نازبو
همه چیز در مورد درخت ارغوان
  • آموزش و مقالات

همه چیز در مورد درخت ارغوان

درخت ارغوان به خاطر نام زیبایی که دارد و همچنین شاخه‌های بسیار زیبای آن که باعث جذابیت آن شده است، یک حس و حال خوب را در افراد به وجود می‌آورد. این درخت چون قد بلندی ندارد و تنه آن هم قطر زیادی ندارد و حالت چتری مانند دارد یک درختچه به حساب می‌آید. این درخت نیازمند مراقبت زیاد نیست و تقریبا یک گیاه سرسخت به شمار می‌رود و مناسب برای هر شرایط بومی می‌باشد. این گیاه جنبه زینتی دارد برگ‌های درختچه به شکل قلب و گرد است که کناره‌های صافی دارد. گل‌های آن قبل از رشد برگ‌ها در اوایل بهار، به صورت خوشه‌ ای به وجود می‌ آیند و چون این گل‌ها زیاد هستند یک منظره بسیار زیبا را به این گیاه می‌دهد. ارغوان در خاک‌هایی که از نظر آهکی قوی‌تر هستند رشد می‌کنند و عمر آن تقریباً بیست سال است و عمر زیادی ندارد.

برای  خرید بذر درخت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نحوه نگهداری درخت ارغوان

این درخت با گل های ارغوانی خود، پیام‌ آور بهار است و در بهار شاخه های آن غرق در گل‌های زیبا می‌شود که زیبایی خاصی به آن می‌دهد و این باعث شده که همه افراد مجذوب زیبایی خیره کننده آن شوند. ارغوان رشد سریعی دارد و شرایط محیط اطراف خود را به خوبی تحمل می‌کند. علاوه بر اینکه این گیاه جنبه تزیینی دارد از خاصیت های آن در طب سنتی هم استفاده می‌‌شود و در درمان بعضی بیماری‌ها کاربرد دارد. این گیاه در برابر سرما و کم آبی مقاوم بوده و در انواع خاک‌ها رشد می‌کند حتی در خاک‌های اسیدی، خنثی و قلیایی هم رشد دارند از جمله شرایط نگهداری این درخت عبارتند از :

1- خاک مناسب درخت ارغوان : این گیاه در هر خاکی می‌تواند رشد کند و می‌توان گفت به خاک حساس نیست. خاک‌هایی که از نظر آهکی و گچی قوی هستند و مواد غذایی لازم برای رشد این گیاه را دارند برای رشد آنها مناسب‌تر می‌باشند. جهت خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

2- نحوه آبیاری درخت ارغوان : درخت ارغوان نیازمند آبیاری متوسط است و گیاهی است که به خشکی مقاوم می‌باشد و در فصل تابستان دو هفته‌ ای یکبار به آبیاری احتیاج دارد. خاکی که رطوبت داشته باشد و آب را در خود نگه دارد، باعث از دست رفتن ریشه گیاه می‌ شود.

3- نور مورد نیاز درخت ارغوان : درخت ارغوان در آفتاب خوب رشد می‌‌کند و شش ساعت نور مستقیم خورشید در روز برای آن کافی است برای نگهداری این گیاه در آپارتمان بهتر است برای جذب نور آن را در بالکن گذاشت.

جهت خرید پیاز گل کلیک کنید.

4- دما مناسب درخت ارغوان : این گیاه به خاطر ساختار محکمی که دارد یک گیاه مقاوم است و در برابر سرما از خود مقاومت نشان می‌‌دهد و تا دمای 15- درجه را می‌تواند تحمل کند.

5- نحوه کوددهی درخت ارغوان : ارغوان به کود احتیاجی ندارد، ولی بعد از چند سال بهتر است که هر سه تا چهار سالی یک بار کودهای چند منظوره قبل از سرما استفاده شود تا گیاه بهتر رشد کند.

