نازبو
کود ضد استرس (کود ضد تنش) چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری

کود ضد استرس (کود ضد تنش) چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شاید بیان این نکته کمی تعجب‌ برانگیز باشد، اما ممکن است گیاهان نیز مانند ما انسان‌ها دچار استرس‌ها و تنش‌های زیادی شوند. این تنش‌ها و استرس‌ها، به دلایل گوناگونی به وجود می‌آیند و ممکن است که در عملکرد و محصول‌دهی گیاهان تاثیرات زیادی داشته باشند. برای برطرف کردن تنش‌های موجود در گیاهان، از انواع متفاوت کود ضد استرس یا به ‌عبارت‌ دیگر، کود ضدتنش بهره گرفته می‌شود. این کودها دارای ترکیبات منحصر به ‌فرد و مخصوصی هستند که می‌توانند مشکلات به‌ وجود آمده در گیاهان را کنترل کنند و به‌ عنوان یک داروی ضد استرس شناخته می‌شوند. 
ما در ادامه محتوا قصد داریم بیشتر در رابطه با ویژگی‌‌های این نوع کودها صحبت کنیم و بیان کنیم که در چه زمانی استفاده از این محصولات ضروری است. به‌ طور کلی کود ضد استرس می‌تواند با کنترل سطح هورمون‌های استرس ‌زا در گیاه مبارزه کند و با این اقدام به ‌نحوی تنش‌های موجود در گیاه را کنترل می‌کند. علاوه ‌بر خواص ضد استرس، این کودها برای بهبود روند رشد گیاه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر شما نیز کشاورزی می‌کنید و علاقه‌مندید بیشتر در رابطه با ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این محصول بدانید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای این محتوا همراهی کنید. 

کود ضد استرس (کود ضد تنش) چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کود ضد استرس یا به ‌عبارت ‌دیگر ضد تنش چیست؟

کود ضد استرس نوعی کود و تغذیه می‌باشد که می‌تواند با مواد سمی که گیاه در شرایط استرس زا تولید می‌کند مبارزه کند. معمولاً اگر گیاهان و درختان در معرض استرس قرار بگیرند، مواد سمی تولید می‌کنند که این مواد سمی در طول زمان می‌توانند روی نحوه‌ عملکرد خود آن گیاه به ‌خصوص، تأثیر مخرب داشته باشند. کود ضد استرس با مبارزه با این مواد سمی تلاش می‌کند تا روند زندگی گیاه را متعادل‌تر سازد و همچنین آن‌ ها را در مقابل استرس‌هایی که ممکن است در آینده به وجود بیایند نیز مقاوم سازد. به این موضوع توجه داشته باشید که برای هر نوع گیاه خاص کود ضد استرس مخصوصی وجود دارد. علاوه بر این موضوع، معمولاً نحوه استفاده از انواع متفاوت کودهای ضد استرس بر اساس نوع گیاه متغیر است. 
برای مثال برخی از گیاهان به مقدار کمی از این کود نیاز دارند. اما در شرایط دیگر، ممکن است برای تأثیرگذاری بیشتر این کود روی گیاهی دیگر، شما مجبور شوید مقدار بیشتری از آن را استفاده کنید. علاوه ‌بر این موضوع، قبل ‌از استفاده از این کودها شرایط خاک باید توسط افراد متخصص به‌ طور کامل بررسی شود تا شما بتوانید به ‌صورت عاقلانه و هوشمندانه‌تر از انواع متفاوت این کودها استفاده کنید. 

جهت خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کود ضد استرس یا به ‌عبارت ‌دیگر ضد تنش چیست؟

بررسی انواع متفاوت کود ضد استرس

پیشتر برای شما گفتیم که استرس در گیاهان ممکن است به دلایل گوناگون و متفاوتی ایجاد شود. برای مثال اگر استرس در گیاه به واسطه کم‌آبی ایجاد شده باشد، باید به سراغ کودهایی بروید که برای برطرف کردن استرس ناشی از کم آبی تولید شده‌اند. اجازه دهید در ادامه با یکدیگر برخی از انواع پرطرفدار کود ضد استرس را معرفی کنیم:
 
•    کودهای ضد استرس مخصوص کم‌آبی
•    کودهای ضد استرس مخصوص شوری خاک
•    کودهای ضد استرس مخصوص سرمازدگی
•    کودهای ضد استرس مخصوص استفاده بیش ‌از حد از مواد شیمیایی
•    کودهای ضد استرس برای رطوبت بیش ‌از حد در هوا و خاک 
 شما باید تعیین کنید که گیاه شما به واسطه کدام یک از فاکتورهای محیطی دچار استرس شده تا بتوانید در ادامه با استفاده از کود ضد استرس مناسب، این اختلال موجود در گیاه را به‌ طور کامل برطرف سازید و محصول را به حالت نرمال بازگردانید.

 برای خرید کود میکرو گیاهان آپارتمانی  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.
 

مزایای استفاده از انواع متفاوت کود ضد استرس 
فاکتورهای گوناگون و متنوعی وجود دارند که می‌تواند در دسته مزایای استفاده از کودهای ضد استرس قرار بگیرند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای این محصولات، کاهش استرس گیاه می‌باشد. اما علاوه‌ بر این مورد، فاکتورهای دیگری نیز در لیست مزایا قرار می‌گیرند. ترمیم بافت‌های آسیب ‌دیده در گیاهان، افزایش سرعت رشد گیاه، افزایش جذب آب، افزایش میزان تغذیه از کودهای مقوی،  افزایش میزان باردهی محصول و ... جزو آن دسته از فاکتورهایی هستند که می‌توانند در لیست مزایای استفاده از این نوع کودها قرار بگیرند. 

 
بررسی انواع متفاوت کود ضد استرس

در چه موقعیتی باید از انواع متفاوت کود ضد استرس استفاده کنیم؟ 
بعد از صحبت در رابطه با ویژگی‌‌های کود ضد استرس و مزایای این محصول، حال نوبت به بررسی زمینه‌های استفاده از این کودها می‌رسد. پیشتر برای شما به این نکته اذعان کردیم که استرس‌های موجود در گیاهان ممکن است که به دلایل گوناگون و متنوعی رخ دهند. اما در برخی موارد، شناخت زمینه‌های استفاده از این محصول می‌تواند به شما کمک کند تا با اقدامات پیشگیرانه از آسیب بیشتر به گیاه جلوگیری کنید.

برای اطلاعات بیشتر مقاله مرگ گیاهان آپارتمانی و علت پژمرده شدن گیاهان را نیز مطالعه نمایید.
 

جابه‌جایی گیاه یا وجود تنش‌های محیطی

هنگام جابه‌جایی گیاه یا در اثر تنش محیطی شما می‌توانید با استفاده از کود ضد استرس از آسیب رسیدن به گیاه خود تا حد بسیار زیادی جلوگیری کنید. در بسیاری از موارد ممکن است که جابه‌جا کردن گیاهان برای مثال گلدان‌ها، تا حد بسیار زیادی در گیاهان استرس ایجاد کند و باعث پژمرده شدن آن‌ها شود. پس اگر قصد دارید که محل گیاه خود را جابه‌جا کنید، سعی کنید که استفاده از کود ضد استرس را در صدر فعالیت‌های خود قرار دهید.

 جهت خرید گلدان به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

سرمازدگی گیاه : موقعیت دومی که ممکن است شما را مجبور کند از کود ضد تنش استفاده کنید، سرمازدگی گیاه می‌باشد. گل‌ها و گیاهانی که در باغچه‌ها یا باغ‌های شما می‌رویند، ممکن است که در برخی روزهای سرد سال و تحت سرمای شدید، دچار استرس شوند.  سرمازدگی می‌تواند علائم استرس‌ شدیدی مانند کبودی و خشک شدن برگ‌ها را با خودش به‌ همراه داشته باشد. شما می‌توانید در این شرایط با استفاده از انواع متفاوت کود ضد تنش، مشکلات گوناگونی که به واسطه سرما در گیاهان به وجود آمده‌اند را کنترل و برطرف کنید. 
  
آبیاری اشتباه :  آبیاری اشتباه و نامنظم گیاهان نیز یکی دیگر از فاکتورهایی است که ممکن است باعث ایجاد استرس در گیاهان شود. در این شرایط شما می‌توانید با استفاده از کود ضداسترس هورمون‌های گیاهان را تنظیم کنید و از آسیب رسیدن بیشتر به آن‌ها جلوگیری کنید. آبیاری نامنظم گیاهان می‌تواند تا حد بسیار زیادی عملکرد گیاهان را تحت تاثیر قرار دهد. پس در صورت آبیاری نامنظم، استفاده از کودهای ضد استرس در این زمینه ضروری است. 
  
تغذیه اشتباه : در بسیاری از موارد تغذیه‌ اشتباه و استفاده بیش ‌از حد از کودهای غنی، می‌تواند باعث ایجاد استرس در گیاه شود. اگر شما در زمینه استفاده از کودهای تقویتی افراط کنید، در ادامه مجبور می‌شوید تا از انواع کود ضد استرس برای برطرف کردن تنش گیاه بهره ببرید. 

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شوری خاک : شور شدن خاک از دیگر عواملی است که ممکن است باعث ایجاد تنش و تنش در گیاهان شود. اگر حس می‌کنید گیاه خاک گیاهان شما شور شده، می‌توانید با استفاده از کود ضد استرس، تأثیر مخرب خاک شور روی عملکرد گیاهان را خنثی کنید. 

 
در چه موقعیتی باید از انواع متفاوت کود ضد استرس استفاده کنیم؟

جمع‌بندی 
در دنیای امروز انواع متفاوت کود ضد استرس کاربردهای گسترده‌ای دارند و می‌توانند از ایجاد ضررهای مالی بیش ‌از حد جلوگیری کنند. خوشبختانه می‌توان در صورت بروز هرگونه مشکل در هر زمینه‌ای، با استفاده از بهترین و باکیفیت‌ترین انواع کودهای ضد تنش، جلوی هرگونه ضرر و زیان را گرفت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ارش طلا
    09 مهر 1402
    ارش طلا

    باسلام وقت بخیر.:ضمن خسته نباشید واژه‌ی خوب ودوست داشتنی تان در رابطه با گل وگیاه .قابل تشکر وقدردانی میباشد .برادر گرامی آیا امکان فروش بصورت کلی جهت فروشگاه در،شهرستان شیراز رادارید.وامکان خدمات پس از فروش رادارید چگونه میتوانم باشما هماهنگی های لازم دراین زمینه راداشته،باشم .ممنون از همکاری خیلی گرمتان .

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 دی 1402
    نازبو - یاوری

    سلام با همکاران ما تماس بگیرید.

گزارش اشکال در سایت