نازبو
کود ارگانیک چیست؟
  • خاک و کودیاری
  • باغبانی

کود ارگانیک چیست؟

در حال‌ حاضر، تغذیه گیاهان با مواد ارگانیک به ‌عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی کشاورزان شناخته می‌شود. کود ارگانیک همان‌ طور که از نام آن پیداست محصولی طبیعی می‌باشد که می‌تواند به گیاه کمک کند بدون نیاز به هیچ‌ گونه فاکتور شیمیایی روند رشد و نمو خودش را پیش ببرد. این کودها به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین نهاده‌های کشاورزی شناخته می‌شوند که در زمینه‌های گوناگون و متنوع کاربرد گسترده‌ای دارند.

 برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کود ارگانیک چیست؟

کود ارگانیک ترکیبی از کود گیاهی و دامی می‌باشد که هدف اصلی آن برگرداندن کیفیت از دست‌ رفته خاک خواهد بود. کودهای ارگانیک ترکیبی از کمپوست‌هایی ساخته‌ شده از حیوانات و گیاهان می‌باشند که می‌توانند تا حد بسیار زیادی روند جذب غذا را توسط گیاهان بهبود ببخشند. به واسطه طبیعی بودن، این کودها می‌توانند به‌ راحتی توسط گیاهان مورد استفاده قرار بگیرند و روی روند رشد گیاه تاثیر داشته باشند. انواع گوناگون و متفاوت کودهای ارگانیک می‌توانند با ترکیبی از کودهای گیاهی، حیوانی، همچنین مواد معدنی به دست بیایند. 

 
کود ارگانیک چیست؟

استفاده از کود ارگانیک چه مزایایی دارد؟

استفاده از برخی کودهای شیمیایی می‌تواند در طولانی‌ مدت باعث شود تا کیفیت خاک تحت تاثیر قرار بگیرد. هنگامی‌ که کیفیت خاک پایین بیاید، شما دیگر نمی‌توانید روند کشاورزی را در برخی خاک‌ها پیش ببرید زیرا خاک دیگر توانایی رشد دادن گیاهان گوناگون را ندارد. در این شرایط، شما باید از اقداماتی بهره بگیرید که می‌توانند باعث بازگشتن کیفیت خاک شوند.

جهت خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

استفاده از کودهای ارگانیک سریع‌ترین و مقرون‌ به‌ صرفه‌ترین روشی است که می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت از دست ‌رفته خاک را بازگردانید و دوباره زمین خود را به یک زمین قابل کشت تبدیل کنید. علاوه‌ بر این موارد نام برده شده، این نوع کودها مزایای دیگر نیز دارند. بیایید با یکدیگر در ادامه این مزایا را بررسی کنیم:
 •    بهبود حرکت آب روی خاک برای سیراب کردن گیاهان 
•    بهبود تغذیه میکروب های مفید موجود در خاک که برای رشد گیاهان ضروری هستند 
•    اصلاح بافت خاک و بهبود میزان زهکش بودن آن 
•    افزایش کیفیت محصول نهایی کشت شده
•    سازگاری کامل با محیط ‌زیست
•    بهبود هواکشی خاک

تمامی این فاکتورها نشان می‌دهند که چرا استفاده از انواع متفاوت کود ارگانیک در حال حاضر کاملاً ضروری به‌ نظر می‌رسند. 

  
استفاده از کود ارگانیک چه مزایایی دارد؟

برای بهبود وضعیت گیاه کدامیک بهتر است؟ کودهای طبیعی و ارگانیک یا کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی جزو آن دسته از محصولاتی هستند که می‌توانند در حجم بالا تولید شوند و به دست مشتریان برسند. پس این کودها در دسترس‌تر هستند و همچنین می‌توانند سریع‌تر در اختیار گیاه قرار بگیرند. انواع متفاوت کودهای شیمیایی به واسطه قابلیت حلال بودن در آب می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن روی گیاه تاثیر بگذارند. اما خب از طرف دیگر استفاده نامناسب و بیش ‌از حد از این کودها، علاوه ‌بر آسیب رساندن به خود خاک می‌تواند باعث از دست رفتن گیاه شود. 
اما از طرف دیگر کودهای ارگانیک شاید دیرتر در دسترس گیاه قرار بگیرند اما خدمات شگفت‌انگیزی را برای گیاه شما خواهند داشت. این کودها باید در مرحله اول توسط میکروارگانیسم‌های خاکی به ترکیبات قابل ‌استفاده تبدیل و بعد توسط گیاه مصرف شوند. همین موضوع باعث شده تا روند تاثیر گذاری کودهای ارگانیک روی گیاهان کم‌تر باشد. به ‌هر حال استفاده از این کودها باید با برنامه‌ریزی قبلی و یک روتین مناسب صورت بگیرد. شما می‌توانید هم از کودهای شیمیایی استفاده کنید و هم استفاده از کودهای ارگانیک را در صدر فعالیت‌های خودتان قرار دهید تا بتوانید از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد آن‌ها بهره ببرید.

 جهت خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

معایب استفاده از کود ارگانیک 

شاید بررسی این نکته کمی دور از ‌انتظار باشد، اما انواع متفاوت کودهای ارگانیک نیز درست مانند کودهای شیمیایی ممکن است که مضراتی برای گیاه به ‌همراه داشته باشند. شاید کودهای ارگانیک کودهای مغذی با کیفیتی باشند اما سطح مغذی بودن این کودها نسبت ‌به کودهای شیمیایی کم‌تر است. علاوه ‌بر این موضوع، به واسطه آزاد شدن تدریجی مواد مغذی موجود در کود های ارگانیک، ممکن است که روند استفاده از این کودها تا حد بسیار زیادی زمان ‌بر باشد. برای باغبانی‌های کوچک، کود ارگانیک کود مناسبی است. اما اگر قصد دارید که در حجم بزرگ و صنعتی کشاورزی کنید، قاعدتاً نمی‌توانید تنها به کودهای ارگانیک اکتفا کنید. در این شرایط شما نیاز دارید که در کنار استفاده از کودهای ارگانیک، کودهای شیمیایی را نیز مورد استفاده قرار دهید. همین عوامل می‌توانند به ‌عنوان معایب کود ارگانیک شناخته شوند. 

 
معایب استفاده از کود ارگانیک

 نحوه مصرف کود ارگانیک چگونه است؟

درست مانند استفاده از هر نوع ماده مغذی دیگری برای گیاهان، استفاده از کود ارگانیک نیز تخصص خاص خودش را می‌طلبد. یعنی حتی برای استفاده از این نوع کود ها نیز شما باید با فردی متخصص مشورت کنید تا متوجه شوید که باید با چه میزان و روتینی از کودهای ارگانیک برای تغذیه گیاهان بهره ببرید. به ‌طور کلی کود های ارگانیک نیز درست مانند برخی کودهای شیمیایی می‌توانند به‌ صورت پاششی در دسترس گیاه قرار بگیرند. علاوه ‌بر این موضوع، برای دسترسی بیشتر گیاهان، شما می‌توانید این کودها را پای درخت چال کنید. حتی برخی از کودهای ارگانیک می‌توانند به‌ عنوان محلول در آب در دسترس شما قرار داشته باشند و به شما کمک کنند تا سریع‌تر مواد مغذی را به خورد گیاهان بدهید. علاوه ‌بر تخصص کارشناسان، شما می‌توانید با توجه به توصیه‌هایی که روی بسته‌بندی کود ها مندرج شده، روند استفاده از آن ‌ها را پیش بگیرید. 
همین موضوع باعث می‌شود تا راحت‌تر از این محصولات شگفت‌انگیز بهره ببرید. توجه داشته باشید که کود های ارگانیک قبل‌ از تغذیه شدن توسط گیاه، باید توسط میکروارگانیسم‌های موجود در خاک تجزیه شوند که این روند، نیاز به دمای مناسب آب کافی دارند. پس سعی کنید که با توجه به این نکات و برنامه‌ریزی دقیق از کود ارگانیک استفاده کنید تا بتوانید از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد آن به‌ راحتی بهره ببرید.

جهت خرید کودهای مایع به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

ضرورت استفاده از کودهای ارگانیک 

در حال حاضر جامعه جهانی در حال حرکت به سمت استفاده از مواد ارگانیک و سالم می‌باشد. در این جامعه، استفاده از محصولات شیمیایی دیگر آن ‌قدرها که باید و شاید طرف‌دار ندارد. همین موضوع باعث شده تا بسیاری از کشاورزان نیز تلاش کنند تا با استفاده از کود ارگانیک محصولات سالم‌تر و با کیفیت تری را به دست مشتریان برسانند. علاوه‌ بر این موضوع، حفظ محیط ‌زیست نیز با استفاده از کودهای ارگانیک کاملاً عملی است. با استفاده از این کودها شما می‌توانید خاک‌‌هایی که بیش ‌از اندازه تغذیه شدند و از بین رفته‌اند را دوباره احیا کنید و روند کشاورزی را بهبود ببخشید. 
در این شرایط هم جانوران گوناگون می‌توانند به‌ راحتی زندگی خودشان را پیش ببرند و هم خاک مورد نظر به خاک قابل استفاده و زنده‌ای تبدیل خواهد شد. طبق تحقیقات انجام‌ شده گیاهانی و خاک‌‌هایی که با کود ارگانیک تغذیه شده‌اند، از کیفیت بهتری برخوردار خواهند بود. محصولات طبیعی و ارگانیک خوش ‌طعم‌تر و سالم‌تر هستند. همچنین خاکی که با این کودها تغذیه شده، حاصلخیزی بسیار بیشتری خواهد داشت. همین موضوع باعث شده تا استفاده از انواع متفاوت کود ارگانیک در کشاورزی، به یک ضرورت غیر قابل ‌انکار تبدیل شود.

همچنین بخوانید : بهترین کود گوجه فرنگی و نحوه استفاده از آن


ضرورت استفاده از کودهای ارگانیک

جمع بندی

کود ارگانیک ترکیبی از بهترین و باکیفیت‌ترین کودهای تولید شده شناخته می‌شود که می‌توانند روند طبیعی رشد گیاه را بهبود ببخشد. همان طور که همه شما می‌دانید، طبیعی بودن هر چیزی نشان از سالم بودن و مقوی بودن آن دارد. مواد غذایی گیاهی و سبزیجات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با استفاده از انواع متفاوت کود ارگانیک، می‌توان روند رشد طبیعی گیاهان را حفظ کرد. با استفاده از کود ارگانیک سلامت جمعی جامعه بالاتر می‌رود و کیفیت محصولات کشاورزی نیز تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت