نازبو
طرز کاشت دانه انار
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی

طرز کاشت دانه انار

برای تکثیر انار از طریق کاشت دانه‌ انار باید در پاییز یا زمستان اقدام کرد، تا نهال آن در فصل بهار آماده برای کاشت در زمین باشد.

اکثر باغداران ترجیح می‌دهند برای به عمل نشاندن انار، دانه آن را بکارند، چرا که این‌طور دیگر می‌دانند چه اناری، از چه خانواده‌ای و با چه خصوصیاتی کاشته‌اند.

انار

انار درختی است با ارتفاع حدوداً شش متر، شاخه‌های به ظاهر ظریفی دارد، گل‌های درشت قرمز رنگ و درشت و بی‎‌بو، که معمولاً در اردیبهشت ماه این گل‌های زیبا بر روی درخت نمایان می‌شوند و جلوه‌های زیبایی از خلاقیت و آفرینش الهی را در باغ نمایان می‌کنند. میوه کروی و به رنگ قرمز و زرد که بعد از دوره گل‌دهی نوبت رسیدن آن به باغ می‌رسد  شادابی خاصی به صحنه خلاقیت خداوند در باغ می‌دهد. کاشت دانه انار اولین قدم برای طرح این زیبایی طبیعی است. برای خرید بذر درخت به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

در کل انار از جمله درختان ایرانی و بومی ایران است  که بیشتر در مناطق لرستان، کردستان، فارس، جنگل‌های غرب و جاهایی از این قبیل می‌روید. این درخت از حدوداً سه هزار سال قبل توسط انسان‌ها شناسایی و در مناطق مختلف کاشته شد. این درخت قابلیت این را دارد که با آب و هوای مکان‌هایی که زمستانی سرد، بهاری آفتابی و تابستانی گرم دارند، سازگار شود .

گل انار

 انار در هوای بسیار سرد، نتیجه مطلوبی نمی‌دهد چرا که این درخت به هوای سرد حساس بوده و در دمای زیر 12- درجه سانتی‌گراد  آسیب می‌بیند  و قسمت شاخه و برگ آن از بین می‌رود و ریشه آن نیز متزلزل می‌شود. بنابراین قبل از کاشت دانه انار  نسبت به ارزیابی آب و هوای منطقه اقدام لازم را انجام دهید و از وضعیت سرمای زمستانی در آن منطقه باخبر شوید. گرمای زیاد نیز برای این درخت مناسب نیست و باعث آفتاب سوختگی تنه  و برگ، و حتی میوه آن می‌شود.  بنابراین درخت انار در مناطقی که آفتاب‌خیز و تابستان معتدل دارند، نتیجه بهتری نسبت به سایر نقاط دارند.

همچنین بخوانید : میوه و سبزیجات گلدانی

نحوه کاشت دانه انار

کاشت دانه‌ انار، کاری است که در پاییز یا زمستان باید صورت بگیرد، تا نهال آن در فصل بهار آماده برای کاشت در زمین باشد.

 کاشت دانه انار کار زیاد سختی نیست  و اکثر باغداران ترجیح می‌دهند برای به عمل نشاندن انار، دانه آن را بکارند، چرا که اینطور دیگر می‌دانند چه اناری‌، از چه خانواده‌ای و با چه خصوصیاتی کاشته‌اند و البته که دانه‌های انار خیلی زود جوانه می‌زنند و برای کاشت آماده می‌شوند. برای این کار، اول دانه‌های خوراکی و قرمز رنگ انار را از آن جدا کرده و به وسیله دستمال کاغذی قسمت آبدار و قرمز رنگ اطراف هسته را به آرامی از آن پاک و جدا می‌کنند و هسته را کاملاً تمیز می‌کنند و دانه‌های سفید، سالم و توپر را برای کاشت جدا می‌کنند.

در مرحله بعد بهتر است دستمال کاغذی را کاملاً خیس کرده و دانه های انار را در میان آن قرار داده و در یک پلاستیک قرار داده و درب آن را محکم ببندید. بعد از آن پلاستیک را در جای گرم قرار داده و تا ده روز دستمال را از آن بیرون نیاورید تا دانه‌های انار در آن جوانه بزنند.

در مرحله بعد کاشت دانه انار، چند گلدان کوچک تهیه کرده و هرکدام را از خاک غنی شده و مخصوص گلدان پر کنید و جوانه‌های انار ( هر کدام در یک گلدان) را در آن بکارید به طوری که قسمت سر هسته انار از خاک بیرون باشد.

بعد از کاشت دانه انار در گلدان، آن‌ها را در یک مکانی که تابش نور خورشید باشند و دمای بیست تا سی درجه سانتی‌گراد داشته باشد، قرار دهید. به این ترتیب هسته انار، دو هفته بعد از کاشتن آنها در گلدان، شروع به رشد می‌کند و تا حدوداً دو سانتی‌متر رشد می‌کنند، البته در مدت این دو هفته باید مدام به گلدان‌ها آب بدهید. خاک گلدان‌ها را مدام چک کنید که خشک نشوند و رطوبت خود را از دست ندهند و در صورتی که رطوبت آن‌ها خشک شده بر روی آن‌ها آب اسپری کنید.

کاشت نهال انار در زمین

بعد از کاشت دانه انار در گلدان و رشد آن، که به مرحله نهال رسید، باید آن را به زمین انتقال دهید تا بهتر بتواند رشد کند و ثمر دهد. نهال انار را باید در فصل بهار یا در اواخر زمستان وقتی که هوا رو به گرم شدن می‌رود به زمین و باغ انتقال دهید و در خاک غنی و سرشار از مواد معدنی بکارید. برای این کار گودالی به اندازه نیم‌متر در زمین حفر کنید و درون آن را مقداری خاک نرم بریزید و نهال انار را که قبلاً از گلدان به آرامی بیرون آورده‌اید در آن گودال بکارید.

بیشتر بخوانید: بهترین درخت برای حیاط منزل کدام است؟

کاشت دانه انار

لازم به ذکر است اگر مقداری کود با خاک درون حفره مخلوط کنید و نهال را در آن بکارید، رشد مناسب‎‌تری دارد. البته کمپوست، کود بسیار مناسب‌تر و مقوی‌تر برای درخت و نهال تازه کاشته شده می‌باشد که اگر قبل از کاشت نهال انار، زمین را کاملاً شخم کنید و کمپوست را با خاک زمین کاملاً مخلوط کنید، نتیجه ثمربخش‌تری دارد. سعی کنید نهال را در مکان آفتاب‌گیر بکارید، به طوری که روزی حداقل شش ساعت زیر نور مستقیم آفتاب باشد. بعد از کاشت نهال انار، برای آبیاری آن سعی کنید به طور دقیق و منظم انجام بگیرد و هفته‌ای دو یا سه بار آن را آبیاری کنید.

لازم به ذکر است که هنگام کاشت نهال انار، حتماً فاصله مناسب را برای آنها رعایت کنید. فاصله بین دو درخت باید بین سه متر تا پنج متر باشد.

نکاتی در مورد درخت انار

درخت انار در جاهایی که دمای هوا سرد باشد یعنی بین 17- درجه سانتیگراد تا 4+ درجه سانتیگراد، رشد بسیار مناسبی دارد زمانی که از کاشت دانه انار برای پرورش انار استفاده می‌کنید، حدوداً سه تا پنج سال طول می‌کشد تا درخت به بار بنشیند و ثمر دهد.

انار یک درخت بسیار مقاوم در برابر خشکسالی است و در جاهایی که میزان بارندگی کم باشد نیز به اندازه کافی رشد دارد و نتیجه‌بخش است و همچنین در مناطق کویری و خشک نیز می‌توان این درخت را پرورش داد و انتظار ثمره در حد تجاری از آن داشت.

میوه‌های کمیاب و خاص طرفداران خاصی دارند. برای خرید بذر میوه‌های خاص کلیک کنید. 

آفات و بیماری‌های مهم درخت انار 

یکی از بیماری‌هایی که جدیداً بر روی انارها دیده شده است پوسیدگی و ترشیدگی میوه، هم بر روی درخت و هم در انبار بوده است.

گروهی از باکتری‌‌ها و قارچ‌ها وجود دارند که در صورتی که به داخل میوه انار نفوذ پیدا کنند، قدرت این را دارند که باعث فساد و گندیدگی تدریجی میوه شوند و آن را از بین ببرند. برای جلوگیری از این بیماری که به کرم گلوگاه انار معروف است ، تحقیقاتی انجام شده است از جمله اینکه؛ حدود صد کیلو وات اشعه گاما می‌تواند این کرم را از بین ببرد و از رشد قارچ‌ها در انبار انار جلوگیری کند.

راه دوم پیشگیری از کرم گلو، ضدعفونی انارهای برداشت شده با محلول تیابندازول است و اینکه قبل از برداشت انار با همین محلول درخت‌ها را به همراه میوه سم‌پاشی کنید تا از کپک‌زدگی میوه و رشد قارچ در آنها جلوگیری شود.

از گاز متیل بروماید نیز می‌توان برای جلوگیری از رشد کرم گلوگاه استفاده کرد و همچنین برای جلوگیری از رشد این کرم تمام میوه و پوست میوه‌های آلوده را باید جمع‌آوری کرده و در حفره بزرگی بسوزانید و بعد بر روی آن خاک بریزید.

شته نیز یکی دیگر از آفات انار می‌باشد که راه‌های زیادی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد، از جمله اینکه مقداری از علف‌های هرز در کنار درخت انار و سطح باغ حفظ شود تا شته را به خود نگه دارد و رشد و تکثیر این بیماری بر روی درخت انار کمتر شود و همچنین این علف‌ها باعث می‌شوند که وجود کفشدوزک‌ها در کنار درخت انار بیشتر شود و باعث از بین بردن شته شوند چرا که کفشدوزک دشمن اصلی شته به حساب می‌آید.

همچنین بخوانید: قارچ کش ها و ضرورت استفاده از آن

هرس انار

انار درختی است که حتماً به هرس نیاز دارد. هرس درخت انار هم باید هرس فرم‌دهی باشد و هم هرس باروری. برای هرس فرم‌دهی، که معمولاً در اواسط مردادماه این کار را انجام می‌دهند، حدوداً چهار یا پنج شاخه از درخت انار را که در جهات مختلف رشد کرده‌اند و نسبت به تنه درخت زاویه بازی دارند را باقی می‌گذارند و بقیه شاخه‌ها را قیچی می‌کنند. شاخه‌هایی را که باقی می‌گذارند نیز، حدوداً دو سوم از بلندی آنها را کوتاه می‌کنند و همچنین تمام شاخه‌های خشکیده از روی درخت گرفته می‌شود تا میوه فضای آزادتری برای رشد داشته باشد و در اثر تماس با آنها آسیبی نبیند. درخت انار باید طوری هرس شود که از فرم‌گیری صحیح تنه آن و رشد آن در طول سال‌های اولیه کاشت، پیشگیری نشود.

بیشتر بخوانید : معرفی درختچه‌های همیشه سبز

از زمان کاشت دانه انار تا حدوداً سه سالگی، رشد سریعی دارد و اگر در محیطی که از لحاظ آب و هوایی و خاک حاصل‌خیز مناسب باشد، کاشته شود از سال سوم میوه می‌دهد. بنابراین باید در هرس درخت و حذف پاجوش‌هایی که در کنار درخت رشد می‌کنند و فرم‌دهی مناسب آن، کاملاً دقت کنید تا در آینده درخت پربار و پر ثمری داشته باشید.

این هرس باردهی این درخت که در اواخر اسفندماه و اوایل بهار صورت می‌گیرد، کار بسیار مهمی است . این هرس باید توسط افراد با تجربه صورت بگیرد که شاخه‌ها را به طور نادرست قیچی نکنند چرا که این کار باعث از بین رفتن قدرت درخت می‌شود و همچنین بر روی میوه دادن درخت در سال آینده تأثیرات منفی می‌گذارد.

در هنگام هرس درخت، سعی کنید کم کم و آرام آرام این کار را انجام دهید و هرگز تمام شاخه‌های درخت را در یک سال برش نزنید، برای این کار می‌توانید مقداری از شاخه‌ها و پاجوش‌ها را در مرداد ماه قطع کنید و مقدار دیگری را در اواخر پاییز و زمستان انجام دهید. هرس همه‌ی پاجوش‌ها در یک سال می‌تواند باعث شود که سال بعد درخت ثمر چندانی نداشته باشد.

مراقبت از درخت انار

انار نیاز زیادی به آب ندارد و در محیط خشک و کم آب نیز رشد مناسبی دارد. در آبیاری درخت انار باید حد مناسب را رعایت کنید مقادیر بیش از حد یا ناهموار آب ، چه از آب نامنظم و چه بیش از حد آبیاری، باعث می‌شود که میوه انار ترک بخورد و همچنین میزان باردهی درخت کم شود.

انار با اکثر خاک‌ها سازگار است ولی در خاک لومی و زهکشی شده رشد مناسب‌تری دارد و می‌تواند به خوبی ثمر دهد.

درخت انار معمولاً بعد از دو سال کاشته شدن شروع به میوه دادن می‌کند، اما برای اینکه به صورت تجاری میوه بدهد، حدوداً باید پنج ساله شود  و هرچقدر که مسن‌تر شود، ثمر بهتری می‌دهد.

بیشتر بخوانید: چند نکته مفید برای مراقبت از درختان

کوددهی درخت انار

کود دامی یکی از بهترین کود‌ها برای درخت انار می‌باشد که برای هر درخت حدود دوازده تا چهارده کیلوگرم از اواخر زمستان تا اوایل بهار به ریشه درخت در زمین می‌دهند.

همچنین درخت انار برای باردهی بهتر به نیتروژن نیاز دارد  چرا که این کود به رشد درخت و گلدهی آن کمک می‌کند. کود نیتروژن را در بهار، زمانی که رشد سال جدید درخت شروع شد به پای درخت در زمین زهکشی شده بریزید و برای هر درخت به میزان دو تا سه فنجان کود استفاده کنید. به یاد داشته باشید در هنگام کاشت دانه انار به هیچ وجه از کود در خاک آن استفاده نکنید، چرا که مواد موجود در آن بسیار قوی است و دانه انار به خاطر اینکه تازه شروع به جوانه زدن می‌کند، نمی‌تواند در مقابل اسید موجود در این کودها مقاومت کند و ممکن است خشک شود.

برای خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

بعد از کاشت نهال انار در زمین، متوجه باشید که برای رشد کافی آن در اوایل بهار، اواخر بهار و اوایل پاییز به آن کود دهید. به خاطر اینکه درختان هرچقدر بزرگتر می‌شوند به کود بیشتری نیاز دارند، در سال دوم کاشت دانه انار در زمین، مقدار کود آن را دو برابر کنید و در سال سوم، سه برابر کنید.

زمان کوددهی، پایین درخت را زیاد چال نکنید چرا که ممکن است به ریشه درخت آسیب برساند و بعد از کوددهی، حتماً درخت را آبیاری کنید تا مواد معدنی و مغذی موجود در کود به ریشه درخت برسد و از آن تغذیه کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    Mahla
    05 آذر 1401
    Mahla

    سلام خسته نباشید این نهال ها بعد از چند سال محصول میده؟

  • پاسخ
    مسعود
    03 تیر 1400
    مسعود

    سلام خسته نباشید من بذر انار رو در گلدون کاشتم و الان بعد از 4 ماه 30 سانت رشد کرده میخواستم بدونم الان میتونم به باغچه انتقال بدم؟ کود 20 20 20 براش خوبه؟ الان با توجه به سن گیاه کود نیاز داره یا نه؟ ممنون میشم منو راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    06 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام کود براش خوبه، کود سه بیست استاندارد بدید بهش، با دوز کم، جهت خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید، الان زمان مناسبی برای انتقال به باغچه نیست.

  • پاسخ
    مسعود
    07 تیر 1400
    مسعود

    ممنون از پاسخ دهی تون زمان مناسب برای انتقال به باغچه کی هست؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اواخر زمستان تا اوایل بهار

  • پاسخ
    سجاد
    19 فروردین 1400
    سجاد

    عالی بود

  • پاسخ
    نیلوفر
    14 آبان 1399
    نیلوفر

    سلام من بذر های انار گذاشتم داخل دستمال کاغذی بعدش گذاشتم داخل کیسه پلاستیک درش هم بستم بعد ده روز کپک زد دلیلش چیه لطفا راهنماییم کنید

  • پاسخ
    دنیا
    18 اسفند 1399
    دنیا

    سلام منم اینکارو کردم ولی کپک نزد اصلا جوونه نزد! تو گلدون کاشتم بعد کمتر از یک ماه خودش در اومد? تو گلدون بکارید بهتره

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 آبان 1399
    نازبو - یاوری

    سلام نیلوفر عزیز از آب جوشیده سرد یا آب مقطر استقاده کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    25 آذر 1399
    ناشناس

    کمی از غلاف گوشی مانده وتو کامل اونو پاک نکردی

گزارش اشکال در سایت