نازبو
معرفی انواع مارچوبه زینتی
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی انواع مارچوبه زینتی

مارچوبه زینتی گیاهی است علفی و چند ساله که دارای ساقه های نازک و منشعب است. تمام قسمت‌های گیاه حساسیت زا بوده و میوه‌های آن سمی است. در ایران ۳ نوع آن شناخته شده است: مارچوبه نرمه یا گردی، مارچوبه زبره یا شویدی و مارچوبه دم روباهی.

نام  فارسی: مارچوبه زینتی
خاستگاه: آفریقای جنوبی
نام های انگلیسی: Asparagus
نام علمی: asparagus spp
خانواده: ASPARAGACEAE - مارچوبه
نامهای دیگر : شویدی , گردی , چتری ,اسپاراگوس ستاسیوسCommon Asparagus Fern, Lace Fern, Climbing Asparagus, Ferny Asparagus

معرفی انواع مارچوبه زینتی

مارچوبه نرمه یا گردی

مارچوبه نرمه با نام علمی A.plumosus بومی افریقای جنوبی است و یک واریته رونده دارد که به طول ۲ تا ۳ متر با گسترش ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد. این گیاه برگ‌هایی به طول 4 تا 7 میلیمتر و عرض 0.5 میلیمتر دارد و از نظر ظاهری انبوه تر از مارچوبه زبره است. در موقع جوانی دارای منظره‌ای پرپشت و متراکم بوده و به عنوان گیاه گلدانی پرورش داده می‌شود. ولی به تدریج گیاه به صورت بالا رونده در آمده و ساقه‌های اصلی تولید شاخه‌های افقی می‌کند. میو‌ه‌های این گیاه از نوع سته ای و کروی شکل بوده که در هنگام بلوغ، سیاه رنگ می‌شوند. ساقه‌های این گونه تا حدودی می‌تواند در صورت وجود قیم به دور آن بپیچد و بالا برود. همچنین نسبت به عمل هرس نیز به خوبی عکس العمل نشان می‌دهد و با هرس مناسب می‌توان رشد آن را کنترل نمود.

مارچوبه زینتی

مارچوبه زبره یا شویدی

گیاه مارچوبه زبره (شویدی) بومی آفریقای جنوبی می‌باشد، برگ‌های این گیاه سوزنی شکل و بین 20-5 میلیمتر طول و 1.5- 0.5 میلیمترعرض دارند که ظاهر زیبایی را برای گیاه بوجود می‌آورند. لازم به ذکر است قسمتی که در این گیاه برگ می‌نامیم در واقع ساقه های بسیار کوچکی هستند که پهن شده اند و شبیه به برگ به نظر می‌رسد گلهای مارچوبه زبره، سفیدرنگ هستند و بین 5 تا 8 میلیمتر قطر دارند و در تابستان ظاهر می‌شوند و به دنبال آنان میوه‌های گرد با قطر 15-8 میلیمتر شکل می‌گیرد که میوه ای سبز رنگ هست و محتوی ان دانه‌های سیاه رنگی وجود دارد که می‌توان برای تکثیر این گیاه از آن استفاده کرد.

 مارچوبه زینتی

برای خرید بذر صیفی جات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مارچوبه دم روباهی

گیاه دم‌ روباهی یک گیاه پایا و همیشه‌سبز و از خویشاندان نزدیک مارچوبه است، زیستگاه طبیعی گیاه دم ‌روباهی آفریقای جنوبی بوده و در آب ‌و هوای مدیترانه ‌ای نیز رشد می‌‌کند، اما می‌‌توان آن را در محیط‌های خانگی نیز در گلدان پرورش داد، این گیاه تزئینی و آپارتمانی  به آب کمی برای رشد نیاز دارد، همیشه بهار و مقاوم در برابر خشک ‌سالی بوده و به مراقبت کمی احتیاج دارد برگ‌‌های آن نیز در تمام طول سال به رنگ سبز روشن خواهند ماند. همچنین آن را با نام‌های آسپاراگوس مایری (Asparagus meyeri) و آسپاراگوس دنسیفلوروس مایرز (Asparagus densiflorus ‘myers’) نیز می‌شناسند.

مارچوبه زینتی

شرایط نگهداری و پرورش

هر ساله در فصل بهار گلدان آن را عوض کنید و برای تعویض گلدان، توجه داشته باشید باید گلدان جدید تنها یک سایز بزرگ‌تر باشد تا زمانی که گلدان آن به اندازه بزرگترین سایز گلدان برسد پس از آن، به جای تعویض گلدان هر سال با تعویض خاک سطحی گلدان با خاک تازه و مرغوب، سلامت و رشد آن را حفظ کنید، همچنین در این فصل ساقه‌‌های قدیمی‌تر گیاه را هرس کنید تا فضا برای رشد شاخه‌های جدید فراهم شده و گیاه پر پشت بماند.
نور: برای پرورش گل سرخس باید اتاق پرنور باشد، اما هرگز نباید گیاه را در مقابل آفتاب مستقیم قرار دهید، چرا که باعث سوختگی شدید برگ‌های ریز آن می‌شود.
آبیاری: باید عمیق انجام شود و بین دو آبیاری باید اجازه بدهید سطح خاک اندکی خشک شود، آبیاری در فصل زمستان باید کاهش پیدا کند، اما نباید اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود همچنین در فصل رشد باید مقدار زیادی آب بدهید تا خاک گل سرخس همیشه مرطوب باشد، اما هرگز نباید خاک اشباع از آب و غرقاب بماند.
رطوبت: گل سرخس رطوبت دوست است اگر آن را در هوای خشک قرار دهید، باعث برگ ریزش و کوچک شدن برگ‌های آن می‌شود برای این که رطوبت کافی برای گیاه تامین نمایید، می‌توانید زیر گلدانی آن را با سنگ پر کنید و سپس آب در آن بریزید تا جایی که سنگها کامل به زیر آب نروند توجه داشته باشید، نباید گلدان در داخل آب قرار بگیرد بلکه گلدان روی سنگ‌ها قرار بگیرد.
دما: گیاه شویدی به خوبی در دمای اتاق رشد می‌کند اما دمای ایده آل برای این گیاه دمایی بین 16 تا 24 درجه سانتیگراد است با این حال دمای 10 درجه سانتیگراد را نیز می‌تواند تحمل نماید.
خاک: خاکی با کمپوست گلدانی همراه با زهکشی مناسب برای گیاه شویدی مناسب می‌باشد، توجه کنید سطح خاک گلدان باید درست زیر لبه گلدان باشد، چرا که ریشه‌های قطور مارچوبه شویدی (سرخسی) خاک را به بالا میرانند.
کود دهی: از فصل بهار تا پاییز ماهی یک ‌مرتبه کود مایع همه منظوره به گیاه بدهید توجه داشته باشید، باید کود را دو برابر رقیق کنید.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مارچوبه زینتی

تکثیر مارچوبه زینتی

1- تکثیر گل سرخس از طریق بذر کار ساده ای است، بذرهای کوچک و سیاه رنگ این گیاه را از داخل میوه‌های قرمز آن درآورده و سپس در خاک مرطوب و در دمای 20 درجه سانتیگراد کشت نمایید توجه داشته باشید که تا زمان سبز شدن بذرها خاک باید همیشه مرطوب باشد.
2- می‌توانید گیاهان پرپشت و بزرگ را در فصل بهار به روش تقسیم ریشه تکثیر نمایید، برای این کار گیاه را از گلدان خارج کنید و با چاقوی تیز آن را به دو نیم تقسیم نمایید، تا جایی که می‌توانید نباید بگذارید به ریشه‌ها آسیبی وارد شود تا احتمال زنده ماندن گیاه بیشتر باشدسپس دسته‌های جدا شده را در گلدان‌های 8 سانتیمتری قرار دهید و با آنها به عنوان یک گیاه بالغ رفتار کنید.

مشکلات متداول گیاه

زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌های گل سرخس معمولاً نشان دهنده گرمای زیاد یا خشکی هواست. آبیاری بیش از حد گیاه یا ماندن آب در زیر گلدانی و در نتیجه خیس بودن مداوم ریشه‌ها می‌تواند به پوسیدگی ریشه منجر شود.

برای اطلاعات بیشتر درباره این موضوع می‌توانید مقاله مارچوبه و خواص شگفت انگیز آن در سلامتی را مطالعه نمایید.

مارچوبه خوراکی

مارچوبه زینتی

مارچوبه گیاهی جادویی و شگفت انگیز است که نقش بسزایی در سلامتی انسان دارد. به خصوص برای افراد مبتلا به دیابت و قند خون. این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت