نازبو
معرفی گل جعفری
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل جعفری

گل جعفری گیاهی زیبا با گلبرگ‌های ظریف، پرپشت و خوشبو با رنگ‌های متنوع است که بسیار مقاوم در برابر گرما و تغییرات غیر منتظره دما می باشد. این گل رشد سریعی دارد و بوته‌های فشرده آن خیلی زود باغچه را با برگ و ساقه‌های سبز خود پر می‌کنند. در میان گل‌های یک ساله، این گل جزو دست و دلبازترین گل‌ها است و طیفی از رنگ‌های طلایی، مسی و برنجی را باغچه‌های تابستانی و پاییزی ما وارد می‌کند. یکی از دلایل محبوبیت گل جعفری، احتمالاً به این بازمی‌گردد که می‌تواند در تمام طول تابستان گل‌های روشن و زیبایی بدهد.

نام  فارسی: گل جعفری
خاستگاه: مکزیک و آمریکای جنوبی
نام انگلیسی:
marigold
نام علمی: Tagetes
خانواده: Asteraceae / Compositae آفتابگردانان
نامهای دیگر:  

گل جعفری با نام علمی "Tagetes" گل جعفری از خانواده آفتابگردان می‌باشد، گیاهی است یکساله تا چندساله که در صورت  فراهم آوردن شرایط نگهداری می‌تواند تا چند سال به گلدهی ادامه دهد. گل جعفری بیش از 50 گونه دارد که مناسب‌ترین گونه‌های آن برای پرورش جعفری فرانسه (گل کوچک) و جعفری مکزیکی (گل بزرگ) هستند. رنگ گل‌ها عموماً زرد و نارنجی هستند که در گل کوچک زرد طلایی می‌باشد. ارتفاع گل‌های گل کوچک بین 30 تا 50 سانتیمتر و گل بزرگ بین 50 تا 100 سانتیمتر رشد می‌کند، حداکثر رشد این گل‌ها در سال دوم اتفاق می افتد. گلدهی جعفری از اواخر بهار تا فصل سرما می‌باشد که دردر گرمای مرداد کمی از گلدهی گیاه کم می‌شود و سپس بافروکش کردن حرارت مجددا گیاه به گل می‌نشیند و تا شروع فصل سرما گلدهی ادامه پیدا می‌کند.

انواع گل جعفری

انواع گل جعفری

جعفری گل درشت (Tagetes_erecta) با ارتفاع حدود 90 تا 150 سانتیمتر، بلندترین گونه به شمار می‌رود. آن‌ها گاهی اوقات به عنوان گل‌های جعفری آفریقایی و یا آمریکایی شناخته می‌شوند.
گل جعفری فرانسوی (French marigolds)، تا حدی کوچک‌تر و فشرده‌تر هستند. آن‌ها که زیبا و چشم‌نواز هستند، گل‌های جذاب و پررنگ و لعابی داشته و معمولاً از ارتفاع 15 تا 60 سانتی‌متر رشد می‌کنند.
جعفری کوتاه (dainty T. tenuifolia)، که معمولاً در باغ‌های سنگی استفاده می‌شود، مکان‌های خشک و گرم را دوست داشته و حاشیه خیلی خوبی برای باغ‌ها ایجاد می‌کند. گل آن‌ها خوراکی است.
گل جعفری آفریقایی (Tagetes erecta) تا ۴ پا رشد کرده و گل‌های بزرگ به رنگ نارنجی یا زرد دارد.

گل جعفری پا کوتاه

نیازها و پرورش گل جعفری

آبیاری: به میزان آب متوسط نیاز دارد، یعنی نباید سطح بستر خاک خشک شود و یا از طرفی نباید در آبیاری آن زیاده روی کرد. بنابراین بهتر است هر زمان که سطح خاک رطوبت خود را از دست داد نسبت به آبیاری آن اقدام کرد. البته این گیاه دوره‌های کوتاه خشکی را نیز به خوبی تحمل می‌کند.
نور: به مکانی با نور کامل و حداقل 6 ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. کمبود نور یکی از دلایل عدم گلدهی این گیاه و یا ریز شدن و حتی ریزش غنچه‌های گل است. البته اگر دما در تابستان بسیار بالا می‌رود بهتر است مکان کاشت این گیاه به گونه ای باشد که در بعدازظهر از سایه برخورد شود. محیط گرم و نور شدید نیز از دلایل کوچک ماندن گل‌ها و ضخیم شدن برگسار و همچنین سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها است.
دما: برای دستیابی به بهترین کیفیت گل دمای 22-18 درجه سانیتگراد در طی روز و 18- 15 در طی شب مورد نیاز است.گیاه جعفری می‌توان در مناطقی که سرمای زمستان در طیف 4 درجه الی 7- درجه سانتیگراد می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد و در واقع به شکل چندساله زندگی کند. البته گلدهی مناسب این گیاه در سال بعد بستگی به انجام هرس در زمان مناسب دارد که در قسمت هرس توضیح داده ام.
خاک: به خاکی با زهکش خوب که اضافه آب حاصل از آبیاری را عبور داده و در خود نگه ندارد، نیاز دارد. بنابراین می‌توان از مخلوط خاک برگ+ خاک معمولی + کود بسیار پوسیده گاوی استفاده کرد.
هرس: این گیاه را به شیوه ای می‌توان هرس کرد که مدت زمان گلدهی آن را افزایش داد، البته این کار را باید در زمان مناسبی انجام داد. بدین صورت که زمانی که جوانه انتهایی شکل گرفت و بسیار کوچک بود (قبل از باز شدن گل‌ها)، می‌توان آنرا به همراه جفت برگ زیرین آن از گیاه مادری جدا کرد. در طی فصل گلدهی نیز جداسازی گل‌های پژمرده منجر به طولانی تر شدن مدت زمان گلدهی گیاه خواهد شد، زیرا انرژی گیاه به جای اینکه صرف تولید بذر شود، صرف تولید گل‌های جدید خواهد شد. در صورت نگهداری این گیاه به شکل چندساله، ساقه‌های بسیار بلند این گیاه را که گلدهی داشته اند و گلدهی آنها تمام شده است را می‌توان از فاصله نیم سانتیمتری از نزدیکترین انشعاب در نواحی پایین تر ساقه قطع کرد. انشعابات زیرین شروع به رشد می‌کنند و مجددا گلدهی خواهند داشت.
تغذیه و کوددهی: در طی فصل رشد نیز می‌توان از کودهای محلول با فرمول 15-15-15 هر 4-3 هفته یکبار استفاده کرد.

گل جعفری پرپر

روش تکثیر گل جعفری

کاشت بذر راه اصلی تکثیر این گیاه است. بذرها را می‌توان بعد از گذر خطر یخبندان و سرما در فصل بهار در بستر اصلی کاشت و یا اگر بخواهیم گل‌های گیاه را زودتر از حد معمول داشته باشیم، می‌توان 8-6 هفته قبل از برطرف شدن سرمای زمستانه و البته در محیط داخلی منزل نسبت به کاشت بذرهای گیاه اقدام کنیم و گیاهان جوان را بعد از گذران زمستان به محیط باز بیرون از خانه منتقل کنیم که در چنین شرایطی یک یا دو هفته بعد از زمان انتقال و جابجایی شاهد گلدهی بسیار خوب این گیاهان خواهیم بود. برای کاشت بذرها می‌توان از مخلوط خاک برگ و خاک معمولی استاده کرد و روی بذرها را با لایه نازکی از خاک پوشاند.

بذرهای این گیاه برای جوانه زنی به نور نیاز ندارند. جوانه زنی بذرها در 26-24 درجه سانتیگراد  در طی 7-5 روز روی می‌دهد. بعد از جوانه زنی بذرها می‌توان دما را تا 21-19 درجه سانتیگراد پایین آورد. 7-6 هفته بعد از جوانه زنی بذرها، گیاه به قدر کافی بزرگ می‌شود که بتواند گل بدهد.

برای خرید بذر گل جعفری می‌توانید به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

 گل جعفری مینیاتوری

آفات و بیماری‌ها گیاه جعفری

گفته می‌شود که گیاه جعفری به دلیل عطری که دارد می‌تواند برخی از آفات را خود به خود دفع کرده و به آنان دچار نشود. به همین دلیل گاهی در برخی از مناطق کشاورزان ترجیح می‌دهند که این گیاه را در کنار گیاهانی مانند گوجه فرنگی، فلفل قرمز، بادمجان، سیب زمینی و تنباکو بکارند تا میزان فعالیت آفات در محصولاتشان کاهش یابد که البته مطالعات آزمایشگاه و علمی هنوز موثر بودن این مسئله را اثبات نکرده‌اند. اما این تحقیقات به تاثیر مثبت جعفری فرانسوی بر روی کاهش فعالیت نماتدهایی که در خاک فعالیت می‌کنند اشاره کرده اند. از بین آفات باید مراقب کنه تارعنکبوتی (بخصوص در هوای گرم و مرطوب) و تریپس بود . بیماری‌هایی همانند سفیدک پودری، بوترتیس و لکه برگی نیز از جمله بیماری‌هایی هستند که در شرایط عدم تهویه مناسب هوا در اطرف گیاهان، آبیاری بیش از اندازه  و خیس ماندن برگسار گیاه بخصوص در طی شب تا صبح ممکن است شیوع یابد.

خواص داروئی گل جعفری

خواص داروئی گل جعفری

 

  • از گل‌های گیاه گل جعفری برای معالجه ناراحتی‌های چشم و برای التیام
  • زخم‌های بد و صعب الاندمال استفاده می‌شود.
  • در استعمال داخلی برای تصفیه خون مفید است.
  • از عصاره گیاه برای قطع خون بواسیر خونی و تسکین درد ماهیچه‌ها استفاده می‌شود.
  • برگ‌های له‌شده آن را برای تحلیل دانه‌های جلدی و التیام جوش و کورک و کفگیرک به کار می‌برند.
  • از جوشانده گل‌های گل جعفری برای رفع سرماخوردگی استفاده می‌شود.
  • برای تقویت و افزایش بینایی می‌خورند.
  • از جوشانده گل‌های جعفری به عنوان بادشکن مصرف می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سیدهانی
    02 اسفند 1402
    سیدهانی

    گل جعفری عشقه واقعا هم زیباست هم عطرش عالیه هم مقاومه

  • پاسخ
    ممد
    16 آبان 1402
    ممد

    سلام...من اسانس گل جعفری مکزیکی را از کجا تهیه کنم ...ممنون

  • پاسخ
    محدثه،ج
    17 تیر 1401
    محدثه،ج

    سلام من این گل و خریدم دوماه پیش، نورافتاب هم داشت ولی خشک شد، دلیلش چی میتونه باشه؟؟؟گلدانشم عوض نکرده بودم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    18 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام شرایط نگهداریش به چه صورته؟ امکان داره بخاطر گرمای زیاد و خشکی هوا باشه

  • پاسخ
    زهره
    09 اردیبهشت 1401
    زهره

    سلام من یه گل جعفری خریدم وبه باغچه منتقل کردم،تایک هفته،۱۰روزخوب بود ولی بعدازاون اول گلش وبعدهم برگها خشک شدن،علتش چیه؟چه کاری براش بکنم؟ هوا چندروز وشب سرد شد ممکنه علتش این باشه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    29 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام گل جعفری گیاه مقاومیه و تا حدودی تغییرات دمایی رو تحمل می کنه ولی بهتره که دماش کمتر از 15 درجه نشه

  • پاسخ
    دشتی
    28 فروردین 1401
    دشتی

    سلام، روش بذر گیری این گیاه چجوری هستش؟! میتونیم خودمون ازش بذر لگیریم ؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    08 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بله باید اجازه بین که گلها تا رسیدن بذرها روی شاخه بمونن

  • پاسخ
    نادیا
    02 اسفند 1400
    نادیا

    میشه قلم زد این گیاه رو

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام خیر روش تکثیرش از طریقه بذره

  • پاسخ
    Ati
    25 اردیبهشت 1400
    Ati

    سلام من دوتا گلدون دیروز گرفتم امروز دیدم هر دو گلدون برگ هاش و ساقه هاش حالت پژمرده پیداکرده ویک گلش که کامل باز شده ازساقه کنده شده میشه همون گل رو تو اب گذاشت تا ریشه بده و بعد به خاک انتقال داد؟

  • پاسخ
    Aram
    07 تیر 1401
    Aram

    گل بسیار سازگاری هستش،،،به نظر من اگر کسی گل و گیاه دوست داره میخواد تو این زمینه فعالیت داشته باشه یه وقت هایی خوبه خودش تجربه کنه این خیلی خوبه ،،،، تجربه ای که من از گل جعفری داشتم و برای خودم شگفت انگیز بود این بود من در فصل گرما یعنی در اوایل خرداد ماه در شمال بذر گل جعفری را در یک باغچه‌ای که بیشتر خاک اون ماسه بود پاشیدم و در طول مدت آبیاری هم داشتم نه خیلی زیاد (دوستان بیشترین چیزی که به گل و گیاه به شدت آسیب میزنه اب دادن زیاد ) وبه مدت یکماه این بذر ها رشد فوق العاده ای داشتند خیلی عالی بود و هنوز هم برای عجیب هستش چطور این چنین رشد کرده و کلی هم گل داده و مهمتر از همه چند شاخه هم شده واقعا لذت بخش بود

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    08 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه تجربیات خودتون را با ما و همراهان نازبو به اشتراک گذاشتید. موفق باشید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام خیر، خود گل ریشه زایی نداره

  • پاسخ
    HQSTI
    30 بهمن 1398
    HQSTI

    سلام ممنون از متالب خوبتون لطفا طرز نگهداری این گل را درآپارتمان هم بنویسید

  • پاسخ
    ناشناس
    30 بهمن 1399
    ناشناس

    مطالب

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    06 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    به شرط رعایت شرایط مخصوصا نور مناسب مشکلی برای نگه داری داخل آپارتمان نداره این گیاه

  • پاسخ
    ازاده
    24 خرداد 1398
    ازاده

    سلام من در خرداد ماه بذر رو كاشتم چقدر طول ميكشه كه جوانه بزنه ، اصلا جوانه ميزنه؟؟ الان يكهفته شده (در باغچه كاشتم)

  • پاسخ
    زهرا
    27 خرداد 1401
    زهرا

    سلام من از همین شرکت بذر تهیه کردم تو یه لیوان یکبار مصرف کاشتم و با پلاستیک رطوبت را تامین کردم جوانه زد پشت پنجره گذاشتم و کم کم پلاستیک و برداشتم رشد خوبی داره الان سه بوته نسبتا بزرگ دارم و پر از گل.بعد از عید کاشتم و الان حدود دو هفته است رو بالکن تو هوای باز زیر نور خورشید است.ممنون از نازبو

  • پاسخ
    سادات سارا
    14 اردیبهشت 1398
    سادات سارا

    سلامـخیلی ممنون از مطالبتون من گل رو از دوستم بذزش رو گرفتم و از عید کاشتم ی مدتن رشد خوبی داشت اما یکم متوقفزشد و دیر دار رشد میکنه من خاکش کم بود کمی خاک همراه با ماسه ریختم براش ز میشه راهنماییم کنید غیر از کود گاو از چ کودی ایتفاده کنم ایا خاکش رو عوض کنم سطحی رو ک ماسه هست ؟

  • پاسخ
    مهدی
    11 شهریور 1400
    مهدی

    از مخلوط کوکوپیت و پیت ماس استفاده کنید

گزارش اشکال در سایت