نازبو
معرفی سبزیجات سایه دوست
  • آموزش و مقالات
  • سبزیجات

معرفی سبزیجات سایه دوست

اگر باغچه یا فضایی دارید که نور کاملی ندارد، این بدان معنا نیست که باید زندگی عاری از سبزیجات تازه باغی داشته باشید. درست است که یک نقطه آفتابی برای اکثر میوه‌ها و سبزیجات ایده آل است، اما بسیاری از سبزیجات سایه دوست هستند از جمله محصولات ریشه ای مانند چغندر، سیب زمینی، شلغم، تربچه و سبزیجات سالادی مانند کاهو، کلم، کرفس، تره فرنگی و اسفناج را می توان در باغ‌های سایه دار کشت کرد. برای برخی محصولات زراعی، محافظت در برابر گرمای تابستان می‌تواند یک مزیت مثبت باشد. به عنوان مثال محصولات سالادی، رشد سرسبزتری دارند و شیرین و بدون طعم تلخ هستند. درجات مختلفی برای سایه وجود دارد که می‌توان با عنوان‌های سایه کامل، سایه روشن و  یا سایه جزئی توصیف کرد.
سایه کامل: چنین مکانی در طول روز هیچ نوری دریافت نمی‌‌کند. باغی با سایه کامل برای کاشت سبزیجات مناسب نیست.
سایه روشن: باغی را توصیف می‌کند که هر روز یک یا دو ساعت از نور خورشید را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دریافت می‌کند. محصولات برگی و گیاهان ریشه ای در چنین مکانی رشد می‌کنند.
سایه جزئی: چنین مکانی به مدت دو تا شش ساعت آفتاب مستقیم دریافت می‌کند. در چنین باغی به راحتی می‌توان محصولات ریشه ای و برگی را پرورش داد و اگر باغ شش ساعت از روز را آفتاب کامل داشته باشد ممکن است برخی از محصولات میوه دار نیز در چنین مکانی رشد کنند.

سبزیجات مناسب مکان‌های سایه دار

در اینجا برخی از سبزیجات سایه دوست که برای کاشت در مکان سایه دار مناسب هستند را معرفی می‌کنیم: 
1- کاهو: بهترین گزینه برای فضای سایه دار است، زیرا نیاز به محیط خنک، خاک مرطوب و آفتاب جزئی دارد. حداقل به 2-3 ساعت نور خورشید نیاز دارد.
2- اسفناج: اگر عاشق اسفناج هستید؛ چرا آن را در فضای سایه دار خود پرورش نمی‌دهید. اسفناج یک سبزی مغذی سرشار از آهن است. این سبزی خاک کمی اسیدی و مرطوب را دوست دارد و در 3-4 ساعت از نور خورشید عملکرد خوبی دارد. همچنین می‌توانید اسفناج را در داخل خانه پرورش دهید.
3- خردل: از برگ خردل می توانید کاری خوشمزه ای درست کنید و آن را به سالادهای خود اضافه کنید. خردل را می‌توان به راحتی در ظروف پرورش داد. خردل به آبیاری منظم و حداقل 3-4 ساعت از نور روز خورشید احتیاج دارد.
4- آروگولا: آروگولا جزء سبزیجات برگدار با رشد سریع می‌باشد که در سالادهای مختلف بسیار عالی می‌شود. آروگولا از سایه استقبال می‌کند چرا که در آفتاب و گرمای بیش از حد تلخ می‌شود. آرگولا حداقل به 3-4 ساعت نور خورشید نیاز دارد.
5- سوئیس چارد: از دیگر سبزیجاتی هست که می‌توانید به راحتی در سایه پرورش دهید اگر چه ممکن است گیاه شما کوچکتر از گیاهانی باشند که در آفتاب کامل رشد می‌کنند. این سبزی به 3-5 ساعت آفتاب در روز احتیاج دارد.

شما می‌توانید بذر کاهو، اسفناج، خردل، آروگولا، سوئیس چارد و گل کلم را از فروشگاه نازبو تهیه کنید.

