نازبو
نعناع و خواص دارویی آن
  • آموزش و مقالات
  • سبزیجات
  • گیاهان دارویی

نعناع و خواص دارویی آن

نعنا یک گیاه کوچک با بویی عالی است که به سرعت رشد می‌کند و دارای مزایای بسیاری است. پرورش و نگهداری آن در منزل می‌تواند حیوانات و حشراتی همچون مورچه و مگس را از شما دور کند. مزایای این گیاه برای سلامتی باورنکردنی است. فرقی نمي‌کند که نعنا تازه يا خشک باشد، اين سبزی معطر معجزه می‌کند.

برای خرید بذر سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نام  فارسی: نعنا
خاستگاه: اروپا ، اسیا، آفریقا و امریکای شمالی
نام انگلیسی: Minte
نام علمی: Mentha sp
خانواده: LAMIACEAE - نعناعیان
نامهای دیگر:  

 

نعنا گیاهی چند ساله است که طول بوته آن ممکن است به ۹۰ سانتیمتر هم برسد. برگ و ساقه نعنا دارای اسانس معطر می‌باشد. ساقه‌های آن دونوع خزنده و زیر زمینی می‌باشند. از میان ریشه‌ها، یک شاخه قائم و برگدار کوچک خارج می‌شود که برگ‌های آن متقابل، بیضوی، نوک تیز، دندانه دار و کمی پوشیده از کرک بوده و از تمامی قسمت‌های آن بوی معطر و مطبوعی استشمام می‌شود. ساقهٔ این گیاه چهارگوش و به رنگ قرمز مایل به بنفش یا مایل به ارغوانی است. گل‌های آن در ماه‌های مرداد و شهریور ظاهر می‌گردند. رنگ گلی یا ارغوانی مایل به بنفش دارند و به تعداد زیاد در مجاور یکدیگر به نحوی مجتمع می‌رویند. در ایران نعنا تازه را به صورت سبزی خوردن به مصرف می‌رسانند. گاهی آن را خشک کرده و در غذاهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. از برگ و ساقه آن عرق نعنا تهیه می‌کنند که استفاده طبی دارد. همچنین از برگ نعنا استفاده دارویی می‌شود.

همچنین بخوانید : کاشت نعنا در آشپزخانه

شرایط نگهداری و پرورش نعنا

خاک: خاک مناسب برای کاشت نعنا شامل مخلوطی از پیت ماس یا کوکوپیت همراه با پرلیت یا ماسه است، همچنین ترکیبی از کمپوست و خاک باغچه را نیز می‌توان برای کاشت نعنا در گلدان استفاده کرد.
آبیاری: برای رشد بهتر نعنا لازم است خاک گلدان همواره مرطوب و نه خیس باشد. بنابراین ابتدا از زهکش گلدان مطمئن باشید و دوما بسته به دمای محیط گیاه را روزانه دو بار به مقدار کم آبیاری کنید.
دما: بهترین دما برای رشد نعنا 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد است بنابراین از قرار دادن گلدان نعنا در برابر باد سرد مانند کولر و یا در کنار بخاری خودداری کنید.
نور: سبزی نعنا به نور کافی برای رشد نیاز دارد و لازم است روزانه حداقل ۳ تا ۴ ساعت آفتاب مستقیم ببیند. مکانی را برای گذاشتن گلدان نعنای خود انتخاب کنید که علاوه بر داشتن آفتاب مستقیم در چند ساعت از روز، گردش هوای خوبی هم داشته باشد. بهترین مکان برای نگهداری گلدان نعنا نزدیک پنجره جنوبی یا در بالکن است.
هرس: مدتی بعد از کاشت نعنا در گلدان لازم است، به‌طور مرتب سرشاخه‌های گیاه را هرس کنید تا رشد جوانه‌های جانبی بیشتر و درنتیجه بوته‌های نعنا پرپشت‌تر شوند.
کود دهی: بهتر است از دادن کود به سبزی‌ها خودداری کنید چون باعث تغییر طعم گیاه می‌شوید، با این‌حال اگر مشاهده کردید که گیاهتان کمبود تغذیه دارد و به‌خوبی رشد نمی‌کند، مقداری کود مایع به آن بدهید.

تکثیر نعنا

نعنا را به وسیله تقسیم بوته و یا از طریق قلمه سبز و قلمه ریشه تکثیر می‌کنند. بوته‌های تقسیم شده آن به فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر از یکدیگر کاشته می‌شوند. بعد از ۴ تا ۵ سال تمام زمین‌های مزرعه پوشانده می‌شود. لذا بعد از این مدت بوته‌ها از زمین خارج شده، بعد از تقسیم بوته دو مرتبه در محلی دیگر به کشت آن اقدام می‌شود. این گیاه از طریق بذر قابل تکثیر است، ولی اکثراً بذور آن سبز نمی‌شوند و گیاهان تولید شده شبیه پایه مادری نیستند.

برای خرید پکیج بذر فلفل به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خواص دارویی نعنا

  • سیستم گوارشی را تسکین می‌دهد و در رفع گاز معده کمک می‌کند.
  • برگ این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد.
  • برگ نعنا، درمان مناسبی برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و ... محسوب می‌شود.
  • ساقه و روغن طبیعی به دست آمده از بوته نعنا، درمان موثری برای سرطان‌های پوست، کبد، ریه و لوزالمعده است.
  • برگ نعنا با افزایش سوخت و ساز بدن، چربی اضافه بدن را می‌سوزاند.
  • برای رفع بوی نامطبوع دهان و پیشگیری از بروز بیماری لثه ای به کار برده می‌شود.
  • چای نعنا از تهوع صبحگاهی در دوران بارداری پیشگیری می‌کند.
  • فیبر غذایی موجود در آن، احساس سیری و سلامتی روده ای ایجاد می کند و یبوست و بواسیر را تسکین می‌دهد.
  • چای نعنا علاوه بر انرژی زا بودن، حرارت اضافه بدن را خارج کرده و سرماخوردگی و سرفه فصلی را نیز درمان می‌کند.
  • سکسکه و گوش درد را برطرف می‌کند. بخور روغن نعنا آرامش بخش است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت