نازبو
کاشت سنبل شب عید در آب
  • آموزش و مقالات
  • گلها

کاشت سنبل شب عید در آب

پرورش سنبل در آب اگر می‌خواهید برای سفره هفت سین سنبل در آب داشته باشید یک ماه قبل از عید دست به کار شوید. اگر از طرفداران رشد گل و سبزه در خانه هستید، می‌توانید این بار با استفاده از یک ظرف شیشه‌ای بلند و لبه تنگ گل سنبلی زیبا برای سفره هفت سین خود آماده کنید. بهار فصل مناسبی است که پیاز گل سنبل گلفروشی خریداری شده را روی میز آشپزخانه و یا هر گوشه ای از منزل قرار دهید. پیازهای گل را به جای اینکه در خاک کاشته می‌توان در هر ظرف شیشه ای زیبائی قرار دهید.

همچنین بخوانید : زمان کاشت گل‌های پیازی و نحوه تکثیر آنها

روش‌های کاشت پیاز سنبل

کاشت پیاز سنبل در آب

عکس گل سنبل

1- برای کاشت پیاز سنبل در آب، ظرف مناسب برای این روش را از گلفروشی تهیه نمایید تا در مراحل رشد گل، ساقه آن آسیب نبیند. پیازها را می‌توان در ظرف شیشه ای زیبایی کاشت و در آشپزخانه و یا هر جای دیگر منزل قرار داد. ظرفی که انتخاب می‌کنید باید گلوی آن به نحوی باشد که پیاز داخل آب غرق نشود، ولی تماس خوبی با آب نیز داشته باشد.
2- ابتدا ظرف را پر از آب کرده، از آب معدنی یا آب جوشیده سرد شده به همراه ذغال استفاده شود. دلیل استفاده از ذغال این است که آب فاسد نخواهد شد.
نکته: اگر نمی‌خواهید خاک ذغال بریزید، می‌توانید از یک قطعه کامل ذغال استفاده کنید. برای اینکه ذغال در آب شناور نشود، قبل از استفاده، چند روز ذغال را در آب خيس كنيد. با اين كار علاوه بر سنگینی آن، ذغال تميز شده و ديگر آب را نيز كثيف نمي‌كند.
3- پیاز را در گلوی ظرف قرار دهید، به نحوی که ته پیاز (محل خروج ریشه‌ها) بتواند به آب دسترسی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : کاشت و نگهداری گل‌های پیازی

4- تا جایی که می‌توانید، این گیاه را در تاریکی قرار دهید. حرارت و نور خورشید در این زمان باعث خراب شدن پیاز سنبل می‌شود، دمای مطلوب در این بازه زمانی 2 تا 7 درجه سانتیگراد است. حتی اگر می‌توانید ریشه را به تنهایی نیز از نور دور نگه دارید. دور گلدان را با پارچه يا کاغذی به رنگ تيره بپوشانيد و باید مراقب بود قبل از بیرون آمدن برگ‌های گیاه، پیازها کاملاً ریشه‌های خود را در آب منتشر کرده باشند . 

 سنبل در آب

5- در طول مدت پيش از بيرون آمدن برگ‌هاي گياه از پياز، مدام آب گلدان را بازرسي کنيد تا پياز کاملاً ريشه‌هاي خود را در آب منتشر کرده و آب از پياز پايين‌تر نرود. قرار گرفتن بخش زیادی از سنبل داخل آب باعث می‌شود تا پیاز آن دچار پوسیدگی شود. هر هفته دو بار آب گلدن شیشه‌ای را تغییر دهید تا زمانی که پیاز سنبل ریشه بزند.
6- به تدریج با رشد بیشتر ریشه پیاز سنبل گلدان را به یک مکان روشن‌تر و گرمتر ببرید و پس از اینکه ساقه به ارتفاع ۲ اینچی رسید گلدان را عوض کنید و پیاز را به یک گلدان بزرگتر، اما به همان شکل قبلی منتقل کنید.
7- گلدان را پس از یک هفته به مکانی گرمتر و در مجاورت نور خورشید منتقل کنید تا ساقه آن بلند‌تر شده و شاخه‌ها و شکوفه‌ها جوانه بزنند.
8- حداقل هفته ای یک مرتبه آب ظرف را عوض کنید و به جای آب سرد هم بهتر است که از آب نیمه ولرم استفاده شود. هر مقدار اتاق گرمتر باشد، سرعت رشد ساقه گل بیشتر است. برای اینکه شکوفه‌ها کاملاً باز شوند دما حدود 18 درجه باشد.
9- قرار گرفتن مستقیم گل سنبل در مجاورت نور خورشید باعث پژمرده شدن آن می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود این گلدان در نور غیر مستقیم خورشید قرار بگیرد.
10- اگر می‌خواهید گل سنبل شما به یک سمت خم نشود، می‌توانید از یک پایه چوب نگهدارنده برای ساقه استفاده کنید، همچنین به طور روزانه گلدان را بچرخانید تا از یک سو به سمت خورشید خم نشود.

برای خرید پکیج پیاز گل نازبو به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

سنبل هفت سین

نحوه کاشت گل سنبل در گلدان

تهیه گلدان‌های گل برای تزئین سالن‌ها و اتاق‌ها و دفاتر کار با گیاهان سوخ دار از آسان‌ترین و معمولی‌ترین گل‌های گلدانی است. پیاز گیاهان را به نسبت درشتی و ریزی در هر گلدان یک تا چهار دانه باید کاشت. مثلاً برای هر گلدان ۱۰ سانتیمتری یک عدد پیاز سنبل، سه تا چهار پیاز نرگس و یک تا چهار دانه پیاز لاله بسته نوع آن می‌کارند. قبل از آنکه در گلدان‌ها خاک بریزند، باید سوراخ ته گلدان را با چند تکه تیله شکسته یا شن درشت پوشاند تا آب زائد به آسانی از ته گلدان خارج شود. سپس با مخلوطی از پیت ماس یا خاک برگ پوسیده و کود دامی پوسیده و شن که قبلاً حاضر کرده اید، گلدان‌ها را تا نیمه خاک گیری کرده با دست خاک را فشرده صاف کنید و پیاز را روی خاک قرار داده روی آن و اطرافش را تا یک سانتیمتر به لبه گلدان مانده خاک ریخته به آرامی بفشارید، آنگاه گلدان ها را آب بدهید.

کاشت گل سنبل در باغچه

انتخاب محل مناسب برای کاشت گل‌های پیازی یکی از انتخاب هایی است که آینده باغچه شما به آن بستگی خواهد داشت. پیش از توجه به زیبایی و چیدمان گل‌ها بهتر است میزان تابش نور را در نظر بگیرید. بیشتر گل‌های پیازی به فضایی نیاز دارند که حداقل ۶ ساعت در طول روز تابش مستقیم آفتاب داشته باشد و البته کیفیت خاک هم از اهمیت زیادی برخوردار است. برای کاشتن سنبل در هوای آزاد در خاک باغچه، نکته قابل توجه سالم و سبک بودن خاک است. اگر خاک زمین مساعد نباشد باید قبلاً آن را اصلاح کرده و در ماه‌های دی و بهمن پیازها را در عمق 15 سانتی‌متری خاک بکارید. اگر سرمای زمستان مانند امسال شدید باشد، باید این عمق را افزایش دهید.

از اینجا بخوانید انواع گل سنبل و  نحوه پرورش آنها

نکات مهم هنگام خرید پیاز

  • پیازی انتخاب کنید که رسيده، سفت و سنگين باشد و نیاز سرمایی آن نیز رفع شده باشد.
  • مراقب باشيد پیازی معيوب و مريض خریداری نکنيد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ماهدیس
    20 دی 1401
    ماهدیس

    سلام پیاز رو درآب قرار دارم اما بجز ریشه هیچ قسمتی با آب تماس نداره و ظرف رو درون یخچال قرار دادم ریشه زده ولی یکم پیاز داره له میکنه راهکاری هست براش؟

  • پاسخ
    پونه
    17 اسفند 1400
    پونه

    پیازش چه نوع پیازه ؟!

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 اردیبهشت 1401
    نازبو - یاوری

    سلام رقمی که ما موجود داشتیم پیاز ایرانی بود دوست عزیز

  • پاسخ
    مریم
    24 دی 1400
    مریم

    سلام ببخشید من گل سنبلبه روش لیوان اب انجام دادم والان هم ریشه داره و گل داده.دیگه نمیخوام تو اب باشه میتونم بکارمش تو گلدون یا نه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام چه مدت داخل آب بوده؟ اگه زیاد بوده احتمال داره مشکل پیش بیاد براش

  • پاسخ
    ?
    24 اسفند 1399
    ?

    سلام ببخشید سنبل پیاز مخصوص داره؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بلی

  • پاسخ
    ?
    19 اسفند 1399
    ?

    میشه ذغال نزاریم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو ذغال رو برای جلوگیری از پوسیدگی باید اضافه کنید

  • پاسخ
    موحدی
    18 اسفند 1399
    موحدی

    سلام. من دو تا پیاز سنبل را دو هفته قبل با رعایت همه نکات کاشتم. اما اصلا جوانه نزد. از خاک درش اوردم دیدم هیچ تغییری نکرده. بنظرتون بذارمش تو آب؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو یکم دیره دیگه تا جایی که اطلاع دارم

  • پاسخ
    تقی
    19 بهمن 1399
    تقی

    سلام من سنبل گذاشتم تو اب از چند قسمتش جوانه زده الان تو ابه چکار کنم گل بده

  • پاسخ
    ایزدی
    06 اسفند 1402
    ایزدی

    به روشنایی و نور غیر مستقیم احتیاج داره

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام تقی عزیز کشت کنید و از کود مناسب استفاده کنید.

  • پاسخ
    وفا
    28 مرداد 1399
    وفا

    عالی بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام وفای عزیز خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر تجربه یا توصیه ای دارید در اختیار همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدین

گزارش اشکال در سایت