نازبو
نحوه کاشت گل سنبل
  • آموزش و مقالات
  • گلها

نحوه کاشت گل سنبل

کاشت گل سنبل برخلاف تصور بسیار آسان است و این ناشی از زیبایی خاص این گل است و اگر بعضی از نکاتی را که در ذیل اشاره خواهیم کرد را رعایت کنید، می‌توانید گل سنبل در منزل خود به راحتی بکارید.

آبیاری گل سنبل : متوسط - زمان خشک شدن خاک
نور گل سنبل : نور زیاد و مستقیم خورشید
کود گل سنبل : ۱۰ درصد کود دامی نسبت به خاک
زمان کاشت گل سنبل : اواخر پاییز
خاک مناسب برای گل سنبل : ۷۰% ماسه و مابقی خاک برگ
مدت زمان جوانه زنی گل سنبل : یک تا یک ماه و نیم
زمان گلدهی گل سنبل :  ۳ هفته بعد از جوانه زنی

برای خرید پیاز سنبل کلیک کنید

این گیاه گل معروف روزهای عید است و بسیار لذت‌بخش است که خود آنرا کاشته و برای سفره هفت سین نوروزی پرورش دهید. پیازهای سنبل را با توجه به نحوه استفاده از آن به روش‌های مختلف می‌کارند. اگر برای گل شاخه بریده و زیاد کردن بخواهند، آنها را در هوای آزاد و بر روی زمین کاشته و برای تزئین اتاق‌ها و سالن در گلدان یا ظروف آب می‌کارند.
بهترین فصل برای کاشتن پیازهای سنبل در گلدان یا ظروف آب ماه آبان و آذر است.

همچنین بخوانید : کاشت و نگهداری گل‌های پیازی

طرز کاشت گل سنبل در باغچه 

کاشت پیاز گل سنبل مانند اکثر گل‌های پیازها اواخر پاییز صورت گرفته و حتما باید دوره سرمایی را طی کند. برای کاشت پیاز گل در باغچه یا محیط باز، مکانی را در نظر بگیرید که  روزانه حدود ۵ ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت نماید. گل سنبل در سایه نیز امکان رشد دارد، ولی از کیفیت شکوفه‌های آن کاسته می‌شود.
برای کاشت باید خاک باغچه را تا عمق ۳۰ الی ۳۵ سانتیمتری گودبرداری کرد و سپس به عمق ۱۰ سانتیمتر ته گودال را با خاک برگ و یا پیت ماس و یا کمپوست برای زهکشی بهتر خاک پر نمود. پیاز را در عمق ۱۵ الی ۲۵ سانتیمتری زمین بکارید.
برای اینکه بتوانید از پیاز گل‌ها در سال بعد نیز استفاده کنید و همچنین رشد گل‌ها مطلوبتر باشد، فاصله آنها از یکدیگر را حدود ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر در نظر بگیرید.
پس از کاشت آنها را یک بار آبیاری کنید و برای آبیاری‌های بعدی، معمولاً بارش‌های پاییزی و زمستانی، رطوبت کافی را در اختیار گیاه قرار می‌دهد. در صورت وقفه طولانی در بین بارش‌ها می‌توانید از آبیاری دستی بهره بگیرید.
نکته: در هنگام کاشت پیاز سنبل به خاطر اسیدی بودن پوسته آن دستکش بپوشید تا دستان شما آسیبی نبینند.
زمان گل‌دهی پیاز گل در فضای باز نسبت به کاشت در گلدان کمی دیرتر است. با گرم شدن هوا سنبل به گل می‌نشیند.

همچنین بخوانید: نحوه کاشت گل سنبل در آب

زمان کاشت بذر گل سنبل

روش کاشت پیاز گل سنبل در گلدان

پس از تهیه و خرید پیاز گل، گلدانی با دهانه ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر با ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر انتخاب کنید. در کف گلدان حتما سوراخ‌های مناسب ایجاد کنید و مطمئناً باشید گلدان دارای زهکشی مناسبی است.
گلدان را با خاک سبک و زهکشی مناسب مخلوطی از خاک برگ پوسیده و ماسه (قسمت بیشتر خاک مورد نیاز این گل باید ماسه باشد. حدود ۷۰% ماسه و مابقی خاک برگ، کوکوپیت و یا پیت ماس)
بهترین خاک برای کاشت گل سنبل در گلدان خاک خیلی سبک و مملو از مواد پوسیده باین ترتیب : ۵ قسمت خاک رسی و شنی ۳ قسمت کود کاملاً پوسیده و ۲ قسمت ماسه شسته است.
در صورتی که پیاز دوره سرما را طی نکرده باشد، پیاز را طوری در گلدان می‌کاریم تا نوک پیاز در سطح گلدان باشد و اطراف آن را با خاک سبک می‌پوشانیم.
گلدان را یکبار آبیاری می‌نماییم و سپس گلدان را در مکانی سرد و تاریک مانند انبار و گاراژ (زیر ۹ درجه سانتیگراد) به مدت ۱۰ هفته نگهداری می‌کنیم.
برای در امان ماندن از نور می‌توان روی گلدان‌ها را با مالچ پوشاند، تا در برابر تغییرات روشنایی و سرما مقاومت داشته باشد.
سپس گلدان را آبیاری می‌نماییم و در دفعات بعد با خشک شدن سطح خاک اقدام به آبیاری بصورت کم (غرقاب کردن گلدان اشتباه است و باعث پوسیدگی پیاز گل می‌شود) تا حدی که خاک مرطوب شود آبیاری می‌کنیم.
پس از یک تا یک ماه و نیم پیازها کاملاً ریشه کرده و جوانه برگ‌ها نوک پیاز پدیدار شود.
 هنگامی که گیاه شروع به سبز شدن کردند و ارتفاع آنها به ۳ الی ۵ سانتیمتر رسید، می‌توان آنها را به فضای داخل خانه در فضای روشن و بدور از تابش مستقیم و در دمایی حدود ۱۵ درجه می‌توان نگهداری کرد.
زمانی که ارتفاع ساقه گل به ۱۰ سانتیمتر رسید، می‌توان گیاه را در معرض تابش نور خورشید قرار داد. گیاه معمولاً بعد از ۳ هفته شروع به گل‌دهی می‌کند. در این مدت آبیاری منظم باید صورت گیرد.
نکته: دقت شود آب در پای گلدان ریخته شود و از پاشیدن آب بر روی برگ‌ها خودداری شود که این امر موجب پوسیدگی گل‌ها می‌شود.
برای تنظیم دوره گل‌دهی می‌توان شرایط دمایی را تغییر داد تا گیاه دیرتر و یا زودتر به گل بنشیند. البته این امر پس از سبز شدن و سپری شدن دوره سرمادهی گیاه صورت می‌گیرد.
در صورتی که می‌خواهید در ایام نوروز پیاز سنبل شما به گل بنشیند در اواخر ماه بهمن گلدان خود را به مکانی گرمتر انتقال دهید. به نسبت افزایش دما پیازهای شما زودتر به گل‌دهی می‌رسند.