6- آفات و بیماری‌های درخت ارغوان : یکی از بیماری‌های این گیاه بیماری لکه برگی است که وقتی رطوبت محل کشت خیلی زیاد باشد به وجود می‌ آید. جهت خرید سم و قارچ کش به فروشگاه آنلاین نازبو مراجعه کنید. 

7- نحوه هرس کردن درخت ارغوان : هرس کردن درخت بهتر است پاییز انجام شود، چون باعث رشد سالم و مناسب گیاه می‌‌شود و باید شاخه‌های مرده و خشک شده را از درخت جدا کرد.

چگونگی تکثیر درخت ارغوان

این گیاه با قلمه زدن، تکثیر بذر و خوابانیدن تکثیر می‌شود، اما روش ساده آن کاشت بذر است بهترین زمانی که می‌توان درخت ارغوان را کاشت اوایل فصل پاییز است، اگر بخواهید با بذر این گیاه را بکارید باید به مراحل زیر دقت کنید.

1- در مرحله اول باید بذر این گیاه را از مراکزی که مخصوص گل و گیاه هستند تهیه کنید به خاطر پوشش سخت بذر باید با کمک یک چاقو، چند شکاف در روی پوشش آن ایجاد کنید یا با کمک کاغذ سنباده پوشش روی بذر را ساییده تا پوشش آن نازک شود.
2- بهتر است برای اینکه بذر زودتر جوانه بزند آن را به مدت یک شب در آب ولرم خیس کنید یا حدود نیم ساعت در آب بجوشد.
3- در گلدانی که ماسه دارد بذر را بکارید و روی آن یک پلاستیک شفاف بکشید.
4- گلدان باید در محیطی باشد که دمای آن حدود 4 تا 5 درجه سانتیگراد بوده و برای این کار می‌توان از طبقات پایین یخچال استفاده کرد.
5- به مدت پنج تا هفت هفته باید گلدان در این دما نگهداری شود و باید سطح کاشت همیشه مرطوب باشد.
6- بعد از گذشت چند هفته باید بذر از گلدانی به گلدان دیگر که خاکش زهکشی شده باشد انتقال داده شود. بهترین خاکی که بذر ارغوان می‌تواند در آن به خوبی رشد کند باید از مخلوط 30 % خاک باغچه ، 30%  ماسه، 20% برگ و 20% کود دامی تشکیل شده باشد.
7- دمای 15 تا 20 درجه سانتیگراد بهترین دما برای جوانه زدن بذر ارغوان است که بعد از 15 تا یک ماه کم کم شاهد اولین جوانه‌ها خواهید بود.

جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خواص درمانی درخت ارغوان 

 در ایران کاربرد زینتی و تزیینی درخت ارغوان بیشتر از کاربرد و ارزش دارویی آن است درخت ارغوان علاوه بر اینکه جنبه تزیینی دارد از ریشه، برگ و گل و پوست آن در طب سنتی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‎‌شود. از پوست و چوب آن برای درمان آبسه می‌توان استفاده کرد و گل‌های تازه آن خلط های سینه را از بین می‌برد و باعث راحت‌تر شدن تنفس می‌شود. ضماد گل سوخته ارغوان، خون ریزی را بند می‌‌آورد. از گیاه ارغوان به صورت دم کرده گل و دم کرده پوست ریشه استفاده می‌شود.

جهت خرید بذر گیاهان دارویی به فروشگاه بذر گل و گیاهان نازبو مراجعه کنید.

گل‌های ارغوان ترش مزه هستند، در بعضی از کشورهای اروپایی از آن ترشی درست می‌کنند. اما این گیاه در طب سنتی کاربردهای زیادی دارد از جمله :

_ طبع این گیاه سرد و معتدل می‌باشد و می‌توان گفت کمی هم گرم و مرطوب است.
_ به عنوان ملین و مسهل قابل مصرف می‌باشد.
_ همه اخلاط جمع شده در بدن را پاک می‌کند.
_ مقدار ده گرم حل شده ارغوان در شیر گرم به رفع برونشیت کمک می‌کند.
_ تقویت کننده معده و کبد است.
_ میزان پنج گرم حل شده آن در آب قبل از غذا برای از بین بردن صفرا بسیار نافع است.
_ مصرف این گیاه برای کسانی که از فشار خون و دیابت رنج می‌برند مفید می‌باشند.
_ حرارت قلب و کبد را کم می‌کند و می‌توان گفت حرارت بدن را از بین می‌برد.

