نازبو
تقویم باغبانی ماه آبان
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی

تقویم باغبانی ماه آبان

در این هنگام از سال، گوش به زنگ تغییرات ناگهانی آب و هوا باشید. اگرچه هنوز هم با وجود هوای خنک، گیاهان به رشد خود ادامه می‌دهند، اما شب های سرد، نشانی از نزدیکی زمستان است.

باغچه گیاهان زینتی: اگر زمین چمن می خواهید و به دلایلی این کار در بهار انجام نشده، می‌توانید در این موقع از سال نیز قطعات چمن از پیش کاشته شده را در کنار هم قرار دهید. همچنین می توانید بذر چمن را بکارید، زیرا هنوز خاک گرم است و باران به میزان مناسب می‌بارد. پاییز زمان فعالیت‌هایی چون؛ شخم زدن زمین، جابه جایی گیاهان و هوادهی به خاک است. برگ‌های افتاده را قبل از این که به چمن‌هایتان آسیب برسانند، جمع آوری کرده و در ساخت خاک برگ از آن‌ها استفاده کنید. خاک برگ می‌تواند ماده ای با ارزش برای اصلاح ساختار خاک باشد و یا به عنوان مالچ روی زمین استفاده شود.

مطلب پیشنهادی:  مراقبت از گیاهان خزان دار در فصل پاییز

برای خرید پکیج کاشت 15 بذر صیفی و سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کارهای لازم در باغچه گیاهان زینتی

  • کاشت پیاز گل‌های بهاره (جز لاله ها)
  • کاشت قلمه‌های ریشه دار
  • درآوردن کوکب‌ها از زمین و ذخیره آنها
  • تقسیم گیاهان علفی
  • قرار دادن گیاهان چندساله حساس زیر پوشش
  • قرار دادن چمن های از پیش کاشته شده روی زمین

همچنین بخوانید : گل‌های مناسب فصل پاییز

هرس بوته‌های خزان دار: اگرچه، تا بهار هرس شدید گیاهان توصیه نمی‌شود، اما با این وجود می‌توان شاخه‌های بلند بوته‌های خزاندار مانند دم موشی و بعضی رزها را تا حدی هرس کرد که بر اثر بادهای شدید دچار آسیب دیدگی نشوند. برای این کار می‌توان تا یک سوم از شاخه‌ها را کوتاه نمود. از کارهای دیگر در این فصل، بررسی مقاومت درختان و درختچه‌هایی است که امکان دارد بر اثر باد و طوفان، به محیط اطراف خود آسیب بزنند.

انبار کردن کوکب‌ها: کوکب‌ها جزء گیاهان مقاوم نیستند. اما می‌توان آنها را تا فرارسیدن اولین سرمازدگی در زمین نگه داشت. پس از آن، غده‌ها را برای انبار کردن در زمستان، از داخل زمین درآورید. وقتی شاخ و برگ‌ها کم کم سیاه می‌شوند، آنها را از ۱۵ سانتیمتری بالای سطح زمین ببرید و غده‌ها را به کمک چنگک از زمین خارج کنید. در حد امکان و با احتیاط، خاک اطراف غده‌ها را پاک کنید و در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید تا خشک شوند. سپس  آنها را در بسته‌هایی کاغذی و در مکانی سرد و خنک، انبار کنید.

  باغبانی ماه آبان

باغچه سبزی‌ها

 برای جلوگیری از آسیب سبزی‌ها در برابر سرمازدگی، قبل از برداشت باید کارهای ویژه ای انجام شود. به عنوان مثال، کلم و چغندر را می‌توان با کاه پوشاند و یا گل کلم را با خم کردن برگ‌ها روی گل، محافظت نمود. دیگر سبزی‌های حساس را نیز باید به وسیله پوشش‌های مناسب محافظت کرد.

کارهای لازم در باغچه سبزیجات

  • درآوردن و ذخیره سبزی‌های غده ای
  • برداشت و انبارداری سیب‌های درختی
  • بریدن شاخه‌های تمشک جنگلی برای قیم
  • خاک دادن پای کرفس و تره فرنگی
  • بستن نوارهای پارچه ای آغشته به گریس به دور درختان سیب برای جلوگیری از حرکت بعضی کرم‌های آفت به سمت شاخ و برگ‌ها

همچنین بخوانید : گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

مراقبت از درختان میوه

یکی از محصولاتی که در اوایل پاییز برداشت می‌شود، سیب‌های درختی است. زمانی که سیب‌ها می‌رسند، به سادگی با یک حرکت پیچشی مچ دست، از درخت جدا می‌شوند. چنانچه هنگام چیدن میوه، فشار وارد شود، خیلی زود از بین می‌رود. میوه‌های سالم را در مکانی سرد و تاریک انبار کنید؛ البته باید توجه داشته باشید که میوه‌ها در تماس با یکدیگر نباشند. میوه‌ها و برگ‌هایی که روی زمین افتاده است را جمع کنید، زیرا می‌توانند جایگاهی برای تجمع بیماری‌ها و آفاتی باشند که در بهار درختان را تهدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  سبزیجات فصل پاییز

حفاظت از بوته‌های علفی

برخی بوته‌های علفی مانند جعفری را می‌توان با قرار دادن پوشش‌های پلاستیکی سفت بر روی آن‌ها، محافظت کرد. هنگام انجام این کار، از محکم شدن لبه‌های پلاستیک در خاک، مطمئن شوید تا سرما به داخل آن راه پیدا نکند. پوشش‌ها را در روزهای گرم باید از روی گیاه بردارید تا تهویه مناسب صورت گیرد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    عبدالناصر فنائی
    14 مهر 1399
    عبدالناصر فنائی

    سلام لطفا بذر کاکتوس راتوضیح دهید چند مدت طول میکشه تا کاکتوس بذری سراز خاک بیرون بیاره ممنونم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام عبدالناصر عزیز بسته به رقم متقاوته، لطفا جهت اطلاعات بیشتر و خرید بذر کاکتوس به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

گزارش اشکال در سایت