نازبو
معرفی گل لادن
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل لادن

گل لادن یکی از گیاهان سحرآمیز دنیای باغبانی است. مزایای پرورش این گل عبارتند از : رشد آسان و سریع سالیانه، برگ‌های قابل خوردن که در تهیه سالاد از آن استفاده می‌شود، شرایط سخت را ترجیح می‌دهد و در رنگ‌های مختلف موجود است.

نام  فارسی: گل لادن
خاستگاه: شمال بولیوی تا کلمبیا در آمریکای جنوبی
نام انگلیسی:
Nasturtium
نام علمی: TROPAEOLUM MAJUS
خانواده: TROPAEOLACEAE - تروپائولاسه
نامهای دیگر: Indian Cress - Monks Cress

برای خرید بذر گل لادن می‌توانید از طریق این لینک به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

انواع گل لادن

گل لادن با نام علمی "TROPAEOLUM MAJUS" گل لادن به انگلیسی ( nasturtium ) بومی آمریکای جنوبی است و مشتاقان به باغبانی، به ویژه آنهایی که علاقه‌ زیادی به گیاهان گلدار دارند، تمایل زیادی دارند که گل لادن هم جزو باغچه‌ گل‌های آنها باشد. این گیاه گلدار شاخ و برگ‌های چتر مانندی دارد و گل‌های رنگارنگی را تولید می‌کند. اگر شانس دیدن رنگ‌های متنوع گل لادن را یافتید، قطعاً خواهید فهمید که چرا این گل در مناطق مختلف آمریکا، بومی شده است. این گیاه در مناطق عاری از سرما زدگی دوام می‌آورد. انواعی از گل‌های لادن که حالت رویشی به بالا دارند، می‌توانند برای تزیین دیوارهای باغچه و یا داربست‌ها به کار روند. انواع هیبریدی مختلف نیز با گونه‌های تولید کننده‌ی گل‌های تک رنگ و یا دو رنگ وجود دارند. چیزهای دیگری هم در مورد این گیاه، علاوه بر گل‌های زیبای آن وجود دارد؛ برگ‌ها و گل‌های آن خوردنی هستند. برگ‌های ترد و نازک گل لادن طعم تند و فلفلی دارند و می‌توانند در سالادها، سوپ‌ها، ریساتو و غیره به کار روند. مراقبت از گل‌های لادن آسان است و می‌توانند به طور مستقیم در زمین کشت شوند. آنها هم چنین می‌توانند در گلدان کشت شوند. با این که انواع زیادی از گل لادن را می‌توان در سبدهای آویزان قرار داد اما نوع جمع و جور گل لادن، انتخاب بسیار عالی برای باغچه است. این مقاله دستور العمل‌هایی را در مورد کاشتن گل لادن از بذر، همراه با اطلاعاتی در مورد نور، آبیاری و شرایط خاک فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید : معرفی هویا کری ( هویا قلبی )

انواع گل لادن

1-minus
speciosum 2
peregrinum 3
majus -4
peltophorum 5

گل لادن خوراکی : از قسمت‌های مختلف لادن برای مصارف غذایی استفاده می‌شود. بطور مثال ریشه گونه T.tuberosum است که به خصوص در کشورهای واقع در آمریکای جنوبی مصرف می‌شود.

نیازها و مراقبت از گل لادن

آبیاری : اگر چه برگ‌ها به خاطر تغییرات فصلی، زرد رنگ می‌شوند اما زرد شدن برگ‌ها می‌تواند نشانه‌ای از آبیاری اضافی و بیش از حد نیز باشد. گلهای لادن به آب خیلی زیادی نیاز ندارند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که بارندگی در طول تابستان زیاد است، پس به آبیاری گیاه نیاز نیست. گر در چنین منطقه‌ای زندگی نمی‌کنید آبیاری عمیق به صورت دو بار در هفته کافی خواهد بود. قبل از آبیاری، خاک را با گذاشتن تکه چوب و یا انگشت خود در آن، کنترل بکنید. وقتی خاک خشک است گیاه را آبیاری بکنید. هم چنین گیاه را در صبح آبیاری بکنید.
نور: این گیاه در آفتاب کامل، بهترین رشد را دارد. اگر مکان کاشت حداقل 6 ساعت نور خورشید را دریافت کند، گیاه زنده می‌ماند و دوام می‌آورد. این گیاه می‌تواند سایه‌ آفتاب را نیز تحمل کند اما اگر گیاه را در مکانی که نور خورشید فراوان را دریافت نکند قرار دهید، گل دادن فراوان آن را نخواهید دید. اگر در منطقه‌ گرمسیری زندگی می‌کنید، توصیه می‌شود که آن را از سوزانده شدن توسط آفتاب بعد از ظهر، حفاظت بکنید. اگر گیاه را درون خانه نگه می‌دارید، مکانی را پیدا کنید که در آن، گیاه در معرض بادهای شدید و یا جریان‌های سرد قرار نگیرد.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.


دما: بهترین گلدهی را در دمای حدود 25 درجه دارد. هر مقدار که هوا گرمتر شود، عمر گل‌ها نیز کوتاه‌تر می‌شود و با فرا رسیدن روزهای گرم تابستان و افزایش دما به بیش از 28 درجه سانتیگراد از گلدهی گیاه کاسته می‌شود به همین دلیل بسیار لازم است تا گیاه را در برابر تابش نور مستقیم آفتاب در بعد از ظهرهای گرم تابستان حفاظت کنیم.
خاک: شرایط خاک سبک با زهکش خوب مناسب این گیاه است و در خاک‌هایی که از نظر مواد غذایی فقیر است نیز رشد می‌کند. گلدهی این گیاه در خاک‌هایی که فقیر از مواد غذایی هستند اثبات شده است، بنابراین بهتر است که در مخلوط خاکی این گیاه از کود پوسیده دامی و یا خاک برگ استفاده نشود.

کوددهی و تغذیه: بکارگیری کود برای این گیاه باید با احتیاط صورت گیرد، زیرا غنی بودن محیط رشد آن موجب کاهش گلدهی گیاه لادن می‌شود. بنابراین بهتر است که اولا از کودهایی که حاوی میزان بیشتری از فسفر در برابر نیتروژن است استفاده کنیم و همچنین میزان غلظت کود را که کارخانه سازنده برای سایر گیاهان زینتی توصیه کرده است به نصف و حتی یک چهارم کاهش داده  و سپس استفاده کنیم.
فصل کاشت گل لادن : اواخر زمستان تا اوایل بهار

بیشتر بخوانید : معرفی گل‌های سایه دوست

تکثیر گل لادن :

تکثیر و کاشت گل لادن به سه رو ش انجام می‌گیرد:
1- تکثیر با بذر: معمول تری روش تکثیر گل لادن از طریق بذر است. گیاه لادن به آسانی توسط بذر تکثیر می‌شود، فقط مسئله عدم امکان انبار کردن بذر برای مدت طولانی است. هنگام خرید بذر گل لادن و کاشت آن دقت داشته باشید که بذرها تازه باشند در غیر این صورت از توانایی جوانه زنی آنان (قوه نامیه) کاسته می‌شود. برای کاشت بذر از محیطی سبک همانند شن ساده استفاده کرد. عمق مناسب کاشت بذرها نیز حدود 2-1 سانتیمتر است. گلدان حاوی بذر را می‌توان در مکانی با دمای 4 درجه سانتیگراد نگهداری کرد تا زمانی که دانهال‌ها ظاهر شوند که معمولاً یک ماه طول می‌کشد و سپس گیاهان جوان را به تدریج به مکانی با دمای بیشتر عادت داد. دمای بالا در زمان جوانه‌زنی بذرها می‌تواند جوانه زنی را با تاخیر مواجه کند و حتی جلوی آنرا بگیرد.
2- ساقه زیر زمینی : نمونه‌هایی را که ساقه‌های زیرزمینی دارند را نیز می‌توان با تقسیم ساقه‌های زیرزمینی در فصل رکود و استراحت این گیاهان تکثیر کرد.
3- قلمه ساقه: قلمه‍‌ها را به  طول حدود 15 سانیتمتر در اواخر تابستان از گیاه مادری تهیه کرده، برگ‌های موجود در قسمت پایین قلمه را قطع کرده و در بستری سبک متشکل از خاک معمولی+ خاک برگ می‌کاریم. گلدان حاوی قلمه‌ها را باید در مکانی به دور از نور مستقیم آفتاب قرار داد و همواره محیط را مرطوب (البته نه خیس و غرقابی) نگهداشت تا قلمه‌ها تولید ریشه کنند.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آفات گل لادن و بیماری‌ها

شته‌ها، کنه‌های تارعنکبوتی و شپشک‌ها می‌توانند مشکلاتی را برای این گیاه ایجاد کنند. در شرایط مرطوب و زهکش نامناسب خاک همراه با سایه بیش از اندازه محیط برخی بیماری‌های قارچی بخصوص سفیدک پودری و بیماری لکه برگی می‌تواند شیوع یابد.
علت زرد شدن برگ گل لادن : شته‌ها می‌توانند از شاخ و برگ تغذیه بکنند در نتیجه به آنها آسیب بزنند. برای جلوگیری از هجوم آنها، شما می‌توانید به طور فیزیکی آنها را از بین ببرید و یا برگ‌ها را با آب اسپری بکنید. هم چنین شما می‌توانید برگ‌ها و پایین آنها را با محلول صابونی بشویید و پاک کنید.

خواص گل لادن

می‌توان از گل لادن برای راحتی دفع، مقابله با سرماخوردگی و مراقبت از مو استفاده کرد. اگر جز افرادی هستید که جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌تان را پر از داروهای رنگ و ورانگ نمی‌کنید، اگر اعتقادی به داروهای امروزی ندارید و به قول بنده خدایی آن‌ها را گچ می‌دانید و اگر طرفدار داروهای گیاهی و طبیعی هستید این مطلب به دردتان می‌خورد. می‌خواهیم 3 خاصیت گل لادن را بازگو کنیم. لوئی چهاردهم دستور داد این گل را به خاک فرانسه وارد کردند تا از قابلیت تزئینی آن استفاده کنند. اما باید بدانید که این گل علاوه بر رنگ‌های زیبا و دل انگیز آن خواص درمانی نیز دارد. می‌توان از این گل لادن برای راحتی دفع، مقابله با سرماخوردگی و مراقبت از مو استفاده کنید.
گل لادن برای راحتی دفع دانه‌های خشک گل لادن خواص ملینی دارد. در واقع این دانه‌ها عمل دفع را راحت‌تر می‌کند. 70 گرم دانه‌ی خشک گل لادن را پودر کنید. 150 گرم عسل به آن اضافه کنید. هر روز تا زمانی که حالتان بهتر شود 3 قاشق چای‌خوری میل کنید.
گل لادن برای مقابله با سرماخوردگی سرماخوردگی، سرفه، برونشیت و غیره. گل لادن مانند یک پزشک مهربان به سراغ درمان گلو و سینه‌ی شما می‌رود. گلبرگ‌ها و برگ‌های خشک گل لادن را دم و میل  کنید. این دم کرده تب شما پایین می‌آورد و خواب راحتی به شما هدیه می‌دهد. گل لادن برای مراقبت از مو یکی دیگر از خواص گل لادن یاری رساندن به موهای آسیب دیده است. گل لادن باعث درخشندگی و تقویت موها می‌شود و با ریزش آن‌ها مقابله می‌کند. برای این کار داخل یک لیتر آب یک مشت برگ، گلبرگ و دانه های خشک لادن را ریخته و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. اجازه دهید این جوشانده خنک شود. موهایتان را با شامپوی همیشگی‌تان شستشو دهید و این محلول را روی موهایتان بریزید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و آب بکشید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    محمد
    24 اسفند 1401
    محمد

    الان گل من پنج برگ شده. چند وقت دیگه گل میده. داخل گلدان

  • پاسخ
    منصور صالحی
    29 تیر 1401
    منصور صالحی

    من بذر رنگی همه رو میخوام

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام می تونید مستقیما از سایت سفارشتون رو ثبت کنید و یا به شماره واتساپ زیر پیام بدین شماره واتساپ : 09192145297

  • پاسخ
    نجفی
    19 خرداد 1401
    نجفی

    سلام .جند بار بذر لادن تو گلدون کاشتم رشد میکنه...ولی به ده ۱۵ سانت ک میرسه کم کم بی حال میشه و میمیره...علت چیه...هم تو حیاط گزاشتم هم پشت پنجره ولی هر دفه همینه...علت چیه و چیکار کنم ک الان جون بگیره..ما قم هستیم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    29 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام دوست عزیز از چه خاکی برای کاشت استفاده می کنید؟

  • پاسخ
    کوروش کبیر
    25 اسفند 1400
    کوروش کبیر

    گل لادن یک نمونه عالی برای تراس منازل است ودربرابرگرمانیزمقاومت نسبتاخوبی دارد.

  • پاسخ
    بابک
    01 اسفند 1400
    بابک

    من از گل لادن خیلی خوشم میاید و مقدار کمی از ان را امسال میکارم و از توصیه های شما سپاسگزارم

  • پاسخ
    پریا
    06 اردیبهشت 1400
    پریا

    مدتی است گل لادن من گل دهی ندارد. کاست آن در بهمن بود. وگلهای خوبی داد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام پریای عزیز گیاه رو تغذیه کنید با کود ۱۲ ۱۲ ۳۶، جهت خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    زهرا
    13 دی 1399
    زهرا

    ببخشید تو جنوب یعنی بوشهر لادن جواب میده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام زهرای عزیز نباید مشکلی باشه، گیاه نسبتا مقاومیه گل لادن، جهت خرید بذر گل لادن میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    فاخریان
    27 مرداد 1399
    فاخریان

    با سالام سوال داشتم جواب گرفتم مو فق باشین.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر تجربه یا توصیه ای دارید در اختیار همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدین

  • پاسخ
    ناشناس
    10 بهمن 1400
    ناشناس

    نیاز نوری گل لادن چقدرهافتاب مستقیم اذیتش نمیکنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام معمولا نه ولی اگه خیلی تنده در محل سایه آفتاب بکارید

  • پاسخ
    ناشناس
    04 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    چطور میشه بذر رو از گلدان گرفت

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست عزیز، معمولا بذر رو از گل بالغ تهیه میکنن، ولی جهت نتیجه بهتر باید بذر با قوه نامیه بالا تهیه و از نگه داری آن به مدت طولانی خودداری کنید، جهت خرید بذر گل لادن به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

گزارش اشکال در سایت