گیاه شناسی درخت ارغوان 

درخت ارغوان را در فضای سبز پارک‌ها، بلوارها و باغ‌ها به صورت پرورشی می‌کارند و حتی در آپارتمان‌ها هم می‌شود از آن نگهداری کرد و آن را پرورش داد. شاخه‌های درخت ارغوان کوتاه هستند و به هم پیچ خورده‌ اند و گل‌های آن به صورت خوشه‌ ای از درخت آویزان می‌شوند و باعث زیبایی بی‌ نظیر آن می‌شود. ارتفاع آن چهار تا پنج متر است و گاهی ارتفاع آن به دوازده متر هم می‌رسد چوب درخت ارغوان قهوه‌ ای مایل به قرمز است و در اوایل بهار این درخت گل می‌‌دهد و در ایران در استان‌های شاهرود، لرستان، فارس، گیلان، کرمان، همدان و ایلام به صورت خودرو می‌ رویند. این درخت در مقابل سرما و خشکسالی از خود مقاومت نشان می‌دهد. در خاک‌های آهکی رشد بسیار خوبی دارند، اما در خاک‌های ضعیف هم می‌توانند رشد کنند کافی است خاکی که ارغوان در آن است کمی آهکی کنید تا ببینید که چگونه رشد می‌کند. در کشور ما در تمام نواحی ساحلی دریای خزر، نواحی غرب رشته کوه زاگرس، تهران، خراسان در فضا های سبز به عنوان یک گیاه تزیینی استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید : بهترین درخت برای حیاط منزل کدام است

مشخصات گیاه ارغوان را می‌‌توان به این صورت بیان کرد :

برگ ها : برگ‌های این درخت خزان کننده و متناوب و مدور است طول برگ‌ها 4 تا 5 و عرض آنها 5 تا 7 سانتیمتر می‌‌باشد. رگ برگ‌های روی آن پنجه‌ ای هستند. رویه برگ سبز تیره و زیر برگ رنگ سبز روشن دارد.

گل : گل‌های این درخت قبل از رشد برگ‌ها دیده می‌شود و به صورت خوشه‌ ای و آویزان و رنگ بنفش مایل به سرخ دارند. گل‌ها دو سانتیمتر عرض دارند و در زمان گل دهی درخت ظاهر درخت را بسیار زیبا و جذاب می‌‌کند.

میوه : هفت تا ده سانتیمتر نیام باریک و تخت آن طول دارد که در ابتدا رنگ آن قرمز مایل به بنفش می‌باشد و بعدا قهوه‌ ایی رنگ می‌‌شود و تا مدت زیادی روی درخت می‌‌ماند.

نیازها : خاک غنی و آهکی برای رشد درخت ارغوان مناسب است و این درخت آبیاری متوسط را می‌‌طلبد و در آب و هوای معتدل رشد می‌‌کند و به سرما مقاوم می‌‌باشد.

روش ازدیاد : با کاشت بذر در زمین ماسه‌ ای و همچنین خوابانیدن و قلمه زدن می‌‌توان آن را تکثیر کرد.

آبیاری و نور درخت ارغوان : چون این گیاه یک گیاه مقاوم به خشکی است به آبیاری متوسط احتیاج دارد و در فصل گرمی مثل تابستان دو هفته‌ ای یکبار آبیاری برای آن کافی است. گیاه ارغوان در آفتاب کامل و نیمه سایه رشد می‌‌کند و در طول روز شش تا هشت ساعت نور خورشید برای آن کافی است.

