نازبو
هرس ریشه گیاهان آپارتمانی
  • آموزش و مقالات
  • گلدان و محیط های رشد
  • خودتان انجام دهید

هرس ریشه گیاهان آپارتمانی

هرس ریشه گاهی اوقات برای تکثیر گیاه و تولید یک گیاه جدید در خانه باید به روش تقسیم ریشه عمل کنید. برای این کار باید گیاهتان ریشه زیادی داشته باشد تا با تقسیم ریشه آسیبی به گیاه مادر وارد نشود و دو گیاه سالم و شاداب داشته باشید. همچنین اگر گیاه گلدانی پرورش می‌دهید، حتماً روزی به این نقطه از کار پرورش گیاه می‌رسید که ریشه‌های گیاه گلدانیتان خیلی رشد کرده‌اند و مجبور هستید فکری به حال آنها بکنید. بنابراین زمانی لازم می‌شود که به علت در هم پیچیدگی ریشه و تنگی گلدان، ریشه‌های گیاه را هرس و یا تقسیم کنید. یکی از نشانه‌های نیاز به هرس ریشه این است که تمام فضای گلدان از ریشه پر شده و خاک کمی باقی مانده است. به صورتی که اگر گیاه را از گلدان خارج کنید، می‌بینید ریشه‌ها در هم تنیده و شکل گلدان را به خود گرفته اند. زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که گیاه بالغ شده باشد. در اینجا یاد می‌گیرید چگونه ریشه گیاهان گلدانی را هرس کنید.

هرس ریشه

بیشتر بخوانید : چگونه گلدان را زهکشی کنیم ؟

نحوه هرس کردن ریشه‌های گیاه بیشتر گیاهان تحمل هرس گیاه را دارند. تقسیم یا هرس ریشه تنها در گیاهانی که ریشه رشته‌ای دارند قابل انجام است و در گیاهانی که ریشه درشت و حجیم دارند نمی‌توان این روش را به کار گرفت. ریشه‌های درشت به ریشه‌های بزرگتر و ریشه‌های رشته ای به ریشه‌های نازکتر و کوچکتر گفته می‌شود. تنها کاری که برای تقسیم ریشه‌های گیاه باید انجام دهید، این است که گیاه را با احتیاط کامل از خاک بیرون بیاورید و بخشی از ریشه رشته‌ای آن را با چاقو ببرید. دقت کنید، هرگز نباید در این فرایند ریشه‌های درشت را کوتاه کنید، بلکه با استفاده از ناخن گیر تنها ریشه‌های رشته‌ای را ببرید. همچنین ریشه‌های مرده و خراب را جدا کنید و دور بریزید.


 

هرس ریشه کاری به جز کوتاه کردن و اصلاح ریشه گیاه نیست. پس از این کار دوباره گیاه را در گلدان می‌کارید. اگر هنگام کاشت مجدد گیاه دوباره یک دسته بزرگ ریشه در گلدان می‌گذارید، به این معنی است که کار خود را درست انجام نداده اید. چرا که اگر دوباره ریشه بخش اعظم فضای گلدان را پر کند، نمی‌تواند مواد مغذی کافی از خاک دریافت کرده و رشد آن بهبود نخواهد یافت. هر چه خاک کمتری در گلدان بماند، گیاه بیشتر با کمبود مواد مغذی مواجه خواهد شد. در واقع شما هرس ریشه انجام داده اید تا این مشکل را مرتفع سازید و نسبت خاک اطراف گیاه را بیشتر کنید تا مدت بیشتری در همین گلدان بتوانید آن را نگه دارید. گیاهی که دچار تنگی گلدان و در هم پیچیدگی ریشه شده باشد، اگر وضعیتش بهبود نیابد در نهایت خواهد مرد. اگر متوجه شدید برگ‌های گیاه شروع به زرد شدن کردند یا گیاه زود پژمرده می‌شود، وضعیت ریشه‌های آن را بررسی کنید.

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

این امکان وجود دارد که گیاه دچار تنگی گلدان شده باشد و برای درمان این وضعیت باید هرس ریشه انجام دهید. به یاد داشته باشید هر زمانی که ریشه‌ها را می‌برید باید دقت زیادی به خرج بدهید. هنگام بریدن و هرس ریشه ممکن است به گیاه آسیب برسانید. برخی از گیاهان در این فرایند آسیب دیده و بیمار می‌شوند یا می‌میرند. بنابراین اگر چه کل فرایند هرس ریشه به نظر خیلی ساده است اما مستلزم دقت بسیار زیاد می‌باشد.

بیشتر بخوانید : آموزش ساخت باغچه آپارتمانی

هرس ریشه بخش طبیعی از فرایند کمک به رشد گیاهان گلدانی است. ریشه گیاهان بخش بسیار حساس آنهاست، بنابراین به هر علت که به ریشه گیاه دست می‌زنید، مراقب باشید ساختار ریشه را خراب نکنید. گیاه از طریق ریشه آب و مواد مغذی را دریافت می‌کند. در بیشتر موارد توصیه می‌شود پس از هرس ریشه و کاشت گیاه در گلدان، آنها را کامل آبیاری کنید و کود بدهید.

هرس ریشه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    محمودوند
    04 بهمن 1402
    محمودوند

    با سلام در گل های آپارتمانی که مقداری ریشه سخت(چوبی) هم دارند مثل گلهای فیکوس، کاج مطبق و ... که به مرور برگهای پایینی می ریزند ،میشه مقداری از ریشه سخت رو برید؟ تا ریزش و لختی گیاه کمتر معلوم باشه

گزارش اشکال در سایت