نازبو
چگونه گل رز را در گلدان پرورش دهیم؟
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گلدان و محیط های رشد

چگونه گل رز را در گلدان پرورش دهیم؟

از جمله مزیت‌های پرورش گل رز در گلدان این است که نیازی به فضای زیاد ندارید و لازم نیست حتماً باغچه داشته باشید تا از زیبایی گل رز لذت ببرید. حتی در آپارتمان در صورتی که نورگیر، تراس یا بالکن کوچکی داشته باشید می‌توانید گلدان گل رز را آنجا پرورش دهید.

هنگامی که گل رز را در گلدان پرورش می‌دهید، در صورت نامساعد بودن شرایط آب و هوا و یا سوختن گل در زیر تابش شدید آفتاب می‌توانید گلدان را به مکان بهتری منتقل کنید. پرورش گل رز در گلدان برای بسیاری از افراد عاشق گل و گیاه گزینه بسیار خوبی است.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

نکات مهم در پرورش گل رز در گلدان

توجه داشته باشید حتماً ته گلدانتان سوراخ تخلیه آب داشته باشد. اگر گلدان سوراخ زهکشی ندارد در صورت امکان خودتان ته گلدان را سوراخ کنید. اگر گلدان سوراخ زهکشی نداشته باشد و آب اضافی نتواند خارج شود، گیاهتان دچار مشکلات ریشه می‌شود و به سهولت دچار پوسیدگی ریشه و هجوم کپک و سایر بیماری‌های قارچی می‌شود.

برای کمک به زهکشی آب، می‌توانید یک لایه نازک سنگ ریزه در ته گلدان بگذارید.

همچنین خاکی که برای گلدان رز استفاده می‌کنید، باید قابلیت زهکشی خوبی داشته باشد. اگر گلدان رز را می‌خواهید بیرون از خانه و در فضای باز نگهداری کنید، استفاده از خاک گلدانی ترکیبی مناسب است. اگر می‌خواهید زمستان گلدان رس را به داخل خانه بیاورید، از خاک گلدان ترکیبی استفاده نکنید چرا که بوی آن ممکن است برایتان ناخوشایند باشد.

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

پرورش گل رز

نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که از گلدان‌های شفاف برای پرورش گل رز استفاده نکنید، چرا که این گلدان‌ها باعث سوختگی ریشه گیاه می‌شوند.

گلدان‌های بزرگ و سنگین را می‌توانید بر روی زیر گلدانی چرخ دار قرار دهید. سینی یا زیر گلدانی چرخ‌دار به شما کمک می‌کند بتوانید راحت‌تر گلدان رز را جابه‌جا کنید و هنگام تابش شدید آفتاب یا در سرمای شدید زمستان آن را به محیط بهتری منتقل کنید.

بیشتر بخوانید : انواع گلدان و راهنمای خرید

توجه داشته باشید نباید بگذارید آب در سینی زیر گلدانی بماند و ریشه‌های گیاه بیشتر از یک ساعت در زیر گلدانی حاوی آب قرار بگیرد. در این صورت عملکرد سوراخ‌های تخلیه گلدان بیهوده بوده و همان مشکلات پوسیدگی ریشه و بیماری‌های قارچی اتفاق خواهد افتاد.

خاک گلدان رز باید مرطوب باشد اما نباید خیس باشد. بنابراین بگذارید بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود.

برای گلدهی گل رز کود دهی را فراموش نکنید. مرتبه اول کود دهی در فصل بهار است که جوانه‌‌های تازه شروع به رشد کرده‌اند.  پس از آن تقریباً هر چهار تا شش هفته یک بار به گلدان کود بدهید. در نواحی سردتر هشت هفته پیش از اولین سرمازدگی پاییز، کود دهی را متوقف کنید.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نکات مهم در انتخاب گلدان

1- گلدان بزرگ‌تر بهتر است. گلدانی انتخاب کنید که برای نوع گل رز شما متناسب باشد. چون گیاه رز ریشه‌های عمیقی دارد، گلدان‌های بلند بهتر از گلدان‌های کوتاه هستند. هر چه گلدان بزرگ‌تر باشد نیاز کمتری به آبیاری گیاهان خواهید داشت.

2- سوراخ ته گلدان یک ویژگی لازم است. درصورتی‌که گلدان سوراخ ندارد با دریل می‌توانید سوراخی در ته آن ایجاد کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    غفاری
    03 آبان 1402
    غفاری

    سلام.......همیشه گفتند باید خاک سبک باشد ولی وقتی نهال رز میخریم یک توده بزرگ خاک رسی چسبنده به ریشه چسبیده که اگه با همین خاک کاشته شود چون این خاک خیلی خیلی دیر خشک میشود باعث پوسیدگی ریشه میشود......قبل از کاشت چگونه این خاک را حذف کنیم؟

  • پاسخ
    شهروند
    27 تیر 1402
    شهروند

    سلام......موقع کاشت نهال رز جدید که از گلخانه دار میخریم اطراف ریشه آن خاک رسی بزرگی که همیشه خیس میماند و باعث خفگی ریشه و پوسیدگی ان میشود......آیا میشود تمامی خاک نامناسب اطراف ریشه نهال را دور ریخته و نهال را در خاک جدید کاشت؟

  • پاسخ
    Zahra
    26 بهمن 1399
    Zahra

    سلام خسته نباشید من ی بوته گل رز زرد خریدم و چون گلدانش کوچک بود جابجاش کردم بعد از یک روز غنچه هاش حالت پژمرده شدن چکارش کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام زهرای عزیز مطلب جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال رو مطالعه کنید، زود و در زمان نامناسب اقدام به انتقال گل کردین.

  • پاسخ
    مهری
    19 تیر 1399
    مهری

    سلام مرسی عالی بود ممنون که در مورد نگهداری در تراس را آموزش دادید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مهری عزیز خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    زهرا
    09 اردیبهشت 1397
    زهرا

    سلام خسته نباشين...ميخواستم بپرسم ميشه گل رز و ناز يخي رو كنار هم تو يه گلدون كاشت،؟؟

  • پاسخ
    فاطمه
    23 فروردین 1397
    فاطمه

    عالی

گزارش اشکال در سایت