نازبو
نکات مهم در پرورش نخل گلدان
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گلدان و محیط های رشد

نکات مهم در پرورش نخل گلدان

سال‌هاست که نخل‌ها به عنوان درختان زینتی در پارک‌ها و خیابان‌ها کاشته می‌شوند. انواع نخل‌ها بیش از ۲۰۰۰ گونه اند که فقط تعداد اندکی از آن‌ها جزء گیاهان زینتی به حساب می‌آیند. این گیاهان بسیار جالب، قیمتی و با ارزش، زیبایی خاصی به محیط زندگی ما می‌بخشند. نخل‌های زینتی، بومی مناطق گرمسیر نظیر گواتمالا، برزیل، سواحل مدیترانه و جزایر قناری می‌باشند. نخـل‌ها گیاهان مخصوصی از خانواده پالماسه (Palmaceae) هستند که به وضوح از دیگر گیاهان قابل تشخیص می‌باشند. برخی از آن‌ها، دارای برگ‌های شانه‌ای یا پر مانند و برخی دیگر دارای برگ‌های پنجه‌ای یا بادبزنی هستند. این نخل‌های همیشه سبز، بوته ای و به صورت درخت می‌باشند.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

درخت نخل گیاهی مناسب شرایط استوایی و نیمه استوایی بوده و می‌توان آن را هم در فضای باز و هم به صورت گلدانی در فضای بسته مانند داخل آپارتمان یا دفتر کار پرورش داد. وجود گلدان درخت نخل در خانه حس استوایی و سرسبزی به فضا می‌بخشد.

پرورش نخل‌های زینتی به دلیل مقاومتی که این نوع درختان در مقابل شرایط سخت محیط دارند، به سادگی امکان‌پذیر است. شکل برگ‌ها در انتخاب واریته‌ها نقش مهمی دارد. در بعضی از نخل‌ها برگ‌ها شانه ای و در بعضی دیگر برگ‌ها پهن و پنجه‌ای‌اند.

جهت خرید بذر نخل کاریوتا برگ ابلق به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط نگهداری از نخل های زینتی

در صورتی که می‌خواهید نخل پرورش دهید باید بدانید این گیاه به تدریج بزرگ شده و فضای زیادی می‌گیرد که البته این موضوع به گونه آن نیز بستگی دارد. نخل‌ها از هر نوعی که باشند به وسیله کاشت بذر (هسته) و یا پاجوش تکثیر می‌شوند. جدا کردن پاجوش آسان‌ترین روش برای تکثیر این گیاه است. هنگامی که در داخل خانه نخل پرورش می‌دهید، باید نیازهای آن از جمله نور، کود، آب و دمای مناسب را نیز فراهم کنید. همچنین باید مراقب مشکلاتی مانند آفت‌زدگی و بیماری‌های قارچی باشید. توجه داشته باشید که بسیاری از موارد هجوم آفت و بیماری‌های گیاهی را می‌توان از روی علائم آن شناسایی نمود بنابراین توجه به علائم گیاه در حفظ سلامت آن  اهمیت زیادی دارد. 

همچنین بخوانید: معرفی 10 گیاه مناسب اتاق خواب

 

مهمترین نکات در پروش نخل زینتی

1- دمای محیطی را تنظیم کنید

گلدان نخل را باید در مکانی گرم قرار دهید چرا که این گیاه بومی نواحی گرمسیری می‌باشد. دمای ایده ‌آل گیاه نخل در طول روز بین 16تا 21 درجه سانتیگراد و در طول شب 16 درجه سانتیگراد است. با این حال این گیاه می‌تواند طیف گسترده‌ای از دما را تحمل نماید.

استثناء دمای ایده ‌آل برای این گیاه زمانی است که رشد فعال ندارد. در زمستان که گیاه نخل فعال نیست، می‌تواند دماهای پایین‌تر را نیز تحمل نماید. با این حال در صورتی که دمای محیط خیلی پایین باشد، علائم سرمازدگی ممکن است در گیاه دیده شود.

علائم سرمازدگی در نخل شامل : ایجاد نواحی قرمز مایل به قهوه ‌ای بر روی برگ‌ها است. برای پیشگیری از آسیب ناشی از سرما در گیاه نخل، آن را در دمای بالای 7 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. گلدان نخل را از نزدیکی دستگاه‌های تهویه و سرمایشی- گرمایشی، در و پنجره دور نگه دارید.

بیشتر بخوانید: سنسور هوشمند نظارت بر گل و گیاه

2- نگه داری نخل از آفتاب شدید

هنگامی که نخل را در داخل خانه نگهداری می‌کنید باید آن را از تابش شدید و بیش از حد آفتاب و یا برعکس، کمبود نور محافظت نمایید. علائم قرارگیری زیاد در معرض نور مستقیم خورشید عبارتند از : پژمرده و چروکیده شدن و همچنین قهوه ‌ای یا خاکستری شدن برگ‌ها که در نهایت باعث مرگ و ریزش برگ خواهد شد.

بیشتر نخل‌های آپارتمانی در تمام طول سال به نور زیاد و طبیعی نیاز دارند. بنابراین بهترین مکان برای قرار دادن گلدان نخل پشت پنجره آفتاب ‌گیر است.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

3- آبیاری را فراموش نکنید

آبیاری مناسب برای همه گیاهان و به خصوص گیاهان آپارتمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر گیاه نخل آب کافی دریافت نکند، برگهای آن خشک شده و نوک و حاشیه برگها قهوه ‌ای می‌شود. درخت نخل نیاز به خاک مرطوب دارد اما هرگز نباید بگذارید خاک آن کامل خشک شده یا در آب غرق باشد.

باید بگذارید سطح خاک گلدان خشک شود. در فصل زمستان پیش از آبیاری باید بگذارید خاک تا عمق بیشتری خشک شود. هنگامی که به گیاهان می‌دهید، آبیاری را تا زمانی ادامه دهید که آب از سوراخ ته گودال خارج شود. حتماً آب زیر گلدانی را خالی کنید.

بیشتر بخوانید: بیماری لکه برگی در انواع نخل

4- مراقب کود دهی بیش از حد باشید

کوددهی بیش از حد می‌تواند به گیاهان آسیب وارد کرده و همانند آبیاری نادرست باعث قهوه ‌ای شدن نوک و حاشیه برگ‌ها شود. درخت نخل نیاز به کود مایع رقیق شده یا کود آهسته رهش دارد. کوددهی تنها باید در فصل رشد فعال یعنی از اواخر زمستان تا اوایل پاییز انجام شود.

جهت خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

اگر از میزان کودی که باید به گیاه بدهید مطمئن نیستید، کمترین مقداری را که مطمئن هستید اشکالی ایجاد نمی‌کند، استفاده کنید چرا که کود کمتر بهتر از کوددهی زیاد است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ساره
    10 دی 1402
    ساره

    با سلام و احترام گیاه نخل من ۴۰ سال عمر داره بسیار سرحال و شاداب بود و هر ۴ سال گلدانش تعویض شده و کلا حالش خوب بود یکدفعه در عرض یکماه اغلب برگهاش بدون اینکه آفتی داشته باشن خشک شدن و برگهای جدید بسیار نازک و به رنگ سبز کمرنگ هستند متخصص گیاه گفتن علت تنش آبی هست آیا ممکنه گیاه بمیره؟ لطفا راهنمایی کنید.

  • پاسخ
    مصطفی
    21 آبان 1402
    مصطفی

    سلام نهال نخل کوچک داخل باغچه هست و برگ نخل خرما زرد شده کسی علت اون رو بدون اب زیاد هم تعصیر داره در این حالت چون هر روز به ان اب میدادیم یک برگ زرد هست و دومی هم داره برگ زرد میشه ممنون میشم راهنمای کنید

  • پاسخ
    حسینی
    21 مهر 1402
    حسینی

    سلام .من یه نخل بزرگ توی گلدان بزرگ دارم ودر آپارتمان با نور خوب زندگی میکنم نخل من حدودا ۱۵سال شایدم بیشتر سن داره .ویادگار دست مادرم هست که مرحوم خودشون کاشته بودن ..الان اینقدر قد کشیده که به سقف رسیده ولی از تنه خیلی قوی نیست وحدودهشت شاخه هست .چکار کنم که تنه ی قوی داشته باشه .و آیا میشه اینو تو باغ بکاریم ..من مشهد زندگی میکنم

  • پاسخ
    امید
    14 تیر 1402
    امید

    با درود بر شما_چندی قبل با کاشتن هسته خرما، این نهال سبز شده وحدود بیست سانت هم قد کشیده،آیا باید همچنان در محیط گلخانه ای بگذارم(باتوجه به اینکه یک بطری آب آشامیدنی روی گلدان وروی گیاه قرار دارد.)یا میتوانم بطری مورد نظر را که شرایط گلخانه ای دارد را از روی گیاه بردارم؟!

  • پاسخ
    علی
    01 تیر 1402
    علی

    سلام خرمای من ریشه هاش از زیر گلدون بیرون زده باید چیکار کنم

  • پاسخ
    علیرضابهمنش زاده
    28 آذر 1401
    علیرضابهمنش زاده

    باسلام وادب واحترام وتشکروسپاسگزاری اززحمات ومطالب بسیارمفیدوارزشمندتان جهت استحضاربنده تعدادی هسته خرما کاشته ودرحال حاظرحدود80سانت قدکشیده نمیدانم چگونه درگلدانه های بزرگترمنتقل کنم آیاجدا سازی آنها آسیبی بریشه هامیرساندیاخیر آیامیتوانم عکس گدان فعلی را برایتان ارسال کنم لطفاراهنمایی بفرمایید.

  • پاسخ
    علی رحیمی
    20 مرداد 1401
    علی رحیمی

    نخل خرما هم در گلدان و هم در خاک باغچه بخوبی قابل کشت میباشد به شرط اینکه هسته ان سالم باشد

  • پاسخ
    Asal
    30 اردیبهشت 1401
    Asal

    سلام من الان هسته های جونه زده خرمارو کاشتم چقد َدل میکشه تا شروع ب رشد کنه؟ آیا نخل تو استان قزوین ب خوبی رشد میکنه؟ برای اینکه مکانش گرم باشه و رطوبتش حفظ بشه روش نایلون میکشم بنظرتون تا کی این روند ادامه پیدا کنه ب گیاه آسیب نمیزنه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    02 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خرما بومی مناطق گرمسیریه توی سرما باید حفظ بشه بهتره تا دو سال توی گلدون نگهداری بشه بعد منتقل به جای اصلی. در نظر داشته باشید که نخل خرما از طریق کاشت با هسته به محصول نمیرسه دوست عزیز

  • پاسخ
    ناشناس
    02 اسفند 1400
    ناشناس

    سلام نخلى دارم از پايين برگش زرد وخشك مى شود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام در حد معمول طبیعیه دوست عزیز

  • پاسخ
    نادرروحی
    21 بهمن 1400
    نادرروحی

    سلام من یه نخل ۱۵ساله دارم به سقف خونه رسیده خودم خسته انداختم تازگی‌ها کودک زیاد شده داره برگ‌های قدیمیش خشک میشه ولی برگ جدیدهم درمیاد میترسم کلا خشک بشه ممنون میشم راهنمایی کنین

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه مقاومیه، با توجه به مورادی که فرمودین، فعلا مشکل خاصی نداره

  • پاسخ
    محمودی
    10 بهمن 1400
    محمودی

    سلام بنده یک نخل توی باغچه مون در آمده که الان حدود ۸۰ سانته آیا میشه جابه جا کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه به ریشه آسیبی نزنید بله

  • پاسخ
    مژگان
    01 بهمن 1400
    مژگان

    سلام، من نخل خرمای 6 ساله دارم، خوب رشد میکنه و جوانه میزنه، ولی میبینم که بنظرم بی جون شده و جوانه هاش خیلی نازک شدن و برگهایش باریک شدن، لطفا راهنماییم کنید، ممنونم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه رو تغذیه کنید، جهت خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    لیلا
    14 دی 1400
    لیلا

    من میخوام جای نخلم رو عوض کنم آخه ریشه اش از ته گلدان زده بیرون میترسم خراب بشه چیکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 دی 1400
    نازبو - یاوری

    سلام با یه سایز بزرگتر عوض کنید، البته بهتره صبر کنید تا اواسط اسفند

  • پاسخ
    مازیار
    25 مهر 1400
    مازیار

    سلام خسته نباشید میشه کمکم کنین من یه خرما کاشتم الان چهارتا شاخه ازش در اومده چن روز پیش خاکش عوض کردم شاخاش داره جمع میشه تو هم لاغر میشه نوکشم داره تیره میشه تورو خدا اگه راهی هست بگید درستش کنم خیلی دوسش دارم

  • پاسخ
    ناشناس
    09 شهریور 1400
    ناشناس

    من نخل خرما کاشتم وترک ترک شده

  • پاسخ
    ا- پویا
    06 شهریور 1400
    ا- پویا

    سلام و روز بخیر / توگلدانی که سه نهال خرما کشت شده و حدود چهار ساله هستن بهترین فصل و زمان جابجایی آنها کی هست بطوری که بخوام هر نهالی رو داخل یک گلدان بزرگتر بکارم؟ممنون از شما

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام فصل مثل سایر گیاهانه، نه مشکلی پیش نمیاد

  • پاسخ
    ناشناس
    29 خرداد 1400
    ناشناس

    سلام من هسته خرما گذاشتم تو گلدان رشد کرد اما فقط دو برگه بیشتر هم نمیشه خار هم نداره صافه رشتش خیلی کمه چرا

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گوددهی کنید

  • پاسخ
    مجتبی
    31 اردیبهشت 1400
    مجتبی

    سلام من پارسال یه هسته کاشتم تک برگ حدود60سانت شده. نه رشد میکنه نه برگ اضافه می‌کنه..فقط یک برگه کلا

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مجتبی عزیز تغذیه کنید گیاه رو

  • پاسخ
    امین
    29 فروردین 1400
    امین

    سلام من یه نخل خرما ازطریق هسته کاشتم سال اول تاسوم خوب رشت کرد ولی دوساله که توهمون اندازه مونده تقزیبا ۷۰سانت با۸عددبرگ گلدانش هم دهنش ۴۰وارتفاع ۳۵مخروطی هست خیلی ممنون میشم راه نماییم کنین

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام امین عزیز گلدانش کوچیکه، گیاه رو تغذیه کنید

  • پاسخ
    ارشان
    16 فروردین 1400
    ارشان

    سلام خسته نباشید من برای عید خرما رو به جوانه زدن رسوندم بعدش در گلدان کاشتم حدود ۳۰ سانت بالا اومد یکی نبود حدود ۲۰ تا بود حالا می خوام بدونم اونا همه در کنار هم رشد می کنه نخل می شه یا باید یکی از اونا رو بکارم تو یه گلدون بزرگ شه لطفا راهنماییم کنین

  • پاسخ
    نادرروحی
    21 بهمن 1400
    نادرروحی

    نخل یک درخته نمیشه مثل سبزی یه جاکاشت

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام در گلدان قابل کشته، مخصوصا انواع زینتی اون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام ارشان عزیز اگه یه بذر کاشتید یه دونه سبز میشه، اگه تعداد بیشتری دارید احتمالا علفه

  • پاسخ
    ناشناس
    04 فروردین 1400
    ناشناس

    من کاشته ام و حدود ۱۵ سانتیمتر رشد کرده فقط نگه داری آن را نمیدانم. چه مقدار کود لازم داره؟ در چند نوبت؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو دو تا سه هفته یکبار، بصورت آبیاری، یک تا دو گرم در یک لیتر آب

  • پاسخ
    رویا
    26 اسفند 1399
    رویا

    سلام من یه هسته خرما کاشتم سبز شده ولی ساقه نمیده و فقط دوتا برگ باید چیکار کنم ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام رویای عزیز صبوری کنید و شرایط محیطی مثل نور رو براش تامین کنید

  • پاسخ
    س ط
    12 اسفند 1399
    س ط

    سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون من یه گلدون‌نخل دارم که تازگی هدیه گرفتم، ولی برگ‌هاش شروع به زرد شدن کرده و مقدار لکه قهوه ای هم زده، می خواستم راهنمایی بفرمایید. ضمنا یه هزارپای مشکی هم ازش بیرون اومده، چه کار کنم که آفت ها و حشره هاش تخلیه بشن؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو از قارچکش و سم مناسب استفاده کنید، جهت خرید سم به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    فریبا
    03 اسفند 1399
    فریبا

    سلام چگونه یک درخت نخلماده بکاریم

  • پاسخ
    Mahal
    07 بهمن 1399
    Mahal

    هر چند وقت یه بار باید به نخل زینتی آب داد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بسته به خاک متفاوته ولی معمولا زمانی که خاک بصورت عمقی خشک شده باشه نیاز به آبیاری داره گیاه

  • پاسخ
    ناشناس
    26 شهریور 1399
    ناشناس

    میشه بگید چکار کنم چون خرما کاشتم در آمد ولی خاکش کپک زدر الانم اون خرما تقریبا دو سه میلیمتره

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو از قارچ کش بصورت آبیاری استفاده کنید.