بیشتر بخوانید : آشنایی با کاشت گل مریم

طرز کاشت گل سنبل برای عید

طرز نگهداری گل سنبل

نور: سنبل به نور زیادی نیاز دارد، مخصوصاً در زمان گلدهی پس اگر درون منزل نگهداری می‌کنید، پرنورترین مکان را برای این گل زیبا انتخاب کنید، مثلا کنار پنجره جنوبی
آبیاری: سنبل به آبیاری زیادی احتیاج ندارد هر وقت که سطح خاک خشک شد آبیاری کنید، مواظب باشید آبیاری زیاد باعث پوسیده شدن پیاز می‌شود.
نگهداری : سنبل یک گل دائمی نیست، پس نباید انتظار داشته باشید، این گل همیشه بماند دوام گل نهایتاً یک ماه می‌باشد، اما بعداز از بین رفتن گل پیاز آن را از خاک بیرون بیاورید و ساقه آن را قطع کنید در محلی خشک و تاریک بگذارید تا سال آینده هم می‌توانید بکارید و سبز می‌شود.
کوددهی: نیازی ندارد اما در صورت امکان مقداری ( ۱۰ درصد) کود دامی یا ورمی به خاک آن در زمان کاشت اضافه گردد.
خاک : خاک مناسب برای سنبل کوکوپیت و پیت ماس می‌باشد یا اینکه مخلوطی از کود و خاک برگ و ماسه و خاک باغچه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    Sara
    06 بهمن 1401
    Sara

    سلام وقت بخیر من یک دی پیاز های سنبل رو تو گلدون کاشتم و الان ششم بهمن همشون جونه زدن ، من میخوام برای عید گل داشته باشه باید چیکار کنم ؟ الان بزارمشون جای روشن ؟ یا اسفند ماه بزارمشون جای روشن؟

  • پاسخ
    منا
    28 دی 1401
    منا

    سلام برای داشتن گل سنبل در ایام نوروز ، چه زمانی میتونیم ووی باغچه یا گلدان بکاریم

  • پاسخ
    مرضیه
    16 فروردین 1401
    مرضیه

    سلام گل سنبل من خشک شده ولی برگ هاش هنوز سبز هستن، برای نگه داری پیاز تا سال بعد باید کامل خشک بشن بعد جداشون کنم و پیاز رو از خاک دربیارم؟؟؟؟ یا میشه همین الان برگ ها رو قطع کرد؟ اگه میشه لطفا بگین از کدوم قسمت

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بله اجازه بدین برگها کامل خشک بشن و بعد جدا کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    28 اسفند 1400
    ناشناس

    ممنون از اطلاعات ارایه شده ، سال نو‌مبارک‌

  • پاسخ
    نرگس
    11 دی 1400
    نرگس

    کاش فروش پیازهای گل سنبل راهم میگذاشین ومیتونستیم خرید کنیم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 دی 1400
    نازبو - یاوری

    سلام جهت خرید پیاز سنبل به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    28 آبان 1400
    ناشناس

    «بعداز از بین رفتن گل پیاز آن را از خاک بیرون بیاورید و ساقه آن را قطع کنید در محلی خشک و تاریک بگذارید تا سال آینده هم می‌توانید بکارید و سبز می‌شود» سهان بالا نیاز به ویرایش دارد، زیرا برگهای گیاه را نباید هنگامی که سبز است چید، بلکه باید روی گیاه بماند تا به پیاز آن خوراک رساند و در آن نیروی بایسته برای سال آینده انباشته کند. اگر میخواهیم پیاز گیاه را جابجا کنیم باید برگهایش را هنگامی که زرد شد بچینیم و پیاز را از خاک درآوریم، وگرنه میتواند همانجا باشد تا سال دیگر دوباره برووید.

  • پاسخ
    انیس
    22 دی 1401
    انیس

    سلام من هم سنبل پارسال داشتم از گلدان بیرون نیاوردم از همون اول گذاشتم داخل حیاط خانه با همان گلدان خودش روی باغچه خانه گذاشتم الان که برج ۱۰ هست جوانه زده کلی هم ذوقش کردم اگه بخوام برا سفره هفت سین باشه چیکارش کنم که اون موقع گل بدهدمن درکازرون استان فارس هستم آب و هوای نسبتاً گرمی داریم زمستانهای انچنان سردی نداریم ولی امسال به نسبت سرد هست

گزارش اشکال در سایت