نازبو
آشنایی با درخت افرا قرمز
  • باغبانی

آشنایی با درخت افرا قرمز

درخت افرا قرمز یکی از زیبا ترین درخت‌های زینتی به شمار می‌رود. این درخت بومی ژاپن است و با نام‌های Acer palmatum و Japanese Maple Trees در دنیا شناخته می‌شود. علاوه بر ژاپن در کشورهایی مانند کره، چین، روسیه، مغولستان و... نیز این درخت کاشته می‌شود. رنگ قرمز برگ‌های درخت افرا باعث شده تا افراد بسیار زیادی در سراسر دنیا علاقمند به این نوع درخت باشند.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

درخت افرا قرمز این قابلیت را دارد که تا ارتفاع 9 متر نیز رشد کند. بدین ترتیب ارتفاع این درخت بین 2 الی 9 متر پیش‌بینی می‌شود. فراهم کردن شرایط ایده‌آل برای رشد این درخت تاثیر بسیار زیادی بر روی رنگ برگ درخت افرا دارد. بدین ترتیب در صورتی که مشاهده شود، درخت افرا دارای برگ‌هایی به غیر از قرمز شفاف و زیبا بوده، باید به فکر تغییر شرایط نگهداری از آن باشیم تا بتوانیم بهترین شرایط را برای درخت ایجاد نماییم. در هر سال یک درخت افرا قرمز می‌تواند به طور میانگین 30 الی 60 سانتیمتر رشد کند. بدین ترتیب چند سال طول می‌کشد تا این درخت به حداکثر ارتفاع ممکن برسد.

افرا ژاپنی

همچنین بخوانید : آشنایی با درخت پالونیا
 

سرعت رشد درخت افرا قرمز

درخت افرا قرمز از جمله درختانی بوده که رشد بسیار سریعی نداشته، اما معمولاً این قابلیت را دارد که پس از گذشت چند سال رشد خوبی داشته و ارتفاع آن گاهی به 9 الی 10 متر نیز می‌رسد. بدین ترتیب زمانی که نیاز به یک درخت با ارتفاع نسبتا بلند و زیبا داشته باشیم، می‌توان افرا قرمز را گزینه بسیار خوبی در نظر داشت.

هنگامی که نهال درخت افرا قرمز کاشته می‌شود، رشد آن بسیار بیشتر خواهد بود. برعکس در هنگام بلوغ سرعت رشد این نوع درخت‌ها کاهش می‌یابد. بدین ترتیب زمانی که نیاز به درخت بلند بوده، می توان نهال این درخت را کاشت. زمانی هم که نیاز به درخت افرا قرمز با ارتفاع کمتر می‌باشد، می‌توان اقدام به کاشت درخت با سن بیشتر کرد. این کار باعث می‌شود تا درخت رشد زیادی نداشته باشد و ارتفاع آن از اندازه مد نظر بیشتر نشود. درخت‌های قدیمی تر را نیز مانند نهال می‌توان به راحتی کاشته و به هیچ عنوان از بین نمی‌روند. البته باید اصول مربوطه را نیز به خوبی رعایت کرد تا آسیبی به ریشه درخت وارد نشود.

برای  خرید بذر درخت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط لازم برای کاشت درخت افرا قرمز

کاشت درخت افرا قرمز نیاز به شرایط بسیار پیچیده و خاصی ندارد. البته برخی از شرایط جوی ممکن است به این درخت آسیب بزند که اطلاع دقیق از این شرایط کمک می‌کند تا بتوان به خوبی از درخت افرا محافظت کرد. هوای سرد و یخبندان از جمله شرایطی است که برای کاشت این درخت مناسب نمی‌باشد. هوای بیش از حد سرد می‌تواند باعث بروز آسیب‌های جدی به درخت افرا قرمز شود.

بادهای تند از دیگر مواردی به شمار می‌روند که می‌توانند باعث آسیب رسانی به درخت افرا شوند. بدین ترتیب در مکان‌هایی که بادهای تند وجود داشته نمی‌توان اقدام به کاشت این درخت کرد تا زمانی که بادها از بین بروند و یا شدت باد کاسته شود. فصل پاییز زمان مناسبی برای کاشت درخت افرا قرمز است. این در حالی است که هنوز هم افراد بسیار زیادی وجود دارد که ترجیح می‌دهند در فصل بهار اقدام به کاشت این درخت بنمایند. در فصل پاییز معمولاً ریشه بسیاری از درختان در حال استراحت بوده و رشد نمی‌کند، اما ریشه درخت افرا از این قاعده پیروی نمی‌کند و در فصل پاییز نیز در حال رشد است.

