نازبو
همه چیز در مورد گل ابریشم
  • آموزش و مقالات

همه چیز در مورد گل ابریشم

درخت گل ابریشم 5 تا 15 متر بلندی دارد و تاج چتری داشته و گل‌های آن سفید یا سرخ رنگ است. میوه این درخت نیام نام دارد که غلافی صاف و نازک و دراز داشته که دانه‌های داخل آن به رنگ قهوه‌ ایی روشن است و شبیه لوبیا می‌‌باشد. این درخت در شهرهای آبادان، خرمشهر، اهواز و بندر عباس کاشته می‌‌شود که جنبه تزیینی دارد. درخت گل ابریشم بومی مناطق گرمسیری آسیا و استوایی می‌‌باشد و تا شمال استرالیا ادامه پیدا می‌‌کند. ابریشم ایرانی یک درخت کوتاه قد و خزان کننده است که پوشش آن پهن است و همین باعث شده سایه خوبی داشته باشد.

جهت خرید بذر درخت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

رشد این درخت به کندی انجام می‌ شود و طی 10 تا 15 سال رشد می‌‌کند. رنگ تنه درخت گل ابریشم ایرانی سبز نقره‌ ای می‌‌باشد و دارای برگ‌های باریک و بلندی است و سرخس مانند می‌‎باشد که 10 تا 30 جفت برگچه به شکل مستطیل دارد که در دو ردیف شانه‌‌ای قرار گرفته‌ اند که با تاریک شدن هوا روی هم جمع می‌‌شوند. گل‌های این درخت صورتی و سفید رنگ و خوشه‌ ای مانند است. گل‌دهی آن از اواسط بهار تا تابستان است و میوه آن به شکل باقلا می‌‌باشد و رنگ قهوه‌ ای دارد، طول میوه این درخت 10 تا 20 سانتیمتر و عرض آن 2 تا 5/2 سانتیمتر می‌‌باشد که از دانه این میوه برای غذای دام استفاده می‌کنند.

چگونگی تکثیر و نگهداری درخت گل ابریشم

برای کاشت بذر درخت گل ابریشم ابتدا آن را 30 دقیقه در اسید سولفوریک رقیق شده قرار دهید و بعد از گذشت نیم ساعت آن را بشویید و بیست و چهار ساعت داخل آب جوشیده بگذارید. روش تکثیر آن به دو صورت است که یکی به روش کاشتن بذر است که بذر را به طور مستقیم در اواخر اسفند ماه می‌کارند و دیگری قلمه ریشه‌ای که در ابتدای فصل بهار گرفته شده و قلمه باید حدود 7/5 سانتیمتر طول  و 12 میلیمتر قطر داشته باشد. مناسب‌ترین روش برای پرورش این گیاه کاشت بذر است. بهترین خاک برای کاشت بذر خاک‌های آماده است که ترکیب پیت ماس، کوکوپیت، ورمی‌ کمپوست و پرلیت را داشته باشد. این خاک‌ها برای جوانه‌ زنی خیلی بهتر از خاک های معمولی می‌ باشند و موفقیت در آنها بیشتر است. برای شروع در ابتدا بذر را در گلدان‌های کوچک که با ترکیب گفته شده پر شده‌ اند بکارید و بعد آن را آبیاری کنید تا جایی که آب از ته گلدان خارج شود، بذر باید در عمق یک تا 2 سانتیمتری خاک کاشته شود و با کمک افشانه آب را روی سطح خاک اسپری کنید. گلدان باید در محلی به دور از نور مستقیم خورشید اما محیطی که پر نور و روشن باشد نگهداری شود گلدانی که حاوی بذر درخت گل ابریشم است بهتر است که در خارج از منزل در جایی که نور و دمای مناسب و تهویه هوا داشته باشد نگهداری شود. خاک گلدان تا قبل از جوانه زدن نباید خشک شود ولی آبیاری زیاد هم نباید داشته باشد، چون پوست بذر درخت گل ابریشم ایرانی سخت است، بهتر است که روی گلدان را برای حفظ رطوبت و سرعت جوانه زدن با پلاستیک بپوشانید و تا قبل از جوانه‌ زنی این پلاستیک را برندارید. البته باید پلاستیک روشن و شفاف باشد. جوانه زدن بذرها اگر شرایط خوب باشد 2 تا 3 هفته طول می‌ کشد.

جهت خرید بذر گیاهان دارویی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

در مورد نگهداری از درخت گل ابریشم باید به موارد زیر دقت شود :

1. آبیاری : نوع ایرانی این درخت به آبیاری کم و نامنظم مقاوم است و نیازی به آبیاری زیاد ندارد. با توجه به دما هوا و گرمای آن آبیاری 4 تا 7 روز یکبار برای درختان بالغ کافی می‌‌باشد. اما درختان جوان در مقابل کم آبی کم تحمل‌‌تر هستند و فاصله بین آبیاری باید کوتاه‌‌تر باشد تا قبل از جوانه زدن بذر باید خاک همیشه مرطوب باشد و رطوبت آن باید کنترل شود.
2. نور : درخت ابریشم ایرانی نیازمند نور آفتاب کامل است و در این حالت می‌‌تواند بهترین رشد را داشته باشد. سایه جزئی را تحمل می‌‌کند، اما سایه کامل را نمی‌‌تواند تحمل کند.
3. دما : درخت گل ابریشم ایرانی در دمای 22 تا 27 درجه سانتیگراد جوانه‌ زنی خوبی دارد رشد و تحمل این درخت زیاد است و در برابر خشکی مقاوم بوده، اما در برابر سرمای شدید مقاومتی ندارد و تا دمای 10 درجه سانتیگراد را می‌‌تواند تحمل کند.
4. خاک : درخت گل ابریشم ایرانی در هر خاکی رشد می‌‌کند اما برای رشد خوب و رسیدن به نتیجه مطلوب باید در خاک‌های لومی، غنی و زهکشی شده کاشته شود. همچنین این گیاه به خاک های قلیایی و مرطوب و آهکی مقاوم بوده ولی خاک خشک را بهتر دوست دارد.

جهت خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه بذر گل و گیاهان زینتی نازبو مراجعه کنید.

5. کود‌ دهی : استفاده از کودهای پتاس و 20_20_20 در رشد و گل‌دهی این درخت بی تاثیر نیست، ولی کود خاصی را هم احتیاج ندارد. جهت خرید کود به فروشگاه آنلاین نازبو مراجعه کنید.
6. هرس کردن : این درخت نسبت به هرس کردن واکنش خوب نشان می‌‌دهد و برای اینکه زیبایی و فرم چتری آن حفظ شود احتیاج به هرس کردن دارد و برای این کار باید شاخه‌های پایینی حذف شوند بهترین زمان برای هرس درخت گل ابریشم فصل بهار است.

همچنین بخوانید : بهترین درخت برای حیاط منزل کدام است؟

کاربرد و خواص درخت گل ابریشم در طب سنتی

از پوست تنه درخت گل ابریشم برای درمان زخم و کوفتگی می‌‌توان استفاده کرد در طب چینی برای تغذیه قلب از گل‌های آن استفاده می‌‌کنند. زنبورها از شهد شیرین و مغذی آن به عنوان غذا استفاده می‌‌کنند. از شهد گل‌های درخت ابریشم یک عسل خوشمزه و مقوی به دست می‌‌آید. از دانه‌های این درخت برای دام‌ها غذا تهیه می‌‌کنند. اگر پوست درخت گل ابریشم را بکوبید برای کوفتگی‌های سطحی کاربرد دارد. همچنین از گل‌های آن به عنوان داروی تقویت قلب استفاده می‌‌کنند. به خاطر زیبایی و خوشبو بودن گل‌های این درخت زنبورها به آن علاقه زیادی دارند به همین خاطر گرده‌ افشانی آن توسط زنبورها انجام می‌‌شود. به خاطر گل‌های زیبا و خوش عطر گل ابریشم ایرانی در فضای پارک‌ها، بلوارها و میدان‌ها کاشته می‌شود، چون در برابر آلودگی هوا هم مقاوم است. در شهرهای بزرگی که آلودگی هوا وجود دارد استفاده می‌شود. در کره از پوست آن برای آرامش و تسکین درد استفاده می‌‌شود. در چین هم پوست ساقه و شاخه‌های کوچک آن را می‌‌کنند و خشک می‌‌کنند و داروی حاصل از آن را برای رفع بی خوابی، سرطان ریه، شکستگی استخوان و در رفتگی، درمان بواسیر استفاده می‌‌کنند همچنین به عنوان مسکن و ضد درد و آرام بخش کاربرد دارد. از دیگر خواص آن این است که کرم‌ کش و ضدکرم است و ترشح عرق را در بدن کم می‌‌کند، برای ترمیم زخم مفید است عصاره غلیظ آن برای زخم‌ها، دمل‌ها و جوش مناسب است. گل‌های این درخت برای درمان دردهای هاضمه مفید می‌‌باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی و کاشت 35 گیاه دارویی شفا بخش

قسمت‌هایی که از درخت گل ابریشم می‌‌توان استفاده کرد پوست تنه و پوست شاخه‌های آن است. ترکیبات شیمیایی این درخت شامل تانن و ساپونین است. یکی دیگر از خواص گل ابریشم این است که تنظیم کننده جریان خون می‌‌باشد. از دم کرده پوست شاخه‌های جوان آن برای تنظیم گردش خون استفاده می‌شود. اگر گرد پوست ساقه گل ابریشم را روی زخم بریزید از خونریزی آن جلوگیری می‌کند، حتی خونریزی‌های داخلی را هم می‌‌تواند بند بیاورد. جوشانده پوست ساقه گل ابریشم قابض است و در رفع اسهال مفید می‌‌باشد و برای معالجه اسهال ساده و اسهال خونی کاربرد دارد. پوست ریشه گل ابریشم را اگر به صورت پودر درآوردید و به لثه‌ها بمالید باعث استحکام لثه می‌شود. از دانه و برگ‌های این درخت برای خوراک دام‌ها و چهارپایان استفاده می‌‌شود.

نحوه قلمه زدن درخت گل ابریشم

قلمه‌های ساقه ریشه دار برای این کار مناسب نیستند. قلمه‌ها باید کمی ریشه داشته باشند و در ابتدای بهار گرفته شده باشند مثل پاجوش‌ها. قلمه باید 5/7 سانتیمتر طول و 12 میلیمتر قطر داشته باشند. البته قلمه زدن درخت گل ابریشم مقرون به صرفه نیست و کاشتن بذر خیلی بهتر می‌باشد. بهترین زمان برای انتقال نهال وقتی است که درخت در خواب زمستانه باشد و خزان کرده باشد یعنی آخرهای زمستان یا وسط‌های پاییز. قبل از کاشتن زمین باید با کود حیوانی تقویت شود و بلافاصله بعد از کاشت آبیاری انجام شود. کودهایی که فسفات دارند برای گل‌دهی این درخت مناسب هستند. نور خورشید برای نگهداری درخت گل ابریشم الزامی است. زهکشی زمین جزء ضروریات می‌‌باشد و چند هفته‌ ای یکبار باید کنترل شود.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

هرس کردن درخت گل ابریشم 

بهترین زمانی که می‌‌شود این درخت را هرس کرد در فصل بهار است. در زمانی که 2 تا 3 هفته از ظاهر شدن برگ‌‌ها گذشته باشد. چون درخت ابریشم شاخه‌های زیادی دارد، باید در سال‌های اول رشد، هرس کردن درخت شروع شود تا فرم خود را بگیرد و باید شاخه‌های پایینی حذف شوند. نکته مهم در هرس درخت گل ابریشم این است که هرگز در فصل زمستان این درخت نباید هرس شود. البته هرس به صورت معمولی ضرورتی ندارد، مگر اینکه بخواهید اندازه و شکل تاج درخت را به فرم زیبا درآوردید.

