نازبو
مقابله با سفیدک پودری به روش طبیعی
  • آموزش و مقالات
  • کنترل آفت داخلی
  • کنترل آفت خارجی

مقابله با سفیدک پودری به روش طبیعی

در نواحی با رطوبت بالا، سفیدک پودری،  "powdery mildew"  یک بیماری گیاهی شایع به حساب می‌آید. این بیماری تقریباً هر نوع گیاهی را مبتلا می‌کند و بر روی برگ‌ها، گل‌ها، میوه‌ها و سبزیجات دیده می‌شود. علامت آن پوشش پودری سفید یا خاکستری رنگ است که روی سطح بخش‌های مختلف گیاه قرار می‌گیرد.

در صورتی که گیاه آلوده را درمان نکنید، ممکن است وضعیت آن وخیم شده و گیاه زرد یا قهوه ای شود. بسیاری از افراد در وهله اول به دنبال راه حل‌های ارگانیک و بدون استفاده از مواد شیمیایی و ضد قارچی مضر برای درمان سفیدک پودری هستند. با این حال روش‌های پیشگیری از ابتلای گیاه به این بیماری اولویت دارد.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

پیشگیری از ابتلا به سفیدک پودری

بهترین راه مراقبت از گیاه در مقابل سفید پودری، پیشگیری است. در ابتدا سعی کنید گیاهان سالم را خریداری کنید. یک راه پیشگیری از سفیدک پودری این است که هر گونه مواد گیاهی مرده را در هنگام هرس کردن سرشاخه‌ها، بردارید و از گیاه دور کنید. گیاهان را بیش از حد به هم نزدیک نکنید تا جریان هوا در اطراف گیاه به خوبی برقرار باشد.

گیاه را نباید در نواحی سایه و مرطوب بکارید، چون چنین محل‌هایی برای رشد سفیدک پودری، بسیار مناسب هستند. یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از آن این است که شب‌ها آب روی برگ‌ها نریزید چون در طول شب آب تبخیر نمی‌شود و مدت زیادی گیاه مرطوب می‌ماند. آب به خودی خود باعث بیماری سفیدک پودری، نمی‌شود اما به انتقال آن از برگی به برگ دیگر کمک می‌کند.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

سفیدک پودری

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مقابله با سفیدک پودری به روش‌های ارگانیک

هنگامی که در پیشگیری از سفیدک پودری موفق نبوده اید، بهتر است ابتدا روش‌های ارگانیک را برای از بین بردن آن امتحان کنید. درصورتی که موردی از آلودگی سفیدک پودری مشاهده کردید، ابتدا دقت کنید به بخش‌های آلوده گیاه کمپوست نریزید. چند راهکار برای درمان خانگی و ارگانیک سفیدک پودری وجود دارد:

یکی از راه‌های آن استفاده از محلول رقیق شده پروکسیدهیدروژن (9 واحد آب با 1 واحد پروکسید هیدروژن) است. این محلول را روی تمام گیاه یک بار در هفته بپاشید. همیشه روش‌های ارگانیک از بین بردن آفت‌ها و بیماری‌ها بر استفاده از مواد شیمیایی مضر ارجحیت دارد.

برخی از گیاهان مانند یاس از ابتلا به سفیدک پودری آسیب چندانی نمی‌بینند، بنابراین استفاده از روش‌های مقابله با آن برای گیاهان مقاوم ضرورتی ندارد.

یک نکته دیگر که باید به خاطر داشته باشید این است که اگر یک نوع گیاه به سفیدک پودری مبتلا شد، آن گونه خاص سفیدک پودری، به انواع دیگر گیاهان منتقل نمی‌شود مثلا سفیدک پودری از رز به یاس منتقل نمی‌شود، بلکه تنها به رزهای دیگر انتقال می‌یابد.

بهترین راه پیشگیری از سفیدک پودری این است که سطح رطوبت را در حد مناسب نگه دارید و رطوبت اطراف گیاه را بیش از حد بالا نبرید. این کار در کنار هرس سالانه در حفظ سلامت و زیبایی گیاهان بسیار موفقیت آمیز است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    02 اردیبهشت 1401
    ناشناس

    فقط یک راه مبارزه گفتین باقیش داستان بود

گزارش اشکال در سایت