نازبو
الکل یک روش طبیعی برای مقابله با آفات
  • آموزش و مقالات
  • کنترل آفت داخلی
  • گیاهان داخلی

الکل یک روش طبیعی برای مقابله با آفات

گاهی اوقات استفاده از الکل به عنوان آفت کش توصیه میشود به خصوص برای از بین بردن آفاتی مانند شپشک آرد آلود استفاده از الکل میتواند مقاومت در مقابل حشره کش را کاهش دهد. علت استفاده از الکل به عنوان حشره کش این است که بسیاری از حشرات از جمله شپشک آرد آلود، حشره پولک دار، کنه تار عنکبوتی و مگس سفید در تماس با الکل می‌میرند. اما یکی از معایب مصرف الکل برای درمان آفت زدگی سوختگی برگ در برخی گیاهان حساس است. بنابراین پیش از مبارزه با آفت‌ها به کمک الکل باید احتیاط لازم را داشته باشید تا نگذارید الکل گیاهانتان را از بین ببرد. درمان الکلی برای مقابله با آفات بیشتر در گیاهان آپارتمانی و گلدانی که مورد هجوم آفت شپشک آرد آلود قرار گرفته اند، استفاده می‌شود چون در محیط طبیعی این آفت‌ها دشمنان طبیعی زیادی دارند که از آنها تغذیه کرده و آفت زدگی را کنترل می‌کنند.

آفت کش الکل

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مالیدن الکل به برگها: مالیدن الکل به برگها متداول‌ترین روش استفاده از الکل به عنوان حشره کش است. معمولاً از الکل ایزوپروپیل 70 درصد با 30 درصد آب برای این منظور استفاده می‌شود. آلودگی خفیف گیاهان به آفت شپشک آرد آلود را به این صورت برطرف می‌کنند یک گوش پاک کن را داخل ظرف الکل ببرید تا خوب به الکل آغشته شود و آن را به شپشک آرد آلود بزنید. اثر شپشک آرد آلود بسیار مشابه پنبه است. توده‌های سفید پنبه ای روی گیاه را نیز خوب با گوش پاک کن تمیز کنید. الکل لایه محافظ شپشک آرد آلود و تخم‌های آن را حل می‌کند و خود حشره و تخم‌های آن را نابود می‌سازد. در این درمان اختصاصی احتمال صدمه دیدن برگ‌های گیاه کم است، چرا که بیشتر الکل را به خود حشره و تخم‌های آن می‌مالید نه برگ‌های گیاه.

آفت کش الکل

برای خرید کود میکرو گیاهان آپارتمانی  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

اسپری الکل: متاسفانه استفاده از پنبه یا گوش پاک کن برای از بین بردن شپشک آرد آلود و تخم‌های آن تاثیری بر آن دسته از شپشکهای آرد آلود که در مرحله میکروسکپی نوزادی قرار دارند تاثیری ندارد. بنابراین باید درمان را پس از این که این نوزادان به قدر کافی بالغ شدند تا با چشم بتوانید آنها را ببینید، تکرار شود. یک راه دیگر برای از بین بردن تمام شپشک‌های آرد آلود در تمام مراحل زندگی، اسپری الکل است. برای ساخت محلول اسپری الکل برای پاشیدن روی کل گیاه یک لیوان الکل را با یک قاشق چایخوری صابون حشره کش یا مایع ظرفشویی و یک لیتر آب ترکیب کنید. سپس ترکیب به دست آمده را روی گیاه اسپری کنید. برای ایمنی بیشتر هنگام استفاده از این محلول عینک محافظ و ماسک بپوشید تا اسپری را استنشاق نکنید یا مواد با چشمهایتان تماس نداشته باشند. دقت کنید در اطراف محدوده ای که اسپری می‌کنید هیچ شعله روشنی وجود نداشته باشد. چون الکل بسیار اشتعال‌زا است و ناگهان ممکن است در تماس با شعله آتش بگیرد. پیش از اسپری الکل می‌توانید حساسیت گیاه نسبت به الکل را تست کنید. برای تست گیاه تنها یکی از برگ‌های گیاه را با این محلول اسپری کنید و 24 ساعت منتظر بمانید و ببینید آیا تاثیر بدی بر آن ایجاد می‌کند یا خیر. اگر به نظر نمی‌رسد برگ دچار مشکل شده باشد، می‌توانید تمام گیاه را با محلول گفته شده اسپری کنید. دقت کنید سطح رو و زیرین برگ‌ها را کاملا به این محلول طبیعی حشره کش آغشته کنید.

بیشتر بخوانید : چگونگی درمان گیاهان آپارتمانی

خیساندن در الکل: ممکن است برخی از بخشهای گیاه را نتوانید با اسپری تحت پوشش محلول قرار دهید، می‌توانید این نواحی را در محلول بخیسانید. برای انجام این کار در یک ماهی‌تابه یا ظرف پهن دیگری محلول حاوی الکل را بریزید و گلدان را کج کنید تا گیاه در محلول قرار بگیرد و به آن آغشته شود. به این صورت بدون این که الکل روی خاک بریزد گیاه به آن آغشته می‌شود. برای آفت‌زدگی شدیدتر محلول قوی تری توصیه می‌شود. به این صورت که درصد الکل و آب پنجاه پنجاه است. برخی کارشناسان توصیه می‌کنند این محلول را با دستگاه اسپری پمپی استفاده کنید. اما سعی نکنید چنین محلول قوی را روی گیاهان برگ نرم امتحان کنید، چرا که برگ‌های نرم گیاهان به راحتی صدمه می‌بینند. الکل به خاطر تبخیر سریع خاصیت خنک کنندگی دارد و برگ‌ها را خشک و سرد می‌کند. بنابراین برگ‌ها را با دستمال کاغذی خشک کنید. اگر به نظر می‌رسد الکل آسیبی به برگ‌های گیاهتان وارد نمی‌کند می‌توانید هفته ای یک بار تا ماهی یک بار اسپری الکل را انجام دهید تا مطمئن شوید تمام حشرات آفت حساس به الکل از بین رفته اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    امین
    15 تیر 1401
    امین

    سلام تو گلدون داخل خاک و ریشه گل آلوورا از شپشک آرد آلود خیلی زیاده پیشنهادی دارین ؟ ممنون میشم.

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    15 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام از سم شپشک آرد آلود استفاده کنید

  • پاسخ
    مبین
    12 اسفند 1400
    مبین

    سلام،برای مالیدن الگل بر روی برگ گیاه آلوده به کنه تار عنکبوتی،میشه از الکل اتانول ۷۰٪ استفاده کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بهتره با آب مخلوط بشه

  • پاسخ
    حامد
    17 دی 1400
    حامد

    با سلام ببخشید روی گل قاشقی و گل پپرومیا البته شبیه پپرومیاست یه چیزایی مثل پنبه سفید هست روی ساقه ها و زیر برگا از این روش اسپری الکل میشه استفاده کرد؟ بعد از اسپری کردن باید گل رو شستشو بدیم یا بزاریم باشه روی برگ؟ باید خاک و ریشه رو بپوشونیم که از این اسپری بهش نخوره؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 دی 1400
    نازبو - یاوری

    سلام شپشک آرد آلوده، بهتره با دستمال آغشته به الکل تمیز بشه

  • پاسخ
    آزاده
    27 شهریور 1400
    آزاده

    سلام اگه فقط روی خاک گلدان تار عنکبوت بسته باشه کنه عنکبوتی داره؟

  • پاسخ
    ژاله
    03 آبان 1400
    ژاله

    سلام من یه کاج مطبق دارم که الوده به کنه تارتن هست اگه روی کاجم الکل اسپری کنم خود کاج خراب نمیشه؟ و شما مطمئنین که موثره؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام پیشنهاد میکنم با پنبه اگه آفتی داره تمیز کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    19 بهمن 1399
    ناشناس

    سلام ایا الکل برای کنه عنکبوتی خوبه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو اگه مقدارش کم باشه و شدید نباشه میتونه مفید باشه

  • پاسخ
    ریحانه
    25 مرداد 1399
    ریحانه

    عالی

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ریحانه عزیز خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر تجربه یا توصیه ای دارید در اختیار همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدین

  • پاسخ
    نگین
    15 شهریور 1397
    نگین

    بله

گزارش اشکال در سایت