توجه: تلفن پشتیبانی و سوالات: 09192145287 - فروشگاه باز بوده و تمامی سفارشات پردازش و ارسال میشوند.
از عبارتهای متداولتر استفاده کنید و یا املای عبارت واردشده را بررسی کنید.
سبد خرید شما خالی است!
بذر کلبیت
19,000 تومان
نام علمی: Cyprus congolomeratus
ارتفاع گیاه: 30-60 سانتیمتر
مدت زمان جوانه زنی: 7 الی 10 روز
دمای جوانه زنی: 20 تا 30 درجه
فصل کاشت: بهار
دوره زندگی: چند ساله
عمق کاشت بذر: 10 میلیمتر
فاصله بوته ها: 3 تا 4 متر
بذر کلبیت (Cyprus congolomeratus) یکی از ارزشمندترین گونههای گیاهی برای احیای مناطق خشک، بیابانی و نیمهبیابانی است. این گیاه که در بسیاری از منابع علمی با ویژگی شندوستی و مقاومت خارقالعاده شناخته میشود، انتخابی ایدهآل برای دوستداران طبیعت، مهندسان فضای سبز و کسانی است که به دنبال گیاهی با نیازهای حداقل و پایداری حداکثر هستند. بذر کلبیت به دلیل سازگاری بیولوژیک بالا با خاکهای شنی و فقیر، نه تنها یک گیاه زینتی و بومی است، بلکه یک راهکار اکولوژیک برای جلوگیری از فرسایش خاک محسوب میشود.
اگر شما به دنبال گیاهی هستید که در عین سادگی، جلوهای از صلابت و زیبایی صحرا را به فضای باغچه یا محیط کاربری شما بیاورد، انتخاب بذر کلبیت بهترین تصمیم است. این گیاه چند ساله با سیستم ریشهای قوی خود، به خوبی در بستر خاک مستقر میشود و با گذشت زمان، تودههایی زیبا و یکنواخت ایجاد میکند که منظرهای منحصربهفرد را خلق مینماید. برای آشنایی با طیف گستردهای از گیاهان سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف، میتوانید به دسته بذر کشاورزی در فروشگاه نازبو مراجعه کرده و بذر مورد نظر خود را تهیه کنید.
کلبیت که با نام علمی Cyprus congolomeratus شناخته میشود، در واقع یک گیاه پیشرو در اکوسیستمهای شنی است. این گیاه با ایجاد تیپهای گیاهی یکنواخت، به عنوان یک سپر در برابر بادهای شدید عمل کرده و از جابجایی تپههای شنی جلوگیری میکند. این ویژگی باعث شده تا در پروژههای احیای منابع طبیعی و همچنین طراحیهای مدرن «زریاسکیپ» (Xeriscaping) یا باغسازی کمآبخواه، جایگاه ویژهای داشته باشد.

بذر کلبیت پس از جوانهزنی و استقرار، به گیاهی بوتهای تبدیل میشود که ارتفاع آن به طور متوسط بین 30 تا 60 سانتیمتر متغیر است. برگهای این گیاه باریک، کشیده و مقاوم هستند که به گیاه کمک میکند تا کمترین میزان تبخیر و تعرق را داشته باشد. مهمترین ویژگی ظاهری کلبیت که آن را در فصل گلدهی بسیار جذاب میکند، ساقههای گلدهنده آن است. این ساقهها که از میان برگهای متراکم بیرون میآیند، ساختاری ایستاده و متمایز دارند که زیبایی بصری گیاه را دوچندان میکند.
یکی از دلایل محبوبیت کاشت بذر کلبیت، انعطافپذیری بالای آن در برابر تنشهای محیطی است. این گیاه میتواند در خاکهایی رشد کند که برای سایر گیاهان غیرقابل تحمل است؛ یعنی خاکهای فقیر، سبک و بدون مواد مغذی. در واقع، کلبیت به دلیل نوع تکامل ریشهها، قادر است مواد مغذی بسیار کم موجود در محیط را به خوبی جذب کند. با این حال، اگر قصد دارید رشد بهتری را از این گیاه در ابتدای فصل کاشت تجربه کنید، تهیه یک بستر کشت مناسب میتواند کمککننده باشد. برای انتخاب بهترین بستر برای جوانهزنی، پیشنهاد میکنیم از بخش خاک و بستر کشت دیدن فرمایید تا با ترکیبات بهینه آشنا شوید.
