نازبو
چگونه خاک کاکتوس تهیه کنیم؟
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • توصیه ها

چگونه خاک کاکتوس تهیه کنیم؟

خاک کاکتوس خانگی برای همه انواع آن ممکن است استفاده شود. درست همانند ذائقه که در هر فردی کمی تفاوت دارد، خاک نیز همیشه برای همه انواع کاکتوس ممکن است مناسب نباشد.

ویژگی‌های خاک مخصوص کاکتوس چیست؟

کاکتوس‌ها یکی از محبوبترین گیاهان آپارتمانی هستند که در تمام طول سال در داخل خانه می‌توان از آنها نگهداری کرد. متاسفانه گاهی رطوبت زیاد هوای اطراف گلدان کاکتوس باعث می‌شود شرایط برای رشد کاکتوس مناسب نباشد. قابلیت زهکشی خاک مخصوص کاکتوس زیاد است و همین امر به افزایش تبخیر و تامین خشکی مورد علاقه این گیاه کمک می‌کند.

خاک مخصوص کاکتوس برای حفظ سلامت گیاه و ایجاد شرایط مشابه زیستگاه اصلی آن لازم است. خاک گلدان کاکتوس حاوی شن طبیعی و مواد مغذی کم بوده و همچنین خشک است تا مشابه محیط طبیعی آن شود. خاک کاکتوس‌ها را می‌توانید به صورت آماده خریداری کنید یا خودتان در خانه آن را درست کنید.

خاک کاکتوس خرید 

شرایط رشد و پرورش کاکتوس

خانواده کاکتوس شامل گیاهان گوشتی و آبدار (ساکولنت) است که رطوبت را در برگ و ساقه خود ذخیره می‌کنند و در طول دوره‌های خشکی و بی آبی آن را استفاده می‌نمایند. معمولاً کاکتوس در شرایط خشک بیابانی زندگی می‌کند، اما معدودی از گونه‌های آن نیز نیمه استوایی هستند. این گیاه عاشق آفتاب و گرماست و در نواحی که خاک غیر غنی دارند و بارش بسیار کم است یا اصلا بارندگی نیست، زندگی می‌کنند.

اکثر اعضای خانواده کاکتوس به خاطر نیاز بسیار کم به توجه، به عنوان گیاهان خانگی بسیار محبوب شناخته می‌شوند. این گیاهان مقاوم، نیاز به آب دارند اما نه به حدی که به گیاهان معمولی آب می‌دهید. این گیاهان از نظر شکل و گل دهی منحصر به فرد بوده و بدون توجه شما نیز به راحتی زندگی می‌کنند. خاک کاکتوس‌ها باید شن یا ماسه، مقداری خاک و کمی پیت ماس داشته باشد.

کاکتوس بلافاصله رطوبت مورد نیاز خود را از خاک دریافت و در بدن خود ذخیره می‌کند، بنابراین آب اضافی باید به راحتی تبخیر یا زهکشی شود تا از بیماری‌های قارچی و پوسیدگی ریشه آن جلوگیری شود.

در خاک کاکتوس آماده از عناصری استفاده می‌شود که گیاه در حالت طبیعی در آنها رشد می‌کند و به آن پیت افزوده می‌شود تا در حد مطلوب رطوبت خاک را حفظ کند. همین که پیت خشک شد، جذب آب توسط گیاه سخت می‌شود، به همین علت خاک خیلی خشک می‌شود. در این حالت آب کافی برای جذب توسط ریشه وجود ندارد.

ترکیب خاک کاکتوس

بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چیست؟

چگونه خاک کاکتوس درست کنیم؟

اگر خودتان خاک مناسب کاکتوس را آماده کنید، هزینه خاک برایتان خیلی کمتر تمام خواهد شد. اگر در شرایط آب و هوایی بسیار خشک زندگی می کنید، می‌توانید پیت بیشتری در گلدان بریزید، اما مراقب باشید نگذارید پیت کاملاً خشک شود.

