نازبو
انتخاب یک مالچ مناسب برای باغ سبزیجات
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی

انتخاب یک مالچ مناسب برای باغ سبزیجات

در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چه مالچی برای باغچه سبزیجات مناسب است؟ از آنجا که استفاده از مالچ‌ها بسیار ضروری است، یک از بهترین و کارآمدترین راه‌ها برای مبارزه با علف‌های هرز استفاده از مالچ می‌باشد. برای درختان میوه و بوته‌ها می‌توان از پوست درخت یا تراشه‌های چوب را به عنوان مالچ استفاده کرد و بسترهای کشت را با پوست کاکائو و کمپوست مالچ کرد. اما وقتی نوبت به باغ سبزیجات می‌رسد، مالچ کمی پیچیده‌تر می‌شود. در سال های گذشته برای باغ سبزیجات از مالچ‌های مختلف مانند کاه جو دوسر، روزنامه، تکه های چمن، کیسه های پلاستیکی، برگ و پلاستیک سیاه استفاده می‌شد و نتایج متفاوت بود. کاه‌ها عالی بودند اما پرهزینه بود و همچنین حاوی بسیاری از دانه‌هایی بود که مجبور بودیم در طول تابستان گیاهان علفی (بیشتر جو) را از زمین خارج کنیم.

همچنین بخوانید: ورمی کمپوست کودی ارگانیک و پایدار

بیشتر آن‌ها به جز در قسمت مارچوبه‌ها، همگی از بین رفتند. مالچ پلاستیک سیاه نتایج خوبی به همراه داشت و معایب آن کمتر بود. وقتی که باد می‌وزید، نگه داشتن آن سخت بود و مانع از رسیدن آب باران به خاک می‌شد و در پایان فصل پلاستیک زیادی برای دفن زباله ایجاد می‌شد. با تمام این تجربیات اکنون سعی می‌کنیم مالچ را مطابق با محصول، شرایط آب و هوایی و خاک انتخاب کنیم. آزمایشات دانشگاهی نشان می‌دهد که مالچ تا حدود 30 درصد می‌تواند باعث افزایش (کاهش) محصول شود بنابراین ارزش تست کردن از طریق این گزینه ها را دارد.

بیشتر بخوانید : آموزش اصول کوددهی

محصول

همه سبزیجات شرایط رشد یکسانی ندارند. فلفل تند، گوجه فرنگی، بادمجان و خربزه‌ها گزینه‌های خوبی برای مالچ پلاستیکی سیاه هستند. در اوایل بهار، پلاستیک دمای خاک را بالا می‌برد و به گرم کردن هوای اطراف گیاهان کمک می‌کند. اما اکثر مالچ‌های پلاستیکی آب نفوذپذیر نیستند. به این معنی که با گرم‌تر شدن هوا گیاهان شما ممکن است تشنه باشند. رطوبت ناکافی می‌تواند به گیاهان شما فشار بیاورد و منجر به بروز مشکلاتی مانند پوسیدگی گوجه‌ها و کاهش کلی محصولات شما شود. اگر باران زیادی ببارد و یا از آبیاری از طریق آبیاری با آب پاش استفاده کنید، ممکن است گیاه بتواند رطوبت مورد نیاز خود را از گذرگاه ها دریافت کند. راه حل دیگر نصب یک سیستم آبیاری زیر سطحی در زیر مالچ پلاستیکی است. همچنین می‌توانید در اواخر فصل بهار مالچ پلاستیکی را بردارید و به جای آن از یک مالچ نفوذپذیر مانند کاه، روزنامه یا برش های علفی استفاده کنید. این مالچ‌ها اجازه می‌دهد تا آب باران و آبپاش به منطقه ریشه برسد و همچنین به حفظ رطوبت کمک کند. محصولات بومی آب و هوای سرد مانند کلم بروکلی و سبزی، گرمای اضافی یک مالچ پلاستیکی را نمی‌خواهد. آن‌ها با مالچ کاه، برگ‌های خرد شده، کاغذ پاره یا روزنامه بیشتر سازگار هستند. این مالچ‌ها می‌توانند دمای خاک را تا حدود 20 تا 25 درجه کاهش دهند که به این ترتیب گیاهان بومی آب و هوای سرد را از گرمای تابستان محافظت می‌کنند.

همچنین بخوانید : کمپوست و چگونگی تولید آن در خانه

آب و هوا

اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید از مالچ‌های پلاستیکی با تدبیر استفاده کنید. دمای بالا در خاک می‌تواند به گیاهان شما فشار بیاورد و مواد آلی را بسوزاند. در آب و هوای گرم بیشتر محصولات کشاورزی با مالچ خنک کننده خنثی مانند برگ‌های خرد شده و یا کاه سازگارترند و برعکس اگر در جایی زندگی می‌کنید که تابستان خنک و مرطوب دارد، استفاده از مالچ‌های خنک کننده و نگهدارنده رطوبت می‌تواند فاجعه بار باشد. ممکن است گیاهان از سرما رشد نکنند و از رطوبت زیاد زرد شوند. دقت کنید که قبل از استفاده از مالچ‌های خنک کننده، خاک کمی گرم و خشک شود. بسته به این که کجا زندگی می‌کنید، ممکن است لازم باشد تا پایان فصل بهار یا حتی اوایل فصل تابستان مالچ را نگه دارید. در اوایل بهار از یک مالچ پلاستیکی استفاده کنید. این باعث افزایش درجه حرارت خاک و همچنین به خشک شدن خاک کمک می‌کند.

همچنین بخوانید : کاشت سبزیجات در بسته‌های کاه

نوع خاک

قبل از انتخاب مالچ شرایط خاک خود را در نظر بگیرید. بیشتر سبزیجات در خاک سنگین و مرطوب عملکرد ضعیفی دارند. این نوع خاک معمولاً با گرم شدن هوا خشک می‌شود، بنابراین آن را با یک مالچ ضخیم و رطوبت گیر پوشش ندهید. خاک خشک و ماسه‌ای نباید با مالچ پلاستیکی پوشانده شود زیرا مانع از نفوذ باران و آب آبیاری به ریشه‌ها می‌شود.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت