نازبو
معرفی گل لاله مردابی
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل لاله مردابی

لاله مردابی معروف به لوتوس از جمله گیاهان آبزی چندساله است که شباهت بسیار زیادی به نیلوفر آبی دارد. در نگاه اول ممکن است این گل با نیلوفر آبی اشتباه گرفته شود، اما با توجه بیشتر به مرکز گل می‌توان به تفاوت لاله مردابی با نیلوفر آبی پی برد. گل لاله مردابی به طور کلی در رنگ‌های سفید، صورتی و ارغوانی وجود دارد و در آب‌های کم عمق و کدر رشد می‌کند. این گل یک گل مقدس برای هندی‌ها و بودایی‌ها می‌باشد که برای آن احترام زیادی قائل هستند.

نام فارسی: لاله مردابی، لوتوس هندی
خاستگاه نواحی نیمه گرمسیری آسیا و استرالیا
نام انگلیسی: INDIAN LOTUS
نام علمی: NELUMBO NUCIFERA
خانواده: NELUM BONACEAE - نلومبوناسه
نامهای دیگر: sacred lotus,bean of india

گل لاله مردابی یک گیاه چند ساله و آبزی است و در استخرهای کم عمق، دریاچه‌ها، تالاب‌ها و باتلاق‌ها وجود دارد. این گیاه دارای ریشه‌های محکمی است که این ریشه‌ها درون گل و لای موجود در کف آب قرار می‌گیرند و از طریق ساقه‌های بلند خود به برگ‌های شناور متصل می‌شوند. گیاه لاله مردابی دارای ارتفاع 1/5 متر است و عرض آن نیز به 3 متر می‌رسد. برگ‌های گیاه بزرگ بوده و قطری در حدود 60 سانتیمتر دارند که در سطح آب شناور هستند (بعضی مواقع برگ‌های لاله مردابی چند سانتیمتر بالاتر از سطح آب قرار می‌گیرند) حاشیه برگ‌ها موج‌دار می‌باشد. این گیاه به علت داشتن گل‌هایی جذاب و منحصر بفرد، گیاه زینتی بسیار محبوبی شمرده می‌شود و مناسب برای باغ‌های آبی می‌باشد. گل‌های این گیاه زرق و برق دار بوده و در فصل تابستان شکوفا می‌شوند. این گل‌ها به رنگ‌های سفید، صورتی و ارغوانی بوده و 20 سانتیمتر قطر دارند. گل‌ها هم زمان نر و ماده بوده و گرده افشانی توسط سوسک‌ها و حشرات انجام می‌شود. هر گل در حدود 3 روز شکوفا می‌ماند (گل‌ها صبح باز شده و شب بسته می‌شوند). دانه‌های این گیاه تا مدت بسیار زیادی قابل کاشتن می‌باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات و خرید بذر نیلوفر آبی اینجا کلیک نمایید.

لاله مردابی

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط نگهداری و پرورش گل لاله مردابی

نور: این گیاه به نور زیاد و تابش مستقیم نور خورشید حداقل 6 ساعت در طول روز احتیاج دارد و در شرایط کاملاً آفتابی باید رشد کند. گل‌ها 2 تا 3 روز باز می‌مانند و پس از آن بسته شده و گلبرگ‌ها می‌ریزد.
خاک: خاک شنی، لومی ،رسی سنگین که با کود کاملا پوسیده غنی شده باشد این گیاه را در گلدان‌های بزرگ کاشته و در عمق 40-60 متری از سطح آب قرار دهید.
دما: دمای بین 30 تا 35 درجه برای نگهداری لاله مردابی مناسب است. این گیاه تا دمای 10 درجه را تحمل می کند ولی اگر دما پایین تر بیاید از بین خواهد رفت (در برابر سرما مقاوم نیست). در فصل پاییز لوتوس خود را به بخش عمیق‌تری از حوضچه انتقال دهید تا از یخ زدن پیاز گل در فصل زمستان جلوگیری کنید. اگر حوضچه شما عمق کمی دارد، می‌توانید گلدان را به مکانی مثل زیرزمین انتقال دهید و اطراف خاک گلدان را برای جلوگیری از یخ زدن پیاز با مالچ پر کنید. در فصل بهار به محض مشاهده اولین جوانه خاک گلدان را عوض کرده و آن را به حوضچه منتقل کنید.
هرس: برگ‌های زرد و ساقه های آسیب دیده را حتماً قطع کنید چرا که مانع از رشد گیاه می‌شوند. اگر برگ‌های لوتوس از سطح حوضچه خارج شده بود می‌توانید آن‌ها را نیز از گیاه جدا کنید.
کوددهی: این گیاه فقط در طول 3 -4 هفته اول از دوره رشد بعد از تکثیر به تغذیه مصنوعی نیاز دارد و بعد از آن باید اجازه داده شود تا گیاه به محیط اطراف عادت کند. مصرف بیش از حد کود سبب سوختن برگ‌های گیاه می‌شود.

لاله مردابی

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر نیلوفر مردابی

تکثیر گیاه لاله مردابی از طریق کاشت بذر و پیاز صورت می‌گیرد. بذرهای این گیاه در پرچم‌هایی که در مرکز گل نهفته هست قرار دارند. دانه‌های این گیاه تا مدت بسیار زیادی قابل کاشتن است.

تکثیر از طریق بذر: بذر را در یک لیوان آب گرم و بدون کلر قرار دهید. بذرهای شناور روی آب را جدا کنید، چرا که این بذرها بارور نیستند. آب لیوان را هر روز عوض کنید. بعد از جوانه‌زنی دانه‌ها که معمولاً 4 تا 5 روز طول می‌کشد، زمانی که طول جوانه‌ها به 15سانتی‌متر رسید آن ها را از آب خارج کنید و در گلدان‌های حاوی خاکی لومی و غنی است بکارید. گلدان را با خاکی سنگین پر کنید. لوتوس گیاهی آبزی است، بنابراین باید همیشه 5 تا 10 سانتی‌متر بالاتر از خاک آن، آب وجود داشته باشد. دمای آب باید حداقل 21 درجه سانتیگراد باشد.
تکثیر از طریق پیاز: فصل بهار بهترین زمان برای تکثیر از طریق پیاز است. پیاز را ابتدا در آبی با درجه حرارت 24 تا 31 درجه سانتیگراد شناور کنید. پیاز روی آب قرار می‌گیرد. یک گلدان بزرگ را برای کاشت لوتوس انتخاب کنید. گلدان باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که گنجایش رشد لوتوس را داشته باشد. گلدان را با یک خاک متراکم پر کنید. مخلوط خاک باید شامل 40 درصد خاک رس و 60 درصد شن و ماسه رودخانه باشد. بین 7 تا 10 سانتیمتر بین سطح خاک و لبه گلدان فاصله باشد. پیاز را به گلدان منتقل کنید، اطراف آن را با سنگریزه پر کنید، تا قبل از رشد ریشه به سطح خاک نیاید. یک گوشه آفتابی از حوضچه را برای قرار دادن گلدان انتخاب کنید. این نکته حائز اهمیت است که آب حفره حتماً گرم باشد، چرا که لوتوس برای رشد کردن به محیطی گرم نیاز دارد. درجه حرارت آب را تا 70 درجه سانتیگراد تنظیم کنید. بعد از چند روز قرارگیری در این آب گرم برگ های لوتوس ظاهر می‌شوند. لوتوس را حتماً در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار دهید.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آفات و امراض

بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند، فقط مراقب شته ها، کنه‌ها و عنکبوت قرمز باشید.

خواص دارویی گل لاله مردابی

از جمله مزایای لوتوس برای سلامتی می‌توان به ترکیب منحصر به فرد ویتامین‌ها (ویتامینC و B6) و مواد معدنی آن اشاره کرد، تمام قسمت‌های این گیاه خوراکی هستند، سرشار از مواد مغذی شامل پتاسیم، فسفر، مس، آهن و منگنز بوده، همچنین منبع بسیار مهمی از فیبر و پروتئین است. از این گیاه برای بهبود گردش خون، کاهش استرس، تنظیم فشار خون، بهبود هضم غذا، بهبود سلامتی قلب و کنترل وزن استفاده می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سیما
    13 آبان 1401
    سیما

    من از شما بذر نیلوفر آبی خریدم.در عرض یک روز جوونه زدن و فقط یک هفته زمان برد تا سه تا برگ درآورد و ریشه زد.کیفیت بذرتون عالی بود.و در تحویل کالا بسیار خوش قول بودین.ممنونم از شما

  • پاسخ
    ناشناس
    30 فروردین 1400
    ناشناس

    من لوفا خریدم دوتا دونه بذر داشت یکیش که پوچ بود اومد روی اب اون یکیش هم اصلا سبز نشد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو اگه از سایت ما تهیه کردید با همکاراان ما در ارتباط باشید

گزارش اشکال در سایت