نازبو
معرفی گل های سایه دوست و مقاوم به نور کم
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان داخلی

معرفی گل های سایه دوست و مقاوم به نور کم

گل‌های سایه دوست از جمله عناصر تزیینی و طبیعی هستند که مانند هر گل و گیاه دیگری باعث شادابی ما شده و در عین حال رنگ فرح بخش سبز را به خانه ما می‌آورند. در این پست سعی می‌کنیم چند نمونه از گیاهان آپارتمانی سایه دوست (گل‌های آپارتمانی کم نور ) و گل‌هایی که به نور کم مقاوم (گیاهان آپارتمانی مقاوم) و برای فضاهای بسته و آپارتمان های کم نور مناسب هستند را به شما معرفی کنیم. در کنار گل‌های آپارتمانی سایه دوست نباید از درختچه‌های آپارتمانی سایه دوست که زیبایی فوق‌العاده ای دارند غافل شد. در ادامه اسامی گل‌های آپارتمانی سایه دوست را برای شما لیست کرده ایم و توضیحاتی راجع به آن داده ایم:

گیاه گندمی

گیاه گل گندمی

گل گندمی گیاهی زیبا، ارزان و سریع الرشد از خانواده مارچوبه سانان است که برای افراد مبتدی و نا آشنا به نگهداری گیاه آپارتمانی بسیار مناسب است. گیاه گندمی به علت وضع خاص برگ‌ها و آویزان شدن آنها در سبدهای آویزان استفاده می‌شود، گیاهچه‌های حاصله در انتهای ساقه‌های طویل منبع تولید و تکثیر گیاه است که همین گیاهچه‌ها در سبدهای آویزان منظره جالبی را ارائه می‌کند. همچنین گیاه گندمی گیاهی مناسب برای کاشت در آب است. در ضمن دقت شود که این گل با گل گندم که یک گل بیرونی است تفاوتی چشمگیر دارد.

نیازهای گیاه گندمی

بهترین وضعیت این گل قرار دادن در کنار گلدان‌های دیگر در حیاط در نقطه‌ای سایه است، آفتاب مستقیم در تابستان برگ‌هایش را خراب می‌کند، داخل منزل کنار پنجره با نور زیاد باشد تا برگ‌هایش بیش از حد دراز نشوند و بشکنند. از نظر دما بی‌اندازه مقاوم است و تا درجه حدود صفر مقاومت می‌کند.


برگ بیدی

گیاه برگ بیدی

این گیاه از گروه تراوسکانتیا و دارای شش گونه است و بیشتر برای تزئین طاقچه، پشت پنجره و بالکن‌های سرپوشیده نگهداری می‌شود و به خاک مرغوب و تقویت شده احتیاج دارد. این گیاه به سرمای زمستان بسیار حساسیت دارد و در کمتر از ۸ درجه از بین می رود. برگ بیدی گیاهی است زیبا و سریع الرشد و کم توقع و ارزان به طوری که از یک گلدان آن در یک سال متوالی میتوان ۵ گلدان جدید تهیه و تکثیر کرد.

نیازهای برگ بیدی

برگ بیدی به سایه تا نور متوسط نیاز دارد. نور مستقیم خورشید در رشد این گیاه بسیار موثر است. به گرمای زیاد، تا حدود ۳۰ درجه سانتیگراد نیاز دارد. برگ بیدی در بهار و تابستان احتیاج به آبیاری روزانه دارد، اما در فصل زمستان هفته ای یک بار آبیاری کافی است.

 

برگ قاشقی

گیاه برگ قاشقی

گل برگ قاشقی از خانواده پی پراسه و زادگاه آن برزیل و جنگل آمازون بوده، دارای برگ‌های قلبی شکل، گوشتی و ابلق به رنگ‌های سفید کرمی و سبز می‌باشد، زادگاه این گیاه جنگل‌های نسبتا تاریک بوده و به همین سبب سایه آپارتمان را به خوبی تحمل میکند. در کاشت گروهی هم به عنوان پوشش گلدان و هم به عنوان یک گیاه مجزا مورد استفاده دارد و مقایسه جالبی در شکل و رنگ برگ‌ها به وجود می آورد.

نیازهای گیاه برگ قاشقی

نیم سایه آفتاب و نور کنار پنجره احتیاجات نوری آن را تامین می‌کند، احتیاج به مراقبت در برابر اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر دارد. حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۴ درجه و حداقل درجه در زمستان ۱۸ درجه است، گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان می‌دهد. اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود، آبیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه و در نهایت حمله قارچ بیماری زای ((بوتری تیس)) می‌گردد.

 

پتوس قلبی

گیاه پتوس قلبی

پتوس گیاهی برگ زینتی و آپارتمانی است که برگ‌های قلبی شکل دارد. بسیاری از گونه‌ها حالت بالا رونده دارند و تا سقف بالا می‌روند. با توجه به اینکه این گل تصفیه کننده هوا هم هست، ارزش آن برای ادارات و دفاتر دولتی دو چندان است. این گیاه زینتی از هر نظر مقاوم‌ترین فیلدوندرون‌ها است.

در ایران به نام پتوس قلبی معروف است، بالا رونده و نیاز به تکیه گاه خزه دار دارد، سریع الرشد و ارزان و نگهداری آن ساده است و به همین دلیل در اکثر منازل عمومیت دارد، البته باید دقت شود که با پتوس معمولی فرق دارد که این گونه برگ‌هایش قلبی شکل است و پتوس معمولی برگ‌های بیضی شکل دارد. پتوس گیاهی است مناسب برای استفاده به عنوان سبد آویزان که در این صورت باید هر سال ۲-۳ بار جوانه‌های انتهایی را قطع تا جوانه‌های جانبی اجازه رشد یابند. این گیاه مقاومت عجیبی به تاریکی دارد.

نیازهای پتوی قلبی

تقریبا در همه نقاط آپارتمان قابل نگهداری است، گیاه را از معرض نور مستقیم آفتاب در امان نگهدارید، بهترین مکان نزدیک پنجره است. حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۸ درجه سانتیگراد و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه است. بین دو آبیاری حتما خاک خشک شود. رطوبت معمولی اتاق برایش کافیست.

 

گل عشق یا اکسالیس

گیاه گل عشق یا اکسالیس

گل عشق نیز از جمله گل‌های سایه دوست است که ظاهر این گیاه بی نظیر خود گویای این است که چرا به گیاه عشق معروف شده است. این گیاه عمدتاً با شبدر ایرلندی نیز اشتباه گرفته می‌شود. اما مدل برزیلی رنگ‌های بسیار درخشان‌تر و برجسته‌تری دارند، از بنفش گرفته تا قرمز سیر توسط این گیاه تولید می‌شوند. این گیاه اگر در مرحله پیاز گل خریداری شود تا یک هفته بعد سریعا رشد کرده و پس از 10 هفته گل می‌دهند. گل عشق اگر در گلدان‌های روشن و سفید کاشته شوند، بسیار زیباتر خودنمایی خواهند کرد.

 

گل آنتوریوم

گیاه آنتریوم

گل آنتوریوم از جمله گل‌های سایه دوست است که برگ‌هایش کشیده و خنجری به رنگ سبز پررنگ و براکته‌هایش قرمز و قلبی شکل هستند. دوام گل و براکته آنتوریوم زیاد بوده و ۲ تا ۳ ماه پایدار می‌ماند. گلهای واقعی آنتوریوم اندام فنر مانندی اند که از داخل براکته‌ها رشد می‌کنند. گلهای آن خوشه ای و پیچیده شده در یک براکته بزرگ قلبی شکل رنگین می‌باشد. این گیاه به خاطر گل‌های بادوام و زیبایش که غالبا دارای دمگل بسیار بلند است، در گلخانه کشت و کار می‌شود.

نیازهای گیاه آنتریوم

به نور ملایم با سایه آفتاب علاقمند است. در تابستان آن را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. دوستدار محیط گرم و مرطوب است. آنتوریوم به جنگلهای استوایی تعلق دارد، به همین دلیل گرما و رطوبت زیاد سبب رشد بهتر آن می‌گردد. به آب سنگین و سرما بسیار حساس است در زمستان ۸-۶ هفته استراحت دارد بنابراین به آبیاری کمی نیاز دارد. در بهار و تابستان بین دو آبیاری خاک خشک شود. آبیاری در زمستان هفته ای یک بار کافی است.

 

برگ عبایی

مقاوم ترین گیاه آپارتمانی و قابل سازش با شرایط آپارتمان است به طوری که گیاه فولادی نام گرفته برگ‌هایی بلند و کشیده شبیه برگ ذرت و الیاف مقاوم و برنگ سبز تیره است و مستقیماً از ساقه‌های زیرزمینی خارج شده واریته ابلق با برگ‌هایی به رنگ سبز و کرم نیز موجود است اما مقاومت کمتری نسبت به برگ سبز دارد، دارای گل‌هایی بنفش و گود در خاک گلدان است که جنبه زینتی ندارد. عمر این گیاه زیاد است و سال‌های متمادی بدون تغذیه و تعویض گلدان در اطاق می‌ماند.

نیازهای گیاه برگ عبایی

بهترین دما، درجه حرارت مناسب برای زندگی در اتاق است. نیم سایه نیم آفتاب را ترجیح می‌دهد، نور کامل افتاب باعث ایجاد لکه‌هایی سوخته در برگ می‌شود. نور کم را به خوبی تحمل می‌کند. در تابستان باید گلدان‌ها را در نیم سایه بگذارید. در هر فصل بین دو آبیاری خاک خشک می‌شود ولی دشمن این گل آبیاری زیاد است! بهتر است با آب بدون املاح آبیاری کرد تا از زردی برگ‌ها به خاطر سنگینی و قلیایی شدن خاک جلوگیری شود. آبیاری با آب سنگین باعث زردی برگها می‌شود. این گل به کمبود آهن بسیار حساس است. بنابراین اسید هیومیک با آهن هر دو هفته یک بار تغذیه کنید و هر ماه یکبار با کود کامل هم تغذیه شود.

 

گیاه سانسوریا

از گیاهان مورد استفاده زیاد در خانه‌ها می‌باشد. از خانواده سوسنیان یا لیلیاسه و بومی آفریقا است، برگ‌ها بلند و کشیده و خاردار با حاشیه زرد و به شکل سرنیزه، ارتفاع برگ‌ها به یک متر می‌رسد و تکثیر آن از طریق برگ و یا ساقه‌های زیرزمینی است، بسیار کم توقع و مقاوم در برابر خشکی و سایه ولی در این واریته به علت ابلق بودن برگ‌ها به نور بیشتری احتیاج دارد.

نیازهای گیاه سانسوریا

نور کامل بهترین شرایط نوری این گیاه است ولی در سایه هم قادر به ادامه زندگی است، تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی‌کند. در زمستان تا درجه حرارت 10 درجه سانتیگراد قدرت تحمل دارد ولی درجه حرارت مطلوب در این فصل 16 است، در تابستان در درجه حرارت مطلوب برای انسان 24 درجه. در زمستان هر 3 هفته یکبار و در تابستان یکبار در هفته آبیاری کافی است به دلیل ساقه گوشتی گیاه که سرشار از آب است از آبیاری زیاد از اندازه پرهیز نمایید، چون باعث پوسیدگی گیاه می‌گردد. در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود.

 

درختچه پاچیرا

 

گیاهان سایه دوست فضای سبز

پاچیرا یا درخت پول به تازگی وارد ایران شده و به همان نام درخت پول مشهور است این گیاه آپارتمانی زیبا و گران قیمت بومی آمریکای مرکزی و شرق آسیاست و در علفزارها و باتلاق های این مناطق زندگی می‌کند. برگ‌های سبز تیره با حالت کشیده و پنجه مانند دارند و ساقه صاف و بلند و مرتجع این گیاه که اغلب به خاطر زیباتر شدن بافته می‌شوند چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد. این گیاه بسیار سریع الرشد است و نگهداری از آن بسیار آسان است و ارتفاع آن در شرایط مساعد تا 2 متر نیز می‌رسد.

نیازهای درختچه پاچیرا

در محیط کم نور و سایه مانند مثل گوشه اتاق پذیرایی یا لابی هتل و رستوران و دفتر کار بسیار خوب رشد می‌کند و پنجره های شرقی بهترین مکان از نظر رفع نیاز نوری این گیاه زیباست. به آبیاری هفته‌ای یکبار نیاز دارد، این گل نسبت به آب زیاد حساس است وباعث زردی و سیاهی برگ‌ها از نوک آن می‌شود. در زمان آبیاری به یاد داشته باشید، روی ساقه‌ها و بین ساقه‌ها آب نریزید، چون باعث پوسیدگی گیاه می‌شود در زمستان چون نور کمتر میشود و رشد گیاه هم کم می‌شود، پس حتماً آبیاری را به هفته ای یکبار کاهش دهید. این گیاه دمای متوسط خانه یعنی ۱۶ تا ۲۴ درجه را تحمل می‌کند.

همچنین مقاله ۱۸ گیاه آپارتمانی مقاوم به سرما را از دست ندهید.

معرفی گیاه زامیفولیا

اسامی گیاهان آپارتمانی سایه دوست

زامیفولیا گیاه دیگری است که رشد سریعی داشته و نیاز به مراقبتی بسیار کم دارد. این گیاه ارتفاع زیادی می‌گیرد و به همین خاطر در هر جایی که باشد خود را کامل نشان می‌دهد. این گیاه هم به نور مستقیم خورشید نیازی نداشته و سایه دوست است. اما در عکس دوم این قسمت با گیاه ایستاده دیگری به نام درخت اژدها آشنا می‌شویم. وقتی صحبت از درخت‌های خانگی می‌شود سخت می‌شود گیاهی را پیدا کرد که مقاوم باشد، اما درخت دراسنا مارپیچی از این قاعده مستثنی است. این گیاه هم سایه دوست بوده و فقط زمانی که خاکش خشک می‌شود نیاز به آب پیدا می‌کند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ف ع
    15 فروردین 1401
    ف ع

    سلام گل مرجان دارم رشد میکنه ولی نازک هستن ساقه ها مثل پایین گلفت وخاردار نیست چرا

  • پاسخ
    فهیمه زلفی پور
    22 اردیبهشت 1401
    فهیمه زلفی پور

    سلام گل مرجان به نور زیاد احتیاج داره معمولا نور کم باعث این مشکل میشه

  • پاسخ
    ناشناس
    09 اسفند 1399
    ناشناس

    چقدرعالی وزیبابودگل آنتوریوم وگل عشق گل اطلسی بقیه هم خوبن تشکر

  • پاسخ
    ناشناس
    05 آبان 1399
    ناشناس

    سلام من گل قاشقی خریدم الان یه هفته اس دارمش یه جایی گذاشتمش که اصلا نور نداره و گفتن هفته ای یک بار آب بهش بدم ولی امروز دیدم برگهاش میریزه چیکار کنم؟

  • پاسخ
    نا شناس
    05 فروردین 1400
    نا شناس

    قبل عید بونسای جنسینگ خریدم از موقعی که آوردم خونه برگهاش داره میریزه و برگهای پایینی هم سفیدک زده. مقابل پنجره جنوبی هم قرار داره نورش هم خوبه اب هم هروقت سطح خاک تا دو سانت خشک میشه اب میدم ولی باز برگهاش میریزه البته برگهای جدیدهم داره رشد میکنه.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید و از سم مناسب استفاده کنید، جهت خرید سم به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    05 آبان 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو اگه بستر سبک باشه این مقدار آبیاری کمه، مشکل پیش اومده به دلیل جابه جایی و شوکه شدن گیاهه، صبوری کنید و رطوبت محیطی رو بالاببرید تا باعث رویش مجدد برگ های گیاه بشه، جهت اطلاعات بیشتر این مطالب رو دنبال کنید : معرفی گل قاشقی پپرومیا جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال

  • پاسخ
    دلنیا
    30 دی 1399
    دلنیا

    سلام. وقت بخیر. ببخشید من یک گل بنت قنسول دارم توی آپارتمان زندگی میکنم و نور خیلی کمی داره. الان تقریبا یک ماهه که حتی برگایی که تازه دراومده میریزه و برگاشم کناره هاش انگار سوخته؟ البته پشه سیاه داشت ولی من بهش سم زدم و الان دیگه نداره. بعد از اون شروع کرد به ریختن برگ هاش؟ من چه کاری میتونم برای نجاتش بکنم؟ آیا میتونم قلمه بزنم چون به نظر میرسه گیاهم سالم نیست؟ ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دلینای عزیز بله قلمه میتونین بزنین، جهت درمان ریزش برگ از رطوبت بالای محیطی و نور کافی استفاده کنید، این گیاه اگه نور بالایی نداشته باشه و سیکل های نوری شب و روزش درست نباشه به تدریج زیبایی خودشو از دست میده

  • پاسخ
    نفیسه
    19 مهر 1399
    نفیسه

    سلام من هم چنتا گیاه دارم که دقیقا نمی‌دونم چطوری ازشون باید مراقبت کنم. هر گیاهی میخرم یه مدت بعد از بین میره? چطور میتونم عکساشو بفرستم براتون که کمکم کنید؟خیلی ممنون میشم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام نفیسه عزیز داخل پیج اینستا برای همکاران ما ارسال کنید راهنماییتون میکنن

  • پاسخ
    امیر صادقی
    19 مرداد 1399
    امیر صادقی

    سلام وقت بخیر قیمت بذر این گل هاتون چه قدر ه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام امیر عزیز جهت خرید بذر گل و گیاه میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    کاظم زاده
    06 خرداد 1399
    کاظم زاده

    سلام من گیاهی دارم که نامش رو نمی دونم کمکم می کنیید لطفا

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو عکس گیاه رو برای همکاران ما ارسال کنید یا از اپلیکیشن picture this استفاده کنید

  • پاسخ
    مریم
    12 مهر 1398
    مریم

    سلام یه گل فیتونیا ابلغ دارم جدیدا نوک برگ هاش داره قهوه ای و خشک میشه علت چیه؟ هفته ای دوبار آب میدم و نور زیاد داره اتاقم

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    13 مهر 1398
    ابوالفضل یاوری

    رطوبت رو زیاد کنید، فیتونیا گیاه رطوبت دوستیه و به اندک خشکی هوا حساسه، خاک رو هم از لحاظ زهکشی بررسی کنید، وقتی آب میدید به گیاه آب اضافه باید به سرعت از انتهای گلدان خارج بشه، در صورتی که این اتفاق نمیفته، انتهای گلدون رو با مقداری لیکا(پوکه معدنی) پر کنید سپس از خاک مخصوص گل و گیاه زینتی استفاده کنید. همچنین فیتونیا به نور غیرمستقیم نیاز داره نه نور مستقیم جهت خرید خاک و بستر کشت اینجا رو کلیک کنید

  • پاسخ
    شریف
    15 خرداد 1397
    شریف

    سلام من یه سانسوریا پا کوتاه دارم پشت پنجره شرقی که شیشه مات کن هم داره رشد میکنه یا میسوزه؟

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    19 خرداد 1397
    ابوالفضل یاوری

    سلام مشکلی نداره

  • پاسخ
    قالیشویی
    12 خرداد 1397
    قالیشویی

    ممنون از اطلاعات خوبتون

  • پاسخ
    .
    06 خرداد 1397
    .

    سلام ببخشید تو عکس اول گل دوم از سمت چپ اسمش چیه من از این گل دارم ولی اسمشو نمیدونم تا در موردش مطالعه کنم

  • پاسخ
    نِگولی
    25 دی 1399
    نِگولی

    اسم اون گیاه فیکوس الاستیکا ابلق

  • پاسخ
    سعید برهانی
    09 خرداد 1397
    سعید برهانی

    اسم گیاه کروتون هستش

  • پاسخ
    زهره شادمان
    03 فروردین 1397
    زهره شادمان

    عالی است

  • پاسخ
    Amir Hamzei
    04 بهمن 1396
    Amir Hamzei

    albate

  • پاسخ
    نادیا
    24 آذر 1396
    نادیا

    سلام، یه گل عروس دارم بعد یه مدت که رشد کرد به سمت پایین خم شده، باید پایه بزنم یا اشکالی نداره؟

  • پاسخ
    احمد
    29 دی 1396
    احمد

    نه بزن هیچ مشکلی پیش نمیاد

گزارش اشکال در سایت