نازبو
معرفی گیاه برگ عبایی
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گیاه برگ عبایی

برگ عبایی از جمله گیاهانی است که به خشکی و تغییرات دما،بسیار مقاوم است و نور کم را به خوبی تحمل می‌کند. اگر به دنبال گیاه بسیار مقاوم با آبیاری کم هستید و خانه شما دارای نور کافی نمی‌باشد برگ عبایی یا گیاه فولادی گزینه مناسبی برای منزل شماست.

نام  فارسی: برگ عبایی،سپرگرده
خاستگاه: ژاپن و تایوان
نام های انگلیسی: Cast iron plant
نام علمی: Aspidistra elatior
خانواده:   Asparagaceae
بومی منطقه ای: جنوب شرق آسیا
ارتفاع: حدود ۶۰ سانتی متر
رنگ برگها ها: سبز تیره ، براق ، پهن و کشیده

برگ عبایی بومی چین و ژاپن می‌باشد و عمری طولانی دارد . سپرگرده نام آن در زبان فارسی اصیل است که به کلاله گرد آن در گل‌ها اشاره دارد و در زبان انگلیسی فولاد نامیده می‌شود زیرا بسیار مقاوم بوده تا جایی که سم هم نمی‌تواند آن را بخشکاند . لازم به ذکر است که این گیاه دارای ریزوم بوده و بدون ساقه هوایی می‌باشد.

ویژگی‌های ظاهری

برگ : برگ‌ها مستقیما از ساقه‌های زیرزمینی خارج می‌شوند. به رنگ سبز تیره، براق، پهن، ظاهری چرمین و طولی ۳ تا ۵۰ سانتیمتر دارند و همچنین دمبرگ آن‌ها بلند نیز است. برگ‌های بلند آن‌ها شبیه برگ ذرت و الیاف مقاوم است. برگ برخی از انواع عبایی‌ها سبز ساده و برخی نیز ابلق است که به رنگ سبز و کرم می‌باشد و در سرار برگ به موازات رگبرگ‌ها چندین نوار با رنگ روشن تر وجود دارد. واریته ابلق مقاومت کمتری نسبت به برگ سبز دارد.

بیشتر بخوانید : خاک مناسب گیاهان آپارتمانی چه خاکیست؟


گل : عبایی دارای گل‌هایی ریز که ارغوانی، فنجانی مانند و فاقد زیبایی می‌باشند که در اواخر فصل تابستان بر روی سطح خاک و در قسمت تحتانی گیاه می‌رویند. واریته ابلق گل‌هایی به رنگ بنفش که جنبه زینتی ندارند دارا است.

برگ عبایی

نگهداری از گیاه برگ عبایی

نور : برگ عبایی به نور کم تا متوسط نیاز دارد البته نوع ابلق آن نیز نور بیشتری را نسبت به نوع سبز آن نیازمند است. قرار گیری گیاه در مقابل نور مستقیم خورشید باعث می‌شود، برگ‌های آن بسوزد بنابرابن پیشنهاد می‌شود در تابستان در نیم سایه آن را قرار دهید.
آبیاری : در زمستان هفته‌ای یکبار (در صورت اینکه درجه حرارت پایین تر از ۱۰ درجه باشد هر ۱۰ روز یکبار آبیاری شود) و در تابستان هفته‌ای دو بار آبیاری شود و توجه داشته باشید که بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک باشد. در زمستان غبار پاشی لازم نیست اما در تابستان در جهت تامین رطوبت هفته ای یکبار غبار پاشی کنید. اگر آبیاری به موقع و کافی باشد برگ‌های گیاه خیلی نرم‌تر خواهند بود. رطوبت لازم یرای برگ عبایی ۵۰ تا ۷۰ درصد می‌باشد.

دما: بهترین دما، درجه حرارت مناسب برای زندگی در اتاق است. برگ عبایی دماهای زیر صفر را نیز می‌تواند تحمل کند.

تغذیه: برگ عبایی به کمبود آهن بسیار حساس است، بنابراین اسیدهیومیک با آهن هر دوهفته یبار تغذیه کنید و هر ماه یکبار با کود کامل هم تغذیه شود.

خاک و کود دهی: در تابستان هر دو هفته یکبار می‌توان به میزان ۳ گرم در لیتر کود داد. خاک مطلوب شامل خاک معمولی همراه با ماسه و تورب و کمی مواد آلی می‌باشد. توصیه می‌شود واریته‌های ابلق تغذیه نشوند و برای آن‌ها کمپوست بدون کود استفاده شود.

برگ عبایی

آفات و مشکلات برگ عبایی

  • حمله حشرات به این گیاه سبب به وجود آمدن زخم‌های سفید پنبه ای در سطح زیرین برگ‌ها می‌شود.
  • حشره آفت عامل به وجود آمدن لکه‌های قهوه ای رنگ روی ساقه و سطح زیرین برگ‌ها و همچنین مشاهده نقاط زرد رنگ در طول رگ برگ‌ها است.
  • در صورت قرار گرفتن گیاه در برابر آفتاب مستقیم لکه‌های سوخته و قهوه ای روی برگ‌ها دیده می‌شود
  • استفاده از مواد براق کننده شیمیایی ایجاد نقاط ریز قهوه ای در برگ‌ها را به دنبال دارد.
  • در صورت مشاهده برگ‌های رنگ پریده هوا خشک و خاک گلدان ضعیف است.
  • کنه قرمز باعث می‌شود برگ‌ها به خصوص نوک آن‌ها زرد شده و در سطح زیرین آن‌ها تارهای عنکبوتی دیده شود.
  • شپشک ها نیز ماده چسبناکی به نام عسلک تولید می‌کنند که باعث چسبندگی سطح برگ می‌شود و همچنین فعالیت شپشک‌ها کاهش رشد و زرد شدن برگ‌ها را بدنبال دارد.
  • لارو حشرات مختلف به دلیل مصرف بافت برگ‌ها بر روی برگ سوراخ‌هایی را ایجاد می‌کنند.
  • لکه برگی قارچی بر روی برگ‌های نابالغ لکه‌هایی را ایجاد می‌کند که در ابتدا برگ‌ها آبدار بوده و سپس قرمز یا قرمز قهوه ای و در مرکز لکه ای زرد رنگ تشکیل می‌شود.
  • پوسیدگی ریشه و دمبرگ از بیماری‌های قارچی می‌باشد که بر روی سطح خاک میسلیوم‌های سفید رنگ قارچ مشاهده می‌شود.
  • در صورت آبیاری بیش از اندازه سبب زردی برگ‌ها و سقوط آن‌ها می‌شود
  • تغذیه مصنوعی بیش از اندازه سبب شکاف برداشتن برگ‌ها می‌شود.


تکثیر گیاه برگ عبایی 

 

 تکثیر این گیاه به وسیله قلمه زدن صورت می‌گیرد. اواسط بهار تا اوایل تابستان زمان مناسبی است برای جدا کردن ریزوم‌های فشرده می‌باشد به وسیله چاقوی تیز قسمت‌هایی از گیاه را که شامل دو برگ یا بیشتر می‌باشد از گیاه مادری جدا کرده و هر قسمت را به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه ۹ تا ۱۱ سانتیمتر که حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت است بکارید. در این مدت توصیه می‌شود دما را حدود ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و خاک را به ویژه در هفته‌های اول تکثیر مرطوب نگه دارید تا سرعت ریشه‌دهی افزایش یابد. تقسیم ساقه‌های زیرزمینی در بهار در هنگام تعویض گلدان صورت می‌گیرد. تقسیم ریشه در زمانی صورت می‌گیرد که حجم ریشه ها افزایش یافته باشد که در این هنگام گیاه را از گلدان خارج کرده و آهسته خاک‌های اطراف ریشه‌ها را کنار بزنید. وضعیت و حجم ریشه نمایان آن است که از گلدان مادری چند گلدان تهیه و تکثیر می‌توان کرد.

بیشتر بخوانید : علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

برگ عبایی

بیشتر بدانید:

  • برگ عبایی از جمله مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی و قابل سازش با شرایط آپارتمانی است و مناسب برای کسانی که زمان زیادی را برای مراقبت از گیاهان را ندارند. این گیاه سال‌های متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اتاق می‌ماند.
  • برگ عبایی بسیار مقاوم در برابر خشکی و تغییرات درجه حرارت می‌باشد از این رو این گیاه را گیاه فولادی می‌نامند.
  • پیشنهاد می‌شود گلدان را هر ۳ تا ۴ سال یکبار تعویض نمایید، زیرا این گیاه دوست ندارد ریشه‌هایش درهم برود و همچنین تعویض گلدان‌ها را در اوایل بهار قبل از آغاز فعالیت مجدد گیاه در محیطی سر بسته صورت گیرد.
  • دمای ایده‌آل رشد این گیاه ۱۰ درجه سانتیگراد بوده و حداقل دمای قابل تحمل این گیاه در زمستان ۷ درجه سانتیگراد می‌باشد.
  • برای جلوگیری از بیماری لکه برگی قارجی از خیس کردن برگ‌ها در زمان آبیاری خودداری گردد و در صورت مبتلا برگ‌های آلوده را جدا کرده و در صورت لزوم از قارچکش استفاده نمایید.
  • برای تمیز نمودن برگ‌ها به جای مواد براق کننده شیمیایی می‌توان از پارچه و یا اسفنج مرطوب استفاده کرد.
  • غبار پاشی در کاهش آفات موثر است.
  • برای مقابله با کنه قرمز هر ۱۴ روز یکبار با سم کنه کش گیاه را سمپاشی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    Sepideh
    21 مرداد 1397
    Sepideh

    برك هاي كل عبايي من كم كم زرد ميشوند بعد قهوه اي و ميميرنددر اتاق تاريك با رطوبت بالا نكهداري ميكنم علت جي ميتونه باشه ؟لطف راهنمايي كنيد؟

گزارش اشکال در سایت