همچنین بخوانید: هرس درختان و آموزش کاربردی آن

نحوه کاشت بذر درخت گل ابریشم

درخت گل ابریشم به خاطر برگ، گل معطر و زیبا، شاخه‌های زیبا، گل‌های صورتی رنگ یک درخت با ارزش به حساب می‌‌آید این درخت در جاهایی که دمای زمستان آن 1- تا 17- درجه سانتیگراد باشد رشد می‌‌کند. این درخت غلاف‌هایی دارد که در فصل پاییز قابل برداشت می‌باشد. در غلاف‌های این درخت دانه‌هایی وجود دارد که برای کاشت از آنها استفاده می‌شود بذر این درخت در نواحی گرم به خوبی رشد می‌کند و رشد آن سریع است و در برابر هرس سنگین مقاوم می‌‌باشد.

در کاشت بذر این درخت باید به نکات زیر توجه کرد :
1 _ بذرهای این گیاه به خاطر پوسته سختی که دارند قبل از کاشت باید 24 ساعت در آب گرم خیسانده شود تا کمی نرم شوند.
2 _ بهتر است بذرها در بهار بعد از سرما کاشته شوند، برای هر بذر یک گلدان باید در نظر گرفته شود که 13 سانتیمتر عمق داشته باشد که نصف آن را با ماسه و شن پر کنید و نصف دیگر را با خاک لومی پر کنید و بعد از مخلوط آنها دانه را در عمق 2 سانتیمتری بکارید البته باید خاک مرطوب باشد. یک لایه نازک شن و ماسه روی خاک بریزید. اگر در خانه بذرها را می‌کارید در هر زمانی از فصل این کار را می‌‌توانید انجام دهید ولی باید به دما و نور توجه داشت.
3 _ گلدان باید در مکانی که آفتاب کامل دارد، نگهداری شود. دمای مناسب برای جوانه زدن 20 تا 23 درجه سانتیگراد می‌‌باشد. اگر دمای هوا بیشتر باشد باید گلدان را در سایه گذاشت.
4 _ رطوبت خاک را کنترل کنید وقتی یک سانتیمتر خاک خشک شد، باید آبیاری کرد طوری که 5 سانتیمتر از خاک مرطوب شود، ولی از آبیاری زیاد باید پرهیز کرد و نباید خاک بیش از حد خشک شود چون بذر جوانه نمی‌زند.
5 _ جوانه زدن بذر حدود سه هفته طول می‌ کشد نهال را 6 هفته قبل از اینکه سرمای پاییز شروع شود در جای دائمی خود بکارید. مکان نهال باید آفتاب‌گیر باشد و خاک زهکشی شده را برای نهال انتخاب کنید. فاصله بین درخت‌های گل ابریشم باید 6 متر باشد.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

درخت ابریشم در ایران چند نوع است :

1. ابریشم ایرانی گل صورتی یا شب خسب :

گل ابریشم ایرانی صورتی

درخت ابریشم یک درخت حساس است و شب‌ها برگ‌های آن روی هم می‌‌خوابند به همین خاطر به آن شب خسب هم گفته می‌شود. شاخه‌های درخت ابریشم چتری هستند. ابریشم ایرانی یک درخت از خانواده نخودیان و بومی جنوب غرب آسیا می‌باشد. درخت خزان پذیر است و بلندی آن بین 5 تا 12 متر است و برگ‌های آن نازک و سرخسی می‌‌باشد. گل‌های آن به رنگ سفید و صورتی بوده و تعداد زیادی پرچم نازک ابریشمی دارد که در اواخر بهار و طی تابستان شکوفا می‌شوند و گل‌های آن انبوه است. این درخت در ایران بیشتر جنبه تزیینی دارد، چون ظاهر آن بسیار زیبا می‌‌باشد. این گیاه در برابر خشکی و گرمای هوا مقاوم بوده و نیازی به آبیاری زیاد ندارد.
2 _ ابریشم ایرانی گل زرد

گل ابریشم زرد

این درخت بسیار جذاب و کمیاب می‌ باشد. برگ‌های آن ریز و ظریف است و یک تاج گرد دارد. گل‌های زرد آن بسیار زیبا و جذاب است و تعداد پرچم‌های آن زیاد و بلند می‌‌باشد. در فصل پاییز که برگ‌های درخت ریخته می‌ شود غلاف‌های بلند آن باقی می‌‌مانند که درون آن دانه است. درخت ابریشم گل زرد ارتفاعی در حدود 4 تا 15 متر دارد. این درخت به سرما حساس بوده و در مناطقی که هوای سردی دارد می‌توان آن را درون گلدان کاشت و در خانه نگهداری کرد. نهال این درخت بهتر است در خاک‌های لومی و غنی با زهکشی خوب کاشته شود. سعی شود که خاک آن همیشه مرطوب باشد.
3 _ ابریشم مصری :

گل ابریشم مصری

اگرچه به ابریشم مصری مشهور است، ولی سرزمین آن آمریکای جنوبی می‌باشد و گل‌های زردی دارد و پرچم‌های آن قرمز هستند.

دانستنی‌های مفید درباره درخت ابریشم : دانه و غلاف درخت ابریشم دارای سمی به نام نوروتوکسین می‌‌باشد و به همین دلیل میوه آن نباید توسط انسان یا حیوانات مصرف شود. به خاطر عطری که این درخت دارد زنبورها و پروانه ها را جذب خود می‌‌کند. از بذر درخت گل ابریشم روغنی به دست می‌‌آید که در تهیه صابون از آن استفاده می‌‌شود این درخت پوستی ضخیم دارد که به عنوان عایق برای درخت به حساب می‌‌آید و به درخت این امکان را می‌‌دهد تا در زمان آتش‌سوزی بتواند خود را بازیابی کند. در جاهایی که دمای هوا بین 28 تا 42 درجه سانتیگراد است درخت گل ابریشم بهترین رشد را دارد اما دمای 49 درجه را هم می‌‌تواند تحمل کند. درخت ابریشم یکی درخت شاداب با برگ‌های ریز است که گاهی ارتفاع آن به 25 متر هم می‌‌رسد.

برای خرید کود آهن مایع به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خصوصیات گیاهی گل ابریشم

1. ارتفاع : 6 تا 10 متر ارتفاع آن و قطر تاج پوششی آن 4 تا 24 متر است. شاخه‌های آن از زمین فاصله کمی دارد. پوست تنه صاف و خاکستری تیره می‌‌باشد.
2. برگ : طول آنها بین 5/7 تا 20 سانتیمتر و پهنای آن 10 تا 12 سانتیمتر می‌‌باشد. هر شاخه 10 تا 30 جفت برگچه کوچک دارد که رنگ‌های آنها سبز تیره می‌‌باشد.
3. گل : گل‌های این درخت به صورت توده‌ ای که پرچم‌های صورتی و پرز ‌دار دارند به صورت یک توپ روی درخت نمایان می‌‌شوند.
4. میوه : نیام‌های بزرگ که طول آنها 12 تا 15 سانتیمتر است در فصل پاییز خودنمایی می‌‌کند.
5. خاک : در خاک‌هایی که زهکشی شده باشند و همچنین شنی هم هستند این گیاه بهتر رشد می‌‌کند و خاک‌های سنگلاخی، فقیر و قلیایی را هم تحمل می‌‌کنند، ولی در خاک‌های خشک بهتر رشد می‌ کنند و رنگ گل‌ها پر رنگ‌‌تر می‌‌باشد.
6. آفت و بیماری : در برابر اکثر آفت‌ها و بیماری‌ها این درخت مقاوم است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت