نازبو
نگهداری بونسای جنسینگ (فیکوس)
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان داخلی

نگهداری بونسای جنسینگ (فیکوس)

یکی از موفق‌ترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی در سازش با محیط مکان‌های سرپوشیده است از خانواده”موراسه”. برگ‌های سبز روشن و بیضی شکل و نوک تیز، شاخه‌ها دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان و مجنون در هوای آزاد ارتفاع آن به ۵ متر می‌رسد. بنسای جنسینگ یکی از زیباترین و پرفروش‌ترین انواع بونسای در ایران است که از پیوند زدن فیکوس بر روی جنسینگ حاصل می‌شود. جنسینگ یکی از گیاهان دارویی شرقی است که به دلیل رشد ریشه و ساقه آن طرفداران بی شماری دارد.

جهت خرید بذر بونسای به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

معرفی بونسای جنسینگ

شکل ظاهری این گیاه، درختان کهنسال را در ذهن تداعی می‌کند و دلیل جذابیت این گیاه برگهای چرمی مانند و سبز رنگ و تنه عجیب آن می‌باشد. اگر با شرایط نگهداری این گیاه آشنایی داشته باشید، می‌توانید مدت‌ها از حضور آن در محیط زندگی خود لذت ببرید و یا آن را در مناسبت‌های مختلف به دوستان خود هدیه بدهید. نسبت به کم آبی به خصوص در هوای سرد حساس است و به خزان برگ‌ها مبتلا می گردد، نور باید کافی ولی غیرمستقیم باشد، واریته‌های ابلق با برگ‌های سبز و سفید کرمی در ایران پرورش می‌یابد. این درختچه زیبا سالها عمر می کند و برای نگهداری در آپارتمان‌ها و پاسیو ها کاملاً مناسب است. گونه بنجامین، بومی هندوستان بوده و ارتفاع آن در طبیعت حدود ۲ متر است. شاخه‌ها حالت آبشاری و برگ‌های آن به شکل بیضوی و نوک تیز می باشند.

بونسای جنسینگ

برگ‌ها هنگام جوانی سبز روشن هستند و به مرور به رنگ سبز تیره در می‌آیند. این درخت رسمی بانکوک در تایلند است و میوه‌های کوچک آن غذای مورد علاقه از برخی از پرندگان مانند فاخته می‌باشد. 

همچنین بخوانید: معرفی بونسای پاچیرا یا درخت پول

نیازها و شرایط نگهداری بونسای جنسینگ

نور :  فیکوس رتوزا یا جنسینگ محل نورگیری را می پسندد که دور از تابش مستقیم آفتاب باشد. مکانی بسیار سایه گیر برای این بونسای نامناسب است، هر چند در مقابل نور کم مقاومت خوبی دارد. پس اگر آنرا نزدیک پنجره‌ای که به سمت جنوب و یا غرب است قرار دهید خوشحال خواهد شد. اگر از لامپ‌های گرمایشی استفاده می‌نمایید مراقب باشید که گیاه را زیاد نزدیک قرار ندهید و سعی کنید فاصله‌ای در حدود ۳۱ سانتیمتر بین بونسای و لامپ حفظ شود. اگر بون سای رو به پنجره است روزانه آنرا ۹۰ درجه بچرخانید.

دما : بایستی نسبتا ثابت نگه داشته شود. حداقل ۱۶ و حداکثر ۲۷ درجه سانتیگراد باشد و از ۱۲ درجه کمتر نشود. حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه می‌باشد.

آبیاری : معمولا در بهار و تابستان هفته‌ای دو بار، در پاییز هفته‌ای یکبار و در زمستان هر دو هفته یکبار آبیاری برای این گیاه کافی است. هرچه محیط روشن‌تر و گرم‌تر باشد آب بیشتری مورد نیاز است. بین دو آبیاری خاک سطحی (معمولاً تا عمق یک سانتیمتری) باید خشک شود، اما هیچگاه اجازه ندهید خاک کاملاً خشک شود. آب بدون کلر با دمای اتاق مناسب آبیاری است. حدود یک سوم فنجان آب را به آرامی در پای گیاه بریزید. گاهی خاک کمتر از این میزان نیاز دارد. اجازه ندهید آب به ریشه‌های هوایی بخورد و همین‌طور آب نبایست در پای گیاه جمع شود، بلکه باید به سرعت جذب خاک شود. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدن ریشه می‌شود. روزی یک و حداکثر دوبار بونسای جنسینگ را به صورت ملایم غبار پاشی (اسپری آب) نمایید. در این کار زیاده روی نکنید و برگ‌ها را با اسپری آب شستشو ندهید،‌ این کار موجب می‌شود تا گیاه مورد هجوم قارچ‌ها قرار بگیرد. در صورتی که در اقلیم خشک قرار دارید می‌توانید.

