نازبو
کاشت سبزیجات در بسته‌های کاه
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی
  • بستر کشت

کاشت سبزیجات در بسته‌های کاه

بسته کاهی را مانند یک ظرف بزرگ با حجم 150 لیتر تصور کنید. برخلاف یک زمین پرشده از خاک گلدان، بسته کاه یک محیط عمیق استریل برای پرورش گیاهان می‌باشد. همانطور که کاه شروع به تجزیه شدن می‌کند، آن را به یک محیط غنی و کمپوست تبدیل می‌کند که برای رشد سبزیجات ایده آل است. در پایان فصل‌ها تبدیل به توده ای از مواد آلی می‌شود که پر از حیات است. بعد از برداشت محصولات، مواد فوق العاده ای را برای بسترهای باغ و یا یک جمع با ارزش برای کپه کود فراهم می‌کند.

همچنین بخوانید : ورمی کمپوست کودی ارگانیک و پایدار

مزایای استفاده از بسترهای کاه

توانایی ایجاد یک باغ فوری در هر جایی که خورشید می‌تابد. راهی برای جلوگیری از تخلیه ضعیف، سختی کار و یا بیماری در خاک. تجربه بسیار مهیج باغبانی و از بین بردن علف‌های هرز

از کجا شروع کنیم؟

توصیه ما به افراد مبتدی این است که با تعداد کم شروع کنند. به این ترتیب می‌توانند ببینند که آیا این تکنیک برای آنها خوب عمل می‌کند یا نه. ما اولین سال با 12 بسته کاه شروع کردیم که با گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، کدو و خیار درست شده بود. در سال دوم به 40 تا افزایش یافت، کاهو و سبزی‌های دیگر، پیاز، سیر، هویج، چغندر و تربچه را اضافه کردیم. کاه گندم کاه ایده آل است، هرچند انواع دیگر مانند یونجه و گندم سیاه جایگزین‌های مناسبی هستند. از علف‌های خشک که اغلب ارزان‌تر هستند خودداری کنید. آنها اغلب شامل گیاهان خشک با دانه‌های زیادی هستند. به علاوه آن‌ها خیلی زود تجزیه می‌شوند و تبدیل به علف‌های هرز می‌شوند. کاه کاج هم به خوبی کار نمی‌کند. جاذب نیست و خیلی آهسته تجزیه می‌شوند.

بسته‌های کاه را کجا قرار دهیم؟

سبزیجات به حداقل 8 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند. همچنین دقت کنید که به آب دسترسی داشته باشید. می‌توانید آن‌ها در باغ و یا مسیرهای بتونی قرار دهید. بسته کاه خیس بسیار سنگین می‌شود و می‌تواند به سقف‌های چوبی آسیب برساند. پس با در نظر گرفتن این نکات جای مناسبی را انتخاب کنید.

چه چیزی پرورش دهیم؟

می‌توانید از بذرها یا نهال‌های گیاهی استفاده کنید، درست همانطور که در بستر کشت یا زمین پرورش می‌دهید. برای نهال، گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و سبزیجات بهاری را در نظر بگیرید. اگر می‌خواهید بذر بکارید با لوبیا، خیار و اسکواش شروع کنید. هویج، چغندر، سیب زمینی شیرین و سیب زمینی می‌توانند به خوبی رشد کنند، اما کمی سخت تر هستند.

بیشتر بخوانید : آشنایی مختصر با انواع بستر کشت

چگونه بسته‌های کاه را آماده کنیم؟

قبل از اینکه بتوانید گیاهان را در بسته‌های کاه بکارید، به آماده سازی ویژه ای نیاز دارند، بنابراین حداقل دو هفته قبل از تهیه کردن گیاهان، بسته‌های کاه را بخرید. محلی که می‌خواهید بسته‌های کاه را در آن جا قرار دهید آماده کنید، چرا که زمانی که بسته‌های کاه آماده سازی می‌شوند برای حرکت دادن بسیار سنگین خواهند بود.

هفته اول : بسته‌های کاه را به طور کامل آبیاری کنید تا این که آب از پایین بسته‌ها خارج شود. بر روی سطح نیتروژن به اندازه توصیه شده بپاشید. هر روز نیتروژن و آب را به طور کامل اضافه کنید. این کار را سه بار در هفته انجام دهید. در روزهایی که از نیتروژن استفاده نمی‌کنید، کاه را فقط بطور کامل آبیاری کنید.

هفته دوم : برای سه روز بعد روزانه نیتروژن را نصف مقدار اولیه اضافه کنید و آبیاری را به طور کامل انجام دهید. بعد از سه روز افزودن نیتروژن، روزانه آبیاری کنید. در پایان هفته هر بسته کاه را با 2 فنجان کود مناسب مانند 5-5-5 کوددهی کنید و همچنان آبیاری را به طور کامل انجام دهید. چرا نیتروژن خیلی زیاد است؟ این کار باعث شروع فرآیند کمپوست می‌شود و یک محیط ایده آل برای ریشه‌های گیاه ایجاد می‌کند. در طول این دو هفته، دمای کاه‌ها به طور قابل توجهی بالا می‌رود و می‌تواند به دمای 50 درجه سانتیگراد یا بیشتر برسد. بعد از دو هفته درمان، کاه‌ها برای کاشت آماده می‌شوند. دمای داخلی باید حدود 23 تا 26 درجه سانتیگراد باشد که می‌توانید با یک دماسنج گیاهی مشخص کنید. از هر دو طرف و نیمه پایینی بسته‌های کاه را بررسی کنید. همچنین می‌توانید برای این کار از انگشت خود استفاده کنید. فضای داخلی باید گرم باشد نه داغ. اگر بسته کاه هنوز خیلی گرم است، چند روز دیگر منتظر بمانید و دوباره بررسی کنید.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

چگونه بکاریم؟

برای کاشت نهال‌های گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل و سبزیجات یک شکاف در بالای بسته کاه ایجاد کنید و ریشه‌ها را در محل قرار دهید. اطراف ریشه‌ها را با یک خاک گلدان با کیفیت خوب و غنی پر کنید. مطمئن شوید که نهال‌ها به خوبی نشسته و سطح آن هم سطح با بسته کاه می‌باشد. به آرامی آبیاری کنید و در صورت نیاز خاک بیشتری برای پر کردن شکاف‌ها و تثبیت نهال‌ها استفاده کنید. بیشتر از دو گوجه فرنگی، فلفل و یا نهال‌های بادمجان را در هر بسته نکارید. همه انواع گوجه فرنگی‌ها به خوبی در کاه‌ها رشد می‌کنند. میزان موفقیت به توانایی برای نگه داشتن آنها بستگی دارد. برای نگه داشتن گیاهان قد بلند مانند گوجه فرنگی می‌توانید با استفاده از چوب یا میله آن ها را به زمین یا بسته‌های کاه محکم کنید و در صورتی که نمی‌توانید این کار را انجام دهید از گوجه فرنگی‌های قد کوتاه استفاده کنید. برای محصولات دیگر از فاصله گذاری توصیه شده برای انواع مختلف استفاده کنید.

بیشتر بخوانید : کمپوست و چگونگی تولید آن در خانه

برای کاشت محصولات از طریق بذرها یک لایه 5 سانتیمتری از خاک گلدان مرطوب در بالای بسته کاه پخش کنید. از خاک‌های سطحی که برای جوانه زدن زمخت هستند اجتناب کنید. آنها را نرم کنید و به آرامی آب بدهد. بذرها را در عمق و فاصله توصیه شده بکارید و در طول رویش مطمئن شوید که به طور مرتب آبیاری می‌شوند.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مراقبت و رفع مشکل

بسته‌های کاه می‌توانند به سرعت خشک شوند، چون در بالای زمین قرار گرفته اند و نفوذ پذیر هستند. مطمئن شوید که به طور منظم آبیاری می‌شوند. آبیاری قطره ای یا شلنگ‌های جذب کننده گزینه‌های مناسبی هستند. همچنین تغذیه منظم مهم است زیرا آبیاری مکرر باعث کاهش سریع مواد مغذی می‌شود. محصولات خود را یک بار در هفته با کود گیاهی متعادل و محلول در آب تغذیه کنید. از آن جایی که گیاهان در بالای بسته‌های کاه کاشته می‌شوند، از دسترس بعضی از موجودات مانند خرگوش در امان هستند. در پایان فصل بسته‌های کاه خراب می‌شوند که میزان آن به محصولاتی که در آنها رشد کرده اند و آب و هوا بستگی دارد. برخی از این بسته‌ها خوب نگهداری می‌شوند تا در پاییز در آن‌ها سیر کاشته شود. بقیه به یک پشته غنی از کود تبدیل می‌شوند که برای اضافه کردن به بسترهای کشت و یا انداختن در ظرف کمپوست عالی هستند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت