نازبو
معرفی گل گوشواره ای
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل گوشواره ای

گل گوشواره ای به خاطر گل‌های گوشواره مانند زیبایی که دارد پرورش داده می‌شود و دارای شاخ و برگ و گل‌های زینتی زیبایی است. این گیاه می‌تواند برای یک فصل نگهداری شود. محدوده زندگی داخل خانه این گیاه از چند هفته تا یک ماه گلدهی است. گیاه گوشواره ای دارای دو گونه که هر دو متعلق به شیلی در آمریکای جنوبی هستند می‌باشد. این گیاه یک گیاه گلخانه ایست و در گلدان کشت و کار می‌شود.

نام  فارسی: گل گوشواره ای
خاستگاه: آمریکای جنوبی
نام علمی: CALCEOLARIA HERBEOHYBRIDA
نام انگلیسی: Slipper plant
خانواده:  CALCEOLARIACEAE  - کالسئولریاسه
نامهای دیگر: کالسئولاریا , کفشک ، گوشی، جیبی ، کیفی , Slipperwort

گل گوشواره ای با نام علمی "CALCEOLARIA HERBEOHYBRIDA" گونه ای دو ساله یا دایمی است و رقم‌های علفی آن به عنوان یک ساله کشت و کار می‌شود. در ایران گونه ای که بیشتر برای گلدان کاشته می‌شود C. herbeohybrida نام دارد، اما نگهداری این گل بسیار سخت است و برای داخل خانه اصلا توصیه نمی‌شود. برگ‌های گیاه تخم مرغی و پهن، كركدار و به طول ۸ تا ۱۲ سانتیمتر بوده كه به صورت متقابل روی ساقه قرار گرفته اند. برگ‌ها به صورت مجتمع در قسمت پایین گیاه قرار داشته و در فصل بهار از وسط آنها تعدادی ساقه گل‌دهنده به نسبت نازک به ارتفاع ۶۰-۳۵ سانتیمتر بالا آمده و هر ساله دارای چندین گل زیبای انتهایی است. گل‌ها به تعداد زیاد و به صورت دسته ای هستند. قسمت پایین گل‌ها به شکل جیب یا گوشواره باد کرده و آویزان است. گل‌ها از زرد و نارنجی تا قرمز مشاهده می‌شوند و می‌توانند دارای لکه‌ها یا خطوط قهوه ای رنگ باشند. این رنگ‌ها در فصل تابستان ظاهر می‌شوند. افزون بر کاربرد گلدانی، در مناطق با آب و هوای خنک می‌تواند به عنوان گیاه باغچه‌ای در بهار و تابستان استفاده شود. در فضای باز بهتر است در مكان آفتابی یا سایه آفتاب، خاک سبک، نسبتاً حاصلخیز و اسیدی کاشته شود. برای گلدهی بهتر نیاز به شرایط خنک و مرطوب دارد. حداقل دمای قابل تحمل آن ۵ درجه سانتیگراد است.

برای خرید ابزار باغبانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نگهداری و نیازهای گوشواره ای

عکس گل گوشواره ای

آبیاری: گل گوشواره ای نیاز آبی متوسط داشته و وقتی سطح خاک گلدان خشک شد باید آبیاری شود، چرا که ریشه‌های گوشواره ای ظریف بوده و آبیاری بیش از حد به آنها آسیب می‌رساند. خیس ماندن خاک یکی از دلایل شیوع پوسیدگی ریشه‌های گیاه و از بین رفتن گیاه است و گوشواره ای نیز به این مسئله بسیار حساس است. به همین دلیل در طی زمستان که اصولاً مصرف آب گیاهان کاهش می یابد باید آبیاری این گیاه را نیز تا حدودی کمتر نمود.

برای خرید کود میکرو گیاهان آپارتمانی  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

رطوبت و غبار پاشی: رطوبت هوا نیز به شاداب ماندن گیاه کمک می‌کند. البته غبارپاشی گل گوشواره ای توصیه نمی‌شود، زیرا در فصل گل می‌تواند موجب بروز لکه‌های قهوه‌ای بر روی گل‌ها و از بین رفتن گل‌ها شود. بنابراین می‌توان یک زیرگلدانی را پر از سنگریزه کرد و سپس تا نیمه دیواره آن را آب ریخت و گلدان را بر روی آن گذاشت. مراقب باشید که انتهای گلدان گیاه با آب موجود در داخل زیرگلدانی در تماس نباشد، حرارت محیط موجب تبخیر تدریجی آب و تامین رطوبت مورد نیاز گیاه خواهد شد. دما: نیازهای دمایی این گیاه مهمترین موردی است که نگهداری آنرا با مشکل مواجه می‌کند و اگرچه گیاهی دو ساله است اما به دلیل نیاز به محیط سرد معمولاً به شکل گیاهی یکساله نگهداری می‌شود. دمای 10-7 درجه سانتیگراد در شب و 16-13 و نهایتا 18 درجه سانتیگراد در طی روز مناسب رشد این گیاه است. بنابراین می‌توان گفت که این گیاه محیطی خنک را دوست دارد و در واقع فرارسیدن فصل تابستان و گرم شدن هوا یکی از دلایل خشکیدگی، چروکیدگی و سوختن برگ‌های گیاه و از بین رفتن کل گیاه می‌شود.
نور: در زمستان نور کامل لازم دارد و در تابستان جهت کنترل دما و نیز جلوگیری از ریزش گل‌ها، شدت نور باید کم شود. در کل این گیاه به محیطی روشن نیاز دارد اما باید به دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد. نور کم محیط نیز مانع از گلدهی گیاه، ریزش غنچه های گل و کاهش رشد گیاه خواهد شد.
خاک: به خاکی غنی و مرطوب با زهکش مناسب نیاز دارد. بنابراین بکارگیری خاک برگ برای افزایش میزان مواد غذایی و غنی کردن، پرلایت و کوکوپیت (الیاف نارگیل) برای حفظ رطوبت و همچنین شن برای افزایش زهکش بستر کاشت توصیه می‌شود همچنین خاکی که کمی حالت اسیدی (۵/۶-۶) دارد به رشد این گیاه کمک می‌کند، بنابراین در مخلوط خاکی می‌توان از پیت موس نیز استفاده کرد زیرا این ماده به اسیدی شدن بستر کاشت کمک می‌کند.
کوددهی و تغذیه: در طی رشد می‌توان هر 4-3 هفته یکبار به گیاه کود داد، اما در زمان گلدهی گیاه را کود ندهید، زیرا موجب کاهش عمر گل‌های آن می‌شود. از مصرف نیتروژن به شکل آمونیوم در طول دوره پیش رسی در فصل سرما باید خودداری شود. تعویض گلدان: به علت دو ساله بودن عمر گیاه نیاز به تعویض گلدان نیست.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

قیمت گل گوشواره ای

تکثیر گل گوشواره ای

کاشت بذر گل گوشواره ای معمولی‌ترین راه تکثیر این گیاه است و بسته به زمان گلدهی مورد نیاز در بهار، تابستان و یا پاییز کشت می‌شود. برای گلدهی در بهار بذرها در شهریور و برای گلدهی در زمستان در اوایل مرداد و برای گلدهی در تابستان در اواسط فروردین کاشت می‌شوند. به طور کلی، برای گلدهی در زمستان و بهار به 4-5 ماه و برای گلدهی در تابستان به ۴ ماه زمان نیاز است. می‌توان گل‌ها را بر روی گیاه باقی گذاشت تا میوه‌ها برسند و بعد از خشک شدن بر روی گیاه از بذر درون آنان استفاده کرد. بذرها به شکل سطحی کاشته می‌شوند و روی آنان پوشانده نمی‌شوند، زیرا به نور برای جوانه زنی نیاز دارند و در صورت مدفون شدن در خاک درصد جوانه زنی آنان کاهش می‌یابد. قبل از قرار دادن بذرها، بستر کاشت را به خوبی مرطوب کنید و سپس بذرها را بر روی سطحی مرطوب قرار دهید. برای آبیاری نیز از افشانه و غبارپاشی آب استفاده کنید تا بذرها در حین آبیاری جابجا نشوند. جهت حفظ رطوبت بستر و نیز رسیدن نور، ظرف کاشت با یک پوشش شفاف پوشانده شود. پس از اینکه گیاهان ۳ تا ۴ برگه شدند، آنها را در گلدان‌های ۱۰ سانتیمتر نشاء کرده و با بزرگ شدن گیاه، یکی دو بار گلدان را عوض نموده و به گلدان‌های بزرگتری منتقل نمایید.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آفات و مشکلات گل گوشواره ای

علت خشک شدن گل گوشواره ای : شل بودن برگ‌ها نشان دهنده این است که گیاه بیش از اندازه خشک است. همچنین، شما باید به شته‌ها که بزرگترین دشمن این گیاه هستند توجه زیادی داشته باشید زیرا می‌توانند در مدت زمان کوتاهی به یک اپیدمی تبدیل شوند. کپک قارچی خاکستری، مگس سفید و کنه تار عنکبوتی هم می‌توانند مشکل ساز باشند. از آفت‌کش‌های مناسب استفاده کنید.

هرس گل گوشواره ای

برای تشویق گل گوشواره ای به گلدهی مجدد، بعد از اتمام دوران گلدهی شاخه‌های گیاه را سرزنی کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    موسوی
    23 اسفند 1400
    موسوی

    سلام خیلی ممنون از اطلاع رسانی عالی بود چندروز بودبخاطرپژمرده شدن گل ام ناراحت بودم.

  • پاسخ
    ناشناس
    17 اسفند 1400
    ناشناس

    سلام گل من توش مگس سفید داره چه کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 فروردین 1401
    نازبو - یاوری

    سلام از سم مناسب استفاده کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    13 اسفند 1400
    ناشناس

    من گیاهم را تازه گرفتم از گلهاش خیلی خوشم اومد زیباست این مقاله اطلاعات زیادی بهم داد امیدوارم بتونم گل هاشو نگهدارم و بزرگ بشه مرسی

  • پاسخ
    ستایش
    19 اردیبهشت 1400
    ستایش

    سلام وقتتون بخیر ۱)من گلم رو عید گرفتم ولی الان دیگ اصا گل نداره طبیعیه؟ ۲)برگ هاش داره خشک میشه و سفیدی رو برگ هاش هست؟ چیکارکنم ممنون?

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام ستایش عزیز آفت داره گیاه، از سم سیستمیک استفاده کنید ولی گل نداشتنش طبیعیه

  • پاسخ
    امین
    08 فروردین 1400
    امین

    ممنون از این مقاله بسیار عالی. من رو هوای خوب بهاری گول زد و 130 تومن پول این گلدون زیبا رو دادم. ما کرمان زندگی میکنیم و هوا داره حسابی گرم میشه و عموما بالای 27 هست. دیدم که گلم داره خشک میشه. فهمیدم رطوبت پایین کرمان و گرمی هوا باعث میشه گل پژمرده شه. ممنون باید سریعا به فکر راه اندازثی کولر آبی باشم. آیا کولر آبی رو پیشنهاد میکنید؟

  • پاسخ
    گلی
    16 فروردین 1401
    گلی

    ممنون از اطلاعت خوبتون نمیدونستم دوساله است ولی فکر کنم سال دوم خیلی گل نده دیگه تو شرایط خونه درسته ؟ من هم این گل رواز گل فروشی در اصفهان تهیه کردم قیمت مناسب ۳۵هزار تومان تعجب کردم دوستمون گفتندکرمان خریدند ۱۳۰هزار تومان ؟!

  • پاسخ
    رضوان
    16 فروردین 1401
    رضوان

    ممنون از اطلاعت خوبتون نمیدونستم دوساله است ولی فکر کنم سال دوم خیلی گل نده دیگه تو شرایط خونه درسته ؟ من هم این گل رواز گل فروشی در اصفهان تهیه کردم قیمت مناسب ۳۵هزار تومان تعجب کردم دوستمون گفتندکرمان خریدند ۱۳۰هزار تومان ؟!

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    26 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خواهش می کنم دوست عزیز بله درسته و بیشتر گونه یکساله کشت میشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام امین عزیز به شرط نخوردن باد مستقیم به گیاه میتونه کمک کنه

  • پاسخ
    مهدی
    30 اسفند 1399
    مهدی

    خیلی عالی بود

گزارش اشکال در سایت