این گیاه چند ساله است؛ یعنی با یک بار کاشت اصولی، تا سالها میتوانید از حضور آن در فضای سبز خود لذت ببرید. کلبیت در طول چرخهی زندگی خود، با تغییر فصلها تغییر رنگ داده و در نهایت با رسیدن به بلوغ، به عنوان یک گیاه پایدار در باغچه شما باقی میماند.
برای موفقیت در کاشت بذر کلبیت و رسیدن به درصد جوانهزنی بالا، رعایت دقیق پارامترهای محیطی الزامی است. این بذرها برای بیدار شدن از خواب، نیاز به شرایط خاصی دارند که در طبیعت به صورت خودکار فراهم میشود، اما در کشت دستی باید آنها را شبیهسازی کنید.
پس از ظهور جوانهها، آبیاری را منظم اما محدود انجام دهید. یکی از بزرگترین اشتباهات در نگهداری از گیاهان شندوست، آبیاری بیش از حد (غرقابی کردن) است. آبیاری بیش از حد میتواند منجر به پوسیدگی ریشههای جوان شود. اجازه دهید بین دو آبیاری، سطح خاک کاملاً خشک شود.
پس از اینکه جوانههای بذر کلبیت به گیاهان بالغ تبدیل شدند، مقاومت گیاه در برابر تنشها به شدت افزایش مییابد. در این مرحله، کلبیت به گیاهی تبدیل میشود که تقریباً نیازی به مراقبتهای ویژه ندارد. با این حال، برای داشتن یک گیاه شاداب و سرسبز، چند نکته کلیدی را به خاطر بسپارید.
اول اینکه نور خورشید منبع اصلی انرژی این گیاه است. کلبیت را هرگز در سایه کامل نکارید؛ زیرا در سایه، ساقهها علفی و ضعیف شده و گیاه توانایی تولید گلهای زیبا و ساقههای گلدهنده را از دست میدهد. آفتاب مستقیم، بهترین محرک برای تولید کلروفیل و رشد متراکم این گیاه است.
در مورد تغذیه، همانطور که اشاره شد، کلبیت به خاکهای فقیر عادت دارد. با این حال، اگر گیاه شما در گلدان یا بستری بسیار محدود رشد میکند، میتوانید در فصل رشد از کودهای بسیار ملایم استفاده کنید. دقت کنید که استفاده از کودهای با غلظت بالای نیتروژن برای این گیاه توصیه نمیشود، زیرا باعث رشد رویشی نامتوازن میشود. اگر به دنبال کودهای تخصصی هستید، سری به دسته کود بزنید، اما به یاد داشته باشید که در مصرف کود برای این گونه گیاهی، زیادهروی نکنید.
نکته دیگر در نگهداری، کنترل علفهای هرز در سالهای اولیه کاشت است. تا زمانی که بوتههای کلبیت جوان هستند و فضای بین آنها خالی است، علفهای هرز میتوانند رقبای سرسختی برای جذب آب و مواد غذایی باشند. پس از اینکه بوتهها بزرگ شدند و فضای بین خود را پر کردند، سیستم ریشهای قدرتمند آنها مانع از رشد بسیاری از علفهای هرز خواهد شد.
امروزه سبکهای باغسازی تغییر کرده است و تمایل به استفاده از گیاهان بومی و مقاوم به خشکی (Low-water plants) افزایش یافته است. بذر کلبیت دقیقا در همین دستهبندی جای میگیرد. استفاده از گیاهانی که نیاز آبی کمی دارند، نه تنها هزینههای نگهداری باغ را به شدت کاهش میدهد، بلکه به حفظ منابع آبی نیز کمک شایانی میکند.
ظاهر خاص کلبیت با برگهای کشیده و گلهای ساقهای، آن را به گیاهی عالی برای "تضاد بافت" در باغ تبدیل کرده است. اگر شما گیاهان پهنبرگ یا گلهای رنگارنگ دارید، قرار دادن کلبیت در پسزمینه یا حاشیه باغ، میتواند زیبایی گیاهان دیگر را با ایجاد یک بافت خنثی و طبیعی برجسته کند. این گیاه در کنار سنگریزهها، صخرهها و مسیرهای پیادهروی باغ، نمایی بسیار مینیمال و مدرن ایجاد میکند.
علاوه بر زیبایی، حضور کلبیت در محیط به معنای ایجاد پناهگاهی برای برخی حشرات مفید است و به تنوع زیستی باغ شما کمک میکند. این گیاه نه تنها یک انتخاب زینتی است، بلکه بخشی از یک اکوسیستم پایدار در خانه شماست. برای اجرای ایدههای خلاقانه در فضای سبز، داشتن ابزارهای مناسب کاشت و نگهداری نیز بسیار حائز اهمیت است؛ حتماً بخش تجهیزات و ابزار کشاورزی نازبو را بررسی کنید.
ما در فروشگاه نازبو بر این باوریم که کیفیت بذر، اولین و مهمترین گام در کشاورزی و باغبانی است. وقتی شما بذر کلبیت را از نازبو تهیه میکنید، ما کیفیت، قوه نامیه (درصد جوانه زنی) و خلوص بذر را تضمین میکنیم. بذر بیکیفیت یا کهنه، نه تنها سرمایه شما را هدر میدهد، بلکه وقت و انرژی ارزشمند شما را نیز از بین میبرد.
تیم تخصصی نازبو با ارائه راهنماییهای دقیق در کنار محصول، به شما اطمینان میدهد که از مرحله کاشت بذر تا استقرار کامل گیاه، پشتیبانی فنی دارید. ما میدانیم که هر گیاه نیازهای خاص خود را دارد و به همین دلیل است که برای بذر کلبیت، تمامی شرایط کاشت را طبق دانش فنی کشاورزی برای شما گردآوری کردهایم. با خرید از نازبو، شما به شبکه بزرگی از باغبانان و کشاورزان حرفهای میپیوندید که به دنبال کیفیت و اصالت هستند.
علاوه بر این، بستهبندیهای ما به گونهای مهندسی شدهاند که بذرها در شرایط بهینه انبارداری نگهداری شده و در هنگام ارسال نیز، آسیب نبینند. هدف ما در نازبو، انتقال تجربه موفق باغبانی به شماست. پس اگر آمادهاید تا فضای سبز خود را با گیاهی مقاوم، بومی و در عین حال مدرن دگرگون کنید، بذر کلبیت را به سبد خرید خود اضافه کنید و از تغییر محسوسی که در فضای شما ایجاد میکند، لذت ببرید.
خیر، کلبیت گیاهی شندوست و بسیار مقاوم به خشکی است. پس از اینکه گیاه در خاک مستقر شد و ریشههای آن به خوبی رشد کرد، نیاز آبیاری آن به حداقل میرسد و به خوبی میتواند شرایط کمآبی را تحمل کند.
اگرچه کلبیت در طبیعت به عنوان یک گیاه زمینزاد (برای تثبیت شن) شناخته میشود، اما میتوان آن را در گلدانهای بزرگ و عمیق که زهکشی بسیار بالایی دارند نیز پرورش داد. با این حال، به دلیل نیاز این گیاه به فضای ریشهدوانی وسیع (فاصله ۳ تا ۴ متری در فضای باز)، رشد آن در فضای طبیعی و باغچه بسیار بهتر و کاملتر خواهد بود.
کلبیت به دلیل ساختار ژنتیکی و اکولوژیکی خود، سازگاری بسیار بالایی دارد. با این حال، بهترین زمان جوانه زنی آن در فصل بهار است. پس از استقرار، مقاومت خوبی به تغییرات دمایی دارد، اما برای مناطق با سرمای بسیار شدید زمستانی، باید شرایط محافظت در سالهای اولیه فراهم شود.
این فاصله برای پروژههای فضای سبز وسیع و تثبیت شنهای روان توصیه شده است تا گیاهان در رقابت برای جذب مواد مغذی نباشند و بتوانند حداکثر پوشش را ایجاد کنند. اگر قصد کاشت در فضای کوچکتری دارید، رعایت فاصله کمتر ممکن است منجر به تراکم بیش از حد شود.
با سلام و عرض ادب بسیار زیباست، از ظاهرش که اینطور به نظر میاد از راسته گندم سانان باشه. واقعاً طبیعت هر چیزش دوستداشتنی هست. ما انسانها اشتباه زیاد داریم ما احترام طبیعت را نگاه نمیداریم بسیاری از گیاهان و جانورانی که ما آنها را علف هرز و آفت و موذی و مکار و حتی گونه مهاجم مینامیم دارای نقش و ارزش هستند ولی معمولا ما آنها را متهم میدانیم. حتی ما گونه های زیبای بومی خود را که مربوط به منطقه و مقاوم به شرایط اقلیمی منطقه خود هستند ریشه کن کرده و بجای آنها گونه های خارجی می نشایم در حالیکه همین ها نیز زیبا هستند اما ما قادر به دیدن این زیبایی قابل ستایشان که در وجودشان نهاده شده نیستیم و فکر میکنیم باید الزاماً این پوشش گیاهی زیبا را تغییر دهیم و بجای آن چیز دیگری بکاریم حتی شهرداری که یک ارگان هست بطور گسترده هر سال آنها را نابود میسازد و ما عشق ورزیدن به گونه های بومی را تبلیغ نمی کنیم این از بحث گونه های بومی حالا وقتی یک گونه خارجی مقاوم بوده و توانست با شرایط اقلیمی ما مناسبت یابد و به شکوفایی برسد میگوییم مهاجم است و آن را نیز میخواهیم نابود سازیم در حالی که خود مسبب حضورش بوده ایم. این اعمال و واژه ها که به گونه ها نسبت میدهیم یک گستاخی است به مخلوقات و طبیعت، که اصلا مستحق آن نیستند. اصولاً عادت کرده ایم که نیمه خالی لیوان را ببینیم اما بهتر این است که بیشتر نیمه پر لیوان را دید و مثبت اندیشید. هر مخلوقی را با جان و دل باید دوست داشت، سهراب سپهری می فرمایند و نخواهیم مگس از سر انگشت طبیعت بپرد ( روشنی را بچشیم شب یک دهکده را وزن کنیم خواب یک آهو را و نگوییم که شب چیز بدی است و نگوییم که شب تاب ندارد خبر از بینش باغ و نخواهیم مگس از سر انگشت طبیعت بپرد و نخواهیم پلنگ از در خلقت برود بیرون و بدانیم اگر کرم نبود زندگی چیزی کم داشت واگر مرگ نبود دست مادر پی چیزی میگشت و اگر نور نبود منطق زنده ی پرواز دگرگون میشد و بدانیم که پیش از مرجان خلایی بود در اندیشه ی دریاها) حتی آن گونه خارجی که متاسفانه بیش از حد تعاریف منفی از آن داریم و آن را مهاجم مینامیم اول اینکه حرمت حیات دارد دوم اینکه در جای درست عالی است و مثلا حتی در مناطقی از اقلیم خودمان میتواند حتی به یک شاه کلید تبدیل شود با اینکه بومی هم نیست مثلا با مشاهداتی که بنده از گونه عرعر داشته ام فکر میکنم گیاه عرعر دارای این قابلیت هست که در نقاطی از همین اقلیم خودمان به گونه راه گشا تبدیل گردد ( و به جای اصطلاح مهاجم که به آن نسبت میدهیم اصطلاح مقاوم را باید برایش برگزینیم) با اینکه بومی هم نیست. با توجه به اینکه بیابان زدایی در برخی از مناطق کشور ما بسیار دشوار است بنظر میرسد علی رغم منفی شمردن این گیاه این گونه مقاوم میتواند در بسیاری از بیابان ها تبدیل به یک گونه کلیدی شود که موجبات به وجود آمدن اجتماعات گیاهی پایدار در واقع یک جنگل پایدار را موجب شود و دارای این قابلیت هست که در برخی مناطق به کلیدی ترین گونه جهت جلوگیری از بیابان زایی تبدیل شود. و پیش بینی این است در جایی مانند بیابان بدنبال ایجاد اجتماعات گونه عرعر و در نهایت پدید آمدن درختزار و جنگل شاهد کاهش درجه حرارت، بالا رفتن درصد رطوبت آن منطقه در شرایط خشک و سوزان و خشن تابستان بیابان و بدنبال آن افزایش تنوع زیستی گیاهان دیگر و سپس حیات وحش در آن منطقه بشویم. در حالی که این گونه در یک محیط جنگلی طبیعی مانند شمال ایران که پر از جواهر ( گونه های جنگلی بومی) است اصلا توصیه نمیشود. با این حال حق نداریم پس از جان بخشیدن به موجودی حق حیات را از او بگیریم. از همه واجبتر نگه داشتن حرمت حیات هر موجودی است. عزیزان ممنون که تا به اینجا همراه بنده بودید، سعی کنیم مثبت بین تر باشیم. پس در پایان باز با شعر زنده یاد سهراب سپهری همه شما را به خداوند بزرگ می سپارم. چشم هارا باید شست، جور دیگر باید دید واژه ها را باید شست: « ......من نمی دانم که چرا می گویند اسب حیوان نجیبی است کبوتر زیباست و چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد چشمها را باید شست جور دیگر باید دید واژه ها را باید شست واژه باید خود باد واژه باید خود باران باشد چتر ها را باید بست زیر باران باید رفت فکر را خاطره را زیر باران باید برد با همه مردم شهر زیر باران باید رفت دوست را زیر باران باید دید عشق را زیر باران باید جست ........ » روحش شاد. تشکر، در پناه حق
مرسی از عشقت به طبیعت دوست سبز من 💚🌿🤗
سلام دوست عزیز ممنون از توضیحات کاملتون خوشحالیم که نظراتتون رو با ما و همراهان نازبو به اشتراک می گذارید
سلام و عرض ادب بسیار زیباست، از ظاهرش که اینطور به نظر میاد از راسته گندم سانان باشه. واقعاً طبیعت هر چیزش دوستداشتنی هست. ما انسانها اشتباه زیاد داریم ما احترام طبیعت را نگاه نمیداریم بسیاری از گیاهان و جانورانی که ما آنها را علف هرز و آفت و موذی و مکار و حتی گونه مهاجم مینامیم دارای نقش و ارزش هستند ولی معمولا ما آنها را متهم میدانیم. حتی ما گونه های زیبای بومی خود را که مربوط به منطقه و مقاوم به شرایط اقلیمی منطقه خود هستند ریشه کن کرده و بجای آنها گونه های خارجی می نشایم در حالیکه همین ها نیز زیبا هستند اما ما قادر به دیدن این زیبایی قابل ستایشان که در وجودشان نهاده شده نیستیم و فکر میکنیم باید الزاماً این پوشش گیاهی زیبا را تغییر دهیم و بجای آن چیز دیگری بکاریم حتی شهرداری که یک ارگان هست بطور گسترده هر سال آنها را نابود میسازد و ما عشق ورزیدن به گونه های بومی را تبلیغ نمی کنیم این از بحث گونه های بومی حالا وقتی یک گونه خارجی مقاوم بوده و توانست با شرایط اقلیمی ما مناسبت یابد و به شکوفایی برسد میگوییم مهاجم است و آن را نیز میخواهیم نابود سازیم در حالی که خود مسبب حضورش بوده ایم. این اعمال و واژه ها که به گونه ها نسبت میدهیم یک گستاخی است به مخلوقات و طبیعت، که اصلا مستحق آن نیستند. اصولاً عادت کرده ایم که نیمه خالی لیوان را ببینیم اما بهتر این است که بیشتر نیمه پر لیوان را دید و مثبت اندیشید. هر مخلوقی را با جان و دل باید دوست داشت، سهراب سپهری می فرمایند و نخواهیم مگس از سر انگشت طبیعت بپرد ( روشنی را بچشیم شب یک دهکده را وزن کنیم خواب یک آهو را و نگوییم که شب چیز بدی است و نگوییم که شب تاب ندارد خبر از بینش باغ و نخواهیم مگس از سر انگشت طبیعت بپرد و نخواهیم پلنگ از در خلقت برود بیرون و بدانیم اگر کرم نبود زندگی چیزی کم داشت واگر مرگ نبود دست مادر پی چیزی میگشت و اگر نور نبود منطق زنده ی پرواز دگرگون میشد و بدانیم که پیش از مرجان خلایی بود در اندیشه ی دریاها) حتی آن گونه خارجی که متاسفانه بیش از حد تعاریف منفی از آن داریم و آن را مهاجم مینامیم اول اینکه حرمت حیات دارد دوم اینکه در جای درست عالی است و مثلا حتی در مناطقی از اقلیم خودمان میتواند حتی به یک شاه کلید تبدیل شود با اینکه بومی هم نیست مثلا با مشاهداتی که بنده از گونه عرعر داشته ام فکر میکنم گیاه عرعر دارای این قابلیت هست که در نقاطی از همین اقلیم خودمان به گونه راه گشا تبدیل گردد ( و به جای اصطلاح مهاجم که به آن نسبت میدهیم اصطلاح مقاوم را باید برایش برگزینیم) با اینکه بومی هم نیست. با توجه به اینکه بیابان زدایی در برخی از مناطق کشور ما بسیار دشوار است بنظر میرسد علی رغم منفی شمردن این گیاه این گونه مقاوم میتواند در بسیاری از بیابان ها تبدیل به یک گونه کلیدی شود که موجبات به وجود آمدن اجتماعات گیاهی پایدار در واقع یک جنگل پایدار را موجب شود و دارای این قابلیت هست که در برخی مناطق به کلیدی ترین گونه جهت جلوگیری از بیابان زایی تبدیل شود. و پیش بینی این است در جایی مانند بیابان بدنبال ایجاد اجتماعات گونه عرعر و در نهایت پدید آمدن درختزار و جنگل شاهد کاهش درجه حرارت، بالا رفتن درصد رطوبت آن منطقه در شرایط خشک و سوزان و خشن تابستان بیابان و بدنبال آن افزایش تنوع زیستی گیاهان دیگر و سپس حیات وحش در آن منطقه بشویم. در حالی که این گونه در یک محیط جنگلی طبیعی مانند شمال ایران که پر از جواهر ( گونه های جنگلی بومی) است اصلا توصیه نمیشود. با این حال حق نداریم پس از جان بخشیدن به موجودی حق حیات را از او بگیریم. از همه واجبتر نگه داشتن حرمت حیات هر موجودی است. عزیزان ممنون که تا به اینجا همراه بنده بودید، سعی کنیم مثبت بین تر باشیم. پس در پایان باز با شعر زنده یاد سهراب سپهری همه شما را به خداوند بزرگ می سپارم. چشم هارا باید شست، جور دیگر باید دید واژه ها را باید شست: « ......من نمی دانم که چرا می گویند اسب حیوان نجیبی است کبوتر زیباست و چرا در قفس هیچ کسی کرکس نیست گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد چشمها را باید شست جور دیگر باید دید واژه ها را باید شست واژه باید خود باد واژه باید خود باران باشد چتر ها را باید بست زیر باران باید رفت فکر را خاطره را زیر باران باید برد با همه مردم شهر زیر باران باید رفت دوست را زیر باران باید دید عشق را زیر باران باید جست ........ » روحش شاد. تشکر، در پناه حق
با سلام و احترام بنظرم خیلی خوبه از این گیاه در مناطق نیمه بیابانی استفاده کرد و از این گیاه به عنوان مانعی از ایجاد گرد و خاک استفاده کنیم.