نازبو
قارچ کش ها و ضرورت استفاده از آن
  • آموزش و مقالات
  • کنترل آفت داخلی
  • کنترل آفت خارجی

قارچ کش ها و ضرورت استفاده از آن

تعریف قارچ کش‌ها

بیمارگرهای گیاهی عامل‌های زیان آوری هستند که با ایجاد بیماری در گیاهان و به ویژه گیاهان مورد استفاده در کشاورزی، همه ساله زیان فراوانی به محصولات و فرآورده های گیاهی وارد می کنند.

در بین این بیمارگرها، قارچ‌های بیماری‌زا اهمیت ویژه ای دارند و مهمترین همه گیری در بیماری‌های گیاهی مربوط به بیماری‌های قارچی بوده است.

قارچ‌کش‌ها (fungicide) در اصطلاح به ترکیباتی اطلاق می‌گردد که سبب مرگ یا از بین رفتن پرگنه (colony) قارچ می‌شوند. مواد fungistatic ترکیباتی شبه قارچ‌کش می‌باشند که بدون از بین بردن قارچ سبب توقف رشد و یا مانع بیماری‌زایی آن می‌شوند.

در برخی از موارد این ترکیبات سبب افزایش توان دفاعی گیاه در مقابل قارچ بیمارگر نیز شده‌اند.


 جهت خرید سم و قارچ کش به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

انواع قارچ‌کش‌ها

1- قارچ کش‌های مسی: مهمترین ترکیبات مس که جهت کنترل بیماری‌های گیاهان مورد استفاده قرار گرفته‌اند کات کبود، بردو، اکسی کلرور مس و اکسید مس می‌باشند. ترکیبات مسی روی انگل‌های اندوفیت، انگل‌های داخلی گیاهان)، مانند سفیدک‌های کرکی، لکه سیاه سیب و گلابی و زنگ‌ها و باکتری‌های بیمارگر مؤثر هستند. ترکیبات مسی تنها گروه از قارچ‌کش‌ها هستند که مانند آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌کش هستند.

2- قارچ کش‌های گوگرد: گوگرد از سال 1807 تاکنون به عنوان قارچ کش به کار رفته است. این عنصر به میزان فراوان از نفت خام استخراج می‌شود. برای اصلاح خاک‌های قلیایی نیز کاربرد دارد. گوگرد خود به تنهایی قارچ‌کش است. گوگرد برای کنترل سفیدک‌های پودری بهترین قارچ‌کش است. کنه‌ها را نیز از بین می‌برد، اما با توجه به از بین بردن کنه‌های شکاری غالبا سبب طغیان کنه‌های نباتی می‌شود.

بیشتر بخوانید: انواع بیماری‌های قارچی در گیاهان

3- قارچ کش‌های سیستمیک: در سال 1965 اولین ترکیب سیستمیک واقعی با نام کربوکسین برای کنترل سیاهک آشکار گندم وارد بازار شد.
یک ترکیب سیستمیک باید حداقل دارای چهار ویژگی باشد که عبارتند از: توسط اندامی از گیاه جذب شود، به سایر اندام‌های گیاه انتقال یابد، بر فیزیولوژی گیاه اثر نامطلوب نداشته باشد، روی بیمارگر در نقطه اثر مؤثر واقع شود.

 

4- قارچ کش‌های کربن دار 

1- ترکیبات بنزنی:
الف) تتراکلرونیترو بنزن
ب) پنتاکلرونیترو بنزن:
از این سم برای ضدعفونی خاک و بذور علیه سیاهک پنهان استفاده می‌شود، که در بازار به نام‌های براسیکول و تیل کارکس عرضه می‌گردد.
ج) سولفوسیانودی نیترو بنزن: از این سم برای مبارزه علیه بیماری سفیدک داخلی، لکه سیاه سیب و زنگ‌ها استفاده می‌شود. این سم در ترکیب خود دارای نتریت اسید و سبب تقویت گیاه نیز می‌شود.

2- مشتقات نیتروفنل و کلروزها: از جمله قارچکش‌های موجود در این دسته، می‌توان از دینوکارپ‌ها نام برد که به مقدار خیلی کم در آب محلول می‌باشد و علیه سفیدک‌های سطحی بکار رفته و خاصیت کنه کشی نیز دارد. اسم تجاری این قارچکش کارتان می‌باشد.

تاثیر قارچ کش‌ها در کشاورزی مدرن

منشاء اصلی خسارات گیاهان و محصولات گیاهی بیماری‌ها می‌باشد که می‌توانند توسط شمار زیادی از موجودات زنده بیماری‌زا ایجاد شوند. قارچ‌های بیماری زا در ردیف نخست زیان‌رسانی به محصولات گیاهی دنیا محسوب می‌‌شوند. همینطور ویروس‌ها، نماتدها و باکتری‌ها نیز باعث ایجاد بیماری در گیاهان می‌شوند. علائم بیماری، مشابه آنهایی که توسط پاتوژن‌ها یا همان بیماری‌زاهای گیاهی ایجاد می‌شوند، می‌‌توانند بوسیله فاکتورهای آبیوتیک یا غیر زنده مثل کمبود مواد غذایی در گیاه، آلودگی هوایی و همچنین حشرات نیز ایجاد شوند.

قارچ‌کش‌ها، علف‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌هایی هستند که در حفاظت گیاهان در علم گیاه پزشکی مورد استفاده بسیار قرار می‌‌گیرند. یک قارچ‌کش، نوع ویژه‌ای از آفت‌کش‌ها محسوب می‌شود که توسط ایجاد موانع اختصاصی یا از بین بردن قارچ عامل بیماری، بیماری‌های قارچی را کنترل می‌کند. البته تمام بیماری‌های قارچی به اندازه کفایت توسط قارچ کش‌ها قادر به کنترل نیستند. این بیماری‌ها شامل بیماری‌های آوندی مثل فوزاریوم‌ها و ورتیسیلیوم‌ها می‌باشد. بیماری‌هایی که توسط انواع دیگر ارگانیسم‌ها ایجاد می‌شوند.

اختلالاتی که توسط فاکتورهای آبیوتیک ایجاد می‌شوند و همچنین خسارات حشره آفت توسط قارچ‌کش‌ها قالب کنترل نیستند. بنابراین ضروری می‌نماید که قبل از به کار بردن یک قارچ‌کش در وهله اول عامل بیماری را تشخیص دهیم.

همچنین بخوانید: کنترل بیولوژیک آفات

ضرورت استفاده از قارچ کش‌ها

بیماری‌ها یک پیشامد شایع روی گیاهان هستند که بیشتر اوقات باعث ایجاد زیان‌های اقتصادی جبران‌ناپذیر بر روی محصولات و کاهش کیفیت محصول می‌‌شوند. بنابراین مدیریت بیماری‌های گیاهی یک مؤلفه حیاتی برای بازدهی بیشتر محصول است.

سه دلیل عمده اینکه قارچ کش‌ها استفاده می‌شوند عبارتند از:

۱) کنترل یک بیماری در طول مدت استقرار و توسعه یک محصول

۲) افزایش تولید محصول و کاهش آسیب. درختان میوه بیمار ممکن است به خاطر نقصان تعداد برگ‌هایشان در اثر بیماری محصول کمتری بدهند. زیرا برگ‌ها که برای عمل فتوسنتز یک عامل ضروری به حساب می‌آیند توسط بیماری‌ها تحت تأثیر قرار می‌‌گیرند. خسارات می‌توانند قسمت خوراکی گیاه را تحت تاثیر قرار دهند و یا بخاطر بد فرم کردن شکل میوه می‌توانند بر روی بازار پسندی میوه تأثیر منفی بگذارند.

۳) بهبود طول دوره انبار داری و کیفیت محصول برداشت شده. گاهی اوقات بزرگترین زیان‌های بیماری‌ها پس از برداشت میوه رخ می‌‌دهد. قارچ‌ها بیشتر اوقات میوه‌ها، سبزیجات، پیازهای داخل انبار و دانه‌های انبار شده را فاسد و غیرقابل مصرف می‌‌کنند.

تعداد کمی از غلاتی که تولید توکسین یا سم می‌‌کنند (مایکوتوکسین‌ها) باعث ایجاد بیماری‌های شدید منجر به مرگ و میر در انسان و حیوانات می ‌شوند. قارچ کش‌ها برای کاهش آلودگیهای همزمان بیماریها نیز مورد استفاده واقع می‌شوند. اما بیشتر قارچ‌کش‌ها که تا به حال مورد مصرف قرار گرفته اند، به اندازه کافی برای مدیریت همزمان مایکوتوکسین به همراه دیگر بیماری‌ها موثر واقع نشده‌اند.

بیشتر بخوانید : روش‌های مقابله با قارچ در گیاهان

قارچ‌کش‌ها بیشتر اوقات یک بخش حیاتی از مدیریت بیماری‌ها هستند زیرا:

۱) قارچ کش‌ها به طور رضایت بخش بسیاری از بیماری‌ها را کنترل می‌کنند.

۲) عملیات زراعی به اندازه کافی از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.

۳) کولتیوارهای مقاوم یا در دسترسی نیستند و یا بازار پسندی خوبی را ندارند.

۴) محصولات پرارزش، با بروز اولین علائم بیماری مقاومت بسیار پایینی را از خود نشان می‌‌دهند.

در مقایسه با غالب داروهای مصرفی توسط انسان، بیشتر قارچ‌کش‌ها نیاز دارند که قبل از وقوع بیماری مورد استفاده قرار بگیرند و یا اینکه در هنگام ظهور اولین علائم بیماری موثر واقع می شوند. برخلاف بسیاری از بیماری‌های انسان و حیوانات، آسیب واقع شده بر روی گیاهان به علت بیماری‌ها، حتی اگر خود عامل بیماری ‌زا هم از میان برداشته شده باشد از بین نمی‌رود.

این قضیه به علت آن است که گیاهان رشد و نمو متفاوتی نسبت به حیوانات دارند. قارچ‌کش‌ها تنها قادرند که از پیشرفت بیماری به قسمت‌های غیر آلوده گیاه جلوگیری کنند. با این وجود قارچ کش‌های محدودی وجود دارند که پس از آلودگی موثر واقع می‌شوند.

*سوالات خود را از طریق فرم نظرات بپرسید تا توسط کارشناسان ما بررسی و پاسخ داده شود.

سایر مطالب مرتبط از نگاه نازبو را بخوانید

سایر مطالب مرتبط از نگاه نازبو را بخوانید

علف های هرز و مبارزه با آن ها

علف های هرز گیاهانی هستند که به صورت ناخواسته وبر خلاف میل کشاورز رویش پیدا می کنند، به عبارتی دیگر به گروهی از گیاهان که می ‌توانند در حد بالایی از لحاظ کمی و کیفی به محصولات سالانه و دایمی در یک سال خسارت بزنند گفته می‌ شود.

سموم کشاورزی و دفع آفات

سموم کشاورزی موادی به صورت مایع، جامد و یا گاز هستند که به منظور نابودی آفت‌ها به کار می‌روند. هر کدام از سموم کشاورزی تولید شده دارای اثرات بیولوژیک خاص هستند که ممکن است روی آفات، بیماری ها و علف های هرز مؤثر باشند. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

چگونگی درمان گیاهان آپارتمانی

در این مقاله قصد داریم علت زرد شدن گیاهان آپارتمانی و دیگر بیماری های رایج در بین آنها را بررسی کنیم. شاید شما نیز با مشکل زرد شدن، ریزش، چروک شدن، قهوه ای و یا سوختن برگهای گلدان خود مواجه شده باشید. برای آشنایی با این عوامل کلیک کنید.

معرفی چند نوع بیماری گیاهی

بیماریهای گیاهی ممکن است غیر زیستی آبیوتیک باشد مانند تنش دمایی، تنش آبی، آسیب‌های ناشی از وزش باد و یا کمبود مواد مغذی و یا این که زیستی (بیوتیک) باشد مانند بیماری‌های ناشی از ارگانیسم‌های زنده مانند قارچ ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و یا نماتودها.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    نازنین
    18 آذر 1398
    نازنین

    بهترین قارچ کش گیاهی عصاره دارچین هست. دارچین را خرد کنید و توی آب بگذارید. مقدار 100 گرم دارچین در 5 لیتر آب کافیه. بعد با یک پارچه نخی عصاره را از تفاله ها جدا کنید و روی گیاه بپاشید. میتونید برای اثر بخشی بهتر از آب اکسیژنه هم استفاده کنید. ترکیب شیر (شیر معمولی توی مغازه ها) و آب اکشیژنه هم خوبه. بعضی شرکت ها عصاره دارچین و شیر و آب اکسیژنه را به عنوان قارچ کش گیاهی میفروشن!!! پول خیلی خوبی هم توشه. مواد اولیه اش هم همه جا هست. میتونید خودتون تولید کنید و بدین توی بازار

  • پاسخ
    محرم
    17 اردیبهشت 1401
    محرم

    واقعاً جواب میده اینیکه می‌فرمایید.

گزارش اشکال در سایت