شرایط نگهداری از درخت افرا قرمز

نور

یکی از شرایط مهم که در نگهداری درخت افرا قرمز باید به آن پرداخته شود، نور می‌باشد. با وجود این که نور برای رشد این درخت لازم بوده، اما نور مستقیم آفتاب به برگ‌های این درخت آسیب می‌رساند. بدین ترتیب سایه یا نیم سایه می‌تواند محل مناسبی برای کاشت درخت افرا به شمار برود. بدین ترتیب در محیط‌های سر پوشیده نیز می‌توان اقدام به کاشت این درخت کرد.

افرا قرمز

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خاک

معمولاً درخت افرا قرمز در خاک‌های مختلفی قابلیت رشد دارد. البته این موضوع را نیز نباید فراموش کنیم که خاک مورد استفاده برای کاشت درخت افرا، باید دارای زهکش بسیار خوبی باشد. بهتر است خاک اطراف درخت افرا مالچ پاشی شود. زیرا این درخت نسبت به کم آبی حساس بوده و مالچ پاشی کمک می‌کند تا خاک همیشه مرطوب باقی بماند. بدین ترتیب حتی با آبیاری کمتر نیز می‌توان همیشه ریشه این درخت را مرطوب نگه داشته و از خشک شدن درخت جلوگیری کرد.

آبیاری درخت افرا

یکی از موارد بسیار مهم در نگهداری از درخت افرا قرمز، آبیاری آن است. معمولاً در زمان کاشت این درخت نیاز به آب بیشتری دارد. بدین ترتیب آبیاری این درخت در روز های نخست پس از کاشت باید سریع انجام شود. پس از گذشت این دوره می‌توان در هفته یک مرتبه آبیاری عمیق برای این درخت را در نظر گرفت. درخت افرا در برابر خشکی مقاوم نبوده، بدین ترتیب از تنش‌های بی آبی باید دور نگه داشته شود. بدین ترتیب افرادی که در حوزه کاشت و نگهداری درخت افرا فعالیت دارند، باید به این موضوع توجه داشته باشند.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کود دهی درخت افرا

انتخاب کود مناسب یکی از اصول کوددهی به شمار می‌رود. برای درخت افرا قرمز معمولا کودهایی که نیتروژن آنها پایین است گزینه مناسب‌تری می‌باشند. بدین ترتیب کود N-15 یا حتی پایین‌تر گزینه مناسبی برای درخت افرا به شمار می‌روند. کود را بهتر است دور درخت با فاصله‌ای 15 الی 30 سانتیمتری بریزیم. ریشه‌های درخت می‌توانند مواد موجود در کود را به راحتی دریافت کرده و به سایر قسمت‌های درخت برسانند.

هرس کردن درخت افرا

معمولاً درخت افرا ژاپنی از جمله درخت‌هایی بوده که بدون هیچ گونه هرس کردن نیز می‌تواند بهترین شکل ممکن را داشته باشد. اما در صورتی که قصد هرس کردن این درخت را داشته باشید، باز می‌توانید به راحتی شاخه‌های این درخت را هرس کرده تا به شکل دلخواه برسد. مرداد و شهریور را می‌توان ماه‌های مناسب برای هرس کردن درخت افرا دانست.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    علی
    15 شهریور 1402
    علی

    دو صد درود، جسارتا تو مناطق گرم و خشک قابل کشت هستش؟

  • پاسخ
    علی
    13 شهریور 1402
    علی

    سلام درخت افرا قرمز برگاش همیشه قرمزه یا تویه پاییز و زمستون قرمز میشه ؟؟

  • پاسخ
    علیرضا
    04 اردیبهشت 1402
    علیرضا

    من در سال ۴ تا دونه می کارم بعد از مدتی می دهم به سرباز های پادگان در جاده فشم که بکارند .خیلی دوست دارم هر جا درختی ببینم ی مدت کنار ش می نشینم اروم می شوم .رسم بشه بجای گل های اپارتمانی درخت های کوچک و نگهداری کنند بزرگ شد تو محیط زیست بکارند

  • پاسخ
    مجتبی
    25 فروردین 1402
    مجتبی

    سلام درخت افرا کاشتم بدون آسیب ب ریشه و با آبدهی ی روز ن یک روز ولی یکی از شاخه هاش ک از اولم نسبت ب بقیه شاخه ها ضعیف تر بود اول برگ کرد ولی تو این چند روزه برگاش خشکید و دیگه اینکه رنگ غالب برگاش هنوز سبزن !!

  • پاسخ
    ثمین
    14 تیر 1401
    ثمین

    این درخت همیشه بهار هست یا برگ هاش میریزه؟

  • پاسخ
    شیده
    12 فروردین 1403
    شیده

    سلام باید برگ‌های درخت و بکنید تا دوباره جوانه بزنه و برگ بده

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    14 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اواخر پاییز با سرد شدن هوا برگاش میریزه

گزارش اشکال در سایت