نازبو
راهنمای نگهداری و پرورش گل بنت قنسول
  • آموزش و مقالات
  • گلها

راهنمای نگهداری و پرورش گل بنت قنسول

گل بنت قنسول که در ایران به گل کریسمس نیز معروف است، بومی کشور مکزیک است. برگ‌های قرمز بنت قنسول واقعا زیبا و خیره کننده است و این گل از جمله گیاهان ارزان قیمت و پرطرفدار محسوب می‌شود. این درختچه زیبا با قرار گرفتن در شرایط ایده‌آل، تا ارتفاع ۳ الی ۴٫۵ متر رشد می‌کند. در دمای زیر ۱۰ درجه گیاه آسیب می بیند بنابر این به عنوان یک گیاه آپارتمانی عرضه می‌شود و در تولید آن سعی شده گیاه کوتاه در حدود ۴۵ الی ۶۰ سانتیمتر و برگ‌های فشرده و پرپشت بماند. گل‌های گیاه بنت قنسول کوچک و فاقد ارزش زینتی است ولی برگ‌ها و دمبرگ‌های انتهایی گیاه به رنگ‌هایی قرمز، قرمز تیره، سفید، صورتی، کرم در می‌آید که اصطلاحاً به آن گل می‌گویند.

ویژگی‌های ظاهری
برگ :
هشتاد درصد بنت قنسول‌ها قرمز بوده و ما بقی صورتی، سفید و یا کرم هستند. بنت قنسول‌های قرمز ۸ هفته طول می‌کشد که از رنگ سبز به قرمز درآیند. برگ‌ها سرنیزه‌ای شکل بوده و در زمستان براکته‌های قرمز رنگ آن ظاهر می‌شوند. لبه‌های برگ‌ها صاف و یا گاهی دالبر دار دیده می‌شوند.
گل : پروسه گلدهی و رنگ‌گیری برگ‌ها با طول کوتاه روزها در زمستان آغاز می‌شود و در پاییز می‌توانید گل دادن آن را مشاهده نمایید، به این نکته توجه داشته باشید که افزایش دما در روزهای پاییز گلدهی را به تاخیر می‌اندازد.

بیشتر بخوانید : گل‌های آپارتمانی محبوب و زیبا برای تزئین خانه شما

نگهداری از بنت قنسول

نور: گیاهان دارای برگ‌های رنگی نیاز به نور خیلی زیاد دارند. بنت قنسول به فضایی روشن نیاز دارد اما به دور از نور مستقیم. پس بهتره است که این گیاه را نزدیک پنجره قرار دهید. قرار گرفتن در زیر نور غیر مستقیم آفتاب به مدت ۶ ساعت در روز نیاز نوری این گیاه را برطرف می‌کند. اگر در روزهای سرد زمستان آن را کنار پنجره برای نورگیری قرار می‌دهید از برخورد آن به شیشه سرد پنجره جلوگیری کنید. از نور زیاد و مستقیم آفتاب و خشکی دور نگه داشته شود. نور کم محیط باعث کم رنگ شدن و زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌های گیاه به خصوص برگ‌های پایینی و کدر شدن رنگ برگ‌های رنگین این گیاه می‌شود. میزان تاریکی مطلق شبانه ۱۴ – ۱۲ ساعت در شبانه روز برای گیاه است.

برای خرید کود  20-20-20 به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آبیاری: بنت قنسول گیاهی رطوبت دوست است. چون شرایط نگهداری از گل‌ها در مکان‌های مختلف، متفاوت است پس نمی‌شود زمان دقیقی بین دو آبیاری ذکر کرد. به طور کل ۲ تا ۳ بار در هفته بسته به دمای اتاق و یا هر وقت سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید. به اندازه آبیاری کنید، زیرا آبیاری بیش از اندازه به گیاه آسیب می‌زند. زمان گلدهی بنت قنسول با رطوبت مناسب افزایش می‌یابد، پس گیاه را به طور منظم مرطوب کنید.


دما: دمای بالا مانع از گلدهی بنت قنسول می‌شود. بهترین دما برای این گل بین 15 تا 24 درجه ی سانتیگراد است و دماهای پایین تر باعث کندی رشد و دماهای بالاتر هم مانع گل‌دهی می‌شود یا گلدهی را به تاخیر می‌اندازد.
خاک: از خاکی با زهکش خوب استفاده کنید. نوع خاک باید به صورتی باشد که بعد از آبیاری گل آلود و غرقاب نماند. مثلاً مخلوطی از پیت موس+ پرلایت و یا خاک برگ +کوکوپیت برای این گیاه مناسب است. این گیاه زمانی که گل دارد نیازی به کوددهی ندارد.
کوددهی: در زمان گلدهی به هیچ عنوان کوددهی نکنید. هر دو هفته یکبار یا هر ماه از کودهای کامل و مناسب گیاهانی که در خانه نگهداری می‌شوند برای کوددهی استفاده کنید. در صورتی که گیاه بنت قنسول در شرایط مناسب محیطی قرار گیرد باید بعد از چند هفته شروع به رشد کند. از کودی استفاده کنید که نیتروژن کمتر و پتاسیم بیشتری داشته باشد.

برای خرید قرص ریز مغذی گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر بنت قنسول

بهار و تابستان بهترین زمان برای تکثیر گل کریسمس است. تکثیر گیاه بنت قنسول از طریق قلمه صورت می‌گیرد و بهتر است که در فصل بهار و تابستان سرشاخه‌های جوان را جدا کنید و داخل محلول ریشه زا قرار بدید و بعد از ریشه زدن بکارید. اما آسان‌ترین روش تکثیر بنت قنسول آن است که قلمه‌های سخت و خشبی (چوب سخت) را بعد از هرس در پاییز در گلدان بکارید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    مهسا
    26 اسفند 1402
    مهسا

    سلام ببخشید نوشتید در زمان گلدهی کود داده نشه منظور همین برگای رنگیش هست یا خیر؟

  • پاسخ
    رضا
    14 دی 1402
    رضا

    سلام من یک هفته این گل رو خریدم الان داره برگاش مچاله میشد براچیه ؟؟ راهنماییم کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 بهمن 1402
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه سخیته، خاک رو بررسی کنید که آلودگی و پوسیدگی ریشه نداشته باشه، رطوبت بالا براش تامین کنید

  • پاسخ
    آیاتای
    12 خرداد 1400
    آیاتای

    من این گل رو یه ماه پیش خریدم تا پری روز حالش خوب بود که صبح دیدم یکی از برگاش پژمرده شده بهش آب دادم ولی تا عصر هه بگهاش پژمرده شدن هر کاری میکنم خوب نمیشه نمیدونم چیکار کنم جلو نور زیاد غیر مستقیم گذاشتم خوب نشد توی سایه گذاشتم نشد??? الان گذاشتم توی نور غیر مستقیم توی بالکن نمیدونم چیکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه نسبتا سختیه، نیاز به رطوبت بالا داره برای نگه داری و هوای معتدل، جا به جایی زیاد به گیاه آسیب میزنه

  • پاسخ
    اولیایی
    02 فروردین 1400
    اولیایی

    باتشکر از شما من روز مادر بچها واسم خریدن خیلی واسم با ارزشه ولی نمیدونم چرا کم کم برگاش از پایین مچاله شدن و دارن خشک میشن هفته ایی یک تا دوبار بهش اب میدم برگاشم اسپری اب خیس میکنم این هفته یکم زربار دادم بهشون یعنی انداره ی دبه اسپری ی فاشق چایخوری ریختم ب همه گلا زدم این فقط اینجوری شد تو رو خدا راهنماییم کیین این گل واسم ارزش داره ممنون از راهنمایی خوبتون

  • پاسخ
    ریحانه
    19 فروردین 1402
    ریحانه

    اصلا نیازی به اسپری کردن آب ندارد

  • پاسخ
    فاطمه
    02 بهمن 1402
    فاطمه

    سلام آب اصلا نباید رو برگاش یریزه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو نگه داری این گیاه یکم سخته، کود بهش دادین؟ اگه کود بوده احتمالا مسمومیت کودیه، گیاه رو شستشو بدبد و غرقاب کنید چند بار امیدوارم که کمک کنه

  • پاسخ
    هوشمند
    11 اردیبهشت 1399
    هوشمند

    گل من یه چیزای سفید پشت برگاش زده و داره کمکم برگاش می ریزه باید چیکار کنم تا دوباره بهبود دهی بشه و بیشتر برگای پایینش میریزه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام هوشمند عزیز احتمالا شپشک آرد آلوده، البته مگس سفید هم امکانش میره، گیاه رو با سم مناسب سم پاشی کنید، مطالعه مقالات زیر در فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو رو پیشنهاد میکنم : ۱۰ روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک سموم کشاورزی و دفع آفات الکل یک روش طبیعی برای مقابله با آفات معرفی آفت گیاهی شپشک آرد آلود

  • پاسخ
    Fati
    12 فروردین 1399
    Fati

    تمام برگای گلم ریخته،فقط ساقه سبزش مونده اول تواتاق بودبعدگذاشتیم توحیاط که نورمستقیمم بهش نمیخوره،بایدچیکارکنم حالش خوب شه؟:(((((

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    این گیاه حساسه و نیاز به رطوبت بالا و سیکل روشنایی و تاریکی منظم داره

  • پاسخ
    قالیشویی
    12 خرداد 1397
    قالیشویی

    ممنون از شما دوست عزیز گل من صورتی شده علتش چیه؟

  • پاسخ
    elaheh
    31 خرداد 1402
    elaheh

    سلام میشه این گل در آب هم ریشه دار کرد اگه میشه چند مدت طول میکشه

گزارش اشکال در سایت