نازبو
سوسک چوبخوار درختان میوه چیست و چگونه به درختان آسیب وارد می‌کند؟
  • باغبانی
  • کنترل آفت داخلی

سوسک چوبخوار درختان میوه چیست و چگونه به درختان آسیب وارد می‌کند؟

سوسک چوبخوار درختان میوه آفتی مخرب و آسیب ‌زاست که معمولاً گریبان ‌گیر درختان میوه می‌شود. این آفت به ‌عنوان یکی از مخرب‌ترین و ویرانگرترین آفات کشاورزی شناخته می‌شود ‌که می‌تواند با قطع آوندهای موجود در درختان، روند تغذیه آن‌ها را دچار اختلال کند. اگر این سوسک‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن از بین نروند، ممکن است که حتی در برخی موارد حاد، باعث خشکی درختان شوند. سوسک چوبخوار که در برخی موارد با نام کرم چوب خوار نیز شناخته می‌شود، می‌تواند آسیب‌‌های جدی به درختان میوه وارد کند. 
این نوع آفت در آب ‌و هوای معتدل می‌تواند زندگی خوبی داشته باشد و به ‌راحتی تکامل پیدا کند. در مناطق شمالی کشور ما ایران که آب ‌و هوا معتدل و نسبتاً بارانی است، این سوسک بیش ‌از هر نوع آفت دیگری دیده می‌شود. متاسفانه این آفت، یکی از آفت‌های رایجی است که ممکن است برای بسیاری از درختان میوه به وجود بیاید. اما به‌ هر حال روش‌های گوناگونی برای مبارزه با این آفت وجود دارد. ما در ادامه مقاله، قصد داریم به‌ طور کامل برای شما در رابطه با سوسک چوبخوار درختان میوه و روش‌های مبارزه با این آفت صحبت کنیم. پس اگر شما نیز به‌ دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، ما را همراهی کنید.

بیشتر بخوانید : رایج ترین مشکلات گیاهان آپارتمانی


 
سوسک چوبخوار درختان میوه چیست

بررسی ویژگی‌های سوسک چوبخوار درختان میوه

سوسک چوبخوار درختان میوه عضوی از خانواده چوبخواران می‌باشد که با ایجاد کانال‌هایی درون تنه و شاخه‌‌های درختان، روند تغذیه درخت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در برخی موارد حادتر، این سوسک می‌تواند به‌ طور کامل تغذیه درخت را قطع کند و باعث از بین رفتن درختان شود. این حشره، سوسکی سیاه‌ رنگ می‌باشد که شاخک‌‌های بلندی دارد. علاوه ‌بر تغذیه از داخل درخت، این حشرات می‌توانند از گل ‌های درختان و برگ‌های آن‌ ها نیز تغذیه داشته باشند. در نقاط معتدل و نسبتاً سردسیری، این آفت روند رشد و فعالیت بهتری خواهد داشت.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

لاروهای این سوسک به رنگ زرد روشن هستند و سر گردی دارند. این لاروها، در مراحل اولیه از مغز تنه درخت تغذیه می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا آسیب‌های زیادی به درختان وارد شود. این سوسک‌ها در تنه درخت شکاف‌‌هایی را ایجاد می‌کنند و بعد از کامل کردن شکاف‌ها، در همان نقاط مورد نظر شروع به تخم‌‌ریزی می‌کنند. هنگامی‌ که لارو ها سر از تخم برداشتند، به واسطه نیاز به تغذیه، مغز درخت را می‌خورند. لاروهای سوسک چوبخوار میوه درختان حفره‌‌های گوناگونی روی تنه درخت ایجاد می‌کنند که این حفره ‌ها به‌ راحتی قابل تشخیص هستند. این سوسک‌ها به ‌صورت دائمی درون تنه‌ درختان زندگی می‌کنند و به ‌هیچ ‌عنوان از درختان جدا نمی‌شوند. همین موضوع می‌تواند روند از بین بردن آن‌‌ها را کمی چالش ‌برانگیز کند.


بررسی ویژگی‌های سوسک چوبخوار درختان میوه

بررسی روش‌های مبارزه با سوسک چوبخوار درختان میوه

روش‌های گوناگونی وجود دارد که می‌توانند به شما کمک کنند، سوسک چوبخوار درختان میوه را از بین ببرید. شاید مبارزه کردن و از بین بردن این آفت سخت و زمان ‌بر باشد، اما مطمئن باشید که هر اقدامی که باعث از بین رفتن این سوسک‌‌ها شود؛ ارزش خرج هزینه یا صرف زمان را خواهد داشت. اجازه دهید با یکدیگر درادامه روش‌هایی را بررسی کنیم که می‌توانند به شما کمک کنند سوسک چوبخوار درختان میوه را از بین ببرید یا حداقل در جهت کنترل کردن آن‌ها قدم بردارید.

همچنین بخوانید : روش‌های طبیعی مقابله با قارچ گیاهان
 

چک کردن دوره‌ای درختان : یکی از روش‌هایی که می‌تواند در زمینه از بین بردن یا کنترل سوسک چوبخوار درختان میوه به شما کمک کند، چک کردن دوره‌ای باغ است. شما باید هر چند وقت یک ‌بار به‌ طور کلی شاخه‌های درختان میوه خودتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ ‌گونه آفتی در آن‌ها وجود ندارد. پیشتر برای شما گفتیم که این سوسک‌ها حفره‌های نسبتاً واضحی را روی شاخه درختان ایجاد می‌کنند. شما با بررسی دوره‌ای می‌توانید شاخه‌های آلوده شده را در سریع‌ترین زمان ممکن پیدا و با جدا کردن شاخه‌ها روند رشد و تکثیر این آفت ویران‌ کننده را متوقف کنید. 
علاوه‌ بر بررسی شاخه‌ها، فاکتورهایی مانند شکستن شاخه‌ها، خشک شدن برگ‌‌های سرشاخه‌ها، وجود فضولات نارنجی رنگ روی تنه درخت و ... جزو آن دسته از فاکتورهایی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند در شناسایی سوسک چوبخوار درختان میوه موفق‌تر عمل کنید و با قطع زنجیره تکثیر این آفت، از به وجود آمدن مشکلات بزرگ‌تر در آینده جلوگیری کنید. 

برای اطلاعات بیشتر مقاله مرگ گیاهان آپارتمانی و علت پژمرده شدن گیاهان را نیز مطالعه نمایید.
 
 
 

اصلاح الگوی کاشت درختان 

فاکتور دیگری که می‌تواند در زمینه مبارزه با سوسک چوبخوار درختان میوه به شما کمک ‌کننده باشد، تقویت درختان یا به ‌عبارت ‌دیگر اصلاح نژاد آن‌ها می‌باشد. قاعدتاً این آفت‌ها به درختانی که ضعیف‌تر هستند راحت‌تر حمله می‌کنند و سریع‌تر می‌توانند روند خشک شدن و حتی مرگ درختان را رقم بزنند. 
اما اگر شما به تقویت درختان با خود بپردازید، می‌توانید محصولات بسیار مقاومی را کشت کنید که در برابر آفات گوناگون از جمله سوسک چوبخوار درختان میوه مقاوم باشند. شما می‌توانید با حذف درختان ضعیف یا تلاش برای بهبود قدرت درختان موجود در باغ خود، کاری کنید تا هیچ‌ گونه آفتی روی درخت شما به وجود نیاید. با اصلاح الگوی کاشت، قوی‌تر کردن درختان، شما در واقع از به وجود آمدن هرگونه بیماری و آفت پیشگیری می‌کنید. همان ‌طور که همه شما می‌دانید، پیشگیری بهتر از درمان است. قطع درختان ضعیف و آسیب‌ دیده، کود دهی مناسب درختان و سم‌پاشی، جزو آن دسته از اقداماتی هستند که می‌توانند به شما کمک کنند تا الگوی کاشت را اصلاح کنید.

 برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تمیز کردن باغ و مراقبت از درختان

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند در زمینه مبارزه با سوسک چوبخوار درختان میوه به شما کمک ‌کننده باشد، تمیز کردن باغ است. طبق تحقیقات انجام ‌شده، درصد بالایی از آفت‌های موجود در درختان معمولاً در فصل زمستان و در لابه‌لای برگ‌های خزان شده و ریخته به وجود می‌آیند. اگر این برگ‌ها از سطح باغ جمع ‌آوری نشوند ممکن است که با گرم شدن هوا رسیدن فصل بهار، روند رشد آن‌ها سریع‌تر طی شود و آن‌ها راحت‌تر بتوانند به درختان شما آسیب بزنند. 
پس بهترین اقدام جمع کردن تمامی برگ‌‌های خشک و از بین بردن آن‌ها با روش‌های کاربردی مثل سوزاندن می‌باشد‌. علاوه‌ بر این موضوع، هرس به ‌موقع و مناسب درختان و جدا کردن شاخه‌های آسیب ‌دیده و دور کردن آن‌ها از محیط باغ نیز، جزو آن دسته از فاکتورهایی هستند که می‌توانند در زمینه تمیز کردن باغ به شما کمک کنند. علاوه ‌بر این موضوع، می‌توان با سم‌پاشی نیز با این آفت مبارزه کرد. بهتر است که برای سم‌پاشی از خدمات افرادی استفاده کنید که در این زمینه تخصص کافی را دارند. 

جمع‌بندی 
هر فعالیتی فراز و نشیب‌های مخصوص خودش را دارد. یکی از مشکلاتی که ممکن است در کشاورزی برای شما به وجود بیاید، آلوده شدن درختان به انواع آفت‌ها است. ما در این محتوا سعی کردیم برای شما در رابطه با آفت سوسک چوبخوار درختان میوه و روش‌های مبارزه با این آفت برای شما صحبت کنیم. به‌ طور کلی اگر شما مراقب درختان خودتان باشید و در فواصل زمانی کوتاه ‌مدت روند رشد آن‌ها را بررسی کنید، می‌توانید شانس آلوده شدن به آفت‌های گوناگون تا حد بسیار زیادی پایین بیاورید. البته حتی اگر درختان شما به آفت نیز آلوده شوند، روش ‌های گوناگون و متنوعی در حال حاضر وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا از شر این آفت ‌ها خلاص شوید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت