نازبو
نخل ماداگاسکار را بیشتر بشناسید
  • آموزش و مقالات
  • گلها

نخل ماداگاسکار را بیشتر بشناسید

بدون شک می توان گفت نخل ماداگاسکار یکی از زیباترین گیاهانی است که علاوه بر تأثیری که بر روی زیبایی محیط می گذارد به تصفیه هوای محیط نیز کمک فراوانی می‌کند. نخل ماداگاسکار یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است که نگهداری از آن نیز بسیار ساده بوده و گیاهی سریع الرشد است و می‌توانید با فراهم کردن شرایط نگهداری به راحتی در خانه پرورش دهید.

 جهت خرید بذر نخل ماداگاسکار لامری به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

نخل ماداگاسکار در واقع نخل نیست و یک نوع ساکولنت به حساب می‌آید ولی به دلیل شباهت به برخی از گونه‌های نخل به این اسم مشهور شده است. نام علمی نخل ماداگاسکار Pachypodium می‌باشد. دو گونه معروف نخل ماداگاسکار Pachypodium lamerei و pachypodium geayi به دلیل شکل ظاهری زیبا و آسان بودن پرورش آن تقریباً در تمام نقاط دنیا تولید می‌شود. دارای تیغ‌های بلندی می‌باشد که تا ۶ سانتی متر هم می‌رسد. گل‌های نخل در اوایل بهار به رنگ سفید مشاهده می‌شود.

جهت خرید بذر نخل کاریوتا برگ ابلق به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

برگ‌های نخل ماداگاسکار در فصل خواب یعنی اواخر پاییز و در طول زمستان از پایین زرد شده و ریزش می‌کند که این حالت طبیعی می‌باشد.

نخل ماداگاسکار

این گیاه بسیار مساعد بیماری‌های قارچی می‌باشد. بنابراین با نزدیک شدن به فصل رکود و استراحت این گیاه اگر سایر شرایط محیطی مناسب است، از دست دادن تعدادی از برگ‌ها امری عادی می‌باشد. اگر تمامی شرایط محیطی برای رشد این گیاه مناسب باشد، در طی سال در حدود ۳۰ سانتیمتر به طول آن افزوده می‌شود. از جمله نشانه‌های شرایط مناسب ایده آل این گیاه شکل‌گیری جوانه‌های گل است.

بیشتر بخوانید: 15 گیاه مناسب محل کار

مشخصات ظاهری نخل ماداگاسکار

این ساکولنت دارای ساقه‌ای بلند و گوشتی است که با تیغ‌هایی پوشانده شده است. برگ‌ها معمولا در قسمت بالایی تنه قرار می‌گیرند. این گیاه به ندرت چند شاخه می‌شود. معمولا در فضای داخلی خانه حداکثر ارتفاع این گیاه ۱ تا ۲ متر می‌شود.

ارتفاع : حداکثر رشد این گیاه بین ۵٫۵ تا ۶ متر است اما برای رسیدن به اندازه ذکر شده سالیان زیادی زمان مورد نیاز است .در فضاهای سبز نهایت ارتفاعی که ممکن است از این گیاه مشاهده کنید، ۳ متر است که به ندرت اتفاق می‌افتند.

سرعت رشد : این گیاهان از نظر رشدی در رده بندی متوسط قرار می‌گیرند. اما اگر خاک مناسب و شرایط ایده آل برای آنها فراهم شود با سرعت رشدش شما را متعجب خواهند کرد. غالب این گیاهان در گلدان پرورش داده می‌شوند. همانند باقی گیاهان رشدشان در گلدان محدود تر شده و سرعت رشد آهسته تر می‌شود.

نخل ماداگاسکار خزان پذیر است. اگر شما مشاهده کردید که تمامی برگ‌های گیاه در زمستان ریزش کرد اصلا نگران نباشید. در بهار دوباره گیاه برگ‌های جدید تولید خواهد کرد. این گیاهان نسبتا به شوری مقاوم هستند و به همین خاطر گزینه ای مناسب برای مناظر کنار ساحل که در معرض افشانه آب و نمک قرار دارند به شمار می‌روند.

نیازهای نخل ماداگاسکار

آبیاری نخل ماداگاسکار: نخل ماداگاسکار به خشکی مقاومت خوبی دارد و اگر زیاد آبیاری شود، احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه بسیار افزایش می‌یابد. البته خشکی کشیدن بیش از اندازه گیاه نیز موجب کم حجم شدن ساقه گیاه، چروکیده شدن برگ‌ها و ریزش آنان خواهد شد. بهترین زمان آبیاری هنگامی است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. با توجه به این نکات می‌توان گفت که تقریباً هر ۱۰-۷ روز این گیاه به آبیاری نیاز دارد. در طی زمستان نیز می‌توان از فواصل آبیاری را بیشتر کرد و تنها در حدی خاک را آبیاری کرد که از خشکی کامل آن جلوگیری شود. برخی پرورش دهندگان اعتقاد دارند که استفاده از آب مقطر یا آب تصفیه شده به رشد و کیفیت بهتر این گیاه کمک می‌کند. در طی فصل رشد می‌توان روزانه ۴-۳ بار از غبار پاشی برگسار برای افزایش میزان رطوبت آنان استفاده کرد.

نور مناسب نخل ماداگاسکار: اگر به نیازهای نوری این گیاه توجه شود، رشد آن از سرعت خوبی برخوردار خواهد بود. نخل ماداگاسکار به نور فراوانی نیاز دارد و نور مستقیم آفتاب را حداقل به مدت ۶ ساعت دوست دارد. اگر امکان تابش نور مستقیم آفتاب بر روی آن وجود ندارد در مکانی همانند نزدیکی یک پنجره که کاملاً روشن و پر نور است آن را قرار دهید.

همچنین بخوانید: چه گیاهانی به نور شبانه روزی احتیاج دارند؟

دمای مناسب نخل ماداگاسکار: اگرچه به گفته برخی از پرورش دهندگان برخی از نمونه‌های این گیاه تا حدودی دمای زیر صفر را نیز تحمل می‌کند اما بهتر است به طور کل از چنین شرایطی دور نگه داشته شود و دمای محیط نگهداری به زیر ۱۰ درجه سانتیگراد نیاید. زیرا سرمای هوا منجر به پژمردگی، سیاه شدن و ریزش برگ‌های این گیاه و پوسیدگی نرم انتهای ساقه‌ها خواهد شد. اگر قصد انتقال این گیاه به بیرون از محیط خانه را دارید تا زمانی که دمای هوای بیرون به حدود ۲۱ درجه برسد صبر کنید و سپس گیاه را به بیرون منتقل کنید تا از سرما زدگی شبانه در امان بماند اما به طور کل دمای ۱۵ الی ۲۹ درجه قابل قبول و ۲۳-۲۰ درجه برای آن بهترین است. گرمای هوا نیز بخصوص اگر به همراه تابش شدید نور مستقیم آفتاب و خشکی کشیدن گیاه باشد، منجر به سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها شود.

خاک مناسب نخل ماداگاسکار: بستر کاشت باید از زهکشی بسیار خوب برخوردار باشد و آب اضافی ناشی از آبیاری به سرعت از بستر باید خارج شود. در غیر این صورت احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه وجود دارد. بهتر است که در قسمت کف گلدان ابتدا به ضخامت ۵-۳ سانتیمتر از سنگ ریزه درشت استفاده کرد تا به زه کش کمک شود.

 جهت خرید خاک به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

از جمله مخلوط‌های مناسب کاشت می‌توان به ترکیب ۶۰ درصد ماسه ۳۰ درصد پیت ماس و ۱۰ درصد ورمی کمپوست اشاره کرد. در طی سال دو مرتبه یکی در اوایل بهار و دیگری در اوایل تابستان می‌توان از کود‌های مخصوص گیاهان آپارتمانی البته با نصف غلظت استفاده کرد.

کوددهی بیش از این مقدار می‌تواند موجب افزایش عناصر بستر کاشت و در نتیجه سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها و در نهایت از بین رفتن آنان شود که این عارضه ابتدا در برگ‌های مسن اتفاق می‌افتد. تعویض گلدان این گیاه تقریباً هر دو یا سه سال یکبار انجام می‌شود. حتی اگر در طی این مدت، گیاه رشد چندانی نداشته باشد بعد از گذشت سه سال نیز شاید لازم به تعویض گلدان نباشد و یا همچنین اگر گیاه شما بسیار سریع رشد می‌کند می‌توان به شکل سالانه و در اواخر زمستان و اوایل بهار گلدان آنان را عوض کرد.

جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل وگیاه نازبو مراجعه کنید.

آفات و بیماری های نخل ماداگاسکار

علت ریزش برگ نخل ماداگاسکار

آفت هایی همانند شته ,شپشک آرد آلود می‌توانند این گیاه را مورد حمله قرار دهند. تمامی این آفات به دلیل مصرف شیره گیاهی منجر به ضعف رشد گیاه و بدشکل شدن برگ‌ها به خصوص برگ‌های جوان و تغییر رنگ آنان و همچنین ریزش برگ‌ها می‌شود. همچنین گاهی به دلیل ترشحات این آفات سطوح برگ‌ها حالتی چسبناک می‌یابد که ممکن است به دلیل جمع شدن کپک سیاه رنگی که کپک دوده‌ای نام دارد، ابتدا سطح برگ‌ها سیاه شود و سپس بریزند.

بیشتر بخوانید: دلیل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

علت زرد شدن برگ نخل ماداگاسکار

نخل ماداگاسکار به خشکی مقاومت خوبی دارد و اگر زیاد آبیاری شود احتمال شیوع بیماری پوسیدگی ریشه بسیار افزایش می‌یابد. بهترین زمان آبیاری هنگامی است که سطح خاک گلدان خشک شده باشد. با توجه به این نکات می‌توان گفت که تقریبا هر 10-7 روز این گیاه به آبیاری نیاز دارد. نخل ماداگاسکار به نور فراوانی نیاز دارد و نور مستقیم آفتاب را حداقل به مدت 6 ساعت دوست دارد. اگر امکان تابش نور مستقیم آفتاب بر روی آن وجود ندارد در مکانی همانند نزدیکی یک پنجره که کاملا روشن و پر نور است آنرا قرار دهید.

از جمله مهمترین عواملی که موجب پوسیدگی قسمت‌های مختلف این گیاه می‌شوند، پژمردگی فوزاریومی Fusarium oxysporum از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه است که ابتدا برگ‌های مسن تر و سپس همه برگ‌های گیاه را درگیر می‌کند. برگها زرد و سپس قهوه ‌ای می‌شوند اما بر روی گیاه باقی می‌مانند. گاهی یک قسمت از برگ تغییر رنگ می‌دهد و قسمت دیگر سبز رنگ باقی می‌ماند. با پیشرفت بیماری برگ‌ها و سپس تمامی گیاه می‌میرد و از بین می‌رود. با مشاهده هر قسمت پوسیده، باید آن قسمت را از گیاه جدا کرد.

بیشتر بخوانید : بیماری لکه برگی در انواع نخل

متأسفانه زمانی که نواحی نزدیک به سطح خاک می‌پوسند نمی توان گیاه را نجات داد و چاره ای جز صرف نظر کردن از این گیاه نیست. اما اگر نواحی بالاتر پوسیده هستند می‌توان قسمت‌های آلوده را جدا کرد و از بین برد تا پیشرفت بیماری به تعویق بیافتد اما پیشگیری راه حل بهتری است. خرید گیاه سالم استفاده از بستر کاشت ضدعفونی شده و خشک بودن هوا و تهویه مناسب از جمله راهکارهای جلوگیری از شیوع این بیماری است. بیماری قارچی لکه برگی نیز منجر به بروز لکه‌هایی بر روی برگ‌های این گیاه می‌شود. این لکه‌هایی می‌توانند با توجه به عامل قارچی یا باکتریایی که ایجاد کننده این بیماری است رنگ متفاوتی از زرد تا سیاه داشته باشند.

همچنین بخوانید: چگونه گیاهانی شاداب و سرزنده داشته باشیم؟

بهترین راه حل چنین بیماری جمع آوری برگهای آلوده و جلوگیری از خیس و مرطوب شدن برگسار گیاه و استفاده از خاک‌های استریل و ضدعفونی شده در زمان تعویض خاک این گیاه است. همچنین در مواردی که بیماری شدید می‌شود می‌توان از قارچ کش برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری استفاده کرد.

جهت خرید خرید بذر درخت به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

 

تکثیر نخل ماداگاسکار

آموزش کاشت بذر نخل ماداگاسکار

ابتدا در یک ظرف با زهکشی مناسب خاک پیت ماس که از قبل توسط سم قارچ کش ضدعفونی شده را بریزید با ارتفاع حدود ۵-۱۰ سانتیمتر سپس بذرهای نخل ماداگاسکار را به صورت عمودی به طوری که طرف نوک باریک بذر به سمت بالا باشد، فرو کنید اجازه بدهید 2-1 میلیمتر از نوک بذر بیرون از خاک پیت ماس بماند. سپس روی آن آب اسپری کنید و در ظرف را ببندید تا رطوبت تأمین شود ظرف را در محلی با نور مناسب و دمای بین ۲۰-۳۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. همیشه خاک باید مرطوب باشد که در صورت کم شدن رطوبت روی بستر آب اسپری کنید و هر ۱۰-۱۲ روز یک ‌بار بستر را با قارچ کش کار بندازیم یا مانکوزب سم پاشی نمایید.

روش قلمه زدن نخل ماداگاسکار

همچنین در قسمت پایین نخل ماداگاسکار نیز جوانه‌های کوچکی شروع به رشد و شکل‌دهی گیاهی جدید می‌کنند که می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا کرد. جدا کردن این جوانه‌ها در ماه‌های تابستان با نتایج بهتری در ریشه زایی آنان همراه خواهد بود. گیاهان جوان از خود شیره ترشح می‌کنند که مانع از ریشه زایی آنان در بستر کاشت می‌شود، بنابراین بهتر است که برای ۸-۴ روز آنان را در لابه لای روزنامه پیچید و در مکانی خشک و با دمای حدود ۱۸-۱۶ درجه گذاشت تا ترشح شیره تمام شود. سپس می‌توان اقدام به کاشت گیاهچه‌های جوان کرد و بعد از کاشت خاک گلدان را کمی آب داد تا مرطوب شود. دمای محیط نگهداری همانند گیاهان بالغ و در حدود ۲۰ درجه مناسب است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    رضا
    22 شهریور 1401
    رضا

    سلام کوده مناسب برای رشد نخل ماداگاسکار چه کودی هست؟

  • پاسخ
    ناشناس
    18 مرداد 1400
    ناشناس

    سلام نخل من گذاشتم داخل خونه پژمرده شد بیرون توی حیاط گذاشتمش الان بسیار شاداب وپر برگ هستش ای نوع نخل به گرمازیادی نیاز داذه

  • پاسخ
    ناشناس
    21 اردیبهشت 1400
    ناشناس

    سلام‌من یه نخل ماداگاسکار دارم فقط قد میکشه برگ زیاد نداره چطوز پر پشت کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام هرس، کوددهی و رطوبت محیطی بالا

  • پاسخ
    ماری
    13 فروردین 1400
    ماری

    سلام من میخوام از پاجوش نخل ماداگاسکارم قلمه بزنم اما میترسم گیاه مادر خشک بشه با توجه به ریزش شیره ای که میگید، به نظرتون چیکار کنم؟ پاجوش رو بعد از ۲۴ساعت پیچش در روزنامه در خاک بکارم یا تو آب بذارم اول ریشه بزنه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام باید صبر کنید تا گیاه پینه بزنه برای تکثیر، با چاقوی تیز و تمیز برش بزنید و سعی کنید به ریشه اصلی آسیب نرسه، اگه به ریشه آسیبی نرسه مشکلی پیش نمیاد

  • پاسخ
    ارین
    19 اسفند 1399
    ارین

    می شه لطفا بگید که نخل ماداگاسکار چند سانتیمتر شود تا میوه و گل دهد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام آرین عزیز بسته به شرایط نگهداری متقاوته

  • پاسخ
    محدثه
    05 اسفند 1399
    محدثه

    سلام وقت بخیر درخت ماداگاسکاره من کناره برگایه نسبتا جدیدش اول لکه های قهوه ایی بوجود میاد و بعد شروع ب سیاه شدن میکنه ی حالتی مث افتاب سوختگی و برگایه پایینش شروع ب زرد شدن کردن کناره پنجرس و نور نسبتا کافیی میگیره ابشم ک هرموقع پاش خشک باشه بهش اب میدم میشه راهنماییم کنید؟ممنون

  • پاسخ
    مینا
    09 تیر 1402
    مینا

    برگهای جوان نخل من سیاه میشدن بهش پودر اهن دادم سرحال شد و الان مشکلی نداره

  • پاسخ
    ناشناس
    27 خرداد 1401
    ناشناس

    سلام منم یه نخل دارم که الان حدود۹-۱٠ تا نخل دیگه از کنارش رشد کردن بنظرتون من بچه هایش رو ببرم و بزارم تو یه گلدون دیگه یا نه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    18 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بله می تونید از پاجوش ها برای تکثیر استفاده کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام محدثه عزیز اگر لکه قهوه ای ایجاد میشه احتمالا قارچ کشه، از قارچکش مناسب استفاده کنید، جهت خرید سم میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    طاها
    17 بهمن 1399
    طاها

    سلام نخل من الان از تابستون که خریدمش تازه الان داره برگ میده ولی من روی یکی از برگ تازه ها یه لکه قهوه ای دیدم مشکلی داره و من کود ۱۸-۱۸-۱۸بهم دادن موقع خرید گل ولی از پاییز دیگه بهش از این کود ندادم بنظرتون الان بدم یا نه؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام طاهای عزیز میتونین کم کم کوددهی رو شروع کنید، لکه ها هم قارچ هستن، میتونین از قارچکش مناسب استفاده کنید، قارچ کش رو میتونین از فروشگاه نازبو تهیه کنید.

  • پاسخ
    سیدحسین
    04 مهر 1399
    سیدحسین

    سلام پایین تنه ی نخل من نرم شده و حالت تورفتگی شده و رنگش تغییرکرده اما درقسمت بالا سبزهست.فکرمیکنم ابیاری زیاد کردم.الان باید چکارکنم تا از بین نره؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام حسین عزیز آبیاری رو کمتر کنید، در صورتی که مشکل حل نشد برای تکثیر اقدام کنید.

  • پاسخ
    ابوالفضل
    29 شهریور 1399
    ابوالفضل

    باسلام من ماداگاسکاردارم حدودا ۱۵cmازجایی ک تیغ هاش هست شروع ب نرم و شل شدن کرده? ولی سرگلم تازه برگها و تیغهای سبز و جدید زده برای درمان سریعش ک کل گلم ازبین نره چکارکنم ممنون میشم راه درمان موًثر بدید باتشکر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ابوالفضل عزیز نازبو شل شدن تنه نخل ماداگاسکار معمولا به دلیل آبیاری زیاد و آسیب دیدن ریشه س، آبیاری رو کمتر کنید و ریشه رو بررسی کنید، از قارچکش بصورت آبیاری استفاده کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    02 خرداد 1400
    ناشناس

    سلام .نخل من روی برگای جدیدش اینگتر ماده ای مثل شیره نمیدونم قهوه ای رنگی گذاشته لطفا راهنمایی بفرمایید چه کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام عکس ارسال کنید برای همکاران ما

  • پاسخ
    ناشناس
    29 شهریور 1399
    ناشناس

    سلام من ماداگاسکارم تنش داره از ساقش ب بالا کم کم شل میشه ولی سرش تازه برگهای سبز زده برای نجاتش چکارکنم ک ازبین نره?

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو شل شدن تنه نخل ماداگاسکار معمولا به دلیل آبیاری زیاد و آسیب دیدن ریشه س، آبیاری رو کمتر کنید و ریشه رو بررسی کنید، از قارچکش بصورت آبیاری استفاده کنید.

  • پاسخ
    ابوالفضل
    29 شهریور 1399
    ابوالفضل

    باسلام ماداگاسکارمن از جایی ک تیغش شروع ب رشت کرده تا دوبند انگشت نرم وشل شده و سر گلم تازه چندتابرگ سبزو تیغ های تازه زده باید چکارکنم ک ازبین نره??ممنون میشم یه راه درمان بهم بگید باتشکر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ابوالفضل عزیز نازبو شل شدن تنه نخل ماداگاسکار معمولا به دلیل آبیاری زیاد و آسیب دیدن ریشه س، آبیاری رو کمتر کنید و ریشه رو بررسی کنید، از قارچکش بصورت آبیاری استفاده کنید، ضمنا زهکشی گلدون رو هم بررسی کنید که آب اضافی خارج بشه و آب داخل زیرگلدونی رو خالی کنید.

  • پاسخ
    یاسمن
    29 تیر 1399
    یاسمن

    با عرض سلام و خسته نباشید.یاسمن هستم من یه نخل ماداگاسکار دارم اما تو ی جا ب جایی منزل گذاشتنش جلوی آفتاب یه قسمتش کامل زرد شده و انگار گندیده شده و الان از وسط شکسته.راهی هست ک درستش کنم؟لطفا راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام یاسمن عزیز احتمالا پوسیدگی داره گیاه، بعید میدونم ربطی به آفتاب داشته باشه، از قارچ کش استفاده کنید، در صورتی که پوسیدگی رو به گسترش بود گیاه رو تکثیر کنید، جهت خرید قارچ کش به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    27 تیر 1399
    ناشناس

    سلام نخل من برگهاش زیر آفتاب سوخته چیکارش کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو مطمئن بشید که گیاه آفت و قارچ نداره، اگه سوختگی از آفتاب باشه به جای خنک تر با ۶ ساعت آفتاب ملایم تر روزانه منتقل کنید و رطوبت محیطی رو بالا ببرید. امیدوارم که حال گیاهتون خوب بشه.

  • پاسخ
    ناشناس
    08 تیر 1399
    ناشناس

    سلام بر شما . من چندین پاجوش جوان نخل ماداگاسکار دارم اولی را به دلیل اطلاع کم از این روش بعد از جدا کردن پاجوش از نخل مادری سریع داخل خاک کاشتم ایا ریشه میدهد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو باید صبر کنید، حداقل مابقی شرایط رو که الان میشه برای گیاه رعایت کنید، خرید قارچ کش به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    علی سلطانی
    28 خرداد 1399
    علی سلطانی

    سلام من ی دونه نخل دارم له کرده دوباره میتونم اون رو با قیچی بچینم بکارمش منظورم این نیست ک از اونجایی ک له کردهبالا ترش لطفا زود تر خبرم بدید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علی عزیز قسمت سالم رو جدا کنید، هرچند معمولا برای تکثیر از جوانه های گیاه استفاده میشه ولی گیاه رو لای روزنامه بپیچید ۲۴ تا ۴۸ ساعت و در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا شیره گیاه کم بشه و اجازه ریشه زایی پیدا کنه، بعد از اون داحل پرلیت یا بستر کشت سبک کشت کنید، خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    طاها
    07 خرداد 1399
    طاها

    سلام.خیلی از مطالب جالب شما لذت بردم.ببخشید یک سؤال دارم نخل ماداگاسکار.من 2 هفته است که اصلا رشت نمیکه.باید.چکارش کنم.با تشکر.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام طاهای عزیز البته دو هفته زمان زیادی نیست ولی میتوین از کود استفاده کتید، جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    Asma
    25 دی 1398
    Asma

    سلام من وقتی نخلمو خریدم تنش سفید بود اما الان سبز تیره شده دیر به دیر آبش میدم به نظرتون مشکلی داره

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 دی 1398
    نازبو - یاوری

    میتوهه دلیلش نور کم باشه

  • پاسخ
    محمد
    23 مهر 1398
    محمد

    باسلام.نخل من بعداز۲سال تنش پرازاب شده بااینکه ۱۰روزیه بارابدهی میشد.فقط یه کوچولوقسمت بالای گیاه سالمه.ایاامکان احیاکردنش وجودداره

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    23 مهر 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام اگر گیاه هنوز زنده باشه امکانش وجود داره هرچند کمه، ابتدا بهش قارچ کش بزنید، و کاورش کنید، بعد از اون خاک رو به یه خاک با زهکشی خوب تعویض کنید و هر دو تا سه هفته یکبار بصورت آبیاری بهش قطره محرک رشد بدین، امیدوارم که براتون سبز بمونه، مشکل پیش اومده احتمالا به دلیل زهکشی نامناسب خاکه جهت خرید ابزار باغبانی مورد نیازتون می تونین از لینک های زیر اسنفاده کنید :
    خرید خاک و بستر کشت
    خرید قطره رشد
    خرید قارچ کش کاپتان

  • پاسخ
    علایی
    17 مرداد 1398
    علایی

    سلام از نخل ماداگاسکار قلمه زدم وچون نمیدونستم بلافاصله گذاشتمش توی خاک ،الان ۲روز گذشته،به نظرتون از خاک درش بیارم و بزارم لای روزنامه؟؟؟؟

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    24 مرداد 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام الان دیگه نه، ولی یه تیکه کوچیک ذعال داخل آبش بندازین و مرتب آبش رو عوض کنین، و از آب بدون کلر استفاده کنید، ایشالله که اوکی میشه

  • پاسخ
    yassi
    13 مرداد 1398
    yassi

    سلام ، نخل مادگاسکار من دو تا پاجوش کنارش داره ولی ساقه اش کم پشت هستش هفته دو بار به میزان نصف لیوان آبیاری میکنم خونه جنوبیه و پشت پنجره است اما جدیدا ریز جوانه ها بالای نخل سیاه و مچاله میشن علت اش چیه ؟؟؟ آفت چیزی هم نشاهده نشده فقط قسمت جوانه ها این شکل هستش

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    17 مرداد 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام آبیاری رو هنگامی انجام بدین که خاک خشک شده باشه، یعنی هر ۷ تا ۱۰ روز تقریبا ولی آبیاری رو به میزانی انجام بدین که آب از ته گلدان خارج بشه و بعد از خروج کامل آب زیر گلدانی رو حتما خالی کنید، برای رفع مشکل برگ ها رطوبت رو با غبارپاشی روزانه بالا ببرید و همچنین از کود گیاهان گوشتی استفاده کنید، برای خرید کود کاکتوس و گیاهان گوشتی میتونین از اینجا اقدام کنید، بعد از یک دوره استفاده از کود گیاهان گوشتی از قطره محرک رشد استفاده کتید، حهت خرید قطره محرک رشد هم میتونین از این لینک اقدام کنید نتیجه استفاده از موارد فوق رو با دوستان دیگه همینجا به اشتراک بزارین

  • پاسخ
    بهار
    18 خرداد 1398
    بهار

    با سلام و خسته نباشید گیاه نخل ماداگاسکار من برگهاش از پایین زرد شده طی 2 الی 3 روز اخیر این اتفاق افتاده .با اینکه اندازه آب دریافتی زیاد نیست و سایز گلدان مناسبه و نوری که میگیره از پشت پنجره هستش .لطفا راهنمایی بفرمایید که ایراد کار کجاست

  • پاسخ
    خانی
    17 فروردین 1398
    خانی

    سلام نخل من جوانه های جدیدکه میده حالت خشکی داره،واینکه ماخونمون نورگیرنیست ولی براش چراغی رابالاسرش روشن می کنم کافیه یانه؟؟؟

  • پاسخ
    فرهاد فرد
    28 دی 1397
    فرهاد فرد

    ممونم از راهنمایی مفید وعلمی شما بچه طریق نام گیاهی رو که نمیدونیم عکس اونو بلرای سیوال ارسال کرد

  • پاسخ
    مجتبی فلاح
    13 بهمن 1397
    مجتبی فلاح

    سلام. شما میتونید در تلگرام به آیدی @aghapesar عکس اونو بفرستید.

  • پاسخ
    فریبا
    01 آذر 1397
    فریبا

    با عرض سلام و خسته نباشید،،کاکتوس ماداگاسكار من رشد خوبی داره اما بدلیل آگاهی کم اطرافیان آب زیادی خورده بطوریکه انتهای کاکتوس نرم و پر از آب شده،، آیا میشه انتهای کاکتوس رو برش بزنم تا از خرابیش جلوگیری کنم.. ممنون میشم اگه راهنمایی کنید.. با تشکر از شما

  • پاسخ
    ناشناس
    15 شهریور 1399
    ناشناس

    سلام اره ببرش بایه چاقوی تمیز استریل شده بعد دوروز بزار یه جای که زیاد پرنور نباشه مثلا تو اتاق خواب بعد بکار تو خاک چند تیکه زعالم بذار کف گلدونت که قارچ نزنه به کاکتوست♥️

  • پاسخ
    نگین
    01 آبان 1397
    نگین

    من قلمه نخل گرفتم ولی بعد از دو هفته تنه ش نرم و چروک شده چه جوری خوب میشه

  • پاسخ
    ناشناس
    30 شهریور 1399
    ناشناس

    آب زیاد دادی

  • پاسخ
    فرزام
    25 شهریور 1397
    فرزام

    باسلام مطالب بسیارجامع وآموزنده بودمتشکرم

گزارش اشکال در سایت