برای پرورش کاکتوس در باغچه و در شرایط آب و هوایی غیر خشک و یا در هوای داخل خانه ترکیب یک پیمانه ماسه شسته، یک پیمانه خاک و یک پیمانه سنگریزه و شن و یا حتی قطعات شکسته گلدان سفالی برای تهیه خاک کاکتوس‌ها مناسب است.

یک خاک بسیار متفاوت دیگر ترکیب 5 پیمانه خاک گلدان، دو پیمانه پرلیت و یک پیمانه الیاف نارگیل است تا خاک حاصل به صورت یکنواخت خشک شود. ممکن است لازم باشد دستور ساخت خاک کاکتوس را بسته به محل قرارگیری گلدان و نوع گیاه گوشتی خود تغییر دهید.

خاک کاکتوس باید چه خاکی باشد و بهترین ترکیب خاک کاکتوس کدام است ؟

خاکی که کاکتوس و ساکولنت توصیه شده در اکثر متون به شرح زیر است

• ۱ قسمت خاک باغچه + ۱ قسمت شن و ماسه (به نسبت مساوی) + ۱ قسمت کمپوست (مواد پوسیده گیاهی و خاک برگ)، یا

• یک دوم قسمت خاک رسی + ۱ قسمت ماسه + ۱ قسمت خاک باغچه، یا

• ۱ قسمت کمپوست + ۱ قسمت خاک پیت + یک قسمت ماسه

فروش خاک کاکتوس

از کجا بدانیم خاک گلدانمان خوب است؟

متاسفانه معمولاً با کاهش شادابی و سلامتی گیاه متوجه نامناسب بودن خاک شوید. در این زمان بهتر است تعویض گلدان انجام داده و گیاه را در خاک بهتر بگذارید. با این حال معمولاً هنگامی که گیاه علائم بیماری را نشان می‌دهد، دیگر خیلی دیر شده است.

یک گزینه بهتر این است که از همان ابتدا در انتخاب ترکیبات خاک دقت کنید. برای این کار باید تحقیق کنید ببینید گیاهتان در چه شرایطی در طبیعت زندگی می‌کند. اگر کاکتوستان یک گونه بیابانی است به راحتی می‌توانید ماسه و شن و خاک را با هم ترکیب کنید، اما اگر جزء گونه استوایی است پیت بیشتری استفاده کنید.

همیشه برای پرورش گیاهی همچون کاکتوس باید به برخی فاکتورهای مهم توجه نماییم. یکی از این فاکتورهای مهم خرید خاک و کود کاکتوس می‌باشد. این که از چه ترکیب خاکی استفاده کنیم، تا کاکتوس به راحتی قابلیت رشد مناسب را یابد مهم است.

خاک کاکتوس در اصل از ترکیب چند ماده مختلف تهیه می‌شود. این ترکیبات هر کدام می‌توانند خواص ویژه ای را برای کاکتوس به دنبال داشته باشند. حال بگذارید بپرسیم بهترین ترکیب خاک برای کاکتوس چه ترکیبی است؟ یا در حین خرید خاک و کود کاکتوس باید چه خاکی را انتخاب کنیم؟

پیش از هر پیشنهادی بگذارید بگویم بهتر است خاک کاکتوس را خودتان ترکیب نمایید. این عمل هم هزینه کمتری را برای شما به همراه خواهد داشت. هم این که می‌توانید به میزان مناسب تری ترکیبات را با هم مخلوط کنید.

پس خرید خاک و کود کاکتوس را به صورت جداگانه انجام دهید، تا در منزل خودتان این ترکیبات را انجام دهید.

ویژگی‌های خاص در انتخاب و خرید خاک و کود کاکتوس

این که شما باید از چه خاکی برای کاشت کاکتوس خود استفاده نمایید، به برخی موارد و شرایط خاص وابسته است. مثلاً میزان رطوبت، دما، محیط و.. همگی در انتخاب نوع خاک مناسب کاکتوس مهم است. هر منطقه ای دارای فرمول اب و هوایی خاصی می‌باشد.

اما این ترکیب که ما در مطلب برای شما بیان می‌کنیم، می‌توانید در هر شرایطی برای کاشت و پرورش کاکتوس مناسب به شمار رود. بهتر است برای خرید خاک و کود کاکتوس و آماده سازی این ترکیب، 70 درصد ماسه، 20 درصد پیت ماس و 10 درصد کود گاوی کهنه خریداری شود.

برای بسیاری از افراد تهیه و خرید کودهای کهنه و سوخته دشوار است. اما این ترکیب یکی از بهترین ترکیب‌ها برای رشد کاکتوس به شمار می‌روند. از طرف دیگر اگر شما از کود حیوانی که استریل نیست، برای کاشت این گیاه استفاده کنید، می‌توانید با مشکلات جدی رو به رو شوید. خرید خاک و کود کاکتوس مناسب می‌تواند از بروز لک  بر روی گیاه جلوگیری نماید.

حتماً پیش از استفاده از کودهای حیوانی، از حشره کش‌های استریل، و سموم قارچ‌کش بهره مند شوید.

ترکیب عالی و مناسب خاک برای پرورش گیاه کاکتوس

برای این بهترین ترکیب خاک را برای کاشت گیاه کاکتوس انتخاب نمایید، باید ماسه، پیت ماس و ورمی کمپوست خریداری کنید. خرید خاک و کود کاکتوس آماده تمامی این ترکیبات را در خود جای داده است. اما شما می‌توانید هر یک از این ترکیبات را به صورت جداگانه خریداری نموده و در منزل ترکیب نمایید.

ماسه  

ماسه در اصل مهمترین ترکیب برای تهیه خاک مناسب جهت کشت کاکتوس به شمار می‌رود. بسیاری ممکن است در حین خرید خاک و کود کاکتوس با این سوال مواجه شود، که از چه نوع ماسه ای باید خریداری نماید؟ باید بگوییم بهترین نوع ماسه ای که می‌توانید برای کاشت این گیاه خریداری کنید، ماسه‌هایی هستند که از آهک و نمک عاری باشند.

اصولا ماسه‌های رودخانه‌ای از این ویژگی برخوردار می‌باشند. در حالی که ماسه‌های معادنی که در کوه وجود دارند، برای این ترکیب مناسب نیستند. بهتر است پس از خرید ماسه و قبل از مصرف، آن را با آب بشویید. تا خاک موجود در آن از بین برود.

از آنجایی که ماسه هیچ گونه مواد مغذی برای گیاه ندارد، بهتر است آن را با دیگر مواد مغذی ترکیب نمایید. تا خاک شما برای کشت کاکتوس مناسب شود. از این رو در هنگام خرید خاک و کود کاکتوس، بهترین نوع ماسه را انتخاب نمایید.

ورمی کمپوست

کودهای متعددی در نمونه‌های مختلف وجود دارد، که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. از میان تمامی کودها می‌توانیم بهترین کود گیاهی را ورمی کمپوست به شمار آوریم. این کود به دلیل قدرت بالایی که دارد، اگر زیاد استفاده شود، می‌تواند به راحتی ریشه گیاه را بپوساند. پس بهتر است پس از خرید خاک و کود کاکتوس از این کود به میزان 10 درصد در خاک استفاده نمایید.

پیت ماس

ترکیب سومی که برای کاشت گیاه کاکتوس نیاز دارید، پیت ماس است. بهتر است از پیت ماس‌های خارجی در حین خرید خاک و کود کاکتوس خریداری نموده و استفاده کنید. این پیت ماس‌ها درجه یک بوده و در ترکیب با خاک گیاه کاکتوس، می‌تواند تقویت کننده فوق العاده ای به شمار رود.

البته باید خاطر نشان نماییم که پیت ماس‌ها دارای مواد غذایی بسیار کمی هستند. اگر تمامی این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید، دیگر نیازی به استفاده از سنگریزه ها در کف گلدان نخواهید داشت. زیرا این ترکیب دارای زهکشی بسیار بالایی می‌باشد.