همچنین بخوانید : معرفی بونسای

رطوبت: برای ایجاد رطوبت مناسب از زیرگلدانی حاوی سنگریزه استفاده نمایید. کمبود آب موجب ریز برگ‌ها می‌شود، ولی به محض اینکه شرایط بهتر شد برگ‌ها مجدد رویش می‌کنند.

خاک: خاک مناسب برای بونسای جنسینگ باید سبک باشد، با زهکشی مناسب و بتواند رطوبت را تا حدودی حفظ کند. ترکیب کوکوپیت، ماسه و مقداری ورمی برای این گیاه مناسب می‌باشد.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

ترکیبات مناسب خاک بونسای جنسینگ:

۱ - %۳۰ کوکوپیت  ۲۰%خاک برگ – ۲۰%خاک باغچه – ۱۵%کود دامی – ۱۰%ماسه -۵%پوست برنج

۲ -  %۲۵ کوکوپیت –  ۳۰% خاک برگ– ۲۰ % خاک باغچه – ۱۵% ورمی کمپوست – ۱۰% ماسه

۳ -  %۵۰ کوکوپیت  – ۲۵% خاک باغچه – ۱۵% کود دامی یا ورمی کمپوست – ۱۰% ماسه

۴ - %۷۰پیت ماس – ۲۰% خاک باغچه – ۱۰% ماسه

تغذیه و کوددهی :  کود باید سرشار از نیتروژن،‌ ویتامین و اسید فسفریک باشد و در فصل رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار به گیاه داده شود. می‌توانید در یک وعده زمانی پلت های کود را در خاک رها کنید و مجدد هر زمان که پلت‌ها ناپدید شدند این کار را تکرار کنید (۳ تا ۶ ماه). در پایان فصل رشد (شهریور) کوددهی را متوقف کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه کوددهی بونسای

هرس بونسای جنسینگ: حذف شاخه‌های جدید و جوانه‌ها در تمام طول سال (ترجیحاً در بهار و تابستان) می‌تواند صورت گیرد. پس از رویش ۵ یا ۶ برگ در شاخه‌های جدید آنها را با هرس به دو یا سه عدد برسانید.

تعویض گلدان و یا هرس ریشه : برای اینکه سیستم ریشه فضای بیشتری برای رشد داشته باشد باید هر سال و یا هر دو سه سال یکبار در اوایل بهار درست پیش از آنکه فصل رشد آغاز شود تعویض گلدان صورت گیرد و خاکی که سرشار از مواد مغذی است و زهکشی خوبی دارد مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه تکثیر بونسای جنسینگ: بونسای فیکوس جنسینگ را نمی‌توان از راه قلمه برگ تکثیر نمود. برای این منظور بایستی از قلمه ساقه استفاده نمود. یکی دو برگ انتهای قلمه ساقه را بکنید. ساقه را در گلدان بسیار کوچکی که با بستر گیاهی مخلوط  POTTING MIXبا پایه پیت پرشده و مرطوب باشد قرار دهید.

سپس قلمه و گلدان را در کیسه تمیز پلاستیکی که آن را باد کردید و انتهایش را محکم بستید بگذارید. این کیسه پلاستیکی رطوبت را در خاک و اطراف برگ‌ها حفظ می‌کند. آن را در جایی قرار دهید که نور طبیعی فراوان غیرمستقیم دریافت کند.

پس از ۴ تا ۶ هفته و به تدریج طی یک هفته پلاستیک را باز و خارج کنید. اکنون قلمه باید تعدادی ریشه سالم داشته باشد. سپس باید نگهداری و آبیاری را شروع کنید و به تدریج نور را افزایش دهید. با این روش یک درخت کوچک فیکوس خلق می‌کنید که در فرم بونسای جنسینگ نیست. این هنری است که پرورش به آن سالها آموزش نیازمند است.

آفات و بیماری‌ها بونسای جنسینگ: شپشک و ‌کنه تار عنکبوتی از آفاتی هستند که می‌تواند این گیاه را درگیر کند. در رطوبت زیاد قارچ‌ها ممکن است گیاه را بیمار کنند و سبب ریزش برگ شوند.

بیشتر بخوانید: 10 روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک

سوالات متداول درباره نگهداری از بونسای جنسینگ:

۱- دلیل زرد شدن برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟
پاسخ: علت اصلی زرد شدن برگ‌ها آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، سرما و نور کم می‌باشد.

۲- علت ریزش برگ‌های بونسای جنسینگ چیست؟
پاسخ: ریزش برگ‌ها نیز مانند زرد شدن برگ‌ها می‌تواند به دلیل  آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، سرما و نور کم باشد.

۳- آیا بونسای جنسینگ نیاز به کوددهی دارد؟
پاسخ: بله می‌توانید با کودهای NPK در فصل رشد گیاه را هر دو هفته یک بار آبیاری کنید.

۴- بهترین زمان برای تعویض گلدان بونسای جنسینگ چه زمانی است؟
پاسخ: بهترین زمان برای تعویض خاک و گلدان بونسای جنسینگ زمانی که گیاه خواب است و به‌زودی فصل رشد شروع خواهد شد. که برای اکثر گیاهان اسفند ماه می‌باشد.

بیشتر بخوانید : نحوه هرس کردن بونسای

نکته: تمام فیکوس‌‌ها معمولا پس از جابه‌جایی از یک مکان به مکان دیگر در شش هفته حدود بیست درصد از برگ‌های خود را از دست می‌دهند. تفاوت در آبیاری،‌ رطوبت هوا و شدت نور، تغییر فصل را به درخت نشان می‌دهد و آنها در پاسخ دچار ریزش برگ می‌شوند. در این مورد جای نگرانی نیست و در دو هفته برگ‌های درخت مجدد شروع به رویش خواهند نمود.

هشدار: برگ‌های این بونسای برای حیوانات خانگی سمی است و اگر آن را ببلعند خطرناک خواهد بود، پس این درخت را دور از دسترس آنها قرار دهید.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    فرشته عزتی
    21 بهمن 1402
    فرشته عزتی

    من سه هفته هست بن سای جنسینگ هدیه گرفتم روزی که آوردم خونه پر از برگ های زیبا بود اما هرروز برگ هاش ریخت ولکه های قهوهای روی برگ ها هست ،لطفا راهنمایی کنید چه کار کنم با سپاس

  • پاسخ
    امیرحسین نعمتی
    16 دی 1402
    امیرحسین نعمتی

    سلام تازه یک بنسای جینسینگ خریدم. برگهاش سبز سبز میریزن. گلدان رو هم عوض کردم.بایذ چیکار کنم ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 بهمن 1402
    نازبو - یاوری

    سلام معمولا به خاطر آبیاری زیاد یا کمبود مواد غذایی این اتفاق میفته، البته تنش وارد شدن به گیاه هم بی تاثیر نیست

  • پاسخ
    شیرین شایسته
    13 مهر 1402
    شیرین شایسته

    باسلام مدتیه گیاهم برگهاش میریزه وحال خوبی نداره لطفا راهنمایی کنید

  • پاسخ
    Zeynab mostaghim
    20 فروردین 1402
    Zeynab mostaghim

    سلام ببخشید بونسای من از کناره هاش برگ های سبز بزرگ بزرگ دراومده که با برگ های خودش متفاوته می خوام بدونم باید اون هارو دربیارم یا نه

  • پاسخ
    الهه شاهپوری
    06 فروردین 1402
    الهه شاهپوری

    سلام من گیاه جینسینگ فیکوس رو داخل حباب شیشه ای هدیه گرفتم نحوه آبیاری باید چطور باشه و اینکه زیر نور هالوژن سقفی هست به نظر شما نورش کافیه؟

  • پاسخ
    مهدی
    20 تیر 1401
    مهدی

    سلام وقت بخیر من دو تا بونسای دارم هرگز هرس نشدن یکیش یک متر ارتفاع داره و دیگری نیم متر. بزرگترین شبیه درخت شده و کوچکتره هم کم کم البته فکر کنم هر دو جنسینگ فیکوس هستند ولی یکیش برگهاش خیلی پرحجم تر هست. می خواهم بپرسم که آیا هرس کنم الان یا بی خیال شم. چند نفر پرسیدم گفتند دست نزنم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    20 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر. بونسای ها خیلی حساس هستن و بهشون دست نزنید بهتره ولی اگه نیاز به هرس کردن داره حتما کسی که تجربه این کار رو داره باید انجام بده زمان هرس کردن هم خیلی مهمه حتما با یک فرد با تجربه مشورت کنید

  • پاسخ
    حدیث
    20 خرداد 1401
    حدیث

    سلام وقت بخیر روی چنتا از برگ های بونسای من لکه سیاه افتاده میتونین بگین دلیلش چیه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    22 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر احتمال داره که قارچ باشه اما برای بررسی بیشتر عکس گیاهتون رو توی واتساپ بفرستید بررسی میشه شماره واتساپ : 09192145297

  • پاسخ
    امیر حسن
    07 دی 1399
    امیر حسن

    چه زمانی برای تکثیر گیاه جیسینگ از طریق برگ خوبه و فیلم ساخت بونسای روهم بزارید

  • پاسخ
    ماندانا
    27 خرداد 1399
    ماندانا

    سلام من بونسایمو 5 خرداد خریدم و تا امروز یکبار 17 ام یکبارم 20ام ابیاری ش کردم ولی هر بار اندازه یک کاسه پر(اینجور به من گفتن)و یکبارم برگاشو با دستمال نم دار تمیز کردم. الان یک هفته هست که برگاش سبز سبز میریزن و پاش ی عالمه پشه زده و یکبارم ی حالت تار عنکبوتی بین برگاش دیدم . باید چه کارش کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ماندانای عزیز ریزش برگ‌ها به دلیل آفته، از سم مناسب استفاده کنید و یا مطالب زیر رو مطالعه کنید، احتمالا گیاه از اول آلوده بوده. ۱۰ روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک سموم کشاورزی و دفع آفات

  • پاسخ
    اميرمحمد
    14 اردیبهشت 1399
    اميرمحمد

    لطفا ميشه بگيد براي اين گياه اسپري فوليك اسيد يا اسپرهاي ويتاميني لازم هست؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام امیرمحمد عزیز برای اکثر گیاهان کوددهی بصورت اسپری و برگ پاش مشکلی نداره و حتی توصیه میشه ولی پیشنهاد میکنم از کودهای استاندارد استفاده کنید، جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    Eli
    10 اردیبهشت 1399
    Eli

    سلام.بنسای من خاکش کرم داشت چند بار سم دادم اما بازهم داره میخوام خاکشو عوض کنم. الان میشه و اینکه خودم میتونم یا ببرم بیرون؟ برگهای تازه کوچیکش هم سیاه میشن و میوفتن. دلیلش بخاطر کرمه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام الی عزیز پیشنهاد میکنم خودتون خاک تهیه کنید و این کار رو انجام بدید، سیاه شدن به دلیل بیماری قارچی و کرم میتونه باشه، جهت خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    سعیده
    28 فروردین 1399
    سعیده

    با سلام. ببخشید بنسای من بعد از یه دوره ی برگ ریزی، مجددا شروع به برگ دادن کرد،اما برگ های جدید بدون زرد یا پژمرده شدن میریزن. با وجود نور مناسب(نم کم نه زیاد) و دمای مناسب(حدود 20تا25درجه) و کود مخصوص ممنون میشم راهنماییم کنین

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سعیده عزیز ریشه و گیاه رو از نظر آفت بررسی کنید، اگر نیاز به هرس ریشه هست این کار رو حتما انجام بدید، پیشنهاد میکنم مطالب هرس ریشه گیاهان آپارتمانی و هرس بونسای رو مطالعه کنید، همچنین جهت خرید کود میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    امير
    13 فروردین 1399
    امير

    واي عزيزم چرا نوكش سوخته؟اينطوري اصلا خوب نيست

  • پاسخ
    جهانگیری شیراز
    08 فروردین 1399
    جهانگیری شیراز

    سلام من تا باحال چند قومیتی فیکوس خریدم چرا همش برگهایش میریزه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام از دلالیل این موضوع میتونه آبیاری زیاد یا کمبود نور محیطی باشه، خوندن مطلب زیر رو پیشنهاد میکنم: چرا برگ های گیاه آپارتمانی من می ریزد ؟

  • پاسخ
    ناشناس
    28 اسفند 1398
    ناشناس

    سلام من چند وقتیه که آب روی تنهی درختچه می ریزم و اصلا تا حالا آبش تبخیر نشده چی کار کنم

  • پاسخ
    سیما
    11 اسفند 1398
    سیما

    بن سای من ساقه اش یه هفته اس چروک شده،برگاش مشکل نداره خواهش میکنم بفرمائید چکار کنم مثل اولش بشه?

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    باسلام لطفا مطلب علت چروک شدن کاکتوس ها رو مطالعه کنید

  • پاسخ
    مهرزاد
    13 دی 1398
    مهرزاد

    سلام. لطفا نحوه ی هرس کردن بنسای جنسینگ شمشادی رو تصویری آموزش بدهید

  • پاسخ
    امیرحسین
    05 دی 1398
    امیرحسین

    موقع تعویض خاک گلدان این گیاه اگه ریشه ی گیاه رو بشوریم و دوباره اون رو درون خاک کنیم گیاه خشک میشه یا نه

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    08 دی 1398
    ابوالفضل یاوری

    ترجیح اینه که در صورتی که ریشه گیاه مشکل خاصی نداره اینکار رو نکنین

  • پاسخ
    امیرحسین
    04 دی 1398
    امیرحسین

    ایا تو زمستون برگ های این بنسای میریزه و به خواب زمستانی میره

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    08 دی 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام هوای نامتعادل، نور ناکافی و آبیاری کم مخصوصا در هوای سرد میتونه دلیلش باشه و اگه این موارد درست باشه نباید به خزان و خواب بره

  • پاسخ
    مصطفی
    01 دی 1397
    مصطفی

    سلام بونسای من حدود یک ماه تمام برگاش اول زرد شد بعد ریخت یعنی انگار خشک شده حالا میخوام ببینم دوباره سبز میشه یا نه؟

  • پاسخ
    سید محمد میرصادقی
    09 آبان 1397
    سید محمد میرصادقی

    بنسای من برگ های خوبی داره ولی تنه اش شروع به چروک شدن کرده،ایا میتونه به دلیل بزرگ شدن برگ ها و شاخه ها باشه؟تا بهحال در مدت یکسال هم هرس نشده

  • پاسخ
    ناشناس
    22 اسفند 1399
    ناشناس

    نباید ب تنه اش اب بخوره مستقیم ب روی خاک اب بریزید

  • پاسخ
    ناشناس
    23 دی 1399
    ناشناس

    اگر غبار پاشی میکنید باید مراقب باشید که تنه اسپری نشه.

  • پاسخ
    یاسمن
    15 اردیبهشت 1397
    یاسمن

    میشه بفرمائید چرا برگهای بنسای حالت سوختگی دارد؟

  • پاسخ
    زهرا
    15 اسفند 1400
    زهرا

    سلام یه عکس از بونسای خودم نیازارم لطفا راهنمایی کنید برگها میریزد ظرفش شیشه ای

  • پاسخ
    ناشناس
    23 دی 1399
    ناشناس

    آفتاب مستقیم به برگهاش خورده

  • پاسخ
    ...
    13 شهریور 1397
    ...

    از من هم نوکش سوخته

  • پاسخ
    سعید
    11 شهریور 1397
    سعید

    حتما سوزوندیشون حواست نبوده

گزارش اشکال در سایت