نازبو
باغبانی شهری با سبزیجات
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی
  • باغبانی شهری

باغبانی شهری با سبزیجات

باغبانی شهری اغلب به معنای رشد گیاهان بر پشت بام‌ها، بالکن‌ها، کوچه‌ها، پیاده‌روها و یا کمترین فضای باغبانی است. اگر به پرورش سبزیجات در گلدان علاقمند هستید یا موفقیت‌های محدودی در این زمینه داشته اید، این چند نکته برای کمک به موفقیت شما وجود دارد.

انتخاب ظرف

به عنوان یک قاعده کلی ظرف را باید بزرگ انتخاب کنید. ظروف کوچک به سرعت خشک می‌شوند و ممکن است به آبیاری روزانه نیاز داشته باشند. همچنین باید درباره عمق ظرفی که سبزیجات در آن رشد می‌کنند فکر کنید. گیاهان با سیستم‌های ریشه‌ای عمیق اگر فضای کافی نداشته باشند، رشد ناسالم خواهند کرد. به یاد داشته باشید که هرچه ظرف عمیق‌تر باشد مخزن خاک مرطوب بزرگتر و کمتر به آب نیاز دارد.

بیشتر بخوانید : چگونه یک مارپیچ گیاهی بسازیم

محل قرار دادن گلدان

اغلب سبزیجات در روز به حداقل 6 ساعت نور خورشید نیاز دارند. کاهو و سبزیجات سالادی با کمتر از این مقدار رشد می‌کنند. گوجه فرنگی، فلفل و لوبیا می‌توانند از آفتاب بسیار بالایی برخوردار شوند. اگر در حیاط شما آفتاب کم است، می‌توانید زیر ظرف خود چرخ قرار دهید، به این ترتیب می‌توانید در طول روز آن‌ها را به سمت نور خورشید حرکت دهید. باد عامل دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. گیاهان شما در یک مکان محافظت شده، جایی که باد شاخ و برگ آن‌ها را خشک و خمیده نکند، شادتر خواهند بود. از پناهگاه ساختمان استفاده کنید یا یک بادشکن موقتی از پارچه یا حصار بسازید. ترتیب گلدان‌های خود را طوری قرار دهید تا گیاهان بزرگتر از گیاهان کوچکتر محافظت کنند. همچنین خوشه‌بندی گیاهان به بالا بردن سطح رطوبت کمک می‌کند و گیاهان را پربارتر نگه می‌دارد.

خاک

ظروف خود را با خاک باغ خود و یا خاک سطحی پر نکنید. شما باید ظروف را با ترکیبی سنگین پر کنید که رطوبت را حفظ کرده و در برابر فشرده سازی مقاومت کند. پیشنهاد می کنیم خاک را با یک مقدار کود آلی دانه ای و یا کمپوست مخلوط کنید.

آب

سبزیجات به یک منبع ثابت آب برای رشد بهتر نیاز دارند. رطوبت نامناسب باعث مشکلات فراوانی مانند افتادن شکوفه‌ها، رشد ضعیف ریشه‌ها، سوختن برگ‌ها، مشکلات حشرات و پوسیدگی می‌شود. بهترین راه برای اطمینان از اینکه گیاهان همیشه یک منبع ثابت آب دارند، استفاده از آبیاری خودکار است. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که مخزن را هر چند روز یکبار پر کنید، گیاهان رطوبت مورد نیاز خود را جذب می‌کنند.

  مطلب پیشنهادی: مراحل طراحی و اجرای روف گاردن یا بام باغ

کود دهی

زمانی که سبزیجات در ظروف در حال رشد هستند، کوددهی بسیار مهم است. در حقیقت اگر از کود استفاده نکنید موفق نخواهید شد. توصیه می‌شود در هنگام کاشت کود ارگانیک دانه‌ای را با خاک مخلوط کنید، سپس به صورت هفتگی با کود محلول در آب مانند، مراقبت از گیاهان دیگر، تغذیه کنید. دلایل متعددی وجود دارد که کود مهم است. اول این که محیط کشت در ظرف دارای مواد مغذی کمی است. رشد گیاهانتان به این بستگی دارد که مواد غذایی مورد نیازشان را تامین کنید. دوم این که گیاهان گلدانی مقدار زیادی آب می‌خورند و هر بار که شما آبیاری می‌کنید، برخی از مواد مغذی از خاک شسته می‌شود. دلیل سوم این که شما تعداد زیادی گیاه را در یک فضای کوچک قرار می‌دهید. یک ظرف ممکن است شامل یک گیاه گوجه فرنگی، دو گیاه فلفل، یک گیاه ریحان و کمی جعفری باشد. به این ترتیب تعداد زیادی شاخ و برگ و میوه برای تغذیه از چند لیتر خاک وجود دارد. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید می‌توانید با مراجعه به اینجا و دانلود کتاب پرماکالچر اطلاعات بیشتری درباره باغبانی شهری بدست آورید.

همچنین بخوانید : باغ آرایی و هنر باغ پروری

ترکیب گیاهان

هنگام ترکیب چند نوع مختلف گیاه در یک گلدان بهتر است که گیاهانی را که دارای نیاز مشابهی برای آب و کود هستند مطابقت دهید. به عنوان مثال رزماری که شرایط گرم و نسبتاً خشکی را دوست دارد با خیار که تشنه آب می‌باشد، تطابق خوبی نخواهد داشت. برای به حداکثر رساندن فضا ممکن است بخواهید یک گیاه رونده را با یک گیاه عمودی ترکیب کنید. برخی گیاهان وقتی نزدیک یک همراه سازگار قرار می‌گیرند بهتر رشد می‌کنند. از سوی دیگر بعضی از گیاهان نیز با گیاهان خاصی همخوانی ندارند. لیست زیر ترکیبات گیاهی خوب و ترکیباتی که باید از آن اجتناب کرد را نشان می‌دهد.

ترکیبات خوب:

  • لوبیا، هویج، اسکواش
  • بادمجان، لوبیا
  •  گوجه فرنگی، ریحان، پیاز
  • کاهو، سبزی
  •  اسفناج، پیاز

بیشتر بخوانید : استفاده بهینه از آب باران با رین گاردن

ترکیباتی که باید از آن اجتناب کنید:

  • لوبیا با پیاز و سیر
  • هویج با کرفس یا رازیانه
  •  گوجه فرنگی یا اسکواش با سیب زمینی
  •  پیاز با لوبیا و نخودفرنگی

 

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت