نازبو
نگهداری و پرورش گل شب تاب یا ژینورا
  • آموزش و مقالات
  • گلها

نگهداری و پرورش گل شب تاب یا ژینورا

رشد و پرورش گیاه ژینورا، گینورا یا شب تاب در خانه جذابیت خاص و جلوه متفاوتی دارد. زیبایی گیاه شب تاب در فضای داخل خانه شگفت انگیز است. برگهای مخملی و ضخیم سبز تیره با کرک های بنفش که میتوانند شکل آویخته و آبشاری به خود بگیرند، گزینه ای عالی برای گلدان زیبای آویزان هستند.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

گل شب تاب (ژینورا) گونه گیاهی آسیایی از جنس Gynura و خانواده کاسنی است. این گیاه بومی مناطق مرکزی آسیا مخصوصاً هند و اندونزی است. این گیاه زیبا دارای برگ‌هایی با پوشش خز مانند و پرزهای بنفش رنگ است که در هیچ یک از گیاهان زینتی دیگر مشاهده نمی‌گردد. برگ‌ها دندانه دار و به صورت نامنظم روی ساقه‌ها می‌روید و گل‌هایش که به صورت چند مجموعه پرتقالی رنگ تشکیل می‌شود نقش تزیینی زیادی دارد.

این گیاه تزیینی برای کاشت گروهی به خصوص با گیاهان برگ سبز مناسب است، همچنین استفاده از آن در سبد آویزان و یا جام‌های شیشه ای هم رایج است. نگهداری آن ساده بوده و اگر هر شش ماه یکبار جوانه‌های انتهای گیاه را حذف کنیم حالت پرپشت به خود می‌گیرد.

همچنین بخوانید: معرفی گل زنبق

 

 این گیاه رشد سریعی دارد و یک جوانه کوچک در عرض چند هفته می‌تواند توده گیاهی پرپشتی را پدید آورد! شاخه‌‌های کرک دار و خوشرنگ این گیاه می‌توانند تا ۱۵ سانتی متر بلند شوند. گلهای ریز زرد رنگ آن کمی بدبو است و به محض مشاهده قبل از باز شدن باید حذف گردند. حذف فوری آنها بیدار شدن جوانه‌های جانبی و رشد آنها و در نتیجه توپی و پرپشت شدن گیاه را به دنبال دارد. هنگامی که گیاه شروع به گل‌دهی می‌کند، به این معنی است که زمان بلوغ آن رسیده است. در این زمان در صورتی که هنوز از آن قلمه نگرفته اید، حتما این کار را انجام دهید. این گیاه با افزایش سن، کرک هایش بلندتر شده و گسترش پیدا می‌کنند و از شدت رنگشان کاسته می‌شود. بیشتر این گیاهان تا دو یا سه سال جذاب و زیبا باقی می‌مانند.

بیشتر بخوانید:  انواع گل آپارتمانی بنفش

شرایط نگهداری از گل شب تاب

نور مورد نیاز گل شب تاب

یک قاعده در مورد گیاهان رنگین برگ هست که در مورد شب تاب نیز صدق می‌کند، اینکه جهت نمایان شدن بهتر و بیشتر رنگ‌ها در برگ نیاز به نور غیر مستقیم قوی دارد، پشت پنجره پرنور بهترین مکان است. اما نگذارید نور مستقیم خورشید به برگ‌های آن بتابد. در نور کافی رنگ بنفش برگ‌ها پدیدار شده و در نور کم برگ‌ها سبز رنگ می‌شوند. می‌توان از آفتاب صبحگاهی حداکثر دو ساعت برای بهتر شدن رنگ برگ‌ها بهره برد.

خاک مناسب گل شب تاب

به خاک غنی با زه کش مناسب نیاز دارد. مخلوطی از خاک باغچه و پرلیت و ماس با حجم مساوی و کوددهی ماهانه از بهار تا پاییز به رشد بهتر گینورا کمک می‌کند. کمبود مواد غذایی موجب ریز شدن، رنگ پریدگی و فاصله زیاد برگ‌ها روی ساقه می‌شود.

جهت خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

از سال سوم به بعد، هنگامی که ریشه‌ها از ته گلدان بیرون آمدند، نیاز به تعویض گلدان (در ابتدای فصل بهار) دارد. عدم تعویض گلدان موجب تراکم زیاد ریشه‌ها و پژمردگی ساقه و برگ می‌شود.

 

دمای مناسب گل شب تاب

ژینورا محیط خنک را ترجیح می‌‌دهد و دمای بهینه برای آن 16 تا 21 درجه سانتیگراد است.

نحوه آبیاری گل شب تاب

این عمل مهم ترین اصل در نگهداری گل شب تاب است و اگه به درستی انجام نشود ممکن است گیاه تان ضعیف یا بیمار شود. شب تاب خاک همیشه خیس و غرقابی رو نمی‌پسندد و اگه مدت زیادی در این شرایط باشد می‌بینید که برگ‌ها از پایین حالت افتاده پیدا می‌کنند و کم کم دچار پوسیدگی می‌شوند و از بین می‌رود. بهترین زمان برای آبیاری وقتی است که سطح خاک رطوبتش را از دست داده باشد، پس حتماً دقت کنید تا زمانی که خاک مرطوب است گیاه به آب احتیاج ندارد. خشکی کشیدن بیش از حد هم باعث شل شدن گیاه و سوختگی برگ‌ها می‌شود. گیاه رطوبت دوستی است اما در غبار پاشی بسیار محتاطانه عمل کنید چون باقی موندن آب روی برگ‌ها باعث ایجاد لک‌های قهوه ای و بیماری‌های قارچی می شود، موقع آبیاری رو برگ‌ها آب نپاشید و اسپری آب را با فاصله دور و خیلی کم انجام دهید. استفاده از ظرف آب و سنگ ریزه زیر گلدان بهترین روش است.

نحوه کوددهی گل شب تاب

اگر مواد غذایی کافی دریافت نکند برگ‌ها ریز باقی می‌مانند و نمی‌تواند رشد خوبی داشته باشد. از بهار تا پاییز ماهی یک بار با کود کامل مخصوص گیاهان زینتی، گل شب تاب را تغذیه  کنید.

جهت خرید کود مناسب کلیک کنید.

روش تکثیر گل شب تاب

الف. از ساقه‌های سالم قلمه‌هایی تهیه کنید که حداقل ۲ جفت برگ داشته باشد.
ب. یک جفت برگ پایینی را قطع و ساقه را طوری در خاک کاشت کنید که جفت باقیمانده درست در سطح خاک باشد،  آبیاری کنید و سه هفته اول گلدان را با چادر پلاستیکی بپوشاند، هر روز به مدت ۵ دقیقه چادر پلاستیکی را بردارید.


درمان گل شب تاب در صورت مشاهده موارد زیر:

1- برگ‌های جدید ریز و ساقه گل دهنده آشکار شده است: گل را قطع کنید تا قدرت گیاه متوجه تولید برگ شود.
2- لکه‌های سوخته روی برگ‌ها دیده می‌‌شوند: هنگام آبیاری یا غبار پاشی قطرات آب روی برگها جا مانده است، پس از غبار پاشی یا آبیاری ساقه را تکان دهید، غبار پاشی در آفتاب انجام ندهید.
3- ساقه پوسیده و گیاه در حال تلف شدن است: دو حالت دارد، یا هوا خیلی سرد است که گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید، یا افراط در آبیاری عامل آن است، سوراخ ته گلدان را بازدید و اجازه دهید سطح خاک خشک شود، سپس آبیاری را با میزان کمتری شروع کنید.
4- برگ‌ها بد شکل و حشرات چسبنده سبز رنگ روی آنها به چشم می‌خورد: با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.
5- برگ‌ها و ساقه‌ها پژمرده می ‌شوند: دو حالت دارد، یا گیاه تشنه است، گلدان را به مدت ۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید و آبیاری‌های بعدی را تنظیم کنید، چنانچه آبیاری مرتب باشد، ولی گیاه در حال تلف شدن است، ریشه‌ها را بازدید کنید، در صورت متراکم بودن آنها نیاز به تعویض گلدان با یک اندازه بزرگتر دارد.
6- شاخه‌ها منحرف، دراز بیش از اندازه و فاصله برگ‌ها زیاد است: نیاز به تغذیه مصنوعی دارد، طبق دستور گیاه را تغذیه کنید، در صورتی که گیاه شما بیش از ۳ سال عمر دارد، از ساقه‌های آن به عنوان قلمه استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    مونا
    25 خرداد 1402
    مونا

    سلام گل رو قلمه زدیم داخل آب وقتی کاشتم از فرداش بی حال شد الان نزدیک به دو هفته شده و خیلی پژمرده و بی حال شده و هنوز خوب نشده گلدان هم پشت پنجره ی جنوبی هست چیکار کنم؟

  • پاسخ
    شیدا
    01 اردیبهشت 1402
    شیدا

    سلام لطفا بگید دلیل اینکه برگ های پایینی بنفش بودنو از دس میدن و سبز و خشک میشن چیه؟!!

  • پاسخ
    K
    23 بهمن 1401
    K

    سلام.من گل وتازه تهیه کردم خیلی شاداب بود ولی وقتی گلدان رو عوض کردم پژمرده شده.باید چکار کنم علت چی هست؟

  • پاسخ
    ارش
    02 مرداد 1401
    ارش

    سلام بذر گل شب تاب دارید

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    03 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام نه متاسفانه نداریم دوست عزیز

  • پاسخ
    پهلوان
    01 مرداد 1401
    پهلوان

    سلام گیاه من به مدت سه ماه خیلی رشدش خوب بود اما چند روز بعلت مسافرت آبیاری نشد اما بعداز آبیاری اولیه به حالت اول برگشت اما رشد برگها متوقف شده . نمیدونم چیکار کنم تا دوباره برگهاش رشد کنه و برگ جدید بده

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    03 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اسید هیومیک به رشد بهتره ریشه ها کمک میکنه و این امر باعث میشه که گیاه بتونه مواد مغذی خاک رو بهتر جذب کنه و در نتیجه رشد بهتری داشته باشه

  • پاسخ
    فاطمه
    30 مرداد 1400
    فاطمه

    سلام من تازه چند قلمه بدون ریشه کاشتم خودشونو گرفتن ولی خشک شدن دوتا مونده الانم برگای پایینش خشک شده چیکار کنم

  • پاسخ
    اسما
    08 فروردین 1400
    اسما

    سلام وقت بخیر من گلم برگ های پایین ش سبز شده یعنی برگ های پایین ش بدون پرزِ و اصلا رنگ بنفش نیست

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اسما عزیز نور بیشتری برای گیاه در نظر بگیرید و گیاه رو با کود مخصوص تغذیه کنید، جهت خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    درسا
    15 مهر 1400
    درسا

    سلام من یک شاخه ی کوتاه حدود ۱۰ سانتی از این گیاه رو دارم که ۴ تا برگ داره یه مدت توی آب ازش نگهداری کردم و بعد به گلدان منتقلش کردم اما بعد از دوروز دیدم گیاه کاملا برگاش پژمرده شده و ساقش شکسته و پوسیده شده بود ساقش رو از جای سالمش بریدم و دوباره وارد آب کردم و گیاه دوباره زنده شد بعد از مدتی که ریشه زد دوباره کاشتم اما بازم پژمرده شد و دوباره تو آب گذاشتم چیکار باید بکنم چرا توی خاک که میکارم نمیگیره؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام خاک قلمه تهیه کنید، جهت خرید خاک به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    گل دوست??
    24 شهریور 1399
    گل دوست??

    سلام مطالبون کامل بودممنونم من تازه خریدم و خیلی دوستش دارم سایتتون هم عاالیه خسته نباشین

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    24 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    M.A
    03 مرداد 1399
    M.A

    سلام خسته نباشید منم گل ژینورا تازه خریدم خوب بود ولی الان خیلی بی حاله یه دونه از ساقه های کنارش کلا خشک شده دلیلش چیه بنظرتون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید، شاخه های خشک رو هرس کنید.

  • پاسخ
    سمیه
    12 خرداد 1399
    سمیه

    خیلی مطالب کامل بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سمیه عزیز خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر تجربه یا توصیه ای دارید در اختیار همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدین

  • پاسخ
    سمیرا حمیدی
    01 خرداد 1399
    سمیرا حمیدی

    سلام ببخشید گل شب تاب من یک شاخه اس باید چکاری انجام بدم تا عین گلدان های شما پر بشه ...اگه لطف کنید راهنمایی کنید ...مرسی

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سمیرای عزیز رطوبت رو بالا ببرید، زهکشی خاک رو بررسی کنید و در صورتی که زهکشی خاک مناسب نبود خاک رو تعویض کنید، همچنین استفاده از قطره محرک رشد رو پیشنهاد میکنم، جهت خرید قطره محرک رشد و خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    حمیدی
    23 اردیبهشت 1399
    حمیدی

    سلام گلدان های شما پر شده ولی گل من همش یه شاخه رفته بالا باید چیکار کنم گلدونم پر از گل بشه ..اگه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون ...

  • پاسخ
    فتحی
    25 فروردین 1399
    فتحی

    گیاه من حشرات ریز سفید رنگی داره که در تمام سطحش هستن از چه سمی باید استفاده کنم برای از بین بردنشون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام احتمالا مگس سفیده، از سم مناسب مگس سفید استفاده کنید، همچنین مطالعه مقاله ۱۰ روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک رو توصیه میکنم، همچنین جهت خرید بذر به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ترمه
    08 بهمن 1398
    ترمه

    سلام کسی که گفتین قلمه رو مستقیم داخل همون گلدان بدون چادر پلاستیکی میذارین قلمه ریشه دار نشده خراب نمیشه؟ من یه قلمه ازش گرفتم گذاشتم تو اب که ریشه بده بعد بکارم میترسم الان بدون ریشه بکارم خراب شه

  • پاسخ
    ناشناس
    21 شهریور 1400
    ناشناس

    با سلام. گل شب تاب من بعضی برگهاش لوله شده و زمانی که میخوام با کمک دستم بازش کنم احساس میکنم خشک. ولی خاکش مرطوب. بعید میدونم مشکل آب دهی داشته باشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه رو جهت آفت بررسی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 بهمن 1398
    نازبو - یاوری

    سلام نه بعضی از کیاهان رو مستقیما داخل خاک بزارین موردی نداره

  • پاسخ
    ناشناس
    17 آبان 1398
    ناشناس

    من خیلی راحت تکثیر میکنم نه چادر پلاستیکی میزارم روش و ن چیز دیگه ای ، از بالای گیاه تا یکم بلندتر میشه قلمه میزنم میکارم داخل همون گلدون ،ولی گلدونش انقد پر شده که همشون روی هم چتر درست کردن

  • پاسخ
    لیلیا
    15 آذر 1399
    لیلیا

    خاکتون خیلی مناسب هست چه خاکی استفاده کردید؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام لیلای عزیز خاک استاندارد در فروشگاه نازبو موجوده، جهت خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    سارا
    22 اردیبهشت 1398
    سارا

    با سلام گیاه ژینورای من رشد خوبی داشت تا زمانی که یک قلمه از اون گرفتم. متاسفانه به تدریج برگها دچار سوختگی شده و از بین رفتند. برگهای جدید بسیار ریز بوده و به محض به وجود آمدن دچار سوختگی و خشکی بیش از حد می شوند و سپس می ریزند. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. ضمنا آبیاری و نور را هم کنترل کردم ولی هیچ تغییری حاصل نشد

  • پاسخ
    اِمی
    25 اسفند 1400
    اِمی

    گیاه منم هینطور شده، فکر میکنم کود نیاز داره.

  • پاسخ
    احمدی
    22 فروردین 1398
    احمدی

    من از برگ این گیاه هم تکثیر کردم (توی ماسه)

  • پاسخ
    مهرزاد
    01 آبان 1397
    مهرزاد

    باتشكرازمطالب مفیدتون.درموردگرفتن قلمه برای تکثیرژینوراازقلمه قبلی،چقدربایدبگذردهمچنین گرفتن قلمه وکاشت آن درفصل وموقع خاصی باید باشدیانه؟

  • پاسخ
    مهرزاد
    01 آبان 1397
    مهرزاد

    باتشكربله مايلم

  • پاسخ
    مهرزاد
    01 آبان 1397
    مهرزاد

    باتشکربله مایلم دربحث شرکت کنم.

  • پاسخ
    جمال
    17 اردیبهشت 1397
    جمال

    سلام . آیا شب تاب با بذر هم تکثیر میشود؟

گزارش اشکال در سایت