بیشتر بخوانید: گل‌های زیبای جهان

خواص گل ارغوان

درخت ارغوان در برابر گرما مقاومتی ندارد و تا 22 درجه سانتیگراد گرما را تحمل می‌‌کند و بیشتر از آن را نمی‌‌تواند تحمل کند به خاطر زیبایی که این درختچه دارد برای فضای پارک‌ها از آن استفاده می‌‌شود و علاوه بر زیبایی که دارد در طب سنتی هم از آن استفاده می‌‌شود که در اینجا به چند نکته از آن اشاره می‌‌کنیم.

دم کرده آن به چند روش استفاده می‌‌شود : گل، پوست، ریشه و برگ این درخت خاصیت درمانی دارد که هم گل و هم پوست ریشه آن را دم می‌ کنند و حتی خاکستر ریشه آن کاربرد موضعی دارد.

طرز تهیه دم کرده گل ارغوان : حدود 8 گرم از این گیاه را در یک لیتر آب می‌‌ریزیم و اجازه می‌‌دهیم که حدود 10 تا 15 دقیقه با حرارت ملایم دم بکشد.

گل ارغوان برای ریه و گلو : گل های تازه ارغوان برای بهبودی صدا و باز شدن آن مفید است و همچنین اخلاط سینه را از بین می‌‌برد و تنفس را راحت‌‌تر می‌‌کند. دم کرده این گیاه برای مشکلات تنفسی مثل : آسم، تنگی نفس، سرفه و برونشیت بسیار مفید است.

گل ارغوان برای بهبود جای خونریزی : استفاده ضماد سوخته گل ارغوان برای خونریزی مفید است و از خونریزی جلوگیری می‌‌کند و آن را قطع می‌‌کند.

گل ارغوان برای جلوگیری از ریزش مو و ابرو : مخلوط خاکستر ریشه ارغوان همراه با روغن کنجد برای جلوگیری از ریزش مو و ابرو بسیار مفید می‌باشد. حتی در گذشته از این خاکستر به عنوان مداد ابرو استفاده می‌کردند و استفاده از آن مژه ها را بلند می‌کند.

گل ارغوان بهبود دهنده حال افراد مسموم : افرادی که دچار مسمومیت غذایی می‌شوند با خوردن دم کرده پوست ریشه و گل ارغوان می‌توانند مواد مسموم را از بدن خود خارج کنند چون این دم کرده باعث استفراغ می‌شود و عامل مسمومیت با استفراغ از بدن خارج می‌‌شود و به فرد کمک می‌کند.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

انواع درخت ارغوان

درخت ارغوان افغانی : این درخت در پل دختر و پشت کوه و تنگه ملادی می‌روید و برگ‌های آن نسبت به گونه‌هایی که در شمال است کوچک‌ تر هستند.

ارغوان آمریکایی : اصل این درخت متعلق به تگزاس در آمریکای شمالی است که وارد ایران شده و در باغ‌ها کشت می‌شود.

ارغوان کانادایی : بذر این درخت را سازمان اکولوژی نوشهر به ایران وارد کرده، چون این درخت بومی آمریکای شمالی می‌‌باشد. گل‌های این درخت صورتی رنگ است و رشد خوبی هم دارد.

درخت ارغوان چینی : گل های این درخت ارغوانی روشن است و در اواخر اسفند و اوایل بهار گل می‌دهد و در اواسط فروردین برگ‌های قلوه‌‌ای و نوک دار با رنگ سبز روشن رشد می‌‌کند و در آخر پاییز هم خزان می‌‌کند. این درختچه متعلق به چین و ژاپن است.

ارغوان غربی : این درخت در ایران در شهرهای خراسان رضوی و ایلام، شاهرود، کرمان، گیلان، همدان، لرستان و کرمانشاه به صورت خودرو می‌‌روید این درختچه بومی سرزمین های جنوبی اروپا و جنوب غربی آسیا می‌باشد. زمان گل‌دهی آن وسط تابستان است و مشخصه اصلی این درخت گل‌های ارغوانی آن می‌‌باشد.