یک زهکشی خوب زمانی مشخص می‌شود، که آب را برای مدت طولانی در خاک نگه دارد. از طرف دیگر منجر شود تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری به عمل آید. از دیگر مزایایی که می‌توانیم در خرید خاک و کود کاکتوس و کاشت گیاه کاکتوس به ان اشاره نماییم، جلوگیری از رشد و زندگی حشره ای با نام پشه سیاه در این خاک است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    F
    02 مرداد 1401
    F

    سلام ببخشید میشه از ترکیب خاکبرگ و ماسه برای کاکتوس استفاده کرد؟ چون شنیدم خاکبرگ به تنهایی به علت جذب رطوبت باعث پوشیدگی ریشه کاکتوس میشه میخواستم بدونم میشه با ماسه از این اتفاق جلوگیری کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    03 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بله به هیچ عنوان نمی تونید از خاک برگ به تنهایی برای کاکتوس استفاده کنید میزان شن و ماسه نسبت به خاک برگ باید بیشتر باشه

  • پاسخ
    حبیب‌الله قاسمی نژاد
    24 اردیبهشت 1401
    حبیب‌الله قاسمی نژاد

    سلام علیکم یک روش دیگر گذاشتن تکه سنگ و قلوه سنگهای در حد یک تیله و یا لیکادبر روی خاک گلدان کاکتوس هست . قلوه سنگ باعث جلوگیری از تبخیر آب میشود و مقدار رطوبت را تا بالای گلدان نشان میدهد. وقتی قلوه سنگ را برداشتیم و دیدیم خاک زیر آن خشک شده نزدیک آبیاری هستیم و اگر هنوز مرطوب بود آب نمی‌دهیم. قلوه سنگ باعث میشود رطوبت خودش را پایین نکشد بلکه تا بالای گلدان رطوبت حفظ شود

  • پاسخ
    فاطمه
    04 خرداد 1401
    فاطمه

    سلام.مرحبا به شما.ممنون که تجربیات خود را بیان فرمودید?

  • پاسخ
    ناشناس
    04 خرداد 1401
    ناشناس

    مرحبا به شما.ممنون که تجربیات خوبتون را بیان فرمودید??

  • پاسخ
    حبیب‌الله قاسمی نژاد
    24 اردیبهشت 1401
    حبیب‌الله قاسمی نژاد

    سلام ع من مقداری بذر ارزن هم روی خاکهای گلدان کاکتوس میپاشم بعد از اینکه ارزن ها سبز شد تا وقتی که گیاه ارزن سبز و قبراق باشد کمبود آب وجود ندارد . هنگامی که گیاه ارزن از خود بی حالی مربوط به کمبود آب را نشان داد یعنی داریم به موقع آب دادن نزدیک میشویم

  • پاسخ
    فهیمه زلفی پور
    26 اردیبهشت 1401
    فهیمه زلفی پور

    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه تجربیات خود را برای ما و دیگران به اشتراک میذارید

  • پاسخ
    یاسمن
    12 آبان 1400
    یاسمن

    سلام وقت بخیر این پیمانه ای که برای ترکیب خاک به کار میبرید باید چه اندازه باشه؟ معیار اندازه چیه؟ به اندازه گلدون هم بستگی دار؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام برای تهیه به واحد هست، یعنی اگه یک واحد یک لیوان در نظر میگیرید، با توجه به همون میزان و...، میتونین جهت خرید خاک کاکتوس به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    12 تیر 1399
    ناشناس

    ممنون خیلی خوب و کامل بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید، جهت خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    Alireza
    15 فروردین 1399
    Alireza

    سلام میشه کمکم کنید میخوام خاک کاکتوس تولید کنم. هم کاکتوس های خودم و برای فروش

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام اطلاعات تهیه خاک داخل مطلب هست ولی پروسه بازاریابی و فروش مطلب مربوط به خودش رو داره

  • پاسخ
    ناشناس
    15 مهر 1400
    ناشناس

    سلام دوست عزیز. معمولا وقتی بحث بیزینس پیش میاد شما رقیب حساب میشی و کسی کمکت نمیکنه متاسفانه

  • پاسخ
    حمید شاهی
    11 فروردین 1399
    حمید شاهی

    سلام با تشکر از اطلاعات مفیدی که به ما میدهید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ممنون از لطف شما، جهت خرید بذر میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

گزارش اشکال در سایت