نازبو
کاشت خیار در خانه و نحوه پرورش آن در گلدان
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی شهری
  • کشت تخم و لامپ کشت

کاشت خیار در خانه و نحوه پرورش آن در گلدان

کاشت خیار در خانه به این معنی است که شما می توانید در تمام طول سال به این میوه دسترسی داشته باشید. مانند بسیاری از میوه‌ها، طعم خیار پرورشی خودتان با خیارهایی که از بیرون تهیه می‌کنید از زمین تا آسمان متفاوت است! این میوه خوشمزه را می‌توانید در گلدانی در حیاط یا بالکن پرورش دهید! کاشت خیار در گلدان و پرورش آن در منزل بی‌نهایت آسان است و محصول فراوانی هم به شما می‌دهد. خیار یک میوه مغذی است که به روش‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که خیار خارج از خانه کاشته می‌شود، فضای زیادی را اشغال می‌کند. اما شما می‌توانید گونه ای از خیار را در خانه، در یک گلدان مناسب بکارید که تولید میوه کند و به گرده افشانی هم نیازی نداشته باشد.

انتخاب بذر خیار

پیش از خرید بذر، توجه کنید که چه نوع بذر خیاری برای شما مناسب است. خیارهای گلخانه‌ای لازم است که در کیسه‌های مخصوص و در کنار شیشه باشند تا به خوبی رشد کنند. خیارهای شیار دار در مناطق آفتابی با خاک مناسب و جذب کنندۀ سریع آب رشد مناسبی خواهند داشت. به همین منظور نوع بذری که انتخاب می‌کنید بسیار مهم است.


جهت خرید بذر خیار به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

1- برای کاشت خیار در خانه از بذرهای هیبرید استفاده کنید.
2- دارای ساق‌های کوتاه تر باشد تا فضای کمتری را اشغال کند. آب و هوای گرم برای پرورش گیاه مناسب است. سعی کنید مکانی آفتابی برای کاشت خیار در خانه در نظر بگیرید، دمای خاک باید حداقل 21 درجه باشد، بنابراین مطمئن شوید، بذرها پس از آخرین یخبندان کاشته شوند. خیار را می‌توان در جعبه کاشت در باغچه و یا ظروف مناسب با استفاده از داربست کاشت.

مراحل کاشت بذر خیار در گلدان

1- بذر هیبرید خیار که نیازی به گرده افشانی ندارد را تهیه کنید. در هنگام خرید بذر خیار، گونه‌ای را انتخاب کنید که خوشه آن کوتاه باشد تا فضای کمتری را اشغال کند.
2- یک گلدان بسیار بزرگ انتخاب کنید. خیار حتی در گونه‌های با خوشه کوتاه، نیاز به فضای زیادی برای رشد دارد. شما همچنین می توانید گلدان خیار را از جایی آویزان کنید تا فضای کمتری بگیرد.
3- برای کمک به زهکشی و جلوگیری از خیس شدن ریشه خیار، چند سنگ کوچک (خرده ریز خاک رس یا شن) در ته گلدان قرار دهید.
4- گلدان خود را با مخلوطی از خاک و کمپوست پر کنید (50 درصد خاک، 50 درصد کمپوست) شما می‌توانید از خاک باغ خود استفاده کنید، اما ممکن است برخی آفات به طور ناخواسته به خانه شما وارد شوند.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

5- چهار یا پنج بذر خیار در عمق 12 میلیمتری بکارید. در صورت امکان بذرها را با فاصله 12 میلیمتری از هم بکارید. اگر خیلی نزدیک به هم کاشته شوند مانع رشد یکدیگر خواهند شد.
6- بعد از اتمام کاشت، به بذرها به طور کامل آب بدهید اما به صورتی که خاک آبکی نشود. چند بار آب بدهید تا زمانی که آب از ته گلدان خارج شود.
7- گلدان خیار خود را پشت یک پنجره آفتابی قرار دهید. برای رشد بهینه، گیاه باید حداقل 6 ساعت نور خورشید در روز دریافت کند.
8- اجازه دهید نهال خیار به اندازه 5 تا 7 سانتیمتر بلند شود.
9- 2 گیاه که از بقیه قوی تر به نظر می‌رسند را شناسایی کنید و بقیه را به طوری که خاک به هم نریزد، به آرامی از خاک بیرون آورید.
10- اجازه دهید 2 گیاه باقی مانده تا ارتفاع 25 سانتیمتر رشد کنند. اگر به نظر می‌رسد گیاه به اندازه کافی نور دریافت نمی‌کند جای آن را تغییر دهید.
11- گیاه قوی تر را انتخاب کنید و دیگری را از ریشه بیرون آورید. این کار باعث می‌شود، شما یک گیاه قوی و سالم که به خوبی میوه تولید می‌کند داشته باشید.
12- یک چوب یا یک داربست کوچک در نزدیکی بوته خیار قرار دهید. در این صورت گیاه هر روز به اندازه 3 سانتیمتر بالا می‌رود که بستگی به میزان نوری که از خورشید دریافت می‌کند دارد.
13- به گیاه خود آب بدهید به طوری که خاک مرطوب بماند. اطمینان حاصل کنید که آب از پایین گلدان تخلیه می‌شود. در این صورت شما می‌دانید که ریشه هم مرطوب شده است.

برای خرید کود مخصوص خیار به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط محیطی نگهداری و کاشت خیار در خانه

خاک: مخلوطی از خاکبرگ، کمپوست و پرلیت یا خاک گلدانی ویژه گیاهان آپارتمانی برای کاشت خیار در گلدان مناسب است. خاک باغ یا باغچه به دلیل داشتن برخی آفات در خود برای کاشت گلدانی خیار توصیه نمی‌شود.
نور: خیار به نور فراوان نیاز دارد، پس برای کاشت خیار در گلدان آنرا در پر نورترین قسمت خانه قرار دهید.
آبیاری خیار : نیاز آبی خیار بالا است به‌ویژه زمانی که گیاه به مرحله گلدهی و تولید میوه می‌رسد، لازم است هر روز آبیاری صورت گیرد.
دما: بوته‌های خیار بهترین رشد را در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد خواهند داشت. کاشت خیار در گلدان و پرورش آن در آپارتمان به‌راحتی امکان‌پذیر است و با رعایت همین نکات ساده می‌توانید برداشت خوبی داشته باشید.

دلایل ریزش گل‌های بوته خیار

بوته خیار اصولاً گلدهی زیادی دارد. از لحاظ ژنتیک گیاهی، خیار و راسته این میوه گل‌های نر و ماده دارند. افتادن گل‌های نر خیار کاملاً طبیعی است. چون فرایند گرده افشانی خود را انجام داده اند. حتی برخی گل‌های نر که تازه رسیده اند، قبل از رسیدن گل‌های ماده یا حتی رشد اولین میوه سقوط خواهند کرد و سپس آن گل‌های نر که کار باروری خود را انجام می‌دهند سقوط می‌کنند که نشان دهنده گرده افشانی موفقیت آمیز بوده است. افتادن گل‌های ماده پس از رشد به اندازه میوه نیز کاملا طبیعی است. شرایط آب و هوایی، مانند گرمای بیش از حد و یا سرما، می‌تواند باعث عدم فعالیت گرده افشانی شود. برخی از حشره کش‌های معمولی مانند کارباریل برای زنبورها بسیار سمی هستند و همچنین می‌توانند جمعیت میوه تولیدی گل را کاهش دهند. اگر استفاده از حشره کش ضروری باشد، سعی کنید آنها را در طول دوره‌های آب و هوای سرد یا زمانی که زنبورها فعال نیستند، برای جلوگیری از تاثیر بر میزان تولید میوه، استفاده کنید. موقعی که عمل گرده افشانی درست انجام نمی‌شود یا حشرات و زنبورهای کمی اطراف بوته ما می‌باشند که نمی‌توانند کار گرده افشانی را انجام دهند، برای جلوگیری از نیافتادن گل های ماده کارهای بسیار زیادی می شود انجام داد. مثلا با استفاده از یک قلم مو نقاشی یا گوش پاک کن گرده‌های نر را به گل ماده منتقل کنید. یا از گیاهانی مثل گشنیز، بومادران، شبدر شیرین و نعنای تند در کنار خیارها بکارید تا جمع آوری حشرات در آن منطقه بیشتر شود. این گیاهان علاوه بر کمک به گرده افشانی با جذب حشرات مفید می‌توانند از افات طبیعی بوته خیار نیز جلوگیری کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    مانی
    28 بهمن 1402
    مانی

    سلام مشیه بهمن هم خیار رو کاشت

  • پاسخ
    حمید
    26 تیر 1402
    حمید

    سلام با تجربه شخصی برداشت خیار در گلدان مقدور نیست من چندین سال و با هر مدلی اقدام کردم فقط گل میدهند و بعد برگهاشون از پایین به بالا لکه های زرد میزنه و خشک میشه دریغ از محصول !

  • پاسخ
    امیر
    23 تیر 1402
    امیر

    با سلام ببخشید ما الان خیار کاشتیم خیار ها رشد کردن و ما داروی قارچ و شته رو زدیم ولی بهش کود ندادیم الان هم تقریبا خیار ها دارن که بار میدن از زیرش گل زرد رنگی با برگ های آبی رنگ که ریشه هاش به ریشه ی خیار وصل شده و رشد خیار را ضعیف میکنه به نظرتون چکار باید کرد....

  • پاسخ
    حسین
    01 تیر 1402
    حسین

    سلام من سال قبل خیارکاشتم به عرض۲ماه کلا ۱۰سانت بیشتررشدنکرد العان هم تقریبا ۱ماه هست که کاشتم اما ۷سانت بیشتر نشده باید چیکارکنم فاصله اش باهم دیگه ۱۰سانته شب درمیان آبیارمیشود ممنون از آهنگایی تون

  • پاسخ
    احسان
    09 اردیبهشت 1402
    احسان

    من نشا خیار رو خریدم و کاشت ولی بعد پنج ساعت افتاد و پژمرده شد

  • پاسخ
    a
    01 مرداد 1401
    a

    سلام ، این تجربه شخصی من بوده که اگر خیار را در مرداد کاشت«خنک تر باشه هوا» باردهی محصول بیشتره. . و اگر کنارش چوب یا چهار پایه ای«چیزی که خیار بهش بپیچه بیاد بالا مثل انگور» باشه کرم کمتر میزنه. و اینکه این تجربه ها در زمین بودند

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    03 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه تجربیات خودتون رو با ما و همراهان نازبو به اشتراک گذاشتید. موفق باشید

  • پاسخ
    مرضیه یاری
    12 تیر 1401
    مرضیه یاری

    ممنون از نکات مفید ، من منطقه سرد سیر زندگی میکنم سالی یک بار خیار میکارم تو بالکن البته یک شیف کوچک از خیار تازه رو میزارم زیره خاک چند تایی درمیاد و میتونم بگم عالیه هیچ مشکلی ندارم فقط این خشک کردن بذر یا خریدن بذر گیاهان چه فرقی داره با کاشت مستقیم بذر تازه؟ گوجه هم همینطور تجربه کردم فقط فرقشو نمیدونم . ممنون میشم توضیح بدین .

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    12 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خواهش می کنم درسته یکی از روش های تکثیر گوجه، خیار، توت فرنگی و .... به همین صورت هست که فرمودین دوست عزیز فقط ممکنه یه محصولی امسال کاشتید و میخواید که سال دیگه هم دوباره همون محصول رو داشته باشید در این صورت باید بذرشو خشک کنید که بتونید سال آینده استفاده کنید

  • پاسخ
    مینا
    05 دی 1399
    مینا

    من اینکارو کردم تا مرحله گل دهی عالی بود ولی یدفه زرد شد وبدکلا خراب نمیدونم چرا اینجوری شد لطفا راهنمایی کنید ممنونم ازتون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مینای عزیز زردی خیار میتونه از آبیاری زیاد یا انواع آفت باشه، لطفا خیار رو از دید آفت بررسی کنید و آبیاری رو منظم کنید.

  • پاسخ
    فرزانه کهرمی
    29 اسفند 1401
    فرزانه کهرمی

    سلام وقت بخیر.ایا میشه از تخم خیار تازه هم استفاده کنیم بکاریم سبز میشه یا باید برویم بخریم.ممنون

  • پاسخ
    pelar.7
    01 آذر 1398
    pelar.7

    سلام وقت بخیر من تازه خیار سبز خاردار ایتالیایی رو خریدم این هم گرده افشانی داره؟

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    02 آذر 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام اگر هیبرید باشه خیر، ولی الان فصل کاشتش نیست مگه اینکه توی محیط کنترل شده نگه داری کنید.

  • پاسخ
    بهمن میثاقی
    28 دی 1397
    بهمن میثاقی

    مطالب و مقالات سودمند شما استفاده شد . در مورد لامپ کشت مطلبی نبود در صورت امکان در این مورد هم توضیح داده شود. متشکرم

گزارش اشکال در سایت