نازبو
گل ختمی گیاهی زینتی با خواص دارویی
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان دارویی

گل ختمی گیاهی زینتی با خواص دارویی

گل ختمی یکی از زیباترین گل‌های موجود در بازار است که دارای گل‌های درشت و همیشه سبز بوده و بومی مناطق گرمسیری آسیا است که در مناطقی عاری از یخبندان کاشته می‌شود.

نام  فارسی: گل ختمی چینی
خاستگاه: آسیای شرقی
نام انگلیسی:
Chinese rose - گل سرخ چینی
نام علمی: ALCEA ROSEA
خانواده:     Malvaceae  - پنیرک
نامهای دیگر: Chinese hibiscus - rose of China - Hawaiian hibiscus

گل ختمی با نام علمی "Hibiscus rosa sinensis" بومی آسیای شرقی است. دوام گل روی بوته بسیار کم است و زود پژمرده می‌شود، ولی چنانچه به خوبی از آن مراقبت شود، از اول بهار تا آخر پاییز مرتباً شکوفه‌های جدید تولید می‌کند و گلدان آن همیشه پرگل است و گل‌های سفید، نارنجی، زرد، قرمز پررنگ و صورتی آن فقط روی شاخه‌های یک ساله ظاهر می‌شود. گل ختمی در شرایط مناسب و در فضای آزاد تا بیست و پنج سال عمر می‌کند، شرایط پرورش آن بسیار آسان است و با هر موقعیت و شرایطی خود را تطبیق می‌دهد. از انواع گل ختمی مشهور می‌توان هیپیسکوس روزا سینن زیس را نام برد.

برای خرید بذر گل ختمی پا بلند در فروشگاه نازبو کلیک کنید.

نگهداری گل ختمی و نیازها

آبیاری: زمانی گیاه را آبیاری کنید که سطح خاک تقریباً رطوبت خود را از دست داده باشد و این مسئله را بخصوص در طی زمستان رعایت کنید. بنابراین معمولاً در طی تابستان هر هفته سه مرتبه و در طی زمستان هر هفته دو مرتبه به آبیاری کافی است، اما بهتر است قبلاً از آبیاری، رطوبت سطح خاک را نیز بررسی کنید.
نور: به مکانی پر نور و روشن به همراه نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. اما به یاد داشته باشید که نور مستقیم آب در ظهر و بخصوص بعدازظهر روزهای گرم تابستان می‌تواند به برگسار آسیب وارد آورد. نور کم نیز موجب کم رنگ شدن برگ‌ها، بلند و علفی شدن آنان و عدم شکل‌گیری غنچه‌های گل و یا ریزش آنان خواهد شد.
دما: در طی فصل رشد بهترین دما بین 18 الی 25 درجه سانتیگراد است. البته گیاه تا 27 درجه سانتیگراد نیز مشکلی نخواهد داشت و به شرط آبیاری مناسب و تامین رطوبت هوا (عدم خشک نبودن هوا) تا 30 درجه را نیز تحمل خواهد کرد، اما گرمای بیشتر هوا موجب کاهش گلدهی آن خواهد شد.
رطوبت و غبار پاشی: در شرایطی که دمای هوا افزایش می‌یابد به تامین رطوبت هوا نیز توجه کنید. می‌توانید گیاه را به شکل روزانه با آب ولرم و البته بدون املاح غبارپاشی کنید و یا آنکه یک زیر گلدانی بزرگ را تا لبه آن پر از سنگریزه کنید و سپس تا نیمه ارتفاع آن آب بریزید و سپس گلدان حاوی گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید، به یاد داشته باشید که کف گلدان نباید با آب در تماس باشد. آب درون زیرگلدانی به تدریج تبخیر می‌شود و رطوبت مورد نیاز برگسار را تامین خواهد کرد.
خاک: خاکی نسبتا سبک با زهکش مناسب باید بکار برد، مثلا می‌توان از مخلوط خاک معمولی باغچه به همراه پیت موس استفاده کرد. از آنجایی که اگر خاک تا حدودی اسیدی باشد به رشد این گیاه کمک می‌شود، بنابراین وجود پیت ماس در مخلوط خاک استفاده شود بهتر است.
کوددهی و تغذیه: برای کوددهی گیاه می توان از کودهایی همانند 10-10-10 در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان از کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی هر دو هتفه یکبار استفاده شود.
هرس: ظهور گل‌های زیاد و زیباتر در سال آینده ناشی از هرس است، در اواخر زمستان ارتفاع شاخه‌ها را به نصف کاهش داده و محل قطع را به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا با گرد گوگرد ضد عفونی نموده و با وازلین سطح آن را بپوشانید.
تعویض گلدان: در صورت انجام هرس و کنترل رشد گیاه، تقریبا هر 3-2 سال یکبار نیاز است تا گلدان این گیاه با گلدانی بزرگتر عوض شود و بهترین زمان تعویض گلدان در اواخر فصل زمستان است.

تکثیر گل ختمی

تکثیر با قلمه: یکی از راه‌های تکثیر این گیاه ریشه دار کردن قلمه‌های آن است. در فصلهای مختلف می‌توان قلمه تهیه کرد. فصل قلمه زدن گل ختمی : در اواسط بهار تا اوایل تابستان قلمه سبز، در اواسط تابستان تا اوایل پاییز قلمه نیمه چوبی و در طی پاییز و زمستان قلمه چوبی را می توان تهیه کرد فقط توجه داشته باشید هر مقدار که قلمه چوبی تر باشد بهتر است که طویل‌تر نیز باشد. مثلا قلمه نیمه چوبی به طول 15-10 سانتیمتر و قلمه چوبی را حتی به طول 30 سانتیمتر می‌توان استفاده کرد و از همه کوتاه تر قلمه سبز است که طول حدود 7 سانتیمتر نیز برای آن قابل استفاده است. بعد از تهیه قلمه‌ها آنان را در محیطی مرطوب همانند پرلایت و یا شن و دمای محیط حدود 21 درجه سانتیگراد قرار می‌دهند تا ریشه‌دار شوند که حدود 6-4 هفته طول می‌کشد. توجه داشته باشید که قلمه سبز در مقایسه با قلمه چوبی به مراقبت بیشتری بخصوص میزان بیشتری رطوبت هوا نیاز دارد، زیرا این نوع از قلمه‌ها آب را سریع‌تر از دست می‌دهند و احتمال خشک شدن آنان بیشتر است.

برای خرید خاک برگ ارگانیک به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر با بذر: بذر گل ختمی چینی به رنگ قهوه ای تیره و یا سیاه رنگ است که می‌توان برای تکثیر از آن استفاده کرد. به گفته برخی از پرورش‌دهندگان اگر بعد از تهیه بذر از گیاه مادری به مدت 3-2 ماه در یخچال نگهداری شوند، درصد جوانه زنی آنان افزایش می‌یابد. بهترین زمان کاشت بذر در بهار است و دمای مناسب برای جوانه زنی 25 درجه سانتیگراد با رطوبت محیط بالا می باشد. بستر کاشت را مرطوب نگهدارید و گلدان محتوی بذرها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. بذرها معمولا سریع و در طی 4-1 هفته جوانه می‌زنند و بعد از اینکه گیاهچه ها در حدود 4 یا 6 جفت برگ داشتند، می‌توان آنان را به گلدان‌هایی جداگانه منتقل کرد. خوابانیدن ساقه راه دیگر تکثیر این گیاه است. در این روش ساقه را همانطور که به گیاه مادری وصل است طوری خم می‌کنیم که بتوان قسمتی از آن را در زیر خاک کاشت. آن قسمت از ساقه که در زیر خاک قرار می‌گیرد ریشه خواهد داد و بعد از شکل‌گیری ریشه می‌توان این شاخه را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آفت گل ختمی چینی و مشکلات

علت زرد شدن برگ گل ختمی چینی : رطوبت کم محیط یکی از دلایل ریزش غنچه‌های گل و چروکیدگی برگ‌ها است. به این گیاه نباید زیاد آب داد و خاک خیس و غرقابی شود، زیر برگ‌های سبز پژمرده می‌شوند و می‌ریزند.
اگرچه در زمستان دما را تا 13 درجه سانتیگراد تحمل می‌کنند، اما توصیه شده است که دما در طی زمستان به زیر 16 نزول نکند دمای سرد یکی از دلایل زرد و یا سیاه رنگ شدن برگ‌های گیاه و ریزش آنان است.
بکارگیری از کودهایی با نیتروژن زیاد یکی از دلایل رشد رویشی فراوان این گیاه و عدم گلدهی آن می‌باشد.
سفیدک پودری از جمله بیماری‌های قارچی این گیاه محسوب می‌شود که در طی آن نواحی سفید رنگ که با پوششی نرم پوشانده شده اند بر روی برگ‌ها ظاهر می‌شود. برگ‌های آلوده بعد از مدتی زرد شده و می‌ریزند.
در بیماری لکه برگی باکتریایی لکه‌هایی آبدار بر روی برگ‌ها ایجاد می‌شود، که حاشیه‌هایی سیاه رنگ و مرکزی زرد دارد. برگ‌های آلوده زرد می‌شوند و می‌ریزند.
قانقاریا بیماری دیگری است که بر روی پوسته گیاه نقاط قرمز رنگی را بوجود می‌آورد و در نهایت موجب از بین رفتن شاخه و در نهایت تمامی گیاه خواهد شد.
استفاده از مواد و بستر کاشت سالم و عاری از عامل بیماری‌زا، عدم خیس ماندن برگسار گیاه به مدت طولانی بعد از آبیاری، تهویه مناسب بستر کاشت از جمله موارد جلوگیری از شیوع بیماری‌ها این گیاه است.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خواص گل ختمی

گل ختمی در بسیاری از کشورها به عنوان داروی گیاهی شناخته شده است. گل ختمی طبیعتی معتدل دارد و برای دردهای معده دارویی بی نظیر است این گل برای درمان سرفه نیز کاربرد دارد، امروز در "نازبو" شما را با خواص دارویی و شگفت انگیز گل ختمی بیشتر آشنا می‌کنیم.
قسمت‌های مختلف این گیاه از جمله گلبرگ‌ها، برگ، ریشه و ساقه خواص دارویی متفاوتی دارند. بیشترین کاربرد ختمی برای درمان مشکلات تنفسی و برونشیت است.
استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت درمانی فوق‌العاده حاصل لعاب زیادی است که از خیس کردن گلبرگ‌ها و ریشه‌ این گیاه به دست می‌آید.
برگ‌های این گیاه برای درمان گازگرفتگی و سوختگی شفابخش است.
گل ختمی در درمان مشکلات مرتبط با التهاب دستگاه گوارش موثر است و می‌تواند در کاهش التهاب لثه نوزادان در زمان دندان درآوردن آن ها مفید باشد.
می‌توان عصاره ریشه و ساقه ختمی را برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌های پوستی استفاده کرد و درمانی موثر برای کاهش قرمزی و سوزش ناشی از اگزماست.
استفاده از ریشه گیاه ختمی به عنوان داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی، گلودرد و دیگر مشکلات تنفسی سابقه‌ای چند هزار ساله دارد که این خاصیت.
گل ختمی در درمان مشکلات گوارشی از جمله سوزش معده، سوء هاضمه، کولیت زخمی و زخم معده استفاده می‌شود. همچنین محققان در نظر دارند تا کارآیی ختمی را به عنوان درمان طبیعی برای کنترل قندخون در دیابتی‌ها مورد بررسی قرار دهند.
این گیاه دارای خواصی است که می‌توان از آن در درمان سرطان و کاهش وزن استفاده کرد. در نتایج یک مطالعه دیگر آمده است عصاره گل ختمی روی متابولیسم اثر می‌گذارد و از چاقی و تشکیل چربی در کبد جلوگیری می‌کند.
این گیاه استوایی به عنوان ترکیبی دارویی در درمان شپش سر نیز تاثیرگذار است.
گل ختمی برای مو : مایع لزج موجود در این روغن به تنظیم و از بین بردن باکتری‌ها و دیگر آلودگی‌های موجود در پوست سر کمک می‌کند.
گل ختمی برای پوست : روغن گل ختمی مانند یک عامل ضد شکنندگی عمل می‌کند که از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را کاهش می‌دهد و رشد مو را تسریع می‌کند.

مضرات گل ختمی

با این حال در برخی از مطالعات آمده است، گل ختمی می‌تواند در فرآیندی که بدن استامینوفن را فرآوری می‌کند تاثیر بگذارد؛ هرچند این تاثیرگذاری احتمالا بسیار ضعیف است. زنان باردار و مادران شیرده باید از زیاد خوردن آن پرهیز کنند. از آنجا که طبع گل ختمی سرد است توصیه می‌شود افراد سرد مزاج آنرا با عسل میل نمایند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    رولی
    18 دی 1402
    رولی

    سلام وروز بخیر::گل ختمی من خزان نمیکنه:آیا حتما باید خزان کنه که برای سال آینده آماده باشه یا نه اشکالی نداره زمستان رو سرسبز باشه

  • پاسخ
    علیرضا
    24 فروردین 1402
    علیرضا

    سلام وخسته نباشید ممنون میشم اگه منوراهنمائی بکنید من یک گل خطمی با ارتفاع دومترباچندشاخه تقریباهم قددارم که حدود سه سال ازش مراقبت میکردم امسال هوای زمستون گاهی اوقات سردمیشددراواخرزمستون دیدم داره برگهاش کم کم خزون می‌کنه جاش روبه پارکینگ انتقال دادم ولی گویاسرمازده شده بودونتونستم تابه العان سرسبزی دوباره اش رو ببینم امروزه 25روزازبهارمیگزه هنوزجوانه نزده ولی شاخه هانخشکیدندبهش کودگیاهی هم کمی دادم اسیدهیومیک هم دارم ومواظب رتوبت خاکش هم هستم حرس‌هم تابحال نکردم گیاه توشرایط خواب زمستانی باقی مونده لطفاً رهنمائ کنیدچه کاری میتونم واسش انجام بدم خیلی دوسش دارم وبرام مهمه ممنون ازشما

  • پاسخ
    محمد  بخشی
    26 تیر 1402
    محمد بخشی

    ختمی به نور کامل خورشید و آبیاری نسبتا زیاد احتیاج داره و اگر در فضای باز کاشته بشه خیلی بهتره

  • پاسخ
    یاسین
    31 مرداد 1401
    یاسین

    سلام وقت بخیر ختمی من قدی رشد کرده ولی چند وقتیه سر شاخه ها برگ های ریزی جوانه زده که اصلا رشد نمیکنن و بزرگ نمیشن گلدهی اون خوبه ولی برگهاش شفاف و براق نیستن کدر هستن میشه راهنمایی کنید برای رشد مناسب برگ ها و شفافی آنها یه سوال دیگه هم داشتم چند وقت پیش پشه سفید زیر برگ ها گرفت چه سمی باید استفاده کرد

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    01 شهریور 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام علت رشد نکردن برگها و شفاف نبودن همین آفت هست اگه توی گلدونه حتما از بقیه گیاهان جداش کنید اگه تعدادشون کمه با شستشون گیاه و گذاشت تله چسب زرد مشکل برطرف میشه اما اگه زیادن باید سمپاشی بشه که می تونید از سم بالغ کش و پوره کش باهم استفاده کنید مثل استامی پراید با ادمیرال بازهم موقع تهیه سم شرایط گیاهتون رو به فروشنده بگین که سم مناسب رو بهتون بدن و در نظر هم داشته باشید که سمپاشی باعث ریزش گلها میشه

  • پاسخ
    سروش
    31 تیر 1401
    سروش

    سلام خسته نباشید من دنبال بذر گلهای ختمی بجز سفید ونوع بوته ایش هستم لطفا راهنمایی کنید ازکجا تهیه کنم ممنون میشم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    03 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام فروشگاه ما ختمی پا بلند در نگهای زرشکی و الوان داره مشخصاتشو می تونید از اینجا ببینید

  • پاسخ
    ستاره
    21 تیر 1401
    ستاره

    یه شاخه از گل ختمی مامانم قلمه زدم گلهایش فرق کرد،شیپوری نیست

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    21 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اصولا نباید فرق بکنه !

  • پاسخ
    رویا عربی
    28 خرداد 1401
    رویا عربی

    سلام رورتون بخیر گل ختمی من شرایطش خوب بود گلدونش رو اوایل بهار عوض کردم باخاک برگ وباغچه ترکیب کردم.اما بعداز تعویض شروع به ریزش برگ کرد و الان هم خیلی کم برگ داده گل هم میده اما کمتر شاخه ها یابرگ ندارن یا برگهای ریز دارن باید چیکارکنم که خوب بشه؟

  • پاسخ
    محمد  بخشی
    26 تیر 1402
    محمد بخشی

    سلام سعی کنید نور کامل و آبیاری زیاد و از جابه‌جایی زیاد خود داری کنید.اگر میتونید در فضای باز بکاریدش

  • پاسخ
    بی نام
    10 شهریور 1401
    بی نام

    سلام وقتتون بخیر گل ختمی من متاسفانه برگ هاش از بالا زرد میشه و به مرور کل ساقه و میگیره و خشک میشه چیکار باید بکنم ?

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    29 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر بعد از تعویض گلدان و جابجایی گیاه شوکه و تا به شرایط جدید عادت کنه زمان میبره اسید هیومیک تا حدودی به کم شدن این تنش ها کمک میکنه همچنین هر ماه با کود 36 12 12 کوددهی کنید

  • پاسخ
    رویا عرب
    28 خرداد 1401
    رویا عرب

    سلام رورتون بخیر گل ختمی من شرایطش خوب بود گلدونش رو اوایل بهار عوض کردم باخاک برگ وباغچه ترکیب کردم.اما بعداز تعویض شروع به ریزش برگ کرد و الان هم خیلی کم برگ داده گل هم میده اما کمتر شاخه ها یابرگ ندارن یا برگهای ریز دارن باید چیکارکنم که خوب بشه؟

  • پاسخ
    پریا
    25 خرداد 1401
    پریا

    سلام من گل ختمیم تازه غنچه کرده خیلی ام سرحاله جوونه های ریزم زده چندروزی بود ک غنچه زده بود وامروز غنچش قطع شده افتاده روو زمین علت فطع شدنه غنچه ی گل ختمی چیه؟

  • پاسخ
    محمد بخشی
    26 تیر 1402
    محمد بخشی

    سلام یا آبیاری مناسب نبوده و یا نورش کم شده و یا جابجاشده کردین

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    29 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اگه غنچه های گلتون قبل از باز شدن میوفته از کود 36 12 12 که مخصوص گلدهی هست استفاده کنید و اگه نور آفتاب خیلی شدیده از شیدهای گلخونه ای استفاده کنید

  • پاسخ
    میم
    11 مرداد 1401
    میم

    گل ختمی من گله‌اش یه روزه هس اما ارتفاع درخت به دومتری نیم رسیده هر جی بیشتر آب بخوره بیشتر گل میکنه

  • پاسخ
    basi
    18 خرداد 1401
    basi

    سلام وقت بخیر من گل ختمی رو در زمستان از حیاط خونه مادرم به حیاط خودمون جا به جا کردم زیرش گود کردم تا آب خوب بهش برسه و آفتاب هم مستقیم بهش می خوره اما تمام برگهاش ریخت و هنوز هیچ برگی نداده به نطرتون از بین رفته من همچنان بهش رسیدگی می کنم به امید اینکه سبز بشه

  • پاسخ
    سحر
    23 مرداد 1401
    سحر

    سلام وقت بخیر،خسته نباشید.من گل ختمی چینی دارم خوب رشد میکرد و گل میداد ولی الان تقریبا یک ماه میشه دیگه گل نمیده برگهایش زرد میشوند و میریزن رشد گیاه هم خیلی کم شده چیکار کنم تا مثل سابق بشه؟البته همان یکماه پیش محل گلدان رو جابجا کردم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    29 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر. ممنون سلامت باشید. محل جدید شرایط لازم رو داره؟ نور کافی داره؟ معمولا نور کم باعث زرد شدن و ریزش برگ گل ختمی چینی میشه همچنین خشکی بیش از حد هوا هم یکی دیگه از دلایلشه. اسید هیومیک بهش بدین تا حدودی تنش ها رو کم میکنه

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر اگه ساقش سبزه و خشک نشده نشون دهنده اینه که ریشش سالمه و ممکنه دوباره احیا بشه

  • پاسخ
    هما
    17 اردیبهشت 1401
    هما

    سلام خسته نباشید مطالبتون عالی بود من گلدان ختمی چینی قرمز رنگ دارم هرروز گل میده لطفا بگید چطور ازش بذر بگیرم آیا گلهاش میشه خورد ودمنوش درست کرد. با سپاس

  • پاسخ
    ناشناس
    26 فروردین 1401
    ناشناس

    سلام خسته نباشیدمن امروز گل ختمی راقلمه زده درگلدان کیسه پلاستیکی به دورش کشیدم آب هم دادم میخواستم بدونم بازهم آبیاری لازمه ؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام سلامت باشید رطوبتش باید چک بشه تا زمانی که خاک رطوبت داره نیازی به آبیاری مجدد نیست

  • پاسخ
    نرگس
    17 فروردین 1401
    نرگس

    سلام گل ختمی ما برگهاش زرد شده و مابقی برگها هم سبز خییلی کم رنگ شده و در حال زرد شدن و ریزش هست چه کنم ؟؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام شرایط نگهداریش به چه صورته؟ آبیاری و کوددهی نامناسب معمولا باعث ایجاد چنین مشکلی میشه

  • پاسخ
    اله مراد
    17 دی 1400
    اله مراد

    ممنون.از راهنماییهای خوبتون

  • پاسخ
    فرشته
    25 مهر 1400
    فرشته

    اطفابه سوالهای منم جواب بدید.ختمی چینی من قبلاً گل ریزی زیاد داشت و حالا روی آن بخصوص روی غنچه هایش دانه های زیادشبیه کنجدپیداشده،چه کنم ؟ضمنا شما پیاز. عفران هم داریدوآیا اینها مثلا نرگس و زعفران در گلدان جواب میدهند؟ خیلی ممنون از پاسختون . درصورت امکان پروانس آپ پاسخ دهید.سبز باشید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه رو از دید آفت بررسی کنید و از سموم ارگانیک مناسب استفاده کنید، پیاز زعفران فصل کشتش موجود میشه و سایر گلهای پیازی هم اکنون موجوده توی سایت، جهت خرید پیاز گل به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    پرستو
    23 مهر 1400
    پرستو

    سلام تو زمستان بهتره از باغچه درش بیاریم تو کدوم نگه داریم یا تو باغچه میمونه؟

  • پاسخ
    یاسین
    31 مرداد 1401
    یاسین

    سلام چه نوع سمی مناسبه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    01 شهریور 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام برای چه آفتی؟ دو نوع سم سیستمیک و غیر سیستمیک داریم مشخصاتشون رو می تونید از لینک های زیر ببینید سم شپشک آرد آلود و شته سیستمیک مایع حشره کش دیازینون

  • پاسخ
    ناشناس
    12 مرداد 1401
    ناشناس

    تو مناطق سرد خشک میشه باید انتقالش بدین به گلدون و توی فضای خونه نکهدارید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام فکر نمیکنم بشه انتقال داد

  • پاسخ
    محمد
    15 شهریور 1400
    محمد

    سلام،ببخشید یک سوال داشتم که برای فصل زمستان, گلدان گل ختمی رو باید به آپارتمان یا راه پله منتقل کرد یا باید در حیات بمونه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دمای پایین آزار دهنده س برای گیاه، اگه داخل میارید تهویه و نیاز نوری گیاه رو رفع کنید

  • پاسخ
    مریم
    29 دی 1399
    مریم

    سلام ممنون از مطالبتون. گلدون رو میشه تو زمستون تو حیاط یا پشت پنجره گذاشت؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مریم عزیز پنجره جنوبی با نور زیاد بله

  • پاسخ
    علی
    19 آبان 1399
    علی

    سلام من امروز قسمتی از ساقه گل ختمی رو در خاک به همان صورت که توضیح داده اید خواباندم الان سوالم این بود جقدر زمان میبره تا ساقه ریشه بزند؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علی عزیز معمولا انواع گیاه از یک هفته تا یک ماه ریشه دار میشن

  • پاسخ
    ناشناس
    06 شهریور 1399
    ناشناس

    توضیحات نگارش شده عالی بود

  • پاسخ
    امیرمهدی
    06 خرداد 1401
    امیرمهدی

    سلام گل ختمی هلندی دارم میتونم گلدونش رو عوض کنم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    25 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام زمانی که گلدون برای گیاه کوچیک شده باید تعویض کنید و بهتره که اواخر اسفند ماه یا اوایل بهار اقدام به تعویض گلدون کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    ftm
    17 فروردین 1398
    ftm

    سلام وقت بخیر ببخشید گل ختمی من برگ هاش خیلی زشت و چروکیده و سفیدک سفیدک شدن و خراب میشن حتی برگ هایی که تازه سبز میشن انگار گوشه هاش خورده میشن !خواهش میکنم بگید چجور درمان کنم

  • پاسخ
    رضا
    18 فروردین 1401
    رضا

    سلام زير برگهارو نگاه كنيد معمولا شته يا پشه خاكي و مگس سفيد زير برگها جمع ميشن و باعث جمه شدن و خراب شدن برگ ميشن كه با سمپاشي زير برگها مشكل حل ميشه

  • پاسخ
    ناشناس
    31 مرداد 1401
    ناشناس

    سلام چه نوع سمی مناسبه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    01 شهریور 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام برای چه آفتی؟ دو نوع سم سیستمیک و غیر سیستمیک داریم مشخصاتشون رو می تونید از لینک های زیر ببینید سم شپشک آرد آلود و شته سیستمیک مایع حشره کش دیازینون

گزارش اشکال در سایت