6- کلم بروکلی: کلم بروکلی از آن دسته سبزیجاتی است که به محیط خنک و آفتاب جزئی احتیاج دارد. پس می‌توانید آن را در سایه دارترین بخش باغ خود بکارید. همچنین این گیاه برای کاشت در کنار هویج و پیاز نیز عالی است. هر دو سبزی نیز در سایه بسیار خوب رشد می‌کنند. این سبزی به حداقل 2-3 ساعت نور خورشید احتیاج دارد.
7- گل کلم: گل کلم نیز مانند کلم بروکلی دمای خنکتر را ترجیح می‌دهد. بنابراین برای کاشت در منطقه ای با سایه جزئی مناسب می باشد هر چند اگر نور بیشتری دریافت کند سر بزرگ تری تولید می کند. گل کلم به 3-4 ساعت نور احتیاج دارد.
8- کلم بروکسل: کلم بروکسل را نیز می توان در 4-5 ساعت نور خورشید پرورش داد. اگر چه ممکن است به اندازه ای که آنها در آفتاب کامل کاشته می‌شوند نرسند، اما جوانه‌هایی زیبا و خوشمزه تولید می‌کنند.
9- پیازچه: این پیازها در تمام فصل در سایه جزئی خوب رشد می‌کنند. پیازچه به حداقل 3 ساعت نور خورشید در طول روز نیاز دارد.
10- سبزیجات ریشه ای: تقریباً تمام سبزیجات ریشه‌ای مانند چغندر، شلغم، تربچه، هویج در شرایط سایه جزئی قابل رشد هستند، اما توجه داشته باشید که هر چه خورشید کمتر زمان بالغ شدن آنها طولانی‌تر است. چنین سبزیجاتی حداقل به 4-5 ساعت نور خورشید نیاز دارند. بسیاری از گیاهان دیگر مانند لوبیا، نخود فرنگی، نعنا، پونه کوهی، سیر، جعفری نیز در سایه جزئی و با حداقل 3 ساعت نور خورشید در روز به خوبی رشد می‌کنند.

همچنین بخوانید: نکاتی برای کاشت سبزیجات در خانه

سبزیجات سایه دوست

برای خرید پکیج بذر سبزی ایتالیایی اینجا را کلیک کنید. 

نکاتی برای پرورش سبزیجات در سایه

گیاهان و سبزیجات سایه دوست را انتخاب کنید. سعی نکنید محصولات زراعی را که خواستار آفتاب کامل هستند، پرورش دهید. برای سرعت بخشیدن به برداشت محصول در مکان های سایه دار بهتر است ابتدا بذرها را در خانه یا محیط داخلی بکارید، سپس نهال‌ها را به زمین منتقل کنید. با انجام این کار زودتر به باردهی می‌رسید. اگر گیاهان شما بخشی از روز در معرض سایه هستند باید در خاک با کیفت بالا و حاوی مقدار زیادی کمپوست کاشته شوند. شاخه‌های درختان را هرس کنید تا نور آفتاب بیشتر به باغ برسد. رطوبت در سایه به سرعت تبخیر نمی‌شود. با این حال اگر مکانی که سبزیجات در آن کاشته شده‌اند نزدیک یک درخت باشند، ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشند. زیرا گیاهان برای به دست آوردن آب با یکدیگر رقابت می‌کنند. هر زمان که احساس کردید خاک در حال خشک شدن است، آن را مرطوب کنید. نقاشی دیوارهای اطراف یا نرده‌های سفید باعث می‌شود نور بیشتری به باغ بیفتد. سنگ فرش‌های سبک با رنگ روشن در معابر یا پیاده‌روهای مجاور باغ‌های سایه دار، نور بیشتری را منعکس می کند. مکان‌های سایه دار یک مکان ایده آل برای آفاتی مثل حلزون‌ها هستند. از پوست خرد شده تخم مرغ برای جلوگیری از ورود آفاتی مثل حلزون، قورباغه و وزغ می‌توانید استفاده کنید. پوست تخم مرغ را روی خاک اطراف گیاهان بریزید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    مجتبی
    21 فروردین 1402
    مجتبی

    سلام حیاط دارم پر درخته با فاصله ۴ متر چی میتونم بینشون بکارم

  • پاسخ
    ناشناس
    20 خرداد 1401
    ناشناس

    سلام دلم میخواده سبزی خوردن بکارم اما نه بالکن دارم نه افتاب چکار کنم راهنما یی کنید لطفا

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    21 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام باید از چراغ رشد استفاده کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    17 خرداد 1401
    ناشناس

    سلام خیلی خوب بود اما یه سوال اگر در کل روز سایه باشه چی بازم جواب میده؟ حالا یه کم ضعیف تر...

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    21 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام نه دوست عزیز اگه سایه مطلق باشه علفی رشد می کنن و از بین میرن

  • پاسخ
    Oo
    08 فروردین 1400
    Oo

    اگه کسی اینارو در سایه کاشته و جواب داده بگه.ممنون

  • پاسخ
    ناشناس
    07 اردیبهشت 1400
    ناشناس

    جفری مثلا توسایه رشد داره ولی ضعیفه

  • پاسخ
    ناشناس
    01 فروردین 1400
    ناشناس

    سلام بسیار مفید و آموزنده بود

گزارش اشکال در سایت