  • پاسخ
    علی
    28 مرداد 1399
    علی

    من خرمام برگاش چسبیدن به هم و خم شدن چکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علی عزیز ممنون میشم بیشتر توضیح بدین

  • پاسخ
    ناشناس
    18 مرداد 1399
    ناشناس

    با سلام من نخل زیبایی دارم تو گلدان ولی یکنواخت قد کشیده همون شکل روز ای اول یک برگی رشد کرده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو نور محیطی رو افزایش بدید، و گیاه رو کوددهی کنید، از اسپری محرک رشد هم میتونین استفاده کنید.

  • پاسخ
    توحیدی
    18 تیر 1399
    توحیدی

    سلام ممنونم از راهنمایی خوبتان ،درضمن یک سوال هم داشتم خاک نخل باید چی باشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خاک قوی با زهکشی مناسب رو پیشنهاد میکنم، میتونین به نسبت یک به دو خاک گل و گیاه زینتی رو با خاک کاکتوس مخلوط کنید، جهت خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید. اگر نیاز دارین خودتون درست کنین میتونین از فرمول زیر استفاده کنید : خاک مناسب نخل زینتی : نخل ها را در هر خاکی می توان پرورش داد. اما خاک مناسب این گیاهان بهتر است سبک و قابل نفوذ و دارای ۳۰ درصد یا بیشتر مواد آلی باشد. دو ترکیب خاک زیر برای نخل ها مناسب هستند یک: مخلوطی از خاک لمونی + یک قسمت پیت یا خاک برگ + یک قسمت شن + یک دوم قسمت کود گاوی پوسیده. دو: مخلوطی از ۲ قسمت خاک باغچه + یک قسمت خاک برگ + یک قسمت خاک تورب .

  • پاسخ
    ناشناس
    30 خرداد 1399
    ناشناس

    ازشما متشکرم من می توانم امروز گلدان نخل که ریشه آن ازته گلدان بیرون زده عوض کنم لطفا مرا راهنمایی کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    18 تیر 1401
    ناشناس

    سلام سه تا سوال داشتم اول اینکه نخل بادبزنی رو بذرش رو میشه تهیه کرد دوم اینکه هسته های خرماهای مختلف رو بکاریم مدلای مختلف نخل در میاد و اینکه هسته خرما چه طوری باید کاشت اصلا

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    22 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بذر نخل لیکوالا یا بادبزنی موجود داریم می تونید از سایت ثبت کنید پروسه کاشت خرما از طریق هسته خیلی طولانی است و ممکنه به باردهی نرسه بهتره که از پاجوش استفاده کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو الان فصل تعویض گلدان گذشته و باید زودتر اقدام میکردید، اما در عین حال به دلیل مقاوم بودن این گیاه احتمالا مشکلی پیش نخواهد اومد، فقط پس از تعویض برای بار اول آبیاری زیاد انجام بدید و سعی کنید شرایط کم تنشی رو برای گیاه تامین کنید.

  • پاسخ
    محمود
    16 خرداد 1399
    محمود

    سلام من هسته کاشتم داخل پلاستیک اما ریشش خراب میشه و یا پلاستیکش سبزه میزنه چکارکنم پلاستیک سبزه نزنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام محمود عزیز پلاستیکی که کشیدید روی ظرف کشت باید چندتا سوراخ کنید تا رطوبت اضافه خارج بشه، برای اینکه پلاستیک سبزه نزنه هم باید در محیط کم نور یا تاریک تا جوانه زنی نگه داری کنید.

  • پاسخ
    احمدی
    09 اردیبهشت 1399
    احمدی

    نوک برگهای اریکا خیلی زرد شدند چه کار کنم

  • پاسخ
    سارا
    26 آبان 1399
    سارا

    سلام من 3سال است هسته خرماکاشتم یک متر شایدهم زیادتربلندشده برگهای ان شاخه شاخه شده ولی بعضی ازشاخه هاش خشک میشه چرا؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سارای عزیز طبیعت درخت خرما همینه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام و عرض ادب رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید، معمولا سوختگی سر برگ ها دو دلیل داره رطوبت محیطی کم و رطوبت خاک بالا، این دو مورد رو کنترل کنید.

  • پاسخ
    علی
    05 اردیبهشت 1399
    علی

    سلام من هسته خرما را 4 ماه کاشتم 30 سانت اومده بالا ولی شاخه ای نشده چند مدت طول میکشه تا شاخه باز کنه ممنون میشم اگه پاسخ دهید

  • پاسخ
    ناشناس
    14 دی 1400
    ناشناس

    برای من ۴سال طول کشیده اونم با گل دیگه کنار هم بودن وقتی به صورت پنجه ای شد گل کنارش رو دراوردم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علی عزیز تکثیر نخل از طریق بذر و هسته خرما خیلی مرسوم نیست.

  • پاسخ
    کوروش
    02 اردیبهشت 1399
    کوروش

    دو گلدان سیکاس از شمال تهیه کردم و در گلخانه شخصی در تهران نگهداری میکنم. بعد از مدتی در کنار آنها چند نخل روییده که گمان میکنم از نمونه های کالیفرنیایی (گونه ای نازک و خیلی بلند از نخل) باشد. سوال اول:بیرون کشیدن و نحوه انتقال آن ها از گلدان با توجه به اینکه ریشه خود گیاه و گیاه مجاور (سیکاس) آسیب نبیند چگونه است؟ آیا با توجه به اینکه گیاه همیشه در گلخانه است زمان خاصی برای این جابجایی پیشنهاد میکنید؟ سوال دوم:به دلیل اینکه گلخانه محدودیت ارتفاع دارد آیا راهی وجود دارد که رشد گیاه و بلندی آن را کنترل کرد؟ با تشکر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام کوروش عزیز معمولا ریشه ها در هم تنیده نیستن و قابل انتقاله، از لحاظ زمان انتقال معمولا قبل از شروع فصل رشد بهترین زمانه، اواخر اسفند و اوایل بهار، جهت محدودیت ارتفاع گلخانه هم هرس گیاه رو پیشنهاد میکنم، لطفا مقالات زیر رو جهت اطلاعات بیشتر دنبال کنید. هرس درختان و آموزش کاربردی آن جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال

  • پاسخ
    ناشناس
    26 فروردین 1399
    ناشناس

    سلام من از درخت خرما برش زدم بدون ریشه تو گلدون دیگه کاشتم می‌تونه رشد کنه یا خراب میشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام و عرض ادب فکر نمیکنم، لطفا جهت اطلاعات بیشتر در زمینه قلمه گیاهان مطلب آموزش قلمه زدن گیاهان را مطالعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    05 مهر 1400
    ناشناس

    سلام من دوسال است درخت خرما کاشت ام توی گلدان می خواهم جای ان را عوض کنم چه کار

  • پاسخ
    امیری
    24 اردیبهشت 1398
    امیری

    سلام یه هسته خرما کاشتم سبز شده حدود ۴ ماهه چطوری به گلدان دیگه منتقل کنم که اسیب نبینه ؟

  • پاسخ
    محمد
    18 تیر 1398
    محمد

    سلام...کاشت هسته خرما به احتمال بسیار زیاد به نخل جنس نر تبدیل میشه...نخل باید از پاجوش استفاده بشه..حتی اگه جنس ماده هم سبز بشه ثمردهی خوبی نداره...ولی برای زیبایی وزبنتی میشه نگهداری کرد...

  • پاسخ
    ناشناس
    06 آبان 1399
    ناشناس

    سلام خسته نباشین من نخل خرما کاشتم الان ۳ سالش است داره برگاش زرد میشه باید چیکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 آبان 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو یا جاش کمه، یا آبیاری بیش از اندازه انجام دادید، اگه کوددهی انجام نمیدید هم هر سه هفته کوددهی رو برای نخل انجام بدین

  • پاسخ
    سمیرا
    23 فروردین 1398
    سمیرا

    نخل خرمای من هزارپا میزنه چه جوری باید این و رفع کنم سم بخصوصی داره یا نه

  • پاسخ
    رضا
    14 مرداد 1401
    رضا

    سلام نخل بعد از اینکه یه ساقه جدید میده میشکنه

  • پاسخ
    ناشناس
    26 آذر 1399
    ناشناس

    سم دیازینون بزن. 1 سی سی در یک لیتر اب بریز و بعد از ابیاری استفاده کن

  • پاسخ
    مجتبی فلاح
    24 فروردین 1398
    مجتبی فلاح

    سلام. سم هست منتهی روش طبیعی عمل کنید. گلدونتون رو بزارید تو یه سطل آب و صبر کنید تا تمام کرم ها و حشرات بیان بیرون.

  • پاسخ
    ناشناس
    04 آبان 1399
    ناشناس

    دارچین پاشی کن سطح خاک رو خیلی موثره...!!???

  • پاسخ
    مينا
    03 آذر 1397
    مينا

    تشكر از مطالب اموزنده ايا هسته خرما را ميشه كاشت يعني تو خونه ميتونيم نخل پرورش بديم تشكر

  • پاسخ
    ناشناس
    07 شهریور 1401
    ناشناس

    سلام، بله میتونی راحت هسته ی خرما رو تو خاک قرار بدی ورشد کنه

  • پاسخ
    رویا
    26 مرداد 1401
    رویا

    بله میشه هسته خرماروتمیزکنین بزارین داخل دستمال کاغذی بابا مرطوب کنین بزارین داخل نایلون زیبا داربعددوازده هفته رشدمیکنه جوانه میزند فقط باید دستمال هر هفته مرطوب کنین تااب بهش برسه جوونه بزنه

  • پاسخ
    ناشناس
    20 دی 1400
    ناشناس

    سلام بله خیلی راحت یک یا دو هسته انتخاب کنید بعد داخل یک دستمال کاغذی مرطوب قرار داده و بعد داخل یک کیسه نایلونی مواظب باشید که دستمال کاغذی هیچ گاه خشک نشود بعد از یک ماه آن را به داخل گلدان منتقل کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    29 خرداد 1401
    ناشناس

    من چندمين باره ك هسته رو ميكارم و هر بار بعد از اينكه ٣٠ سانت رشد ميكنن در عرض ٢ روز خشك ميشن .دليلش چيه ؟ ممنون ميشم راهنماييم كنيد.

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    29 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام شرایط نگهداری به چه صورته؟ نحوه آبیاری و کوددهی؟ نور و دما؟

  • پاسخ
    لیلا
    14 دی 1400
    لیلا

    من کاشتم الان بزرگ شده میخوام گلدون رو عوض کنم نمیدونم اگر عوض کنم خراب میشه یا نه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 دی 1400
    نازبو - یاوری

    سلام با یه سایز بزرگتر عوض کنید، البته بهتره صبر کنید تا اواسط اسفند

  • پاسخ
    ناشناس
    02 اسفند 1400
    ناشناس

    سلام وقتی هسته خرما جوانه میزنه موقع کاشتن جوانه باید روی خاک باشه یا داخل خاک باشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بهتره داخل خاک باشه

  • پاسخ
    مسلم محمدی
    19 آذر 1400
    مسلم محمدی

    من فسیل کاشتم الان رشد کرده

  • پاسخ
    ناشناس
    04 آذر 1400
    ناشناس

    بله ما تو حیاط دو تا نخل داریم که بعد از ۱۵ سال خرما داده ومن هسته اونو چند روز لای دستمال کاغذی گرطوب نگه داشتم تا جوانه زد وبعد اونو کاشتم و الان سه نهال کوچک دارم

  • پاسخ
    ناشناس
    26 شهریور 1400
    ناشناس

    بله میشه

  • پاسخ
    ناشناس
    06 مرداد 1400
    ناشناس

    سلام خسته نباشید بنده ۶ماه خرما کاشتم درگلدان الان ۱۰سانت شدن بعد داره برگاش ازنوک دارن خشک می‌شود چیکار کنم که خشک نشود دوستان راهنمایی کنند. باتشکر

  • پاسخ
    حسین نوروزی
    31 شهریور 1400
    حسین نوروزی

    بهشون اب اسپره کن بزار یکمی بزرگ بشن چند برگی که شدن توی گلدان دیگه جابه جا کنین مراقب باشین چون خرما خیلی زود خشک میشود

  • پاسخ
    ناشناس
    12 تیر 1400
    ناشناس

    من کاشتم جوانه زده ولی نمیدونم چ نخلیه

  • پاسخ
    kamkar
    31 فروردین 1400
    kamkar

    بله به شرطی که هسته ان با اب دهان مخلوط نشود وبا دست هسته جدا شود وپوسته نازک روی ان جدا نشود

  • پاسخ
    ناشناس
    14 شهریور 1400
    ناشناس

    اتفاقا بیستا هسته خرما که تو دهان بودن سبز کردم

  • پاسخ
    ناشناس
    23 مهر 1399
    ناشناس

    نه

  • پاسخ
    حسین
    28 دی 1397
    حسین

    بله . من توی گلدان کاشته ام و الان وضع خوبی دارن

گزارش اشکال در سایت