ولی بدون ریشه هستش و گفتن باید داخل آب نهدارم تا ریشه بده بعد کاشت کنم داخل گلدون میخواستم شرایط نهداری داخل گلدون آب و دقیق بدونم ممنون میشم راهنماییم کنید گیاه دراستا قرمز و بامبو هم ب همین صورت داخل آب بودن و گفتن تا موقع ریشه داخل آب نگهدارید با ی تیکه ذغال داخل آبشون ممنون میشم درمورد این ۳ گیاه راهنماییم کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ساحل عزیز معمولا نگه داری قلمه کردلین توی آب نتیجه خوبی نمیده و بهتره داخل بستر کشت سبک مثل پرلیت کاشته بشه و بعد از ریشه زایی به گلدان منتقل بشه، پیشنهاد میکنم مطالب بامبو خود را چگونه تکثیر کنیم؟ ، دراسنا یا درخت اژدها و ریشه زایی قلمه در آب یا خاک؟ رو مطالعه کنید، درکل به جز بامبو، دو گیاه دیگه رو پیشنهاد نمیکنم داخل آب بزارین و پرلیت رو پیشنهاد میکنم، جهت خرید پرلیت به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    آیدا
    24 اردیبهشت 1399
    آیدا

    سلام من این گل رو چند ساله که دارم اما پاجوش نزده تقریبا یک متر ارتفاع داره برگ هاشم سالمن اما تقریبا شصت سانت پایینش برگاش ریخته و لخت شده و زیباییش کم شده چیکار کنم؟ با سپاس از شما

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام آیدای عزیز رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید و از قطره محرک رشد بصورت اسپری استفاده کنید، جهت خرید قطره محرک رشد میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    فرنوش
    03 اردیبهشت 1399
    فرنوش

    درود و عرض ادب من بهمن ماه امسال کوردلین خریدم تا اواخر اسفند هم عالی بودن ولی یهو برگ‌هاشون یکی یکی زرد شد به توصیه یکی از دوستان گفت زیاد بهش آب میدم و تا خاکش تا عمق ۳ سانت خشک نشده آب بهش نده قارچ کش هم زدم فایده ای نداره وقتی بهش آب میدم بوی بد نم و نا و موندگی به مشامم میرسه. به نظرتون خاکشو عوض کنم؟ هنوز برگ جدید میده و توی کمتر از ده روز اونم خشک میشه تقریبا فقط در قسمت بالاییش دو تا سه برگ داره اونم نیمه خشک. لطف راهنمایی بفرمایید. از اینکه وقت میگذارین و با حوصله پیامم رو میخونین سپاسگزارم

  • پاسخ
    سارا
    11 بهمن 1400
    سارا

    سلام من ۱۰ روز هست کوردلین رو به بقیه بچه هام اضافه کردم و داخل یه بطری آب جوشیده گذاشتمش تا ریشه بزنه ولی امروز دیدم برگاش داره کم کم حالت خشکی میگیره چیکارش کنم??

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام باید مستقیم در بستر سبک کشت کنید، جهت خرید خاک به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فرنوش عزیز خاک رو تعویض کنید، خاک رو جهت زهکشی مناسب حتما بررسی کنید و آب زیرگلدانی رو حتما خالی کنید، و ربشه گیاه رو شستشو بدید، حتما بعد از تعویض خاک تا مدتی از قارچ کش استفاده کنید، جهت خرید خاک می تونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    زهره
    12 فروردین 1399
    زهره

    سلام گل من هم برگهای پایین زرد شده یکی یکی داره خشک میشه چیکار باید بکنم

  • پاسخ
    ناشناس
    15 بهمن 1399
    ناشناس

    گیاه منم دقیقا همین مشکل و داره وخیلی ناراحتم

  • پاسخ
    ناشناس
    19 مهر 1399
    ناشناس

    ممنون

  • پاسخ
    ناشناس
    10 آذر 1399
    ناشناس

    سلام من الان یک هفته گل وخریدم گلدانشوعوض کردم باخاک برگ پرش کردم ‌ولی دیدم برگهای پایین گل چندتاش سبزکم رنگ شده انگارداره زردمیشه من بایدچیکارش کنم .قارچ کش هم زدم به برگاش .اینوبهم بگین قارچ کش باید کی استفاده کنم ممنون میشم راهنماییم بکنین.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو گیاه شوک شده، صبوری کنید و در صورتی که میشه گیاه رو کاور کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام و عرض ادب گیاه رو از نظر آفت بررسی کنید، همچنین کمبود نور هم میتونه باعث این موضوع بشه جهت خرید بذر می تونید به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

  • پاسخ
    صبا
    26 دی 1399
    صبا

    سلام ، من گیاه کوردلین رو حدود سه ماهه خریداری کردم ، برگهای پایینی زرد می شوند و می ریزند . روی خاک حالت کپک زدگی پیدا می کند . خاکش رو عوض کردم ، سم بهش زدم و برگها رو شستشو دادم ولی مشکل همچنان پابرجاست . لطفا راهنمایی بفرمایید .

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام صبای عزیز آبیاری رو کمتر کنید و از خاک با زهکشی مناسب استفاده کنید، در صورتی که مشکل حل نشد برای آبیاری کوردلین از آب جوشیده سرد یا آب تصفیه استفاده کنید.

  • پاسخ
    شهرزاد
    01 تیر 1398
    شهرزاد

    سلام ممنون بابت اطلاعات خوبتون گلدان من دو ساله که دارمش افت زد سمپاشی شد الان خوب شده ولی برگهاش در قسمت نزدیک به ریشه بسیار کم است و پا جوش هم نزده تا حالا چکار کنم تا پر تر بشه سپاس از شما

گزارش اشکال در سایت