چگونگی هرس درخت ارغوان

هرس یعنی حذف و بریدن قسمت‌هایی از درخت به منظور سلامت آن و رشد باروری آن است. بهترین زمان برای هرس کردن درخت ارغوان فصل زمستان است، چون در این فصل درخت ارغوان در خواب زمستانی است. هرس شاخه‌ها یکی از مهمترین قسمت‌های این درخت است. تعداد و زاویه شاخه‌ها مهمترین قسمت هرس به حساب می‌‌آید. شاخه‌ها نقش مهمی در مقاومت گیاه در برابر فشار های بیرونی مثل یخبندان و حتی وزن میوه ها را دارند. در هنگام هرس کردن باید به شاخه‌های درخت و مقدار بریدن دقت شود.

بیشتر بخوانید : هرس درختان و آموزش کاربردی آن

اگر درخت ارغوان هرس نشود شاخه‌های آنها متراکم می‌‌شود و در زیبایی آن تاثیر می‌ گذارد و همچنین نمی‌ گذارد که قسمت های دیگر گیاه ارغوان رشد کند و شاخه‌ها در هم پیچ می‌‌خورند و نور به اندازه کافی به همه جای درخت نمی‌ رسد و همین امر مانع رشد می‌ شود و گاهی به شاخه های میانی نور نمی‌رسد و آنها خشک می‌‌شوند. زمانی این کار باید انجام شود که برگ‌های درخت ریخته باشد چون وقتی برگ‌ها نباشند به راحتی می‌‌توان شاخه‌های اضافی را دید و آنها را هرس کرد و چون در زمستان درخت ارغوان فعالیت زیستی ندارد با هرس کردن آن آسیبی نمی‌ بیند. وقتی شاخه‌های ضخیم درخت را هرس می‌‌کنید، روی آن چسب باغبانی مناسب بریزید تا هم هوا و هم آفات دیگر به آن نفوذ نکند.

یکی از مزیت‌های هرس زمستانی شکل‌‌دهی نهال‌های تازه کاشته شده است تا با هرس‌های شاخه‌های اصلی ارغوان شکل دلخواه شما را به خود بگیرد. هرس زمستانه باعث می‌‌شود، شاخه‌هایی که در سال بعد به وجود می‌‌آیند تقویت شوند. اگر هرس درخت سنگین باشد شاخه‌های آن در فصل بعدی جوانه‌های کمتری خواهند داشت در نتیجه مواد غذایی ذخیره شده به شاخه‌ها و جوانه‌ها کمتر می‌‌رسد و شاخه‌های جدید بیشتر رشد می‌کنند و قوی‌ تر می‌شوند و برگ‌ها سبز‌تر و بزرگ‌تر خواهند شد. هرس شدید گل‌دهی را به تعویق می‌‌اندازد.

شاخه‌های درخت ارغوان به بارور و نابارور تقسیم می‌‌شوند که بارور آن گل می‌‌دهد و نابارور گل نمی‌دهد و شامل پاجوش و نرک می‌‌باشد. شاخه های نابارور را با توجه به موقعیت آنها در فصل استراحت می‌‌توان هرس کرد. اما هرس شاخه های بارور به سن آنها بستگی دارد و در زمستان سالی که ‌گل کرده‌ اند باید این کار انجام شود، اگر می‌‌خواهید که یک شاخه کامل را ببرید باید از پایین‌ترین قسمت آن این کار را انجام دهید تا هیچ قسمتی از آن روی درخت نباشد در این صورت زخم درخت ارغوان زودتر ترمیم می‌شود. درخت ارغوانی که چند سال هرس نشده باشد، نباید به یکباره و کامل هرس شود، چون هرس شدید یکباره گل‌دهی را چند سال عقب می‌‌اندازد یا گل‌دهی را کم می‌ کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت